Beetje zorgen om gewicht van onze peuter

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Luvv, Apr 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Onze dochter is nu 26 maanden. Gisteren is ze gemeten en gewogen en ze is nu zo'n 95 cm en maar liefst 17 kilo. Ik maak me hier een beetje zorgen om. Hoor overal alleen maar lichtere kindjes. Toch oogt ze niet dik en volgt ze gewoon haar eigen lijn. Ze krijgt geen gekke tussendoortjes (fruit, koekje). Verder geen snoep oid en we eten ook gewoon gezond. 1 x in de week een x wat minder. Vroeg me af of er meer moeders zijn met zulke zware kinderen. Zie nou al op tegen het cb bezoek over een week.

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    yep hier een kereltje die heel groot en zwaar is. Hier wel grote zorgen want hij volgt niet zn eigen lijntje maar buigt giga af naar boven. Toch ook hij krijgt niks geks. Zelfs met hem bij de dieetiste geweest.
    Nu volgt onderzoek in het ziekenhuis.

Owen is bijna 26 maanden bijna 1 meter en weegt bijna 21 kilo.

Als jouw kindje gewoon dr lijntje volgt is er niks aan de hand lijkt me ;)
    Misschien gewoon voor wat tips eens naar een dieetiste gaan.
    Ze zal zeker als advies geven dat als het niet aan het eten ligt misschien wellicht aan het drinken. Ranja is een bekende dikmaker en vruchtendrankjes. Hier krijgt Owen dus alleen maar water. In het weekend soms ranja.
    Voor de rest gewoon halfvolle melk. Ga geen magere melk geven hoor want je kleintje heeft wel dr vetten nodig.
    En bruin brood ipv wit. Een rijstewafel ipv een koek.

Maar als je dat allemaal al doet en ze volgt dr lijntje. Dan geen zorgen maken en het cb lekker laten kletsen :p

3. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

Sep 23, 2009
    1,754
    0
    0
    Hoi,
    onze zoon is nu bijna 2 en is ongeveer 90 cm groot. Hij weegt 16,5 kg. Ik krijg altijd opmerkingen zoals: goh dat is een lekker flinke vent he. Ik probeer me echt te houden aan precieze tijden om te eten en ook best gezond, dus waarom hij zo flink is, ik heb geen idee. Mijn vriend is lang en slank, ik ben klein en iets minder slank;). Mijn oudste dochter is echt heel slank. Maar mijn zoontje was al een grote baby:D. Hij was vrij laat met lopen ( 19 maanden) maar ik merk dat het er langzaam vanaf gaat. Hij beweegt nu meer en ik zag de plooien in zijn benen al van 2 naar 1 gaan!!! haha er is hoop:D
    liefs Pluisje

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    heb trouwens ook hoop voor de zomer. lekker buiten rondrennen en spelen. Hopelijk word ie dan wat slanker ;)

Onze oudste is trouwens heel iel. Hij is 5 jaar maar weegt maar 16 kilo en is 1,04 meter.
    Als je die 2 naast elkaar ziet dan versterkt het elkaar ook nog eens. Erik lijkt dan nog kleiner en Owen nog groter hahaha

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter (3 jaar) is 1m en op onze weegschaal weegt ze iets van 17kg nu. Maar meestal is het op het CB wat minder.. Ze zit met lengte en gewicht rond de +1 lijn.

Toen ze kleiner was, vond ik haar vaak best wel chubby. Nu is ze gewoon goed in verhouding, vind ik. Ze is zeker niet mager, heeft een bol buikje.
    Tov haar leeftijdsgenootjes valt meestal wel op dat ze erg lang is. Ze wordt ook vaak ouder geschat. Liep redelijk vroeg en praat goed, dus dat helpt ook.

Ze at voorheen altijd best veel bij de maaltijden. Ook tussendoor heeft ze meestal wel wat nodig om het vol te houden tot de volgende maaltijd. Maar tegenwoordig is het gelukkig wat minder en hoeft ze niet altijd meer 3 boterhammen ;) Vooral 's ochtends niet en 's avonds is ze ook wat kieskeuriger geworden en gaat haar bordje niet altijd meer leeg.
    Ik was altijd erg streng met voeding, nu iets minder..

6. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Gelukkig ben ik niet de enige. Zou t zo rot vinden als ze op dieet moet of wat ook. Ik zal idd ook wat meer op t drinken letten. Nu moet ik wel
    zeggen dat m'n vriend ook groot en zwaar gebouwd is. Ik ben gewoon normaal gebouwd. Ook geen maatje 36. Misschien heeft t daar ook mee te maken. Maar even in de gaten houden.

7. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

Sep 23, 2009
    1,754
    0
    0
    Ja, ook ik kijk uit naar de zomer, lekker veel rennen buiten en spelen. Al moet ik zeggen dat ons zoontje best actief is, sinds hij kan lopen, doet hij dit ook erg graag:D
    Het drinken, ja daar kan ik misschien ook iets meer op letten. Hij drinkt voornamelijk appelsap, dubbelfris , water en halfvolle melk. Waarvan het liefst dubbelfris. Tussendoortjes probeer ik zo gezond mogelijk te houden, maar met een oudere zus, die graag snoept, is dat best lastig. Maar als hij half zo sportief wordt als zij, komt het wel goed;)
    liefs Pluisje

8. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    een dun kindje is ook niet alles hoor, mijn dochter is net een sprietje.
    ze is denk nu rond de 104 cm en weegt maar 14 kg .
    en ze heet heel goed maar komt niet echt aan.

zoon van me vriendin is 110 cm en 20 kg maar daar zie je het ook niet aan af, die oogt ook niet dik of mollig

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

zolang ze haar eigen lijntje volgt is er lijkt me niets aan de hand. gewoon gezond eten blijven geven en gewoon laten gaan . je geeft aan ze oogt niet dik, dat lijkt me een betere graatmeter als een getal. misschien heeft ze de zware bouw van haar vader dan zit er zo al een kilo bij. niet druk om maken, ze is gezond (toch?) , volgt eigen lijn, is actief , oogt niet dik en eet normaal. dat is belangrijker als een bepaald gemiddelde..

enne cb moet je je al helemaal niet druk over maken, is maar een "advies" bureau he.

10. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat drinkt je kindje? Las laatst een artikel dat het drinken van vruchtensappen de meest voorkomende reden is van overgewicht bij peuters.
    Maar misschien is dat bij jou kindje niet zo hoor, moest er gewoon aan denken toen ik je topic las. ;)

11. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    Hier ook een best groot /zwaar kindje. Ze was vorige week 92 cm en 14 kilo. Maar volgt ook haar lijntje. Volgens het CB was het helemaal goed. Ze is altijd al vrij groot geweest zowel in de lengte als in de breedte zeg maar... ik probeer wel op te letten dat hetgeen ze binnen krijgt zo gezond mogelijk is maar af en toe een keer frietjes doe ik ook hoor.. of een stukje pizza. Moet af en toe kunnen. Wil wel graag voorkomen dat ze echt te zwaar wordt, maar daar is voorlopig echt geen sprake van.

12. momfertje

momfertje Bekend lid

Jul 8, 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Mijn zoontje was volgens het cb ook te zwaar in verhouding met zijn lengte. Kreeg een hele preek pffff.
    Twee maanden later vond ik zo vreemd dat zijn broeken die ik pas had gekocht al zo hoogwater waren ineens dus dacht ik ga hem eens meten op inloopuur bij cb. Wat denk je in twee maanden 5 cm gegroeid in lengte. En weer precies op de middenlijn en niet meer te zwaar in verhouding.

Zo lang je kind echt niet zichtbaar te dik is zou ik me er niet druk om maken en vooral als je weet dat hij/zij gezond eet.

13. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Ze drinkt, crystal clear of thee. Heel af en toe ranja maar dat komt niet vaak voor. Verder halfvolle melk bij t brood. Niet zoveel geks dus volgens mij.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Ze is misschien zwaar, maar ook erg lang... Zolang ze gezond eet en voldoende beweegt lijkt het me prima? Als het CB was zinnigs zegt kun je er wat mee doen, als je het er niet mee eens bent gewoon je ene oor in en je andere weer uit laten gaan.

