hoi allemaal, ik ben zwanger van de 4de, ik doe het alleen, en heb al drie kids, een zoon van bijna 10 en twee meiden, 7,8. Nu willen de meiden graag bij de bevalling aanwezig zijn en ik weet al dat ik ingeleid wordt met 37/38 weken ivm zwangerschapssuiker. Nu is eigenlijk mijn vraag aan jullie heeft een van jullie daar ervaring mee, hoe dat voor kids is, ik twijfel namelijk zelf heel erg of ik het wel goed voor ze vind om daar nu al bij te zijn...... Groeten Corien
Ik heb er geen ervaring mee en ben altijd wat verbaasd als ik lees dat mensen hun kinderen erbij laten zijn. Maar het gebeurt wel, en ik denk niet dat ze er per se een trauma aan overhouden. (In het boek 'Bevallen en opstaan' staan enkele, enigszins gedateerd overkomende, beschrijvingen van bevallingen waar oudere broers/zussen bij aanwezig waren. Gaat dan wel om thuisbevallingen. Sommigen hadden de hele buurt erbij zitten, daar kan ik me persoonlijk ook niks bij voorstellen.) Heb je al eens samen naar realistische bevallingsfilmpjes gekeken? Dus met bloederige toestanden en alles? Willen ze dan nog steeds? Ik zou ook van tevoren praten over mogelijke complicaties, en over de mogelijkheid dat ze alsnog voor het moment surpreme weg moeten uit de verloskamer. Sowieso zou ik er nog een volwassene bij willen hebben, naast de medische staf. Zodat er iemand is, die je dochters een beetje in de gaten kunnen houden en ze eventueel kan begeleiden. Enne: praat er met allebei je dochters ook apart over. straks wil één het eigenlijk niet maar durft ze het niet toe te geven tegenover haar zus(je). Ze moeten het allebei écht willen.
Hoi, Onze zoon toen 5 jaar is bij de bevalling van onze dochter(in het zh geboren)hij wilde graag mee,heb hem ruim voor de bevalling een filmpje laten zien(was dan een thuisbevalling maar komt op het zelfde neer)En heb het er goed met hem overgehad,ook over minder leuke dingen.Ik had mn schoonmoeder voor de zekerheid mee,maar Justen vond het allemaal erg interessant,hij heeft er zeker geen trauma aan overgehouden en wil nu ook weer bij de bevalling zijn.Daar in tegen neem ik mijn dochter dan bijna 3jr niet mee naar de bevalling te jong. Zelf ben ik nogal rustig tijdens mn bevallingen raak niet snel in paniek. Je moet natuurlijk wel naar het kind kijken,jij kent je kinderen het beste. Doe wat jullie het beste lijkt. Ps ik ben op mijn 10e ook bij de bevalling van mn moeder(broertje)geweest,en ik was blij dat ik erbij mocht zijn.
ik heb het daar ook wel eens met mijn dochter van 10 over gehad, als mama zwanger zou zijn wilde ze ook bij de bevalling zijn nu ben ik zwanger, ze weet het nog niet maar ben benieuwd hoe ze reageert weet niet of ik haar erbij wil hebben, dat bekijk ik me denk tegen de tijd wel of ze er dan ook zelf nog naar vraagd
mijn dochter was er wel bij,bij de vorige bevalling maar moet er bij zeggen ze was toen al 12 jaar. ik ben ik het ziekenhuis bevallen en ze hebben haar daar ook in de gaten gehouden,wel zo fijn. ze heeft er beslist geen trauma aan overgehouden,hoogstens een gekneusde hand omdat ik haar hand bijna tot moes geknepen had hahahahah trouwens wil ze er nu weer bij zijn!
