Ahum, hier heel veel i-pad en tv Mijn oudste vond het soms wel moeilijk. Ben ook een paar keer echt boos geworden wanneer hij zich misdraagde. Nee, het viel niet altijd mee. Maar het went, voor alle drie. Tip: zodra de jongste slaapt geef je oudste dan even extra veel aandacht. Dat werkte hier ook goed. voorbeeld: "mama gaat nu je broertje de borst geven en naar bed bregen. Jij mag ondertussen op de i-pad. En daarna gaan we koekjes bakken". Echt, je kan mijn oudste niet blijer krijgen Wat betreft het borstvoeden zelf: hier beide kinderen gelijk na de geboorte aangelegd (behalve nr 2, spoedkeizersnee). En veel aangelegd die eeste dagen, zeker iedere drie uur. En als het even kon beide borsten. Nee, dan komt er inderdaad niet veel uit. Maar je moet je hormonen wakker maken, dus veel aanleggen en huid op huid contact. Daarna voedde ik met een borst, en als toetje de tweede. Volgende voeding begon ik met de laatst gegeven borst. Hier onstond beiden keren al snel overproductie, waardoor ik al snel verder ging met blokvoeden. Maar dat is weer een heel ander verhaal. Succes!
Hield je in het begin dan een tijd aan? Zodat je kindje zeker aan beide borsten nog goed "dronk"? Niet dat ie na 1 borst al zo vermoeid is dat de ander bijna niet meer wordt geactiveerd/gestimuleerd? Als het goed op gang is wil ik sowieso 1 borst geven en de ander als toetje. Maar ik vroeg me af hoe het dan in het begin gaat.. Voor overproductie ben ik hier niet zo bang, gezien de vorige keer. Hihi ja ik hoop dat ik mijn dochter ook zoet kan houden met beloftes. Ze is natuurlijk erg jong als de baby wordt geboren (15 maanden)
Een borst en een toetje kun je goed doen als je productie goed op gang is... Oftewel start met rechts en laten drinken tot loslaten, dan boeren en vervolgens links nog aanbieden en laten drinken tot loslaten. Om het op gang te krijgen is het wel handig om beide borsten hetzelfde te stimuleren! Bij dochter ook wel gestart met beiden kanten 10 minuten (ongeveer dan), in ieder geval gelijke stimulatie. Dronk onrustig, op een gegeven moment gestart met tepelhoedje en niet meer vanaf gekomen helaas... Maar mijn dochter had al heel snel genoeg aan 1 borst per keer dus werden mijn borsten maar om de 6 uur eigenlijk gestimuleerd... wat dus achteraf erg lastig was om goed te houden met name toen ik ging werken. Gigantische 4 maanden dip gehad, wel weer enigszins doorheen gekomen, maar constant 'in gevecht' om maar genoeg voorraad te houden voor dagen dat ik moest werken, veel minder kolven dan ze dronk op het kdv etc etc Op een gegeven moment gaan combineren met FV maar achteraf was dat de genadeslag natuurlijk en ben ik gaan afbouwen. Met 7,5-8mnd was het klaar... Nu ook wel weer op dezelfde manier begonnen, met veel meer kennis en rust. Tevens ook een mannetje wat veel effectiever en rustiger zoog en het dus goed gestimuleerd werd. Ik legde minimaal iedere 3 uur aan en liet dan beide kanten drinken, soms wel eens links rechts links rechts. Veel huid op huid (had ik bij dochter ook niet gehad na spoedKS en nu gentle sectio gehad waarbij hij de eerste 2,5-3u niet van me af is geweest)... Heerlijke genietmomenten. Vanaf het moment dat het op gang was ging ik dus volgens bovenstaand principe (van het toetje) voeden maar bood altijd de tweede borst nog aan! (deed ik bij dochter op een gegeven moment niet meer) Zodra hij zich melde of wakker was: aanleggen. Deze keer geen 4 maandendip of wat voor dip dan ook gehad, vriezer vol voeding, goede kolfproductie, geen tepelhoedje, tevreden zeer goed groeiend mannetje! Hij ging overigens vanaf een maand of 3 zelf doorslapen van 20-8u en ben toen wel rond 23u nog gaan kolven om de lange tijd te overbruggen. Als hij dan 's morgens genoeg had aan 1 borst kolfde ik de andere. Ben er van overtuigd dat de frequentie van stimuleren (dag en nacht) in de eerste weken ook het vervolg van je BV/productie kan bepalen!
