Ik ben eens nieuwsgierig: - hoeveel zakgeld krijgen jullie bruggers (of ouder) - is dat compleet vrij te besteden of moet een deel gereserveerd worden om te sparen/cadeautjes te kopen? - worden uitjes zoals kermis/bioscoop/ergens eten met vrienden door jullie betaald of moet dat van het zakgeld? - hebben jullie nog bepaalde eisen/regels erover?
20 pm en ze verdient 20 met een folderwijkje, al gaat dat niet zo best dus weet nog niet of we daarmee doorgaan. Het is vrij te besteden maar vind het wel fijn als ze een kleinigheidje geeft als er iemand jarig is bijv. Ze betaald het meeste zelf, maar vinden het niet erg eens wat extra te geven als ze het aan nuttige dingen heeft uitgegeven. We betalen haal telefoon abbo. Ze krijgt ook 50 pm voor kleding, en we gaan samen nog naar de stad als ze wat meer nodig hebben bij bijv groeispurt of seizoenswissel.
20 per maand, vanaf 16 jaar 25. Daarnaast wie wil nog kleedgeld (een wil dat wel, ander niet). Daarnaast hebben ze al dan niet een folderwijkje. Oudste heeft ook nog wel een ander baantje geprobeerd maar dat is best pittig voor haar (beide dochters hebben ASS). Ik betaal overigens nog wel eens iets hoor. Ns vervoer betalen wij. En als ze bijv eens met vrienden naar een uitje zoals een pretpark ofzo willen betaal ik ook wel mee. Ik vind dat wel belangrijk dat ze kunnen gaan en dat is best duur. Soms hebben ze een creatieve hobby ofzo en dan betaal ik ook wel eens materiaal enzo. Ik vind het alleen maar leuk als ze eens wat anders doen dan gamen . Een cadeautje etc betalen ze meestal zelf, soms betaal ik.
Zoon gaat naar de 2e. Die krijgt €20 per week. €10 contant vrij te besteden en €10 op zijn bankpas en dat spaart hij en mag iom ons worden uitgegeven. Hij betaald uitjes en kadotjes in principe zelf maar zoals nu is het vakantie en zal ik hem vaker wat extra toestoppen voor een uitje of lunch of diner op het teras met vrienden.
60 euro per maand incl kleedgeld en telefoonabonnement. Ze betaald eten op school zelf, kan ze nml ook thuis smeren. Cadeau voor jarige huisgenoten en Moederdag en vaderdag moet ze ook kopen. Uitjes: de ene keer zelf de andere keer krijgt ze het. Moet niet vanzelfsprekend zijn dat mammie wel ff betaalt. Ze wil nu naar 20 euro per maand en 2x per jaar met mama de stad in ipv kleedgeld. Ze kwam niet uit met kleedgeld en kwaliteit was ook niet altijd goed.
Onze zoon van 13 krijgt niet zo veel maar geeft ook niks uit dus heeft een flinke bankrekening. (Hij krijgt ook altijd geld voor zijn verjaardag, kerst en rapporten) hij krijgt 10€ per maand. Wij betalen zijn telefoonabonnement €5,- en een streamingdienst die hij alleen gebruikt, ook €5,-. Kleedgeld wil hij niet. Hij wil ook niks uitzoeken. Ik koop hem 4 spijkerbroeken als ze te kort worden, 5 t-shirts voor de zomer, 5 longsleeves en 5 vesten voor de winter. Ik verifieer even of de kleur/print goed is en dan vindt ie het wel best
Oh ja kleding betalen wij tenzij ik iets te duur of absoluut niet nodig vind dan betaald hij zelf of doen we 50/50.
