met mn handen in t haar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door happymama, 8 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happymama

happymama Niet meer actief

hallo,
    ik weet t ff nniet meer hoor
    mn dochter zit perdag denk ik wel 6 x op de gang .
    ze pest haar broertje (10mnd) de heletijd , ze pakt alles af en duwt hem steeds weg . heb natuurlijk al verschillende xren uitgelgd dat dit niet mag dat t niet lief is en dat ze samen moet spelen en dat hij een baby is en t nog niet begrijpt . als ze toch door gaat gaat ze even appart zitten ....

ook heb ik t idee dat ze zich erg verveelt . ze heeft genoeg speelgoed , maar wil altijd maar verven en dat mag ze ook wel soms maar niet iedere dag , t geeft een enorme bende en ik moet erbij blijven maar aangezien ik een huishouden heb en nog een kleine kan dit gewoon niet .

zou graag naar de winkel rennen om iets voor haar te kopen maar ze is over 2 weekjes jarig dus wil dat nu niet doen en sinterklaas komt er ook weer bijna aan .

iemand raad

2. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Gaat ze naar een PSZ of KDV?

3. happymama

jah 2 halve dagen peuter speel zaal daar kan ze heel goed delen en spelen dat zie ik ook als ze hier met andere kindjes speelt , maar met haar broertje !!!! denk wel dat t overal zo is met broertjes en zusjes

4. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik heb hier precies het zelfde ( zoon 3 jaar dochter 1 jaar).

hier gaat het sinds 3 dagen redelijk goed.

Wt ik heb gedaan?

Consequent blijven met aanspreken als iets niet mag.
    Op de gang zetten na 3 keer waarschuwen.
    Terug halen, sorry zeggen en weer verder.
    Het heeft maanden geduurd!
    Wel kwam ik er zelf gelukkig achter dat ik de kleinste haast nooit corrigeerde! Wat mijn grote fout was.
    Zij pakte alles van hem natuurlijk ( ze loopt al 2 maanden) en ik vond dat prima, terwijl ik dat niet moest vinden, wnt hij werd weer boos waardoor hij haar weer omgooiede, sloeg, schopte e.d.
    Toen ik haar ook heel bewust in zijn ogen corrigeerde is hij bijgekeert.
    Geeft haar speelgoed, is lief voor haar e.d. En tuurlijk zitten er wel eens uitschieters bij maar lang niet zo veel als voorheen!

De rust lijkt hier gekeerd, wel heb ik totaal geentijd voor huishouden, alleen als ze samen slapen smiddags maar vaak wisselen ze elkaar af. Grote klussen doe ik savonds ;) badkamer bv als ik zelf onder de douche sta ;)
    was savonds wassen/drogen en volgende dag maar meestal avond opvouwen.

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    WAt ik dik gedrukt hebt is hier gebleken dat dit toaal niet helpt!
    Het kan wel zo zijn dat hij een baby is maar een baby mag ook niet alles want dat mag zij ook niet ;) ( zo bekijk je het in de ogen van je peuter).

ook al snapt de baby het nog niet is het wel belangrijk dat je zegt tegen de baby dat dat van zijn zus is en hij ergens anders mee moet spelen, zo voelt je dochter dat je het ook voor haar opneemt en niet alleen voor kleine broertje.
    Dat was hier de grote fout, en je doet dat heel makkelijk om de kleine maar in bescherming tenemen. En dat komt heel vervelend over voor de oudste.
    Wat wij ook vaak deden is: Heb jij dan iets waar je zusje wel mee mag spelen van jou? En dan kwam hij wat met anders.

6. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    lastig hoor! Je hebt de praktische kant van het verhaal (corrigeren wat niet mag), maar ook de 'motivationele' kant van het verhaal. Zoals je zelf al aangaf heb je het idee dat je dochter zich verveelt. Misschien dat ze op deze manier aangeeft dat ze gefrustreerd is over de aandacht die ze nu moet delen. Wij zitten tegen een tweede aan en mijn dochter neigt nu al naar jaloezie jegens andere kinderen als die bij mij zijn. We zitten dus nu al veel na te denken hoe we met mijn dochter omgaan als onze tweede dochter er is. Mijn man heeft al aangegeven wat vaker alleen met mijn oudste op pad te gaan om gevoelens van jaloezie te onderdrukken.

Zou dat niet de onderliggende reden kunnen zijn dat je dochter zich zo gedraagt, dat ze misschien jaloers is en/of zich daarnaast verveelt omdat niet alles meer om haar draait? Als dat zo is zou misschien het apart zetten dat gevoel kunnen versterken en daarom haar negatieve gedrag ook.

7. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hier precies hetzelfde! Oudste is bijna 3 en de jongste is net 1. De oudste pakt veel af, duwen, trekken, slaan, mopperen noem maar op. Ik heb aan het einde van de dag vaak het gevoel alsof ik alleen maar op de oudste gemopperd heb.
    Ik heb dit laatst op het cb besproken maar ze zei dat we het goed aanpakte en geduld moeten hebben. Ik waarschuw de oudste 2 of 3 keer en anders gaat hij de gang op. Meestal als ik zeg dat het zijn laatste waarschuwing is stopt hij wel maar ook ik maakte de fout om de kleinste te 'beschermen', terwijl hij ook duidelijk gewoon afpakt en het erom doet. Ik pak de kleinste nu ook aan en laat dit ook duidelijk zien aan de oudste zodat hij ook ziet dat het van beide kanten niet mag.
    De oudste gaat sinds vorige week naar de psz zodat hij ook even wat anders heeft, andere kindjes enzo, ook van zijn eigen leeftijd. Ik kan nu nog niet zeggen dat het verschil maakt omdat het nog zo kort is maar ik merk wel al dat hij het enorm leuk vind.

Huishouden: Hier ook tussen neus en lippen door en douche poetsen als ik onder de douche sta :D

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Sinds ik kinderen heb, ligt mijn prioriteit niet bij het huis(houden). Dus vooral iedere dag met je dochter verven en ook echt samen met haar: dus als de kleine ligt te slapen. Maar er een mama-dochtermomentje van: 'de meiden-club'.

En idd dochter mag sommige dingen niet, maar de kleine ook niet. Daarbij kun je wel uitleggen dat hij het nog niet snapt (en jij wel hè, want jij bent al zo groot en knap), maar toch ook zeggen: Nee 'zoon', jij mag dit niet van 'dochter' afpakken.

En geef je dochter een veilig plekje, waar ze rustig kan spelen zonder dat haar broertje haar komt storen. M was toen al dol op tekenen, dus die mocht dan rustig aan de grote tafel tekenen. Of idd verven (Waterverf is ook leuk en geeft minder troep / gedoe), kleien, knutselen, puzzelen, spelletje doen etc.

Zo'n klein br/zu is ook lastig (en vervelend): heb je net een toren/huis gebouwd, komt dat ventje het weer omgooien! Een verhaal als 'dat snapt ie nog niet' komt dan echt niet binnen.

Verder zou ik op de gang zetten alleen gebruiken als het echt nodig is en vooral proberen om negatief gedrag voor te zijn. Dat betekent idd dat je goed moet opletten (jammer voor de stofnesten, fijn voor spin Sebastiaan) zodat je kunt ingrijpen voordat het fysiek wordt. En dan ook proberen haar gevoel te benoemen: ik zie dat je nu boos bent en dat snap ik, want broertje deed dit. Zullen we het samen proberen op te lossen.

Of iets dergelijks ;)

9. happymama

t gaat er niet zo zeer om dat hij dingen afpakt want dat doet ie nog niet ......
    maar als hij naar de blokken kruipt en dat pakt rent ze er snel heen en pakt t af . ook als hij kruipt gaat ze m aan zn benen terug trekken enzv :(

Deel Deze Pagina