Ja dat denk ik ook. Ik vind het alleen nog steeds lastig te achterhalen wat er nu precies fout ging. Want ze ging steeds onrustiger drinken. Net of het niet snel genoeg kwam naar haar zin. Steeds aanhappen en weer loslaten.. Snachts kwam ze ook netjes om de 3/4 uur.. Overdag nog vaker, maar dat vond ik toen raar.. Werd er onzeker van. Maar schijnt normaal gedrag te zijn. Hoe oud waren je kindjes toen je een borst - en toetje gaf? En dus niet meer beide borsten ong 10 min stimuleren? Is het dan wel handig om rechts links, links rechts te doen? Want als ie aan beide kanten goed drinkt, dan krijgt die laatste borst toch maar weinig kans om weer te vullen? Pfff soms denk ik er volgens mij te veel over na, maar ik wil deze keer gewoon zeker zijn van mijn aanpak zodat ik me niet van de wijs kan laten brengen door verschillende adviezen van kraamhulp etc
Begin nog steeds altijd aan de kant waar ik geëindigd ben! Ik begon hiermee toen de voeding goed op gang was, dus ja wat zal het zijn, na een kleine week oid? Dan liet ik hem altijd 1 kant drinken tot hij klaar was, daarna altijd nog andere kant aanbieden. Ene keer dronk hij die ook nog helemaal leeg en andere keer waren het een paar slokken... En zo is het nog! Denk toch dat de eerste borst dan beter leeggedronken wordt door de eerste honger te stillen en zo, krachtiger drinken en zo. Daarom doe ik nog steeds RL LR RL etc etc Oh en dat onrustige drinken, aanhappen en loslaten etc: had ze geen spruw?? Dat zou al veel verklaren! En het vele willen drinken met periodes is ook normaal en moet je ook echt aan toegeven (regeldagen), want dat zijn de dagen dat je kindje vooral ook je productie regelt! Als ze weer wat meer nodig heeft zijn er vaak wat regeldagen en als je daar aan toegeeft dan merk je na een paar dagen dat je productie wat verhoogt is en het weer rustiger wordt. De eerste weken is het sowieso pittig, maar op een gegeven moment komt er meer rust en regelmaat in (ja ook met BV op verzoek), althans hier wel... en er werd en wordt hier ook af en toe op verzoek van mama gedronken! (nu bijv nog als ik na een paar dagen werken weer een paar dagen thuis ben, dan leg ik af en toe een paar keer extra aan om de productie weer even op te krikken en dat vindt meneertje helemaal niet erg!)
Dus jij denkt dat ik het beste een weekje ongeveer beide borsten even lang moet laten drinken.. En als het dan op gang is die methode van een borst en een toetje aan kan houden? Dat klinkt inderdaad duidelijk.maar dat rechts links links rechts vroeg ik me meer af over de eerste week?
Deed ik ook de eerste week... Dat wisselen!Tweede borst wordt toch ooit minder effectief gezogen ivm vermoeidheid na drinken eerste borst. Tja week is een beetje ongeveer. Je merkt zelf als je stuwing krijgt en dan is het belangrijk dat je borsten ook leeg gedronken worden ivm anders kans op borstontsteking.
Ging je dan toen je stuwing had over op 1 borst en toetje of juist nog niet? Ik heb vorige keer niet echt noemenswaardige stuwing gehad.. W een flinke borstontsteking na 6 weken. Maar toen voedde ik dus nog steeds iedere borst 10 min, dus had ze denk ik niet genoeg tijd om de borst leeg te maken.. Misschien daardoor te weinig productie.. En verstopte klier.. Onrustig drinken etc. Pff hoop zo dat het deze keer beter zal gaan.
Ja kan zeker!Inmiddels drinkt hij hem hier in die tijd wel leeg maar net geboren duurde dat langer inderdaad... Bij onrustig drinken moet je ook altijd aan spruw denken. Heb je toen ab gehad voor die borstontsteking? Dat maakt de kans op spruw namelijk aanzienlijk groter! Ik merkte wel wanneer mijn voeding op gang was al had ik nu ook nauwelijks stuwing. Heb het sowieso nauwelijks gehad nu...
