Praat meer dan ze snapt?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gentle, Feb 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Julia is een enorme kletskous. Inmiddels 1,5 jaar oud en een woordenschat van 200+ woorden. Nu merken we dat ze steeds meer wil leren en ook leert, maar dat ze nog niet snapt wat iets is. Zo zegt ze soms uit het niets 'Pijn? Au?', zonder dat ze (naar ons idee) pijn heeft. Ze kent alleen die woorden en dat ze bij elkaar horen. Ze kan ook al een beetje tellen. Als ik 1 zeg, zegt zij 2, ik 3 en zij weer 4, daarna 8 en 10, die vindt ze het leukst. Maar ze kent het als een leuk grapje/rijmpje en niet als tellen.

Is dat niet gek? Ze is heel leergierig blijkbaar, want ze pikt alles op. We zijn net verhuist en wonen nu vlakbij een hertenkamp. Ze heeft in die 2 keer dat we daar langs zijn gefietst de woorden Lama, Hert en Zwanen geleerd. Maar ja, veel abstracte dingen leert ze ook (licht/donker, bijna, straks, thuis), maar ze gebruikt die woorden min of meer lukraak, of in een gekke context. Als ik vraag waar iemand is (die we niet zien, of de kat ofzo), dan antwoord ze bijvoorbeeld heel vaak met 'Thuis!', terwijl ze niet echt weet wat dat is (de kat is ook thuis), of ze zegt 'Kerken!' (werken).

Herkenbaar? Dat ze woorden leren die ze nog raar gebruiken w.b. context?

Vanmiddag trouwens geinig in de winkel. In mevrouw die haar een beetje opdringerig een handje wil geven. Julia kijkt vreemd, loopt weg (naar mij toe) en vraagt: 'Doettie?' :D

2. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Mijn dochtertje is dan al wat ouder maar ik herken het wel. Al snapt ze hier het meeste wel maar ze is dan al bijna 2. Maar ze hoeft vaak maar een keer wat te zien of te horen en ze vergeet het niet meer. Nieuwe woorden zegt ze klakkeloos na en maakt al zinnen met zeker 4 soms 5 woordjes. Ze is idd vreselijk leergierig.
    Maar denk dat het heel normaal is hoor het ene kind praat meer en sneller dan het andere kind net zoals met lopen. Gister lag er hier een folder van de kruidvat op tafel, ze ziet het en zegt: "uidvat!":p
    Geniet ervan zou ik zeggen ik vind het prachtig:D

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze meid is ook snel met praten, maar op zich herken ik het niet. Ze weet meestal woorden goed te plaatsen en anders gebruikt ze ze niet.
    Alleen toen ze net begon met praten (maand of 12) en ze ja/nee begon te zeggen, hoorde ze wel aan de manier van vragen of ze ja of nee moest antwoorden. Zo kon je hele gesprekken voeren zonder dat ze snapte waar het over ging..:).
    Dus misschien ligt het aan de intonatie waarop je iets zegt, en speelt jullie dochter daar op in.. (waar is papa? Werken.. Waar is de poes? Werken..).

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik herken 't ook wel van toen Milan nog wat kleiner was. Hij gebruikte toen vaak woorden als bijna, ondertussen, etc., zonder dat hij wist wat 't betekende.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn oudste doet dit niet, dus niet herkenbaar. Hij sprak met 1,5 maand ook nog niet zoveel woorden, toen begon hij net zeg maar.

Ik vind d'r in ieder geval erg vlot :)

6. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier ook een mannetje wat vroeg begon met praten en nu ook uitzonderlijk goed praat voor zijn leeftijd.
    Ik herken het echter niet zo... Maar t klinkt wel grappig! Haha

7. nense

nense Fanatiek lid

Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    Mijn zoon leert ook steeds meer woorden. Na een of twee keer zeggen neemt hij het al over. Hij kletst ook nog veel in zijn eigen taaltje tijdens het spelen en daarin komen alle woorden die hij geleerd heeft in terug.
    Ik kan niet zeggen dat hij ze lukraak of in een gekke context gebruikt, maar hij is er duidelijk mee aan het oefenen.

