We passen bij onze dochter de 3 rrr-en toe, een strak ritme: slapen, wakker, verschonen, voeden, knuffelen/spelen, naar bed bij slaapsignalen, ook op advies van het ziekenhuis (zie topic do's en don'ts bij de huilbaby). Tot een paar dagen geleden ging dit goed, tot ze van de een op de andere dag minder slaap nodig lijkt te hebben overdag. Nu moet ze eerst ook even spelen/knuffelen voor het verschonen/voeden, want soms is ze na 1 a 2 slaaprondjes alweer klaarwakker: gezellig, alert en zeker niet meer moe. Is dit funest voor haar ritme, waar zij veel baat bij heeft? Ze maakt nu 's nachts een langere ruk, wat ook erg prettig is om eerlijk te zijn. Hoe vaak of hoe lang slaapt jouw baby van 7 weken overdag? Mijn zoon was (is) een enorme slaapkop dus ik herken dit niet helemaal
Bij ons was het ritme toen al ongeveer wat het nu nog steeds is: Wakker worden om 7u 8u weer naar bed tot 9u30/10u00 10u30 á 11u/11u30 weer naar bed tot 14u00/14u30 (tussendoor wordt ze laatste tijd opeens wakker, dan voeden we haar in stilte en leggen haar weer terug) 16u00 naar bed tot 17u00 18u30 naar bed tot 22u15 (dit is het enige slaapje dat we wel vantevoren voeden) Wij hanteren ook het ritme slapen-wakker-voeden-luier-spelen-slapen
Zo'n baby heb ik helaas niet Rainbow88, zij slaapt alleen in naar bedje of in de kinderwagen als we wandelen ZaZaM, hoe doen jullie dat met voeden? Als ik mijn dochter elke keer een fles geef krijgt ze soms na 2 uur alweer een fles en krijgt ze op een dag veel te veel.
Ze krijgt borstvoeding (uit de fles), dus kan daar niet 'te veel' van krijgen. Bij mij krijgt ze hierdoor soms inderdaad ook na 2 uur al drinken. Misschien een kleinere fles geven? Hoeveel drinkt ze dan?
Zoontje was ook zo'n ingewikkelde slaper. Wat ik dan wel eens deed was hem 2x laten slapen tussen de voedingen, als ik nog niet het idee had dat hij alweer honger had.
Hier het zelfde! Ze heeft om half 10 de fles gehad, daarna spelen en lag ze om 11 uur op bed. Half 12 weer klaarwakker dus weer even uit gehaald en even spelen tot ze begon te jengelen. Nu slaapt ze weer en straks rond half 1 weer flesje. Werkt goed voor haar. Ze heeft nou eenmaal geen lange slaapjes nodig maar meerdere keren tussendoor. En Rijo in de avond hebben wij echt een ritueel. Voor de een na laatste fles pyjama aan en flesje. Daarna op bed en ze gaat de nacht in tot wij haar wekken rond half 11 voor de laatste fles. Hoe rommelig het ook gaat overdag de avond gaat altijd zoals altijd en volgens dat ritueel. Hier doet ze het prima op want ze slaapt door tot half 6. Was hier ook opeens dat ze geen rukken meer sliep. Maar ze is wel altijd vrolijk en alert en nooit humeurig overdag dus het zal wel goed zitten
Mijn zoontje is altijd al een hele rommelige (lees slechte) slaper geweest. Ik ben ook heel erg van het rrr, maar geef wel borstvoeding op verzoek. Nu is dat gelukkig in een ritme van elke 3uur. Wat ik doe, is zorgen dat het ritme na de voeding iig "klopt". Dus voeden , knuffelen, spelen , slapen. Wordt hij wakker, dan lekker spelen tot de volgende voeding.