Crystal clear zou ik haar niet geven, zitten zoetstoffen in...is, naar mijn mening, ongezonder voor een kind dan een beetje suiker.

15. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Toen mijn dochter net 2 was, was ze 94,5 cm en 15,5 kg. Dat is een stuk lichter, maar wij kregen al een beetje commentaar van het CB ;). Ze volgt een prachtige eigen lijn, heel hoog op de curves. Wij zijn groot, mijn man is heel gemiddeld gebouwd, ik ben buiten zwangerschappen om slank.

Mijn dochter krijgt helemaal geen snoep. Alleen fruit en af en toe rozijntjes. Ze eet alles met de pot mee. Wij zijn haar iets meer zelf laten bepalen hoeveel ze eet omdat ze nu meest zelf eet met een lepeltje ipv gevoerd wordt of met handen eet (dan is het zo'n geknoei dat we meestal ook met een lepeltje gaven). Ze loopt veel, speelt graag buiten, en ik heb zo het vermoeden dat de zomer en veel buitenlucht haar restje babychubbyheid wel weg zullen nemen.

Je zou bij drinken op suikers kunnen letten, dat is ons iig geadviseerd toen, maar dochter blieft echt geen water en drinkt dan niks. Tja. ;) Die aangelengde appelsap die wij haar geven lijkt me beter dan niks drinken, maar we proberen haar steeds wel tot kabouterthee en water over te halen.

16. Storm

Storm Niet meer actief

Volgens mij niks om je zorgen over te maken hoor. Ik was als kleintje ook niet de kleinste en zeker niet de lichtste. Tot de spurt op de kleuterschool. Toen kwam alles prima in verhouding. Nee, mager was ik niet, maar ook zeker niet dik.
    Mijn zoontje is nog een stuk jonger (11 mnd) en was op het cb vorige week 80cm en 12,9 kg. Geen probleem zeiden ze. Keurig op zijn eigen lijntje. Ik kan me er in ieder geval niet zo druk over maken. Bij mij is het uiteindelijk allemaal goed gekomen.

17. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

het kan altijd erger,mijn oudste zoon was met 24 maanden 20 kilo en 1m04 en mijn middelste met 24 maanden 23 kilo en 1m01. Met 3 jaar precies woog hij 27,9 kilo en was 1m12. Nu is hij 4,5 jaar en 1m31 en 25 kilo. Heb hele grote kids,want ook mijn jongste is weer groot,en dat met een mama van 1m63. Mijn oudste van net 12 is nu al groter dan ik.

18. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Bij de dietiste stonden we altijd zo weer buiten,want hij at gezond en vrij weinig. Ik heb hem 20 maanden bv gegeven,en ben pas met 8 maanden met bijvoeding begonnen en toen woog hij al 13,5 kilo bij 82 cm. We daciten eerst dat zijn bouw kwam door zijn stofwisselingziekte,maar dat werd uitgesloten,dat kan met deze ziekte niet. Ze hebben een grote vader en veel familieleden zijn grof en groot gebouwd,zo ook mijn kids.

19. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Och onze dochter is 89 cm en weegt 11 kilo, daarover zitten ze weer te zeuren dat ze te licht is.
    Dus het is niet heel gauw goed.
    Ze is Ruim 2.5 jaar

20. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

Sep 23, 2009
    1,754
    0
    0
    Ach iedereen is anders toch??
    Hier zeuren ze al sinds het begin over mijn zoontjes gewicht. Toen hij ongeveer 8 maanden was, woog hij 9 kg. CB zeurde dat ik hem minder calorierijk voedsel moest geven. Omdat mijn zoontje een dubbelzijdige complete schisis heeft en nog geen vast voedsel at, kreeg hij alleen nog melk en fruithapjes. Ik was stomverbaasd en vroeg dan ook : oh, moet ik hem dan minder chocolade geven?? Ze moest er wel mee lachen, maar ik geloof dat ze wel begreep dat het een onzinopmerking van haar was:D
    Ik maak me geen zorgen, we houden het wel in de gaten, maar niet te...
    liefs Pluisje

Share This Page