Praten

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Katiya, Nov 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Katiya

Katiya Nieuw lid

Nov 19, 2009
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Katiya, Nov 19, 2009
    Last edited: Nov 19, 2009
    Hallo allemaal!

Ik heb een zoontje van 2 jaar en 5 maanden. Echt een heerlijk ventje!
    Nu heb ik een tijdje terug commentaar gehad van het consultatiebureau omdat hij nog niet praat en hier ook geen aanstalten toe maakt.

Dat wil zeggen, hij kan wel een paar woordjes maar nog niet voldoende om het cb tevreden te stellen. Twee maanden geleden heb ik hem aangemeld op de peuterspeelzaal (Hij is meteen de volgende dag begonnen) met een verwijsbrief van het cb voor VVE.

Eigenlijk zou ik deze maand alweer een afspraak hebben gehad maar die is verplaatst omdat de VVE nog steeds niet gestart is (i.v.m. wachtlijst). Maar hij zou dus ondertussen veel meer woorden moeten kennen en ook kleine zinnen moeten maken maar hij komt gewoon nog niet verder dan papa, mama, anja (ranja) hmmm, auto ja en nee.

De woorden die hij zegt zijn wel gericht!
    Ik praat echt heel veel tegen hem en probeer alles te verwoorden wat ik doe, pak, noem maar op. Voorlezen, liedjes zingen. Ook beloon ik hem als hij een woordje zegt zoals (r)anja bijvoorbeeld, dat weet hij ook, hij begint dan al heel enthousiast zelf te klappen voor ik de kans krijg :D

Moet ik me zorgen maken of laat ik me (en dan vooral mijn zoontje) teveel opjutten door het cb? Hebben jullie nog tips om zijn spraak te bevorderen?

Groetjes,
    Carla

2. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik denk dat je al genoeg doet. Enige tip wat ik heb is boekjes lezen en hem vragen wat wat is, in de hoop dat hij het gaat zeggen... En afwachten en vooral niet gek laten maken door het CB! Wie weet kletst hij je dadelijk van het ene moment op het andere de oren van je hoofd! En als hij dadelijk naar de psz gaat, zou je ook merken dat de spraak beter wordt...

3. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Zelf nog geen ervaring met eigen kinderen, maar ik weet van mijn nichtje dat ze ook 'laat' was met gaan praten, maar toen ze eenmaal begon was er ook geen houden meer aan! Zij was gewoon zo eigenwijs om pas dingen te willen zeggen als ze zeker wist dat ze het goed kon zeggen. Heel raar. En het cb zat bij hun ook maar te hameren dat het te lang duurde en niet snel genoeg ging etc., maar ze heeft het ruimschoots ingehaald, hoor.
    Zou proberen het gewoon te blijven doen zoals je doet en het cb voor kennisgeving aannemen. Kinderen doen dingen nu eenmaal in hun eigen tempo en niet volgens een boekje.

Succes!

4. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Maak er een spelletje van en probeer er geen druk op te leggen.
    Zo hebben wij het voor elkaar gekregen om Kylian sl,sch, en de r goed te laten uitspreken.
    Kylian was trouwens een vroege prater dus wat dat betreft ben ik geen vergelijk materiaal vrees ik.

Hier op de peuterspeelzaal mogen de kindjes die moeite hebben met taal een extra morgen er naar toe en dan besteden ze er extra aandacht aan.

Groetjes Anita

5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,086
    3,869
    113
    Volgens mij doe je alles toch al goed met dingen aanwijzen, veel praten en voorlezen.
    Misschien kun je eens een logopedist om advies vragen.

6. Hester

Hester Niet meer actief

Ik zou wel zijn gehoor laten checken en verder gewoon rustig afwachten tot hij het zelf gaat doen.

