Oh thanks, die ga ik gelijk opslaan. En misschien toch maar kijken naar een schotelantenne. Dat is ook wel een verschil, wij praten Nederlands thuis dus dat is ook de hoofdtaal. Komt vast goed. Maar stond er van te kijken dat Irem al zo goed turks praat, vind het erg knap! Maar als jullie idd altijd turks praten samen, is het ook een hele andere situatie.
Onze zoon is van dec. 2009 en praat in korte zinnetjes, maar niet altijd even verstaanbaar. sinds een paar weken gaat hij wel ontzettend hard. 'kijk mama, auto aan.' Kijk mama, er komt een auto aan. 'papa eigen auto' 'oma eigen huis' etc. Hij kan wel alle kleuren benoemen, telt al tijden tot tien, kan rondjes tekenen, een bloem kan je ook makkelijk in een tekening herkennen. Op praten loopt hij iets achter volgens het CB, maar met andere dingen juist voor. Ze maken zich er elk geval nog geen zorgen over.
Ons mannetje van twee praat in drie- en vierwoord zinnetjes zoals: Aki (zo noemt hij zichzelf) pot passen (plassen), mama mee in zee (wij wonen in Zuid europees land haha!) of: Aki pallen (vallen) weer boed (bloed). ook begint hij nu meervoud te zeggen: t(w)ee ezels. hij heeft moeite met de v aan het begin van een woord. hij kan de v zeggen maar blijft steevast pis, pies voor vis en vies zeggen en vijf is pijf. haha! moet erbij zeggen dat hij tweetalig opgevoed wordt...hij is niet laat maar ook niet vroeg alleen hij zegt ALLES na hahaha! soms begrijp ik niet helemaal wat hij zegt maar dan blijft hij net zolang volhouden tot hij het duidelijk gemaakt heeft...
zo te lezen erg wisselend. Mijn dochtertje praat eigenlijk al wel vrij goed vind ik. Volzinnen in ieder geval, maar niet altijd grammaticaal kloppend hoor.. van de week zei ze; " Mama mijn legging is heel prachtig he?" Maar meestal klopt de zinsopbouw heel aardig. Ze wil nog wel eens dingen omdraaien. Boven en beneden bv.
Hier sprak ie met 2jr al hele zinnen en kan hij tellen in t nederlands en turks tot 10 en spreekt 3 talen ... en verstaat 4 talen waarvan 1 half... Maar t is geen must natuurlijk dat ieder kind t zelfde moet kunnen of op zelfde leeftijd... komt vanzelf wel, denk niet dat je je vriendin zich grote zorgen moet maken... en zo wel ff op cb of bij ha navragen?
Mijn zoon (net 3) wordt tweetalig opgevoed. Turks praat hij in hele zinnen en helemaal zoals het hoort. Met Nederlands zijn we begonnen toen hij 2 jaar werd. Hij maakt volledige zinnen maar nog wel met veel grammaticale fouten. Hij heeft een grote belangstelling voor taal en pikt alles snel op. Hij kent nu zelfs de namen van sommige dinosaurussen zoals triceratops en parasaurolophus hahaha. Maar een jongen van de psz die iets ouder is praat nog helemaal niet en hij moest daarom naar de psycholoog.
Hier een vlotte babbelaar. Is nu 3, maakt hele zinnen en verhalen. "Mama, mag ik alsjeblieft een boterham met pindakaas?" Maar speelt ook met grammatica; zei op haar tweede sinaasappelsap en nu uit gemakzucht sinassap. Of als ze ergens langs is gelopen "gelangst" Dat soort zaken. Over het geheel genomen praat ze goed verstaanbaar voor bekenden en vreemden.
Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers op mensen die hun kinderen tweetalig kunnen opvoeden. Het lijkt me zo'n voorsprong geven aan die kindjes. Super!
Hier dochter 2.5 is een echte kletskous. Zingt vol uit. En maakt gekke stemmetjes plus ze probeert heel hard te praten. Maar hier goede zinnen en antwoorden op vragen die ik stel ze vraag van alles ook zelf. Zoon praten laat en is nu nog geen ster in praten. Praat nog wat binnensmonds. Hij is bijna 12
Dank voor alle ervaringen! Thijmen had er volgens mij wat meer moeite mee toen. Bij heeft nu nog steeds wel moeite met bepaalde letters (g en r).
Ik denk dat Quincy heel erg goed praat voor haar leeftijd. Ze zegt hele zinnen maar maakt soms wat foutjes met ge.. zoals "ik heb lekker geslaapt mama" en bepaalde woordjes 'vergeten' in de zin op het kdv zei ze (ze stonden er van te kijken, vandaar dat ik het weet) "mama komt mij ophalen, papa is werken op fiets" dus niet op de fiets. Liedjes kan ze ook redelijk goed. Gister was ze op de plaats aan het zingen, gingen de buren mee zingen. Dus ook zeker wel herkenbaar, haha.
M'n dochter had net hetzelfde! Pis, piets, ples... Sinds een week of 2 kan ze de V of F zeggen, maar uitgewoonte spreekt ze de woorden soms nog foutief uit en moet ik haar verbeteren. Qua spraak verbetert het enorm de laatste tijd. Haar woordenschat is groot, maar het komt er lang niet altijd goed uit. Zolang ze maar positief evolueert is het goed voor mij (en het CB )
Een kind van 2,5 praat gemiddeld met zinnetjes van 3 woordjes. Vanaf 3 jaar worden dit 4 of meer woordjes per zin. Mijn zoontje praat zinnetjes van sinds kort 3 woordjes en onduidelijk. Hij loopt achter met zijn spraak. Ken een kindje van 2 dat praat als een volwassenen en zelfs moeilijke woorden duidelijk uitspreekt. Ivm mijn kindjes een zeer groot verschil