Dochter gaat naar de tweede, krijgt 25 euro zakgeld per maand, en 50 euro kleedgeld (wij betalen ondergoed, jassen en schoenen, mocht ze meer jassen/schoenen willen dan mag ze zelf of de helft betalen). Zakgeld mag ze vrij besteden, kadootjes voor huisgenoten betaald ze zelf, voor dr vriendinnen betalen wij (ze heeft nogal vaak een feestje, dan zou ze niet uitkomen met dr zakgeld). Shampoo/douchespul hebben we gewoon in de badkamer staan, wil ze iets anders betaald ze dat zelf. Net als iets lekkers op school, soms wil ze geen brood mee maar haalt ze een broodje op school, dat mag ze dan ook zelf betalen.
Ze krijgt sinds deze maand 45 euro kleedgeld (naar boven bijstellen is makkelijker dan naar beneden ) en nu nog 10 euro per maand zakgeld, dat zal denk ik wel wat meer worden op het VO, maar geen nog hoeveel precies. Cadeautjes voor verjaardagen van vriendinnen ed betalen wij, denk dat we dat ook blijven doen.
Oei, wij lopen dus nog achter zo te zien. Zoon gaat naar de 2e en krijgt 10 euro per maand. Daar hoeft hij niks van te betalen, alleen wat hij wil. Hij moest een nieuwe telefoon en had niks op zijn rekening, dus hebben we voorgeschoten. Hij mag klussen doen om geld te verdienen maar is een op en top luie tiener. Dus gaat al.zijn zakgeld voorlopig naar mijn rekening terug. Cadeautjes betaal ik, uitjes ook, maar dat zijn er nog niet zo veel. Ik denk dat we maar naar 20 euro per maand gaan en dat hij dan uitjes en cadeautjes zelf moet gaan betalen, ik hoop dat hij dan wat meer gaat leren hoe hij met geld om moet gaan, want nu heeft hij geen idee. Wij betalen wel zijn telefoonkosten maar we zitten sinds januari 2020 op 15 euro ofzo, dus dat zijn de kosten niet.
Zoon gaat straks naar brugklas. Ik heb sinds deze maand zijn zakgeld verhoogt naar 20 euro per maand. Hij krijgt dat op zijn rekening met pinpas. Kleding en andere belangrijke zaken kopen wij voor hem. Cadeaus voor ouders moet hij van zijn eigen geld betalen. Hij wordt 13 dit jaar en wil dan een folderwijk lopen om bij te verdienen
Zoon gaat naar de 2e. Hij krijgt 30 euro per maand en moet daarvan minstens 10 euro sparen. De rest is om wat lekkers te kopen of als hij met vrienden wat wil gaan eten. En als hij wat wil kopen (maar hij is in juli jarig, dus meestal kan hij daarmee wel wachten tot Sint/Kerst of verjaardag). Cadeautjes voor vrienden kopen wij nu nog, maar als hij 13 wordt, gaat ie folders bezorgen, vanaf dan moet hij ook wat bijleggen. Hij doet nu ook soms klusjes bij opa en oma om wat bij te verdienen. Kleding, uitjes met vrienden (behalve het eten/drinken daar) en telefoonabonnement betalen wij ook.
Hij koopt van zijn eigen geld trouwens ook cadeautjes voor ons en zijn zusje. Daar hebben we geen budget voor afgesproken, maar hij is bepaald niet flauw wat dat betreft. Hij geeft gerust 50 euro uit als hij een leuk cadeau weet (vinden wij totaal niet nodig, maar wil hij zelf dan graag).
Zoon krijgt 5 euro per week en hoeft daar verder niks van te kopen alleen als hij dus wat te eten wilt als hij buiten is. Verder betalen wij alles voor hem. En mocht hij meer nodig hebben dan maken we het wel naar hem over alleen is dit nooit nodig geweest omdat we die rekening voor hem hadden geopend en er gelijk een bedrag op hadden gezet en als hij geld krijgt van opa en oma ofzo storten wij het er ook op dus hij heeft genoeg.