Lelie12 vergeet dit keer alles wat gezegd is over duur van voeden, tijd die tussen voedingen moet zitten etc. en ga je kind op verzoek voeden. Zie ook:www.borstvoeding.com; hier staan veel nuttige tips in. Bij kraambureaus e.d. circuleren veel verkeerde adviezen die mensen aan borstontstekingen helpen!
Bedankt voor de tip. Dat ben ik ook zeker van plan. Weet alleen niet zo goed hoe ik het de eerste week aan moet pakken. Ook meteen een borst, verschonen en dan "toetje" Of om het op gang te krijgen beide borsten een bepaalde tijd om te voorkomen dat baby te vermoeid is om de tweede nog goed te drinken? Dat is nou precies wat ik zo lastig vind. Overal andere adviezen! Als het op gang is wil ik sowieso op verzoek gaan voeden! Nova.. Ik had inderdaad een ab kuur en van de week ook iets meer gelezen over spruw en dat kan het goed geweest zijn. Al was er bij mijn dochter geen witte aanslag te zien, maar mijn tepel zag wel wat wit, voeden was pijnlijk en kreeg er ook steken in.. Dat schijnt wel bij spruw te passen. Pfff dat zou wel zonde zijn zeg als ik daardoor uiteindelijk (niet wetend) gestopt ben. Daarom wil ik me nu goed voorbereiden. Vind het alleen wel lastig. Wil me er ook weer niet te druk over maken. Snap je?
Klinkt echt als spruw en door 'onwetendheid' is dat bij veel mensen reden van stoppen helaas.... een ab-kuur vergroot hier de kans op. Alle bacteriën worden vernietigd ook de goede dus krijgen schimmels/gisten de kans. Hier ook ab gehad ivm flinke wondinfectie na ks en ja hoor, week later spruw: onrustig drinken, klakken tijdens drinken, witte tong. Zelf overigens geen klachten. .. Gelukkig na 2 weken Nystatine over en nooit meer last. Weet je... het wijst zich straks vanzelf wel... ook die eerste week. Als de ene borst minder gestimuleerd is de ene voeding begin je daar de volgende voeding weer mee. Probeer er wel ontspannen in te staan en weet van verschillende methodes zodat je op dat moment de juiste kan kiezen wat bij jou en je kindje past. Laat desnoods een lactatiekundige meekijken in je kraamhulp en vraag advies...
Ja zonde is dat zeg! Ik moet zeggen dat ik me nu wel goed heb ingelezen en ook beter weet bij wie ik hulp kan zoeken mocht het niet goed gaan. En ik kan altijd mijn vragen hier stellen natuurlijk haha. Ja ik ga proberen er relaxed in te gaan.. En dan zien we het wel
Ik ben blij te lezen dat er meerdere moeders zijn die op zoek zijn naar adviezen hoe de bv te combineren met een kind. Dit is de eerste keer dat ik bv geef. Bij mijn zoon heb ik dat niet gedaan en daar had ik achteraf veel spijt van. Mijn omgeving geeft allemaal fv en iedereen stond er negatief tegenover dat ik wel bv wilde geven. Helaas heb ik mij daar toen teveel door laten leiden. Maar goed, nu bij mijn dochter ga ik er wel voor. Tot nu toe gaat het heel goed. Alleen wisselt ze nogal van drinkduur. De ene keer 20 minuten totaal, de andere keer 1.5 uur. Ze is nu pas een week oud dus ik kan ook niet verwachten dat er regelmaat in zit maar met het oog op volgende week als mijn man weer gaat werken vind ik het wel ff spannend. Mijn man vertrekt in de ochtend tussen 4-5 en komt in de avond pas rond 20/21 uur thuis. De hele dag sta ik er dus alleen voor met twee kinderen, waarvan 1 die bv krijgt. Onze zoon is 1.5 en erg actief en hoe moet ik dat nu gaan doen als onze dochter 1.5 uur drinkt! Gelukkig heb ik al veel tips gelezen in dit topic. Waarvoor dank! Ik heb er nu (iets) meer vertrouwen in dat het volgende week goed gaat komen.
Hihi fijn dat je wat aan dit topic hebt gehad! En goed dat je nu wel borstvoeding geeft En ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt.. Ik zal dat straks ook vinden. En vooral omdat je hele dagen alleen bent! Maar vaak geeft het juist ook rust als de man uit huis is Succes!!