prachtig rood bruin haar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emma73, 4 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma73

Emma73 Actief lid

19 nov 2013
    424
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is geboren met een enorme bos haar. Met de prachtige kleur rood bruin.

het rode is zo mooi. Ik ben heel licht blond van nature en heb een zus met rossig haar en een moeder met rossig haar.
    Mijn vriend heeft bijna bruin haar maar een oom met rood bruin haar en zijn oma had familie met rood haar
    Ik weert dat rood en ook rood bruin van twee kanten moeten komen
    Ik vroeg mij af hoe groot de kans is dat als je een tweede kindje krijgt deze ook deze mooie kleur krijgt.

Van alles al opgezocht maar iemand ervaring hiermee
    Zou het wel graag voor toekomstige kindjes willen. Het is zooo mooi een volle bos met rood bruin haar bij een baby van 11 weken ( en donker donker blauwe ogen)

2. adi

adi Niet meer actief

Klinkt prachtig!!!

Ik wil je alleen niet teleurstellen maar de kleur en structuur van haar verandert gedurende de eerste jaren.
    Mijn dochter is geboren met rossig/bruin haar, met 1,5 jaar werd ze blond en nu is ze 4,5 en wordt haar haar langzaam bruin.
    Volgens onze kapper is pas met 7 jaar de haarkleur van een mens definitief bepaald.

Verder zegt de haarkleur van dit kindje weinig over de haarkleur van je volgende kinderen ;)

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    En zelfs na die 7 jaar kan het veranderen.
    Ik was tot, uhmmmm? in iedergeval in de pubertijd hoogblond, of eigenlijk wit.
    Nu al jaren wat donkerder, maar nog wel blond.

4. Emma73

Emma73 Actief lid

19 nov 2013
    424
    0
    16
    NULL
    NULL
    Weet het , ik ben zelf geboren met heel donker haar en een half jaar later was ik heel licht blond

zit nu elke lekker bij zijn nieuwe haartjes te kijken of er deze rood zijn
    Ze zijn wel lichter maar wel nog roodachtig.

5. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Rood hoeft niet perse van 2 kanten te komen.

En inderdaad kleur veranderd de eerste jaren vaak nog. Hier werd dochter geboren met een bos zwart haar, de eerste maanden werd het steeds lichter en een beetje rood. Toen weer donker bruin en nu steeds lichter richting donkerblond. En dat in 13 maanden tijd. Kapster zegt het kan nog alle kanten op....

6. Volgens mij moet rood wel degelijk van 2 kanten komen, want het is recessief ten opzichte van elke andere haarkleur. Als de een dus 'code rood' meegeeft en de ander 'code blond', zal blond winnen….

Pas als beide 'code rood' geven dan krijgt een kindje rood haar.

De kans is dus 25% ;)

7. Emma73

Emma73 Actief lid

19 nov 2013
    424
    0
    16
    NULL
    NULL
    #7 Emma73, 4 apr 2014
    Laatst bewerkt: 4 apr 2014
    Bij ons komt het inderdaad van twee kanten,

zowel de mama als de papa moeten het recessief gen rood haar hebben. Zwart en bruin onderdrukt het rode gen

Ik weet dus nu wel dat ik met mijn vriend alleen maar blonde of rode harige kindjes krijg.
    Hopen dat bij tweede kindje rood weer word doorgegeven

Ga hem gelijk opgeven als model voor de H&M. hahaha

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt :) Er zijn een hoop mensen die denken dat dat niet waar is, omdat ze denken dat rood niet in hun familie voorkomt, maar het kan zijn dat je generaties lang enkel van 1 kant dat rode gen meekrijgt, zonder dat het ooit in aanraking komt met dat 2e gen om de combinatie te krijgen. Mijn oma was rood, haar 6 kinderen geen van alle, want mijn opa had overduidelijk geen rood gen in zich. Mijn vader heeft dat rode gen wel van mijn oma overge-erfd, want wat rossig in z'n baardgroei. Maar geen van zijn 3 kinderen is rood. Ik heb van ons drieen als enige dat rode gen weer ge-erfd denk ik, want de enige met een rossige toets in m'n haar. En een man getroffen die dus zelf niet rood is, maar wel dat gen weer meedraagt: wat rossig in z'n baardgroei en in zijn familie lijkt dat gen wel aanwezig, want een paar nichtjes zijn rood. Bij ons kwam het dus weer samen :)

Onze oudste heeft rood haar, dus wij hoopten dat de jongste daar ook weer mee gezegend zou zijn, maar die is net als ik gewoon lichtbruin met een rode toets erin. Ze heeft dus duidelijk wel weer het gen voor rood haar meegekregen, maar enkel van 1 van ons beiden deze keer.