Zoon gaat na de zomer naar de brugklas en krijgt sinds deze maand 50 eur kleedgeld. Daar moet hij alle kleding van kopen behalve een winterjas, goede schoenen en voetbalspullen. Die 50 euro mag hij alleen aan kleding besteden of sparen. Wij betalen zijn tel abo. Verder krijgt hij 3 euro per week, dat mag hij uitgeven of sparen. Daar betaalt ie ook de Mac van met zijn vrienden, of een middagje kermis, een bioscoopkaartje of een blikje cola en een zak chips uit de supermarkt. Cadeaus voor vriendjes of familie betalen wij nog. En als hij iets voor zichzelf wil kopen dan doen we t in overleg van zijn eigen geld (bijv verjaardagsgeld), of van ons geld, of 50/50. De enige eis die we hebben is dat we altijd zicht hebben op zijn uitgaven. Dat is geen probleem gelukkig, hij overlegt alles, denkt goed na over wat hij wil uitgeven en is ook goed te sturen.
Mijn dochter krijgt 20€ per maand zakgeld. Kleding kopen wij allemaal nog. Wel krijgt ze soms extra geld op haar rekening gestort dat ze met een vriendin de stad in gaat en wat kleding koopt. Ook krijgt ze nog wel eens wat extra's als ze bv naar de kermis of iets gaat of een dagje zwemmen. Meestal komt het er dus op neer dat ze met haar zakgeld alleen haar broodjes op school koopt en wij de rest Ze wil zelf wel graag kleedgeld hebben, maar ik vond dat eigenlijk nog te vroeg. Maar als ik dat hier zo lees krijgt eigenlijk iedereen van haar leeftijd al kleedgeld. Lijkt mij eigenlijk zo vroeg, ik kreeg dat pas toen ik 15 ofzo was? Of ligt dat aan mij?
Hier nog niet aan de orde geweest, kleedgeld, maar vroeger zelf helemaal niet gehad. En heb het eerlijk gezegd ook niet gemist. Dus ik vraag mij af: is dat überhaupt nodig dan?
Ik kreeg het ook vanaf middelbare school. Dus vanaf m’n twaalfde. Dan maakte ik wel eerst een plannetje met m’n moeder: wat heb ik nodig? Wat vind ik leuk? Waar kun je dat kopen? Hoeveel kost dat en kom ik dan uit? Ik probeerde dit dus met mijn zoon maar die had echt zoiets van: wat maakt het uit als ik maar iets heb dat past en vooral niet kriebelt ergens. Hij pakt ook gewoon de bovenste broek en shirt van de stapel, dus als ik de was niet onderop de stapel leg, loopt ie gewoon altijd in dezelfde 2 shirts Misschien als ie 15 is (nu 13) dat hij er dan interesse in krijgt. Mijn dochter wordt 11, met haar ga ik deze herfst al op deze manier kijken. Zij vindt dat wel leuk.
Met 11 jaar krijgen ze 20 euro. Ze kopen zelf cadeautjes voor vrienden, al legen we soms wel geld bij voor een cadeau voor beste vriend/vriendin. Ze moeten zelf geld sparen daarvan, minimaal 25%. Zo leren ze te sparen. Vanaf 13/14 jaar beginnen ze met werken en dat zijn dan klusjes bij mijn bedrijf of van familie. De oudste 2 hebben vanaf 15 ook een baantje bij de Appie, dochter wordt in vakantie ook 15 en wil dan ook daar werken. We betalen in principe alles voor hun, al moeten ze zelf geld bijleggen als ze in onze ogen niet nodige dingen willen zoals elk jaar nieuwe telefoon. Kleedgeld gaat op aanvraag, S en T hebben dat. We betalen 2x p.j. schoenen, 1x p.j. (winter)jas, sport- en skikleding en ze krijgen 100 euro om de rest aan te schaffen. Vanaf 12 krijgen ze een pinpas en rekening die ze zelf beheren, maar waar wij wel zelf inzicht in hebben. Het werkt zo eigenlijk prima, al 6 jaar.