8. theangels

theangels Bekend lid

Jul 20, 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Onze oudste deed het ook veel en nog steeds met nieuwe woorden probeert hij ze een paar keer uit om er achter te komen waar ze bij horen of passen. Volgens mij redelijk normaal hoor. Maar 200 wrd met anderhalf is idd een vlotte dame ;)

9. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
  10. Storm

Storm Niet meer actief

Wat is mijn zoontje dan vreselijk gemiddeld!! Haha. Hij praat echt nog bijna niks. Als ik lees hoeveel Julia al kletst denk ik nou, die van mij gaat echt langzaam. Maar aan de andere kant, hij snapt wel redelijk veel.
    Van de week nog, pakte hij zijn blauwe knuffel uit bed toen we naar beneden zouden. Dus ik zeg tegen hem: leg tuttel maar weer in bed, die ben je beneden niet nodig. Hij draait zich om, loopt terug naar zijn bed, stopt tuttel weer tussen de spijlen door het bed in en komt weer lachend naar me toe. Ik stond een beetje perplex toen. Hoewel ik best door heb dat hij bepaalde dingen wel snapt had ik niet verwacht dat hij dit ook zou snappen.

Maar on topic: geen idee of dat raar is. Echolalie komt wel heel veel voor . Zelfs nog wel bij oudere kinderen. Maar dat is ook een manier om taal te leren.

11. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ja zo kijk je verbaasd he, ze begrijpen steeds meer en luisteren ook naar mama heel goed. goed hoor storm!

12. adi

adi Niet meer actief

hier precies hetzelfde! Ik zit altijd met mijn mond open als ik verhalen over Julia lees, heb nu een beeld van een wonderkind voor me hahaha.

Hier is het andersom, ze snappen alles wat je zegt, doen alles wat ik vraag (als ze willen), maar zeggen nog amper wat verstaanbaars,

13. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Mijn dochter is nog geen 1,5 jaar en spreekt al zo'n 200 woorden.
    Ze praat als ze zelf speelt, dubbele medeklinkers zijn nog moeilijk 'tanden poesten'. ook slaat ze vaak 1 lettergreep over 'zwembad weest' en 'tebol' (=krentebol). Ze is goed in het leggen van vebanden 'opa - auto - toet toet - oma'. Dit vind ik wel erg knap.

Ik praat veel met haar en lees boekjes. Ik probeer de zinnen kort te houden en verder gaat het zo snel dat ik af en toe zoiets heb van 'rustig aan, het gaat veel te hard!' Wel heel gezellig al dat kletsen.

14. kat

kat Fanatiek lid

Mar 21, 2006
    1,402
    2
    0
    Dewi praatte ook veel, met 18 maanden kon ze de kleuren al opnoemen.

Nu is ze 3jr en 5mnd en deze week moest ze naar de logopedist op de psz.
    Ze had een spraakvermogen van een kind van 5 jaar.
    We konden haar beter nog niet forceren om de letters te leren (als ze zelf ermee bezig gaat wel natuurlijk). Anders krijgt ze een te grote voorsprong en dat is natuurlijk ook niet leuk.

Maar wat klinkt het toch leuk als die kleintjes zo wijs praten :)

15. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Haha Adi en Storm, niet zo overdrijven hoor ;) Ik kan er ook niks aan doen! Julia is gewoon snel in heel veel dingen, maar dat is ook niet altijd leuk of fijn. Ze loopt zichzelf vaak voorbij!

Mamavanmeisje, leuk om te lezen dat jouw dochter ook al zoveel snapt! Julia maakt steeds meer korte zinnetjes, bijvoorbeeld: oma - meike (m'n zusje)- fiets! Het blijven dan een soort aan elkaar geplakte woorden, maar toch. Waar is tie, doettie?, istienou? nietdoen, daaristie!, benje? zegt ze ook allemaal, maar bijna zo aan elkaar geplakt dat het 1 woord lijkt, voor haar. Knap dat je dochter al werkwoorden er aan koppelt. Julia kent er wel een boel (rennen, spelen, lopen, fietsen, rijden, slapen, eten, zingen, dansen, springen, etc), maar koppelt ze nog niet aan iets of iemand. Wel oefent ze veel met in, naartoe, bij, etc.

Leuk om te lezen hoor!

Share This Page