praten...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door YenD, 8 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Hallo medemama's :D

Ik heb een zoontje van 18 maanden en naar mijn idee zegt hij misschien nog niet zoveel...
    Hij begrijpt echt alles wat ik zeg en vraag maar praten doet hij niet.

zijn woorden die hij wel zegt zijn: mama, au, bah en wafwaf.
    een koekje is koekoe en zijn speen (tut) heet titi.

brabbelen doet hij ook niet veel maar sinds een paar dagen zingt hij wel veel, echt klanken maakt hij verder dus ook niet.

wat mij wel opvalt is dat hij ontzettend veel begrijpt, als ik hem iets vraag knikt hij voor ja en schud hij voor nee, of als ik zeg gaan we naar buiten knikt hij en pakt zijn jas en schoenen en gaat zitten zodat ik hem kan helpen.

mijn vraag is dus eigenlijk, denken jullie dat hij nog te weinig praat? of is dit wel normaal??

alvast bedankt.:D

2. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    het verschilt echt van kind tot kind! en ook kan het ineens heel snel gaan!
    ik weet nog dat jamie met zijn 16 maanden al een hele woorden schat had en al met 2 en soms 3 woorden sprak!
    mijn dochter is 16 maanden en die zegt alleen mama, papa, bah en ja en nee....
    dus dat is echt een heel groot verschil... ik zou me er niet te druk in maken! het komt vanzelf.

3. susy26

susy26 Niet meer actief

hoihoi, dat komt vanzelf wel. Onze man zegt nu ook mama,papa,poesje.. en wat gebrekkig oma..en jaja... en bhabha,...ieder kindje is anders... komt vanzelf goed!

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hey !!
    Hier zeiden ze op het cb dat ze naast papa en mama minimaal 3 woordjes moesten kunnen. Dus niets aan de hand hoor. ( bij 18 mnd ) ik geloof er ook in dat een kind maar 1 ding tegelijk heel erg kan ontwikkelen dus als ze bezig zijn met lopen of zelf eten of wat dan ook dan blijft de taal even achter.
    Hier juist een kindje dat al heel veel praat, maar heeft vanaf baby af aan heel veel gebrabbeld. Lopen doet ze dan weer nog niet zo gek lang..

5. Rianne 85

Rianne 85 Bekend lid

8 feb 2011
    501
    0
    0
    Komt vanzelf.....hier was het binnen een paar weken opeens gehele zinnen! En toen was hij al 2 geweest!
    Onze zoon was heel snel met zitten, lopen etc...

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    met cb 18 maanden controle naast papa en mama 3 andere woordjes is voldoende.

7. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    denk dat het nog best vroeg is om je echt zorgen te maken. Ik ben geen ontwikkelingsdeskundige maar weet wel dat elk kindje een eigen ritme heeft en de tijd neemt. onze kleine man is een actief brabbelventje en 'klets' wat af al zijn het nog geen echte woorden (op papa, mama na en da da da, wat dat/daar is) ook begrijpt hij veel. maar ik denk dat ons kindje misschien wel later dan gemiddeld echte woorden gaat zeggen omdat hij Grieks/nederlands is en dus ook twee talen thuis hoort. hij begrijpt veel in de twee talen, en dat is al zo leuk om te zien!maar terugkomend op je vraag: maak je niet te snel zorgen!

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

hier nog geen enkel woord en bijna 20 maanden en lopen doet ie ook nog niet.
    Vraag me wel eens af of ik me zorgen moet maken.
    Nu krijgt hij maandag buisjes en de arts zegt dat hij daarna zomaar zou kunnen gaan praten.
    Maar hij begrijpt wel alles, dus met zijn gehoor lijkt me niks mis.

Volgende week moeten we ook naar CB, dus ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

9. Mijn zoontje is 21 maanden en praat ook vrij weinig, mama, papa, ja, nee, die, auau (auto), maar begrijpt wel veel. Komt vanzelf denk ik maar zo, CB zegt idd dat hij minimaal 3 woordjes moet kennen, dat lukt wel. Wel liep en kroop hij vlot.

10. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    Hoi heel normaal. jason word 3 en ben pas bij audiologisch centrum geweest vior hoor en spraak. nikscaan hand en hoort zijn eigen goed naar ook makkelijk. zzo is de 1 vlug en langzaan. of sociaal of lichamelijk vlug succes

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier nu mama, papa en bal....
    Verder zegt ze wel iets van boem als ze zich stoot of valt en broem broem als ze op de fiets zit of zo!
    Nog weinig aanstalten voor iets anders, maar ze is dan ook nog wat jonger. Los lopen doet ze ook nog niet, maar komt al kruipend overal dus ziet ze denk ik nog weinig noodzaak om te lopen.

Weet van het zoontje van een vriendin dat die al volop praatte rond 2 jaar, maar het dochtertje van een andere vriendin nog nauwelijks iets zei (maar wel alles begreep!)... Geduld denk ik!

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hier Owen van 19 maanden en zegt geen woord.
    Ook begrijpt hij niks.
    Dus ik maak me best zorgen :(

Binnenkort krijgt ie buisjes. We hopen dat het dan beter met hem gaat.

13. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    @Ts als ik jou verhaal zo lees lees ik precies hoe mijn zoontje ook is. Hij begrijpt heel veel knikt ja en nee en als je zegt Tygo in bad? dan rent hiij al naar de trap. Verder zegt hij alleen: papa, mama, oto (auto) Bee (bus), mauw (poes) wafwaf(hond). En dan heeft hij nog wat woorden waarvan wij weten wat hij bedoeld maar die voor een buitenstaander niet te verstaan zijn...ach maak me er niet echt druk om verder. Hij is met veel dingen snel dus hij kan niet in alles snel zijn. ;)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hi YenD!

Leuk om iets te lezen over D. Pom praat ook nog nauwelijks:
    tata (papa), mama, woef (hond), Ba (bal), Aa (aai), Da (dag)
    En dat allemaal zeer willekeurig.
    Kick was ook geen hele snelle met praten (had wel een grotere woordenschat op deze leeftijd) maar loopt nu mijlenver voor op z'n leeftijdsgenoten. Maak me dus geen zorgen!

Pom begrijpt ook alles

15. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    onze dochter zegt inmiddels al aardig wat woordjes, maar inderdaad het verschilt per kind. Het is ook heel snel gegaan met praten. Zo ineens kent ze heel veel woorden en praat ze veel na. Ze was eerst veel meer bezig met haar motoriek.. geloof dat ze 3 maanden geleden nog amper wat zei.

16. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Ons dochtertje (iets jonger) zegt nu: mama, oma, uki, auto, uit, ekke(lekker). Als 1 van ons niest, zegt zij hatjoe. Ze heeft ook heel lang papa gezegd, maar nu ineens net meer ;) Ze begrijpt een heleboel.
    Het zoontje van een vriendinnetje van mij is 3 mnd. ouder dan mijn dochtertje en die zegt alles na wat je zegt. Die kent al heel veel woorden. Ja de één is sneller dan de ander!
    Ik hoor heel vaak om me heen dat kindjes van mijn dochtertje haar leeftijd al lopen. Mijn dochtertje loopt langs de tafel, staat af en toe los (zachte ondergrond), maar durft nog geen stap los te zetten. Ze komt goed vooruit op dr knieën, dus vindt het ook wel prima denk ik :p
    Ieder kind is anders. Meestal als ze met het één druk bezig zijn (motoriek/spraak), blijft het ander even stil staan.
    Ach...ik zeg maar zo, voordat ze het huis uitgaat praat en loopt ze wel ;) Ze kan nog veel en lang genoeg praten en lopen!

17. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Hier kwam zo rond de 18 maanden ineens een gigantische vooruitgang qua taalgebruik. Van 10 woordjes woordenschat naar zinnen van wel 3 woorden, in een paar weken tijd. Nu praat ze echt heel goed, duidelijk en met veel woordenschat.

Deel Deze Pagina