7. mandy1

mandy1 VIP lid

Jan 31, 2007
    6,881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    het kan ook zijn dat hij straks veel meer gaat praten als hij naar de psz gaat.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    je kunt je kind niks verplichten en zu gewoon doorgaan zoals je nu doet. stimuleren en verbeteren. boekjes lezen, vragen stellen van o dit is leuk weet jij wat dit is. geen antwoord is ook goed maar zegt hij wat is het nog beter. zelf dingen benoemen die je doet bijvoorbeeld, doen we nu een jasje aan, gaan we lekker wandelen. even een kopje koffie pakken etc. klinkt misschien overdreven maar hij vangt het wel mee op.

als hij verder alles begrijp zoals, ruim je blokken af, waar zijn je schoenen etc en hij reageerd hierop dan is zijn gehoor vast prima. mijn dochter zit nu op de peuterspeelzaal sinds deze week en merk zelf al heel veel verschil met praten

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm vriendin van mij had dat ook
    en daar gaan ze nu een audiologisch onderzoek doen om te kijken of hij niet per ongeluk een slecht gehoor heeft.
    je zou daar eens naar kunnen vragen?

maar inderdaad.. het kan ook gewoon niks zijn.. maar dan heb je dat alvast uitgesloten.

overigens.. heb ik 2 broertjes die toen ze 3 waren zelfs nog geen papa/mama zeiden en waar echt niets mis mee was
    en nu zou den we af en toe willen dat ze hun mond hielden :)
    die zijn naar speciaal kleuteronderwijs geweest met meer aandacht voor dat soort dingen.
    en daarna gewoon normaal basisonderwijs en niets meer aan de hand.
    ze wilden gewoon niet.

10. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

Aug 19, 2006
    3,079
    1
    0
    drenthe
    sophie is ook een late prater, maar sinds ze op de dreumesgroep van kdv zit, gaat het steeds harder. zelfs de leidsters valt het op, ze zegt ook dingen na. ze praat alleen nog 2 woorden zinnen. zoals ze herkent de auto van mn moeder en dat is een "beppe-auto". vrachtwagen is een grote auto. enige 3 woorden die ze kan op het moment is: hop-paardje-hop. maar het gaat steeds beter, dat gaven ze op kdv ook wel aan. ik moet nog naar cb, zal daar misschien ook wel commentaar krijgen, maar ik weet zelf dat het goed komt.

11. Katiya

Katiya Nieuw lid

Nov 19, 2009
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal!

Naar de peuterspeelzaal gaat hij nu ruim 2 maanden. @pluk/anita: Hier is dat ook, dat is dus die VVE en dat is 2 ochtenden in de week, alleen zit daar zo'n lange wachtlijst op bij zijn psz.. :(

Maar jullie hebben me gerustgesteld!
    Ik zal het cb gewoon laten mopperen en het vertrouwen in mijn zoontje hebben dat het vanzelf wel komt 8)

@lovewinnie: Dat is wel een goede tip inderdaad. Ik probeer wel alles te benoemen maar misschien moet ik dat iets meer gaan doen. En misschien mijn zoon iets meer vragen.

Overigens is er met zijn gehoor niets mis, althans niet dat ik ooit gemerkt heb. En als ik zeg "We gaan lekker naar buiten" staat ie binnen een seconde bij de voordeur aan z'n jas te trekken hoor :D

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@katiya: dat doet hij ook hoor :)

maar er zijn ook nuances tussen helder gehoor en stokdoof.
    Bijv dat hij het gewoon niet altijd goed verstaat maar wel het zinspatroon herkent bijv.

13. NB1980

NB1980 Actief lid

Jun 24, 2008
    247
    0
    0
    Mijn buurjongetje van twee en half praat ook bijna nog niet. Hij krijgt nu sinds een paar weekjes logopedie en moet zeggen dat ie wel sneller gaat nu. Heb verder geen flauw idee hoe ze dat aanpakken met die kleintjes hoor, maar voor hem werkt het in ieder geval.

Share This Page