Hoe groot de kans is dat een kans van 25% op rood haar zich een tweede keer weer herhaald? Geen flauw idee, heb ooit met wiskunde wel geleerd hoe je dat kon berekenen, maar daar heb ik sinds V6 nooit meer wat mee gedaan :D Zou je dus eens aan een wiskundige moeten vragen ;)

9. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    haha, ik ben 20, had haar tot op mn billen, laatst afgeknipt en ik ben van peper/zout kleur naar donkerbruin gegaan. zonder verf!

ik hoop dat je zoontje zn kleur houd.. en je volgende kindjes deze mooie kleur krijgen!

10. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Dan ben ik blijkbaar erg bijzonder;)

11. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn vader is rossig en mijn man is roodharig.
    Mijn zoontje is heel licht rood, tegen het blonde aan en mijn dochtertje is bruin/rood, de kleur die mijn man als kind ook had (nu is hij iets lichter).
    Super mooi! Maar geen idee of het blijft. ;)
    Wel grappig op familie foto's, ik ben de enige met bruine haren ;) 3 roodhaartjes naast me ;)

12. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Grappig trouwens dat iedereen rood haar zo mooi vind. Ik hoopte altijd dat mijn kind geen rood haar zou krijgen.

13. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    je hebt zelf rood haar?
    Mijn man is er vroeger erg om gepest; hij vond het om die reden ook helemaal niet leuk dat ons zoontje rood haar bleek te hebben (hij dacht zelfs dat die kans er niet was door mijn donkere haar ;))
    Maar we krijgen altijd van iedereen complimentjes over de haartjes van onze kindjes. :)

14. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #14 Sandana, 4 apr 2014
    Laatst bewerkt: 4 apr 2014
    Rood haar is een recessief gen, dus moet het van beide ouders meegegeven worden.

Erfelijkheid zit lastiger in elkaar dan je denkt. Voor de haarkleur krijg je twee allelen mee van je ouders: het bruin of blonde allel en het allel voor rood of niet rood. Bruin in combinatie met rood geeft die kastanjerode kleur. Die 25 % klopt dus niet zomaar.

Jij hebt 2 x blond en dus 1 x rood en 1 x niet rood. Je vriend heeft donker haar en kan 2 x bruin hebben, maar ook 1 x bruin met 1 x blond. En hij zal dan ook 1 x rood met 1 x niet rood hebben.

Jouw vriend 2 x bruin: 100 % donker kind.
    Jouw vriend 1 x bruin en 1 x blond: 50 % kans op donker en 50 % kans op blond kind.
    De combinatie van jullie rood en niet rood genen geeft 75 % kans op een kind zonder rode kleur en 25 % kans op een kind met de rode tint. (25 % op 2 x rood, 50 % op 1 x rood en 1 x niet rood en 25 % kans op 2 x rood)

Heeft jouw vriend 2 x donker dan geeft dit in combinatie met het rode allel 75 % kans op een normaal bruine tint en 25% kans op op het kastanjebruin (roodbruin).
    Heeft jouw vriend ook een allel voor blond haar, dan geeft jullie dit veel minder kans op het roodbruin (12,5%) en ook op het oranjerood (12,5 %). Van die 50 % kans op donker haar is dus 75 % bruin en 25 % roodbruin en van die 50 % kans op blond haar is 75 % gewoon blond en 25 % oranjerood.

15. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Heb idd zelf rood haar. Als kind is het niet leuk 'anders' te zijn. Maar ook nu, overal waar je komt iedereen herkent je. En de huid die je erbij krijgt is nou ook niet echt dat je zegt handig....

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ikzelf donkerblond man zwart. ...Twee rooie ;)

17. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Denk dat je een beetje bent blijven hangen in vroeger .
    Nu is rood haar juist hartstikke in . Hoeveel modelletjes hebben er tegenwoordig geen rood haar ? Kan geen wehkamp boek open slaan en je ziet rood haar , nog maar niet gesproken over de h&m site .
    Het is dus niet meer dat andere kindjes het gek vinden .

M'n zoontje heeft trouwens gewoon een normale huid ?
    Maar hij heeft donker bruine ogen en knal knal rood/oranje haar . Hij krijgt zoveel complimentjes , het is echt ongelofelijk . Pas in het winkelcentrum gewoon door 9 man aangesproken !!
    En ik meen het echt ik zou heeeeel graag zijn kleur haartjes hebben!

Trouwens je hebt kans van 1 op de 3 dat de 2e weer rood haar heeft .

18. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Dat heb je vast veel geluk in je leven . Ze zeggen dat als je 2 roodharige kust op een dag het geluk brengt :)

19. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant

Wat naar dat je dat zo ervaart! Ik mijn man en mijn dochter hebben rood haar en I love it! Ik ben er super trots op!

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Oh god,flashbackflashback biologie vwo examen hahahaha:$:D

Wel interessant...

Deel Deze Pagina