wat mag je verwachten van tandenpoetsen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sweetlakecity, 22 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

Ik heb geen drama met tandenpoetsen maar ik vraag me wel wat af.
    Wat kan ik verwachten van een kind van 2 1/2 en het tandenpoetsen.
    Ze poetst eerst zelf, dat is momenteel maar 2 halen en zegt klaar :D mama doen. Of papa dan. :p
    Maar zou het zo graag verder stimuleren.

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

hihi, dat doet onze dochter ook, die kauwt wat op alle kanten is dan klaar. Maar wil dan ook niet dat wij het nog napoetsen. Dat is dan een DRAMA. Ik wou dat we even na konden poetsen zonder strijd.;)

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Wat ik hier doet. Zij poetst mijn tanden( dan zit die zo wat in me strot haha) en ik de haren heel vlug. Die strijd verder ga ik niet aan ben al blij als ik vijf seconde die mond in kom. Gewoon op deze voet blijven door gaan en het goede voorbeeld geven. Dat is het belangrijkste.

Er zijn vast kinderen zonder strijd nou die moet ik nog tegen komen. Hoe ouder ze worden hoe meer je ze wel kan begleiden in het tanden poetsten.

Dus vertellen wat je gaat doen op een gegeven moment.

Maar die strijd daar word niemand vrolijker van. Tuurlijk het kindergebit moet goed schoon maar dat lukt gewoon mening ouder niet.

En er zullen er vast zijn die zeggen het moet nou ik kom er eerlijk voor uit ik heb het gedult er niet voor om door te drammen en standvastig te blijven. Wel blijven doen en aanbieden en oplossingen zoeken.

Zoals ik al zij ze poetst mijn tanden (gehemelte haha) Grr haha;)

4. Sweetlakecity

Hoi
    pnirmal> ik heb geen strijd!

Ik vraag me dit dus af want vanaf 3 heb je een electrische tandenborstel namelijk. Maarre...vraag me serieus af of ze hier wel overweg kunnen.

5. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Mijn zoontje doet het best goed zelf en dan poets ik nog na, maar bij mijn dochtertje mag ik ook absoluut niet peotsen en ik dram verder ook niet, probeer er nog een spelletje van te maken, maar ik kan bij haar dus niet echt goed poetsen, zelf kauwt ze idd nog meerendeel op haar tandenborstel.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@pnirmal: hier hooguit strijd als ze zonder te poetsen in bed beland per ongeluk.
    echt geen kans dat die ongepoetst gaat slapen want zegt ze.. "dan heb ik een vies tandje".

wij hebben er een "liedje" bij
    eerst de AAAAAAAAAAAAAAAAAAA (mondje open)
    dan die IIIIIIIIIIIIIIIIIII (tandjes op elkaar)
    en dan "EUEUEUEUEUEUEU" (tong poetsen en gekkigheid)
    meestal schatert ze daarna van het lachen EN mag ze daarna zelf nog even zelf poetsen.
    Is ze klaar.. dan vraag ik of ze AAA heeft gedaan.. en of ze III heeft gedaan.. (natuurlijk heb ik wel opgelet) dus eventueel laat dr ik dr nog iets even herhalen.

's ochtends.. andersom :)
    geen idee waarom maar dan is het rellen als ik eerst wil poetsen dus poetst ze op mijn bed terwijl ik me ondertussen aankleed.

Las laatst dat je tot 8 jaar nog bij moet poetsen.. daarna kunnen de meeste kinderen het pas zelf.
    Dus geen stress dat er niet zelf gepoetst word voorlopig :)

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hier ook geen strijd, al vanaf t begin vindt ze tandenpoetsen prachtig, of ze t nou zelf doet of ik :)

Volgens onze tandarts kunnen ze pas rond een jaar of 8 het echt helemaal zelf en adviseert tot die tijd te blijven 'napoetsen'

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

5 seconden poetsen is echt te kort. Strijd moet je niet aangaan over eten.. helaas wel over poetsen! Gaatjes zijn een groot probleem en kan je eigenlijk alleen voorkomen door echt goed te poetsen (bij een aardig gebitje is dit gewoon 2 minuten!)

Poetsen dus.. er zijn timers (zandlopertjes, digitaal etc) en vanaf 3 jaar (volgens onze tandarts) kan je ook prima electrisch poetsen (daar zit vaak een timer op).

Zoonlief (3 jaar en dat is vanaf ongeveer 20 maanden) doet ook helemaal niet moeilijk over poetsen. Hij mag 1 min poetsen (en doet dit dan ook heel aardig) en ik poets 1 (soms 2) min na (vooral de binnenkant want daar komt hij niet.

Binnenkant
    buitenkant
    bovenkant

Laat je goed voorlichten door de tandarts maar echt... het is niet verantwoord om 5 sec te poetsen. Als je heeeeel veel geluk hebt geeft dat geen problemen!

Dochterlief is elke avond een drama... helaas voor haar en helaas voor ons maar het moet echt gebeuren!

9. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Grappig om te lezen dat jullie allemaal 'na-poetsen'; wij doen het juist andersom.. Ik poets eerst & goed, gedurende het 2 keer -langzaam- zingen van 'altijd is kortjakje ziek' (of tegenwoordig 'olifantje in het bos') en daarna mag hij lekker zelf poetsen. Omdat hij weet dat hij zelf mag zodra ik klaar ben, zit hij mijn gepoets meestal vrij rustig uit....

Oh, Sil is natuurlijk nog geen 2, dus zijn 'zelf poetsen' stelt nog niet zo heel veel voor, maar hij probeert het wel steeds beter (inmiddels echte poetsbewegingen gesignaleerd). Het is voor hem echter vooral nog een spelletje, dus voorlopig blijf ik het meeste poetswerk doen.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tot voor kort poetste ik eerst zelf en mocht ze daarna nog ff na'spelen'. Maar sinds een paar weken moet ze perse eerst zelf poetsen.
    Tandenpoetsen was/is nooit een drama, maar wilde dat er ook niet van maken. Dus nu mag ze eerst zelf poetsen. Ik kan moeilijk zeggen of ze t echt goed doet. Soms bijt ze wat, soms maakt ze echt poetsbewegingen.
    Als ze klaar is, doe ik t na. Ik denk hooguit een minuutje, 2 minuten lukt me niet hoor. Maar ik zorg wel dat ik op alle vlakken ben geweest (idd AAAAA en IEEEEEEE ;)).

Ben t eens dat voor tandenpoetsen niet geldt dat je er geen strijd van moet maken zoals met eten, want het moet toch echt gebeuren. Liefst 2 minuten, maar ik denk dat weinig kinderen dat echt uithouden.
    Ook heel belangrijk is het aantal eet (en drink)momenten per dag. En wat bijv ook beter voor de tandjes is, is als ze eerst een boterham met zoet eten en daarna een boterham met hartig ipv andersom (las ik in de mama)!

Van je kind kun je nog niets verwachten wat betreft zelf poetsen. Ik geloof dat je tot een jaar of 8(?) moet blijven napoetsen, omdat ze dan pas zelf in staat zijn het goed te doen.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoon is nooit fan geweest van iets dat in zijn mond gestoken wordt.

Dan weer drama, dan weer ok. Nu de laatste kiezen door zijn doet hij braaf zijn mond open en mag ik poetsen. Hij mag napoetsen en hij doet ontzettend zijn best.

Ik ben 40+ en in mijn tijd werd er pas gepoetst bij 4, 5 of 6 jaar hoor. Maar ik heb een puntgaaf gebit.

Je kan je ook vragen waarom er nu zo de nadruk op gelegd wordt. Juist.... door alle suikers die we hedentendage onze kinderen bieden.

Na het eten water geven en een half uur wachten met tandenpoetsen en dan hoeft het op de leeftijd van 2 echt niet perfect hoor!

12. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.386
    860
    113
    home sweet home
    Wij poetsen ook zelf eerst en dan mogen ze zelf. Gaat prima. We poetsen al met een elektrische tandenborstel ook al.is de jongste twee. Borstel geeft signaal wanneer je lang genoeg hebt gepost dan mogen ze pas stoppen en doen dit meestal keurig.

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@zogelukkig enige probleem daarvan is dat suikerbeperkt eten erg lastig is tegenwoordig
    het zit echt overal in.. zelfs in je vleeswaren als je pech hebt.
    wat dat betreft is het ook niet raar dat steeds meer mensen diabetes krijgen.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, dat klopt!
    Ik kan zelf geen suiker, honing en fructose verdragen en word echt gillend gek dat ze het werkelijk óveral in stoppen!

15. Maia

Maia Niet meer actief

ik poets eerst en daarna mag zij even. Wij zingen 2 liedjes, eentje voor onder en eentje voor boven ;) moet er alleen voor zorgen dat ze niet teveel gaat swingen ;)

16. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hier met de jongste ook echt drama!!!!!!!!!!
    de oudste was altijd prima, vind het ookerg leuk vanaf de eerste tand
    maar de 2de oje echt drama helaas

17. Sweetlakecity

heb timers gevonden op babywalz. Elke keer wat seconden meer, 30 sec, 1 min ect.
    Goed idee!

18. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Als onze dochter netjes zou poetsen en wij na poetsen zou ze de electrische prinsessentandenborstel van oralb krijgen. Deze heeft ze inmiddels en nu is er nooit meer een probleem.
    Sterker soms ligt ze in bed en zegt dat ze nog moet tanden poetsen.

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter vindt mijn elektrische tandenborstel maar een eng ding. Dus voorlopig nog gewoon handtandenborsteltjes hier ;)

20. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Bij mijn nichtje was het eerst ook een drama, maar toen mocht ze iedere keer als ze goed poetste (en liet poetsen) een stickertje plakken en vervolgens iets zelf uitzoeken (tandenborstel, tandpasta, beker voor 't water om mee te spoelen). Inmiddels vindt ze het heel normaal en begint ze 's ochtends al het tandenpoetsliedje te zingen voor ze uberhaupt uit bed is ;)

Deel Deze Pagina