Ons meisje slaapt goed 's nachts, is vrolijk, groeit goed, etc. Nu merkte ik de laatste tijd dat ze overdag eigenlijk maar 40 minuten per keer sliep (en dan weer vrolijk maar druk wakker werd) en dat ze weer 9 x (!) kwam voor de voeding. Dat is niet alleen erg vermoeiend voor mij maar ook voor haar volgens mij. Rondom de feestdagen (helemaal druk natuurlijk) begon ze ineens zomaar om allerlei dingetjes te huilen en heeft ook een aantal ontroostbare huilbuien gehad. Ik had ineens het idee dat ze erg moe was en te weinig slaap kreeg zo. Na het lezen van Regelmaat en Inbakeren van Ria Blom ben ik toen dus begonnen haar overdag meer te laten slapen. Dat ging in eerste instantie super: op dag twee een slaapje van 3 uur, op dag drie twee slaapjes van ruim 2 uur. Ze dronk minder vaak maar wel een stuk langer, en ook ging ze 's nachts ineens van 21-9 uur slapen met maar 1 voeding tussendoor! (Dat waren er eerst wel 3). Mama blij dus Let wel, het gaat mij er niet om haar maar te laten huilen ofzo, (zo staat Ria Blom vooral bekend geloof ik) inslapen was bij ons niet het probleem, maar het doorslapen (overdag dan). Volgens de methode: als je je kindje langer wilt laten doorslapen moet je het zvm rustig troosten in of bij het bedje, om hem te laten wennen aan langere tijd rustig in bed te zijn, en het slapen moet dan vanzelf komen Nu is het dag 5, en ben ik toch nog niet tevreden. Want ze ligt wel braaf langer in bed tijdens haar slaapjes, maar slaapt absoluut niet de hele tijd. Als ze twee echte blokken van 40 min maakt in die 2 of 2,5 uur dat ze braaf in bed ligt, ben ik al blij. Wie heeft deze methode ook toegepast en heeft nog wat adviezen voor me, hoe ik hier nu mee verder kan gaan? Dank en groetjes, Babel
Hoi, Ik ben ook begonnen met de methode van Ria Blom alleen zonder het inbakeren. Mijn dochtertje sliep overdag bijna niet omdat ik de signalen van slaap niet altijd herkende. Nu leg ik haar gelijk in bed zodra ik zie dat ze moe is. Ook dan maakt ze nog weleens korte slaapjes, ik haal haar wel uit bedje als ze wakker wordt en echt gaat huilen maar zodra ik weer zie dat ze moe is leg ik haar weer terug al is dit bijv een half uur voor haar voeding. Door dit steeds te doen blijft ze nu steeds langer slapen, vaak toch wel 2 tot 2,5 uur. Succes!
Ik heb deze methode gebruikt met het inbakeren. Echt voor de rust en regelmaat. Noor was (en is) een erg prikkelgevoelig kindje. Ze sliep overdag dus ook hooguit 45 minuten. Ik heb haar standaard 2x p.d. in bed gelegd. 's Ochtends en 's middags. Dan sliep ze niet en ik moest haar er na een kwartier weer uit halen omdat ze zo vreselijk overstuur was. Uiteindelijk heeft het pas na 8 maanden succes gehad en begon ze toen te slapen. Ik denk wel dat het aanbieden van die structuur en die regelmaat er uiteindelijk toe heeft geleid dat ze toch ging slapen.
He, leuk, toch nog reacties Het gaat hier nu eigenlijk heel goed! Het was 2 dagen pet omdat ze last had van kramp/ontlasting. Nu ook weer, ik leg me er gewoon bij neer dat ze dan meer huilt en korter slaapt en korter drinkt. Maar op de andere dagen gaat het erg goed, ze slaapt 1,5 tot 3 uur of meer! Wel nog totaal zonder vast ritme, maar ik ben allang blij, omdat ze nu naar de creche moet en daar dan hopelijk ook wat kan slapen en tot rust komen. @Daan, tjemig, zo lang geen effect of weinig, pittig hoor voor je meisje! Maar ik vind 2x per dag in bed leggen erg weinig? (afhankelijk van de leeftijd natuurlijk). Ons meisje gaat net zo vaak naar bed tot de dag om is Dus als ze langer slaapt minder vaak, maar als het minder goed gaat gaat ze hoppa steeds weer na een uurtje ongeveer naar bed en slaapt ze weer. Dat is soms wel zes keer, tot ze voor de nacht in de wieg gaat. @Natasja: fijn dat het zo goed gaat!
Ik ben geen fan van Ria Blom. Vooral niet het laten huilen gedeelte. Hier komt ze er niet in... maar ik hoop voor jou dat het werkt.
ik heb het ook gedaan via deze methode en ook met inbakeren. Onze zoon kwam door zn maaiende armpjes niet in slaap en ook wakker in bed leggen en dan laten inslapen is hier echt een probleem. De eerste dagen heeft het even geduurd voordat het ging, maar nu kan ik mn zoontje in bed leggen, dan heeft hij even 10minuutjes een rotbui (even huilen) en dan ga ik naar boven geef hem zn speen en dan slaapt hij. Ik heb deze methode gevolgd omdat hij op een gegeven moment mij veel te interessant vond en ik bleef dus een prikkel voor hem. Ik bleef in het begin bij hem zitten of liet hem op mijn arm in slaap vallen. Maar toen dat niet meerlukte moesten we iets anders. Nu is het zelfs zo dat hij bij zn ochtendslaapje niet eens meer huilt. Ik leg hem met ons vaste ritueel in bed weg hem weltrusten en tot straks en dan slaapt hij al voordat ik de kamer uit ben. Maar ik vind het nog steeds ontzettend zielig dat hij dus niet altijd zo in slaap kan vallen en dat hij dat huilen even nodig heeft xxx
@ sassie: herkenbaar. Mijn zoontje gaat ook nog steeds iedere keer huilen als ik hem in bed leg. Sterker nog, hij begint al te jammeren als ik hem zijn slaapzak aan wil trekken. Vervelend vind ik dat Gelukkig krijg ik hem snel gesust met de speen. Ik ben benieuwd wanneer het over gaat... Ik hanteer al een lange tijd hetzelfde bedritueel maar het wil dus nog niet baten.
hey Yukl, hier begint het ook zo'n beetje bij de slaapzak... Ik trek die dan aan knuffel hem dan nog even en leg hem op zn zij in bed, dan geef ik zn speen. Soms gaat hij dus wel vanzelf slapen maar vaak dus niet. Nu sinds een week zo'n beetje gaat het ochtendslaapje zomaar ineens zonder gehuil. De rest eigenlijk nog niet, hoop dat het snel komt. Wat ik ook zo zielig vind is dat als hij huilend wakker wordt.... xxx