Praktische tips gezocht: sparen!

Discussie in 'De lounge' gestart door pietje1987, 18 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Bedankt voor alle tips dames!!

Koopzegels doen we inderdaad al, die gebruik ik dan met verjaardagen/feestdagen! Erg fijn!

Zoals gezegd; er wordt wel degelijk goed gespaard, maar het zou gewoon veel meer kunnen zijn (we sparen samen voor zaken als de auto’s, huis onderhoud, vakanties etc).
    @Tuttebella van de ‘grote’ spaarrekening blijven we altijd af, tenzij dus grote uitgaven. Alleen die ‘kleine’ spaarrekening van mezelf is altijd een beetje te verleidelijk om het geld weer af te halen....

De tips om impuls aankopen een paar dagen uit te stellen vind ik wel een goed idee, dat ga ik sowieso doen!

Ik ga eerst maar eens beginnen met het stellen van een week budget denk ik en dat dan maar pinnen...

2. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Eerst in bv excel op een rij zetten wat er in komt en wat eruit gaat. Als het goed is hou je dan een bedrag over.

Daarna bereken je per jaar hoeveel je ongeveer uitgeeft aan dingen die niet elke maand terugkomen zoals: kapper, kadootjes, sinterklaas, eigen risico zorgverzekering, onderhoud auto, abonnementen, kleding, vakantie, glazenwasser,uitje enz. ik stel zelf wel redelijk strenge budgetten vast anders wordt het een megabedrag!

Dit bedrag deel je door 12 en zet je elke maand op een aparte rekening.

Alles wat dan nog overblijft is spaargeld. En dat bedrag maak je naar je spaarrekening over zodra de salarissen binnen zijn.

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.157
    113
    Om en om doen? €1 €52 € 2 €51 etc?

pietje1987 vindt dit leuk.
  4. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Maar heb je een doel met je spaarrekening? Is er iets dat je heel graag wilt kopen? Want 'sparen om het sparen' is ook wel lastig

5. pietje1987

Nee, niet echt :oops: 9 van de 10 keer koop ik gewoon de dingen die nodig zijn/wil hebben:oops:

Hoewel ik wel ontzettend mooie sieraden heb gevonden die ik graag wil hebben.... maar eigenlijk wil ik die van mijn man krijgen :p

6. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Dan denk ik dat het lastig wordt om te sparen, is ook wel logisch. Waarom wil je eigenlijk sparen? Omdat dat zo hoort?

7. pietje1987

Omdat ik te veel geld ‘onnodig’ uitgeef ;)

8. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Maar dan heb je dus niet zozeer een spaardoel nodig, maar meer een reden om het geld niet uit te geven. Dan zou je idd kunnen gaan naar 'ik mag alles kopen wat ik wil, als ik het een week later nog steeds wil' oid.

9. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Heb je een hypotheek? Je zou eens kunnen uitrekenen wat het je in de rest van de looptijd aan rente bespaart als je elk jaar bijv 2000 euro extra aflost.. Voelt als een bodemloze put, maar je betaalt elke maand minder rente en hebt meer overwaarde bij verkoop

jojo85 vindt dit leuk.
  10. pietje1987

Mmmm dat zou ik nog wel interessant vinden! Zeker omdat we nog een ‘oude’ hypotheek hebben met een gedeelte aflossingsvrij... dank je voor dit goede idee!

11. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik heb mezelf nu tot december als doel gesteld noch kleding noch speelgoed te kopen. Beide hebben we ruim voldoende en hoewel ik echt niet super veel koop neem ik toch regelmatig iets mee. Tot nu toe werkt het prima al moet ik er wel bij zeggen dat ik pas in juli ben begonnen.

Maar ik zou graag ook veel willen sparen dus ik lees mee.

12. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Afgelopen jaar hebben we heel suf, naast onze gewone spaarrekening, geld gespaard in een spaarpot. Het deksel kan er alleen met een blikopener af. Kleingeld en briefjes gingen er regelmatig in. Van bijvoorbeeld marktplaats verkopen enzo. Dat mis je niet zo. Op oudjaarsdag hebben we hem geopend en geteld, het bleek best wat te zijn. Dit jaar weer met een nieuw blik gestart. Te koop bij action voor een euro.

toch3 en pietje1987 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina