Nachtzindelijk worden of maken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 5 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Nachtzindelijk worden of maken?

1. Nachtzindelijkheid moet vanzelf komen

2. Nachtzindelijkheid mag ook gestimuleerd worden

3. Andere mening, namelijk...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Weer de tigste vraag van mijn kant mbt het zindelijk worden snachts.

Tijdje terug had onze zoon een paar keer een droge luier gehad smorgens. Dus ik wilde doorpakken. Beloningsposter gemaakt en cadeautje in het vooruitzicht bij 5 en 10 droge nachten.
    Ik wilde hem met luierbroekje laten slapen en dan zou hij een sticker krijgen als de luier droog bleef. Bij 5 stickers mocht de luier uitblijven en krijgt hij een cadeautje en bij nog eens 5 stickers dus weer een cadeautje.

Misschien heb ik het niet goed aangepakt, maar vanaf toen dus nooit meer een droge luier :(:D

Nu mijn vragen:
    - moet ik gewoon afwachten tot hij weer droge luiers heeft smorgens?
    - of duidelijk een datum prikken en hem vertellen dat we vanaf nu zonder luierbroekje slapen? ( matras plas-proof maken)
    - hoor ook veel voordelen van rond 23 uur nog even wakker maken om te plassen, dan is het vaak goed mogelijk om droog te blijven. Wel of niet doen? Ben van mening dat het dan eigenlijk niet helemaal "telt", maar anderzijds, als je dan wel van de luierbroekjes af bent..?:)

Nog een paar dingen die meespelen:
    Onze zoon drinkt onwijs veel en plast dus vaak en grote hoeveelheden. Tis dus best een opgave denk ik om snachts droog te blijven. Maar goed, het is al een paar keer gelukt... Maar daardoor neig ik nu ook naar proberen met rond 23 uur nog een plas-break.

Alleen nog een probleem: hij slaapt echt heeeeel vast, je kan hem zo optillen, omkleden etc en wordt gewoon niet wakker :D Dus dat plassen snachts zie ik nog niet zo gebeuren.

Daarbij ook nog wat: hij vindt die luier ook nog wel best. Hij ziet misschien bij zn kleine zusje teveel voordeel (aandacht), hoewel ik sterk benadruk dat zij een vieze stinkbroek heeft en ik zo blij ben dat hij alles al op de wc doet!! Hij zit helaas erg in de fase dat hij speelt dat hij een baby is en ja, daar hoort een luierbroekje ook bij.

Toch is hij ook wel een kind wat soms even een duwtje in de goede richting nodig heeft, hij is best gemakzuchtig ;) Zo gaf hij het dagzindelijk worden ook nooit aan, bekommerde zich niks om een vieze broek, maar toch gewoon van de zomer met 2,5 jaar begonnen en hij was in 3 weken tijd praktisch volledig dagzindelijk.

Hoe pakten jullie dit aan?

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nachtzindelijkheid kun je niet trainen, dat is iets dat een kind kan of niet kan. Dus gewoon afwachten. Je zoon is ook nog onwijs jong, net 3!

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    cb zegt dat t kindje 2 wekenlang drooge luiers heeft kun je beginnen om kijken of het gaat.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Komt inderdaad vanzelf! Wij hebben er niks aan gedaan. Ik zou zeker niet beginnen met 's avonds nog wakker maken om te plassen, dan moet je dat daarna ook weer af gaan leren.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hij is 3 jaar en 5 maanden nu :) en al een jaar dagzindelijk...
    De dagzindelijkheid hebben we ook een beetje gestimuleerd. Het was mooi weer, hij bleek gevoelig voor stickers dus een beloningsposter was snel gemaakt. Daarvoor nooit wat aangegeven en was ook niet vies van een volle luier, en toch binnen een paar dagen deed hij alles al op het potje, binnen enkele weken zo goed als volledig dagzindelijk met broek aan en uitstapjes/ kdv. Vandaar mn twijfel om hem te stimuleren.

