Moet jouw kindje op een stoel zitten als hij/zij eet of mag hij/zij gewoon rondlopen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Moedertjevj, 6 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moedertjevj

Moedertjevj Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.351
    97
    48
    Bediende
    Dat vraag ik me dus af.

Van mij mag J. absoluut niet rondrennen en spelen terwijl er eten op tafel staat, hij moet dan gewoon netjes op z'n stoel blijven zitten tot zijn bord leeg is.

Gisteren hoorde ik daarover commentaar van mijn stiefvader.
    We waren aan het eten en mijn zoontje gaat van tafel, maar zijn bord was nog lang niet op, hij had amper iets gegeten, hij kwam dan iets van het bord nemen terwijl ie aan het rondrennen en spelen was. Ik zei tegen hem:"Nee, J. ik wil dat je aan tafel zit voor te eten anders krijg je geen meer." Ik zei tegen mijn moeder dat hij dat thuis ook zo moet doen en dat ik anders binnen de kortste keren met een kind zit die een heel restaurant op stelten zet. Ik draaide mijn hoofd terug naar mij bord en hoorde mijn stiefvader tegen mijn moeder zeggen: "Als hij niet mag af en toe iets van zijn bord nemen en terwijl verder spelen moet je naar hier ook niet komen"

Zo achterbaks, in plaats van dat in mijn gezicht te zeggen? Nee, tegen mijn moeder alsof ik dat niet zou horen.

Wat vinden jullie hier nu van? Mag jou kindje dat wel of ook niet?

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Nee, niet tijdens het eten. Mijn zoontje zit wel op een gewone stoel, maar met een stoelverhoger, hij zit dus vast en vind het prima, zo kan hij niet van tafel om rond te lopen. Als hij eerder klaar is dan wij, mag hij uiteraard van tafel. Maar meestal vind hij het zo gezellig, dat hij pas van tafel gaat als we al hebben afgeruimd. Stoelverhogers zijn te koop bij Prenatal.

3. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Zitten is eten en niet meer zitten is niet meer eten; hetzelfde dus.

4. mandy1

mandy1 VIP lid

31 jan 2007
    6.881
    1
    0
    restaurantmedewerkster
    baarn
    thuis gewoon aan tafel, bij mijn ouders niet. maar dan eten we ook aan de salontafel vanaf de bank en eten we frites dan vind ik het niet zo erg.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Thuis wel, dan is het aan tafel, eten op je bord, eten en als iedereen is uitgegeten dan mag je van tafel af.

Als we gewoon bij opa en oma eten dan gaat het ook zo.

Maar op speciale dagen zoals gisteren waarbij we toch wat langer aan tafel vertoeven mag hij er van mij best tussen door even af om te spelen (wij zitten dan vaak te kletsen) en dan komt hij terug als het toetje op tafel komt.

Kortom hier gelden er regels maar af en toe wijken we er wel van af.

groetjes Anita

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Tussen de middag eten we samen een broodje voor de tv. Ze zit over het algemeen op de bank met haar bordje op schoot. Als ze het bijna op heeft, wil ze liever weer even spelen. Meestal eet ze de laatste hapjes tussendoor op.

's Avonds zit ze in de kinderstoel en eten we aan tafel. Dan moet ze blijven zitten totdat we klaar zijn.

7. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

1 okt 2008
    745
    0
    0
    Ik zou dat ook zo doen hoor, netjes aan tafel blijven tot iedereen uitgegeten is. Ik vind het zo vervelend zelf, als je een kind hebt wat rond de tafel loopt te rennen en te doen. Dan kom je zelf ook niet echt meer aan eten toe, omdat je toch altijd met een scheef oog je kleintje in de gaten houdt, lijkt me...

8. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Bij ons thuis wordt er alleen aan tafel gegeten (ontbijt, lunch, avondeten) ,maar als we bij mijn ouders eten eten we met zoveel mensen daar dat we allemaal op andere plekken zitten en dan hupst ze er een beetje tussendoor.
    Maar over het algemeen: eten= aan tafel zitten.

9. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Eten wordt aan tafel gedaan, als gezin, samen.

10. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Hier is eten ook aan tafel zitten, en dan tot iedereen klaar is.
    Of we moeten eters hebben en na-tafelen dan mag ze gerust gaan spelen.

