Ik doe 1x per week de boodschappen en heb dan altijd veel moeite om alle groente in de lades te passen. Vorige week heb ik door haast een zakje sla over het hoofd gezien en dat is gaan rotten. Aangezien ik gister weer gelijk weg moest heb ik de bakken in de week gezet, alles in de koelkast gepropt en ben weg gegaan. Toen ik vanochtend de koelkast open deed realiseerde ik mij dat alle groente op de plek van beide lades lag, inclusief de 3 komkommers, bos lente ui en zak paprika's, die na het schoonmaken van de lades er dus niet meer inpassen. Zou het heel veel kwaad kunnen als ik de lades er gewoon uit haal en dan de groente op die plek leg? Het is overigens een inbouw koel/vries combinatie waarbij de koelkast en vriezer apart in te stellen zijn en ieder een eigen deur hebben.
Die bakken zijn er natuurlijk niet voor niets. Het is handiger en de temperatuur in de bakken blijft constant. Maar het zal vast geen kwaad kunnen om ze er tijdelijk uit te halen als alles dan beter past. Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat de reden is waarom je alle groenten in de koelkast wil stoppen? De groenten die jij noemt (paprika en komkommer, maar bijv. ook tomaat) kun je juist beter niet in de koelkast bewaren, want door de kou bederven ze sneller. Wij bewaren de groenten gewoon op het aanrecht (groot kookeiland), in een mooie schaal. Staat nog gezellig ook. Verse groenten blijven zo dagenlang goed. Maar ik moet wel zeggen dat wij vrijwel nooit voorgesneden groenten hebben, want die moeten natuurlijk wel in de koelkast bewaard worden. Net als bladgroenten (sla, andijvie) en koolsoorten (bloemkool, broccoli, spruitjes). Groenten als ui, wortel en knolselderij bewaren we meestal in de voorraadkast of voorraadlade. Die zijn wekenlang houdbaar.
Het scheelt ook als je de komkommers en paprika's niet in de koelkast legt. Hoeft namelijk niet en het komt de smaak ten goede (al leg ik de komkommer een uurtje van tevoren zelf ook in de koelkast want ik vind het dan wat frisser )
Paprika's, komkommers, tomaten, aubergines en courgettes bijvoorbeeld inderdaad lekker buiten de koelkast bewaren. Blijven ze langer lekker en het scheelt een hoop ruimte.
Ik weet inderdaad dat je ze buiten de koelkast kan houden, het lukte me vaak wel om de groentes uit eigen tuin een week vers te houden, maar de groentes uit de supermarkt heb ik toch het idee dat die dan sneller rotten of slap worden. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om 2x per week boodschappen te doen, de supermarkt zit hier niet om de hoek zeg maar.
Goh paprika's echt buiten de koelkast?? Ik heb het idee dat ik ze in de koelkast echt een stuk langer goed houd??
Heb je een no frost koelvries combinatie? Want dan is het verstandiger de bakken erin te laten. Een no frost koelkast blaast veel droge lucht in de koelkast. Groente en fruit kan hierdoor sneller verouderen. De bakken zorgen dan juist voor een goede vocht balans voor je kwetsbare producten.
Ik heb geen no frost koelvries combinatie. De vriezer heeft wel een eigen motor en is apart in te stellen van de koelkast.
Ik bewaar veel groenten nooit in de koelkast. Ik hanteer de stelregel: wat in de supermarkt niet in de koelkast ligt, hoeft thuis ook niet in de koelkast. En dat gaat prima en scheelt veel ruimte. Ik heb in mijn keuken een lade vrij waarin ik het in bewaar.
Voor degene die het buiten de koelkast bewaren, kunnen jullie het een week goed houden en lukt dit ook met de temperaturen van afgelopen week? Hoe doen jullie dit dan met fruitvliegjes en andere vliegen? Wij wonen in een dorpje omringd door boerderijen, water en bos en hebben hier nogal snel last van vliegen.