Wel / niet

Discussion in 'De lounge' started by Aapje16, Feb 5, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aapje16

Aapje16 Lid

Sep 24, 2017
    49
    19
    8
    Female
    zijn jullie altijd attent naar collega's toe?
    Bijvoorbeeld als iemand weg gaat iets leuks maken/geven, bloemen bij ziekte, kaartje sturen (vanuit afdeling). Op het werk is het gebruikelijk, ook als iemand met bevallingsverlof gaat. Ik zelf ben niet echt attent, ik kom meestal niet op het idee iets te regelen vanuit collega's of regel het dan niet (meestal zijn anderen voor) of ik weet niet goed hoe ik het oppakken moet, vind het daarom ook minder leuk. Nu had ik bij de eerste wel een kraammand gehad. Nu twijfel ik of ik het bij een tweede ook zal krijgen, eigenlijk omdat ik zelf ook niet attent met met dingen regelen, meer het idee dat mensen me niet aardig vinden ofzo (ben meer een introvert persoon), en dat ik niet zo in de belangstelling wil staan. Of ben ik bang voor de interesse, als ik met verlof ga en dit keer niemand een kraammand heeft geregeld. Niet om hebberig te zijn, maar ik vind het ook lastig om in de belangstelling te staan met dit soort dingen. Terwijl het harstikke lief is als collega attent te zijn.

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Maakt het voor jou erg uit of je wel/niet iets krijgt? Zo niet, dan zou ik mij niet druk maken.

Verder: sommige mensen vinden het gewoon super leuk om dit soort dingen te regelen (zoals ikzelf) en andere mensen laten het liever aan iemand anders over. Allemaal prima wat mij betreft. Ook weet ik dat niet iedereen zo 'attent' is en dat geeft ook niet.

3. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Ik ben ook iemand die het erg leuk vind cadeautjes te regelen enzo. Maar dat niet iedereen zo is, begrijp ik heel goed. Dus ik vind niet gek dat ik wel dingen regel voor collega, terwijl zij dit niet voor mij doet. Vind ik geen punt, ik houd van het regelen en geven, doe het niet omdat ik wat terug verwacht of iemand het ook voor mij doet.

Dus ik zou zeggen, maakt niet uit dat jij minder attent bent :)
    En om in spotlight te staan bij dingen krijgen heb ik ook moeten leren. Gewoon denken dat mensen het leuk vinden om je te feliciteren, zoals jij doet bij een ander :)

4. tantetil

tantetil Bekend lid

Jan 1, 2010
    768
    162
    43
    Female
    Noord Holland
    Ik begrijp niet zo goed wat nu de vraag is.

Triangel likes this.
  5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Of je wel of niet attent bent denk ik.

Ik werk sinds kort bij een bedrijf met hele leuke collega's die erg attent zijn, om die reden vind ik ook leuk om hun kaartjes sturen e.d. Ligt dus ook een beetje aan wat voor contact ik met collega's heb.

6. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Ja, wij regelen altijd iets voor een collega die ziek is/een nieuw huis heeft/met verlof gaat oid. Nu ben ik 1 van de secretaresses op kantoor, dus komt het initiatief om iets te regelen meestal wel van mij. En ons hele kantoor bestaat maar uit 6 mensen (incl. ikzelf), dus makkelijk dingen te onthouden.

Die mannen (2 stuks) bij ons op kantoor denken er vaak niet aan, of regelen het iig niet, maar die krijgen ook gewoon iets hoor als er wat te vieren valt.

7. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Op werk ben ik helemaal niet zo van het regelen, laat ik liever aan iemand over die het wel heel leuk vind.
    In mijn privé ben ik wel weer heel attent en vind ik het leuk om zo nu en dan leuk kaartje naar iemand te sturen of een cadeautje of een bos bloemen te geven.

8. Manque

Manque Niet meer actief

Ik snap niet helemaal je dilemma... Wil je nu wel of niet een kraammand? Want als je graag cadeaus ontvangt, vind ik eigenlijk wel dat je jezelf ook een keer kunt inzetten.

Ik word best vaak gevraagd om iets te maken, er zijn een paar dingen die ik kan maken vanwege mijn studie en eerdere werkervaring, dus ik ben steeds de pineut. Zou het wel leuk vinden als iemand anders een keer iets zou maken of als iemand me vroeg om het anderen te LEREN maken. Zodat ik niet steeds in het weekend en paar uur bezig bent voor een vage collega van een andere afdeling. Ik heb het al een paar keer aangegeven, dat het best veel werk is en mij ook geld kost, maar ik ben dan toch steeds te laf om echt 'nee' te zeggen en dan zeg ik 'dit was echte de laatste keer'. Maar dat is het vervolgens nooit. Tegenwoordig wordt er wel aangeboden om mij dan te betalen maar dat wil ik eigenlijk ook niet... dan gaan ze straks nog eisen stellen ook, omdat ze me nu eenmaal betaald hebben. Echt een stomme situatie waarmee ik best moeite heb. Snap echt niet waarom ik dit zo moeilijk vind.

9. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

May 27, 2014
    1,225
    650
    113
    Ik heb collega's die dat altijd heel goed kunnen en daar betaal ik graag aan mee. En als ik iets moet kopen ergens doe ik dat ook. Zelf ben ik niet attent en dat weten ze ook, want dat heb ik gezegd. Gelijk lachend mijn excuses ervoor aangeboden. Gelukkig hebben we een lief en leed potje met beheerders, dan hoef ik het dus ook niet te doen.

10. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Ik ben totaal niet attent. Ik vergeet het gewoon. Ik ben verder ook erg slecht om iets leuks te verzinnen om te kunnen kopen.

11. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Ik vind het altijd erg attent als ik iets krijg wat dan ook ... een compliment een cadeautje etc. Het gaat er om dat je gewaardeerd wordt om wie je bent. Als je niets krijgt zou dat wel eens met je persoonlijkheid kunnen maken. En of het jou dan doet dat ligt aan jezelf.

12. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Wij zijn als team attent. We regelen een cadeautje voor de verjaardagen en als je met verlof gaat krijg je een mand en een etentje/high tea/borrel oid en bij kraamvisite nog een cadeau (maar dat is dan niet alleen van ons team maar gaan we met de pet rond op de afdeling) idem met jubilea, huwelijken etc.

Ook zieke collega’s buiten ons team sturen we vaak een kaart.

Zelf ben ik meestal wel attent met kaartjes sturen of berichtjes sturen als ik weet dat bijv kind van collega jarig is of als iemand aankondigd zwanger te zijn of iets belangrijks heeft. Mits ik zelf niet te druk ben dan vergeet ik het wel eens haha.

Ik vind het wel leuk zo!

13. tantetil

tantetil Bekend lid

Jan 1, 2010
    768
    162
    43
    Female
    Noord Holland
    Voor de mensen die zelf niet zo attent zijn, vinden jullie het zelf wel leuk om iets te krijgen?

14. rums

rums Niet meer actief

Wij hebben een lief en leed pot op het werk. Daar zijn meerdere mensen verantwoordelijk voor dus word altijd iets geregeld en er word niemand vergeten.

15. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Ik had altijd de “lief en leed pot” in beheer op mn werk. Ik regelde ALLES!
    Hing slingers aan het plafond als er iemand jarig was. Regelde afscheidskado’s, trouwkado’s, verlofzaken, men kreeg een kaartje bij ziekte etc etc.
    Totdat ik een keer jarig was. Ik kwam op mn werk. Geen slingers, geen felicitaties, niks. En hoe kinderachtig het misschien ook klinkt; ik voelde me zó lullig en zielig. Uiteindelijk ( na een paar uur) kwamen ze er toch achter. Ze voelden zich er echt lullig onder. Gelukkig maar.
    Maarre, dikke doei met je lief en leed pot. Ik ben er direct mee gestopt. Ja best kinderachtig misschien maar het bevalt me prima!

tantetil, Triangel and VBJ82 like this.
  16. Aapje16

Aapje16 Lid

Sep 24, 2017
    49
    19
    8
    Female
    Het is heel lief om iets te krijgen denk ik.
    En inderdaad als je niet iets krijgt zou het met je persoonlijkheid te maken kunnen hebben. En of het je iets doet is aan mij.

17. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Herkenbaar... Jij hebt ook een kunst achtergrond toch?
    Van mij verwacht ook iedereen gepersonaliseerde cadeaus voor hun verjaardag. Of dan kom ik eens bij een vage neef of nicht, en dan is het: "hey, ik heb hier nog een oud blok hout/deur/tafelpoot liggen, kan je daar niet nog iets leuks van maken? Jij bent toch creatief?"
    En dan verwachten ze dat ik dat wel even doe omdat ik familie ben. En dan betalen ze er natuurlijk niet voor, want ja, familie.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet leuk vind om iets te maken hoor, in tegendeel. Maar al die verwachtingen van iedereeno_O

18. Aapje16

Aapje16 Lid

Sep 24, 2017
    49
    19
    8
    Female
    Ik ben ook beheerder van de lief en leed pot als secretaresse. Meestal worden daar alleen verjaardagcadeautjes van gekocht in praktijk. Als er een speciale leefeenheid wordt meestal apart met de pet rond gegaan.
    Is het dan ook echt de taak als secretaresse om initiatief / verantwoordlijk te zijn om bloemen/kaarten te regelen van de lief en leed pot.

19. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Nee, vind het altijd sneu als dat op secretaresse wordt afgeschoven

20. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

Aug 2, 2016
    1,149
    722
    113
    Ik ben wel attent vind ik en vind het ook leuk om te regelen. Maar ben er na een paar misstappen wel hard in geworden bij een kado namena een groep, kosten worden gedeeld en betaal je niet optijd dan doe je ook niet mee.
    Kaartjes bij ziekte doe ik wel alleen bij ernstige of langdurigr ziekte, niet gewoon bij griep.

Share This Page