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Eten doen we aan tafel en iedereen blijft zitten totdat de laatste ook klaar is. Eten of niet dat maakt niet uit maar je blijft er wel bij. Dat is onze regel. Dochter weet het prima. Maar soms bij opa en oma 2 gaat het ook mis. We aten daar 1ste paasdag en toen dochter klaar was en dat zei zette opa de dvd al aan, tja dan blijft ze natuurlijk niet meer netjes aan tafel zitten. Voor een keer vind ik dat niet zo erg, ook omdat ze prima begrijpt dat dat een uitzondering is.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Thuis blijft ons jochie gewoon zitten.
    Alleen als er visite is, waardoor we nogal lang tafelen. Mag hij wel even rondrennen. En als we ergens anders zijn, hangt het van de plek af. Bij mijn ouders mag hij wel gewoon van tafel af, als we daar 's zondags lang aan tafel zitten. Maar bij een gewone maaltijd blijft hij wel zitten.
    Thuis probeert hij het ook niet echt uit, als hij ergens anders eens eerder van tafel mocht. De regels thuis kent hij duidelijk genoeg.

Eigenlijk hangt het dus vooral van de tijd af. Bij 20-30 minuten eten kan hij best blijven zitten. Maar als het veel langer wordt, terwijl de volwassenen saai praten, dan mag hij ook best wat leuks doen..

Maar dan wel netjes eerst gewoon eten. En niet steeds terugkomen voor een hapje. Als bij zo'n lange zit het toetje dan op tafel komt, dan eerst weer even zitten en gewoon eten..

13. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee blijft gewoon aan tafel zitten tot dat we allemaal klaar zijn.
    maar gaan we uit eten dan mag ze wel rond lopen want zolang laat ik haar niet zitten

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ze moet zitten tijdens het eten maar ga der niet verplichten om te eten. wil ze niet zitten wordt er gewoon niet gegeten en gaat ze maar wat anders doen.

ze hoeft niet te zitten tot wij klaar zijn. als ze genoeg op heeft mag ze spelen

15. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Hier zit Noah (en straks ook Hanne) aan tafel tot we uitgegeten zijn.

Natuurlijk zijn er wel eens momenten dat ze een keertje 'alvast' van tafel mag, maar dat zijn uitzonderingen...

16. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    eten is zitten, ( bij voorkeur aan tafel tenzij we bepalen dat er vanwege een buitengewone omstandigheid in de bank gegeten mag worden ) punt. dat geldt voor iedereen hier in huis. wel zo duidelijk en wel zo rustig. alleen als ze ziek zijn wordt er een uitzondering gemaakt en als er een belangrijke afspraak is mogen ze eerder van tafel. alleen lars hoeft niet tot het einde van de maaltijd te blijven zitten als die erg lang duurt. dan zetten we hem na zijn eigen maaltijd soms even in de box.( die overigens naast de eettafel staat ) maar alleen als het lang duurt. verder houden we zoveel mogelijk de regels aan dat iedereen op iedereen wacht.

17. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Eten doen we aan tafel en ze moet blijven zitten tot iedereen klaar is, of ze nou eet of niet. Mits er echt na-getafeld wordt dan mag ze eerder van tafel en mag ze lekker gaan spelen.

En als er eten gebeld wordt dan schuift ze haar stoeltje al aan de bank, dan wordt er op de bank gegeten. Dat is het uitje van de maand dan hahahaha!

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Sterre moet 20 minuten blijven zitten, daarna mag ze uit de kinderstoel, ookal is nog niet iedereen klaar.

19. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Wij eten ook eigenlijk altijd aan tafel, alleen zaterdagavond eten we patat of pizza voor de televisie, dus dan niet.
    Als we bezoek hebben en lang zitten na te tafelen, mogen de kinderen wel weg, als ze klaar zijn met eten. Maar rondlopen en af en toe iets komen eten doe ik niet, dat wordt een kliederboel en dan eet vooral de oudste helemaal niets meer.

20. Danoontje

Danoontje Bekend lid

4 jun 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven
    Hier blijft ie lekker aan tafel zitten tot dat iedereen klaar is.

Met zn ontbijt en lunch zit Milan op een klein stoeltje aan de salontafel en eet hij netjes zn brood op, en als hij daar mee klaar is zet hij t zelf netjes op t aanrecht en gaat hij weer spelen. Ook als hij geen brood meer wil zet hij zn bord weg en gaat hij spelen.

Savonds is het aan tafel eten en niet eerder van tafel voor iedereen klaar is. In het begin was dat een ramp maar nu blijft hij netjes zitten. Hij vraagt wel eens of hij van tafel mag maar gewoon even blijven zitten.

Opa en oma enzo weten ook hoe wij t hier doen dus dat word daar ook doorgevoerd, eerst eten dan spelen.

Deel Deze Pagina