bedankt voor jullie reacties.... Mijn meiden willen het graag en ik kijk bv zelf regelmating naar mtv teenmoms ofzo en ook naar bevallingsverhalen, mijn meiden kijken dan het liefste mee, en mijn moeder en schoonzus zullen ook aanwezig zijn bij de bevalling en mijn broer op de gang, zodat als er iets is, of meiden niet bij willen zijn ze dan daar heen kunnnen. Ik blijf zelf altijd heel rustig bij bevalling heb zelfs bij de middelste gehad dat de vk zei ik ga naar huis want jij zit gewoon rustig te computeren , jij kan geen weeen hebben, toen ie me toucheerde bleek ik al 6cm ontsluiting te hebben... ene bevalling ging wel makkelijker dan de anders natuurlijk, maar zolang alles goed gaat vind ik het niet zon heel groot probleem als ze erbij zijn, en ik heb nog 15 weken te gaan dus wie weet verandert er nog veel in die weken...... maar goed fijn dat jullie je mening en ervaringen met me willen delen
mijn oudste zoontje van bijna 10 begon er laatst ook zelf over!! hij zei:"mama,als de baby geboren wordt wil ik er bij zijn!!" ik ben bij de jongste (en oudste) thuis bevallen...nu blijkt dat mijn oudste ondanks dat wel hem apart hielden het toch de bevalling heeft meegekregen!! was nl ff hectische toestand (onder de vk's dan,...jaja ik had er 2 aan me bed wat een luxe hihi)omdat de jongste dde spildraai niet kon maken er niet uit kon zonder hulp(vk heeft hem inwendig gedraaid en vastgehouden tijdens persen) ik zelf was wel redelijk rustig tijdens de bevalling mijn oudste heeft toen iets gehoord en is (hoorde ik laatst pas van hem)toen komen kijken om het hoekje...... nu vertelde hij dat hij het zich nnog steeds kon herinneren en het geweldig vond om te zien hoe zijn broertje geboren werd en nu dus weer erbij wil zijn!! van mij uit was het dus totaal niet de bedoeling om hem toen erbij te hebben(hij was 3),maar blijkbaar vond ie het super en hij zegt zelf ook dat hij het heel bijzonder vind!! denk dat ik het nog maar eens met hem erover ga hebben voor die tijd(voors en tegens) en evt de filmpjes van beide bevallingen(hemzelf en broertje) laat zien!! zijn jongere broertje(7jr) heb ik er nog niet over gehoord dus denk dat die het niks vind
Ik was erbij toen mijn broertje werd geboren (ik was toen 7, dus net zo jong als jouw - nu nog - jongste). Niet het hele gedoe, maar alleen het moment suprême en de nageboorte. Ik zat met mijn zussen tv te kijken en mijn vader riep op een gegeven moment dat we mochten komen kijken. Ik vond het hartstikke interessant en ik kan me niet herinneren dat ik er last van heb gehad. Maar ja, zo'n ingeleide bevalling is toch wel wat anders dan in je eigen huis. Je moet dan even goed bedenken hoe je het praktisch aanpakt (wie de kids brengt en wanneer). In ieder geval véél succes met de bevalling en RESPECT voor het feit dat je het allemaal in je eentje doet.
Maar in deze series zie je bijna niks, geen bloederig gedoe of knipjes enzo, is allemaal gecensureerd. Op youtube staan wel "echte" filmpjes. Of je je kinderen erbij wil hebben is je eigen keuze. Ik zou het zelf waarschijnlijk niet willen. Maar.. Het ligt er ook aan hoe je kind in mekaar zit, hoe ze met dingen omgaan. Hoe ze dingen verwerken etc..
Toen ik zes was mocht ik bij de geboorte van mijjn zusje zijn, maar het ging zo snel dat ik te laat was. Dat weet ik nig supergoed en ik vond het zo jammer! Jouw meiden hebben er best de leeftijd voor, dus als de vlos het goedvindt waarom niet?
Wel bijzonder om alle ervaringen van moeders te lezen die hun kinderen er (deels) bij gehad hebben of het zelfs in hun jeugd zelf (bjna) meegemaakt hebben. Eigenlijk allemaal wel positief! Mijn eerste reactie was eigenlijk: lijkt me niet te begrijpen voor zulke jonge kinderen. Moeder in zulke pijn zien kan traumatisch zijn en daarbij mocht er iets misgaan en er moet snel gehandeld worden in stress dan kan dit wel traumatisch zijn (net zoals dit traumatisch kan zijn voor ouders zelf). Maar bedoel je kids bij puur enkel de geboorte...dus laatste half uur erbij ofzo of de hele rit?