6. knap

knap Niet meer actief

Komt van zelf. Hier was de oudste ongeveer een half jaar over dag zindelijk voor dat ik s nachts de luier ben gaan uit doen. Was in eens s nachts zindelijk. Niks voor gedaan. Op een gegeven moment weet je het gewoon. Tot die tijd. Maak er geen heet hang ijzer van.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    2 weken vind ik lang, ik zou het zelf al met een paar droge luiers willen proberen.
    Mijn zoontje is ook wel het jochie van "liever lui dan moe". luier om zn billen betekent: laten lopen. Luierbroekjes tijdens de zindelijkheidstraining op de dag waren ook erg verwarrend voor hem. Ben bang dat dat misschien voor de nacht ook het geval is, maar dat weet ik niet hoor, hij slaapt als een os snachts dus niet zo raar als hij het dan laat lopen?

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja? O... niet handig nee ;) Vind het ook een beetje jezelf/ je kind "voor de gek houden", maar goed, als daarmee het zelfvertrouwen kan worden gewekt? En de bedoeling duidelijk wordt?
    Kan me voorstellen dat als meteen bij nacht 1 het bed nat is dat hij er dan ook geen zin meer in heeft.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoe wist je dat dan? En gaf jouw kind al wel wat aan? Dat hij/zij het wilde of droge luiers?

10. knap

knap Niet meer actief

Droge luiers.

11. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

Ik denk idd niet dat je dit echt kan sturen!
    Mandy heeft het zelf aan gegeven, in combinatie met groot bed!
    We hadden al gezegd dat ze een groot bed zou krijgen, en toen heeft ze zichzelf voor genomen dan ook zonder luier te slapen.
    En ze ligt er nu al ruim een half jaar in....en heeft wel geteld 1x (ik geloof de 3de nacht) een klein ongelukje gehad....
    En voor de rest niet. Maar wel omdat ze het zelf gezegd heeft!
    Succes

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou; ik moest dan beginnen met nachtzindelijkheid toen mijn jongen nog geen 22 maanden oud was(toen dagzindelijk en snachts droog)

als hij nog niet wakker wordt als hij moet plassen in de nacht dan denk ik dat het nog niet de tijd is om te beginnen hoor!
    is hij droog met middagslaap en hoelang slaapt hij dan met middagslaap.

waarom ben je niet blij dat hij zo goed en diep slaap?wat maakt het toch uit als hij met luier slaapt in de nacht?hij is nog zo klein!

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je gaat natuurlijk aan mij vragen waarom ik er ga aan beginnen met nachtzindelijkheid vanwege mijn eigen topik. nou, waar ik mee ga beginnen is toch wat anders dan wat jij vraagt. mijn jongen is lichamlijk er klaar voor.hij wordt wakker als hij moet plassen of moet poepen.dan ook zo wakker dat hij uit bed komt naar lichtknop lopen licht aan doen broek,onderbroek en luier uit doen en dan op po zitten vr n plasje.
    bij hem is het niet zindelijk maken maar hem leren zonder luier te slapen. het schijnt dat kinderen toch wat zekerheid halen uit de luier zodat ze niet wakker liggen in bed met de angst dat ze hun bed nat kunnen plassen. ook als ze niet in de luier plassen geeft de luier n veilig gevoel. ik moet hem dus dat leren.slapen zonder luier...

14. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Is wel een beetje afhankelijk van de leeftijd. Als ee bijvoorbeeld rond de 8 jaar nog 's nachts in bed wordt geplast is een goede plaswekker een absolute aanrader. Bij onze meiden ging het vanzelf, jongens schijnen over het algemeen wat meer moeite te hebben.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    De meesten zeggen dus toch: komt vanzelf?
    Hij heeft al eens een paar droge luiers gehad, maar aangezien dat nu weer niet zo is, ga ik het dan nu niet doorzetten.
    Daarbij slaapt hij echt heel diep, begrijp me niet verkeerd: dat is heerlijk voor hem! Maar ik zie hem dus niet wakker worden voor een plas op de wc

Maar voor de moeders van kinderen die al nachtzindelijk zijn: slapen die de hele nacht ( dus ca 12 uur) door zonder te plassen? Of gaan ze dan wel zelf snachts op het potje/ naar de wc?

16. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter was met 2 jaar en 9 maanden overdag zinderlijk en 3 maanden later ook snachts, toen gaf ze zelf aan wil zonder luier slapen, ging gelijk goed.
    als ze plassen moest kon ze op dr potje die bij haar bed staat.
    dat deed ze soms al wel is toen ze nog een luierbroekje droeg.

het komt allemaal van zelf , overdag kan je trainen maar voor de nacht moet het van zelf komen

17. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

Mandy slaapt ook vast en goed, maar als ze moet plassen wordt ze echt wel wakker hoor, en ja dan gaat ze naar de wc en daarna stapt ze in bed en slaapt vrolijk verder!
    Hier geen probleem dus ;)

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon slaapt niet meer dan 11 uur per dag. als hij in de middag in slaap valt en 1uurtje slaapt slaapt hij in de nacht 1 uur minder. of later in slaap vallen in de avond of eerder wakker worden in de ochtend.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #19 Arevinol, 6 jul 2012
    Laatst bewerkt: 6 jul 2012
    Tja, in principe moeten ze er in eerste instantie lichamelijk klaar voor zijn. Maar als ze een paar nachten op rij droog zijn geweest, denk ik persoonlijk dat dat wel goed zit. Als je het idee hebt dat het geen toeval meer is, zeg maar.. 2 weken hoeft dan echt niet persé.

Je hóeft het absoluut niet te stimuleren, dat voorop gesteld. Er is niets mis mee om gewoon te wachten.
    23u wakker maken zou ik persoonlijk ook nooit doen. Dat vind ik idd idd 'niet echt' en bovendien zou het voor mijn dochter niet goed zijn om haar wakker te maken. Doe je het puur voor de luiers en je kind reageert er goed op, tja ook prima. Maar zou niet mijn keuze zijn.
    Ik herken wel dat een beetje stimulans vaak erg goed werkt, zeker dat laatste hobbeltje. Mijn dochter roept bij het eerste én laatste hobbeltje nogal snel 'dat kan ik niet'. Maar als het dan toch lukt is ze natuurlijk supertrots.

Toen ze helemaal dagzindelijk was, heb ik eerst een tijdje gewacht. Tot alle terugvallen en perikelen goed achter de rug waren. Ze was toen af en toe een paar dagen 's nachts droog.
    Na een paar droge nachten zijn we begonnen met een beloningssysteem, maar dat ging na 2 nachten al mis. Kletsnat bed en ze sliep er gewoon dwars doorheen. Dat vond ik echt sneu en ben er direct mee gestopt.
    Gevolg was dat ze weer íedere nacht volle luiers had!! Ik heb het toen een tijdje laten rusten.

Na een paar weken heb ik op een avond tegen dr gezegd dat alle grote meiden droog zijn 's nachts. En sindsdien is ze droog!
    Bij haar was dat destijds iets waar ze erg gevoelig voor was, maar lees dat dat bij jouw zoontje momenteel totaal niet zo is.

Dus tja. Ik denk dat je zoontje het lichamelijk wel zou kunnen. Maar vraag me daarnaast af of hij het momenteel ook wel zou wíllen. Dat is ook een vereiste. Je kunt wel stimuleren, maar je kunt hem niet dwingen..

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oja, mijn dochter wordt nooit 's nachts wakker om te plassen. Nooit. Wel eens als ze ergens anders wakker van wordt, dat ze dan ook even wil plassen. Of 's avonds nog een keer, maar dat is meer 'aandachtsplassen' ;).

Deel Deze Pagina