'Prakken' jullie het eten van de kinderen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door puzzelstukje, 22 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Hier ligt het er maar net aan. We eten niet vaak gekookte aardappels met groente en vlees, maar als we het doen, prakken we de groente en aardappels door elkaar. Vinden we beiden lekkerder. Voor onze dochter dan automatisch ook. Bijvoorbeeld bloemkool en gekookte aardappels vind ik echt niet lekker zonder dat het geprakt is.

Soms prak ik het ook voor mn dochter als ik het zelf los eet. Gister aten we aardappelschijfjes met wortels en vis. Wortels spuugde ze direct uit toen ik het in stukjes had gesneden, geprakt (gewoon alleen de wortel) en toen at ze het smakelijk op. Prima, wat mij betreft.

Ik snap ook echt niet hoe een manier van eten nou weer dom kan staan, maar goed, het zal wel weer. Als t mij en mn kind maar smaakt.

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Tja ik hecht waarde aan tafelmanieren. Ook omdat ik het belangrijk vind dat kinderen zich overal goed kunnen gedragen. En (heel belangrijk) dat ze hier later wat aan hebben en niet op worden afgerekend.

Het altijd door elkaar prakken van al het eten (ongeacht of het hoort bij het gerecht) en dan ook nog klodders saus/mayo etc erover. Valt niet onder goede tafelmanieren. Dat je dat thuis doet is prima. Maar veel mensen zijn dit thuis zo gewend dat ze dit altijd doen! Dus ook als ze bij anderen, in een restaurant eten of later tijdens een zakelijk etentje. Gewoon omdat ze het van huis uit zo gewend zijn. En het niet anders lusten. Natuurlijk zijn er gerecht die door elkaar horen (stamppot, wokschotels etc).

Het valt onder dezelfde regels als niet smakken, niet met het bestek spelen of niet praten met volle mond.

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wahahaha mijn tafelmanier zijn prima hoor, ondanks mijn 'geprak'.
    AGV eten wij een paar keer in de week thuis, en nooit als wij uit eten gaan. Ja hooguit bij familie en vrienden, en die prakken ook ( de horror! ).

Dit is ongeveer dezelfde discussie als pannen wel/niet op tafel. En dan vooral een ander 'dom' noemen hahaha, echt zal dat nou lekker zitten zo'n gigantische veer in je reet?

4. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Ik laat de oudste altijd kiezen want alst dr niet zint eet ze t niet. Voor de jongste prak ik t vaak wel puur uit gemak..

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik vind het dom staan als mensen chips met hun handen eten. Dan heb je echt geen opleiding genoten hoor;)

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik prak thuis en nooit elders. Dus die tafelmanieren kunnen duidelijk wel netjes aangeleerd worden.

Dat van die klodder mayonaise of appelmoes overal bij, daar ga ik wel mee akkoord. Dat vind ik niet 'leren eten'.

7. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Proest! 😂😂

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik ook. Ik wist überhaupt niet dat mensen hun eten prakken. Behalve bij stamppot natuurlijk (maar goed, dat is al geprakt voordat het op je bord komt) en eventueel gekookte aardappels met jus.
    Wij hebben in ieder geval allebei niet van huis uit meegekregen om eten te prakken. En doen dat dus ook niet bij onze kinderen.

9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.375
    17.303
    113
    Zodra ze goed konden zitten in de kinderstoel kregen ze gewoon stukken zodat ik eerst heel egoïstisch mn eigen eten kon opeten :D daarna prakte ik wel als het nodig was maar vaak hadden ze al behoorlijk wat op

10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Leuk die foto van dat eten! weet even niet meer wie dat had geplaatst...

Het kan echt wel hoor, met een jaar niet geprakt eten. Wij hebben het de kinderen nooit aangeleerd, dus ze weten niet beter:)

Ik vind het niet dom staan, maar wel een soort 'kinderachtig' als volwassenen hun eten prakken. Sorry daarvoor, maar dat is mijn idee ervan, zo ben ik groot gebracht:)

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.300
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat was die van mijn lieverdje! Kan zo genieten van haar zien eten :) Ze heeft wel geprakt gehad in het begin, maar al maanden gewoon lekker zo.

12. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben. Niet dom inderdaad maar wel een beetje ''gek'' en zonde van de afzonderlijke smaken. Maar misschien is dat omdat ik een hotelopleiding en achtergrond heb en het not done is om ''zomaar'' eten te prakken (maar ik houd er ook niet van als mijn man overal mayonaise bij eet of gelijk zout over zijn eten gooit zonder te proeven ;)

Ik vond de opmerking van Chocochippie wel grappig: ''mijn man vroeg gelijk'' hoe eten ze het dan? haha. Leuk dat er zulke verschillen zijn. Ik kan mij niks voorstellen bij prakken (Of jawel, dat kan ik wel want mijn schoonfamilie doet het en mijn man heel soms en dan krijgen we al een ''discussie'' of in elk geval zeg ik dan HOEZO doe je dat :D) en iemand anders snapt niet waarom je om en om een stukje van je aardappel en je sperziebonen zou nemen. Leuk topic!

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Liekje: wat een droppie!:) Lief hoor!

Vorlijkheid: ja ik had ook echt niet verwacht dat er zoveel verschillen waren!:) Toch grappig dat ik hier toch over na ging denken, ik dacht, ik plaats het hier eens, doe ik normaal niet snel:D

14. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik prakte bijna niet. Ze zijn hier allemaal van gepureerd vrij vlot overgegaan op met de pot mee. Lekker uit de hand eten wat wij ook aten. Soort van Rapley dus, maar toen heette dat volgens mij nog niet zo, (of was dat iig nog niet (zo) bekend :D).

15. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik prak altijd mijn aardappelen, vanuit huis zo mee gekregen. Aardappels op het bord, beetje jus erover en dan even prakken. Groente en vlees ligt apart op het bord.

Deel Deze Pagina