Pre menopauze

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Somita, 4 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.327
    681
    113
    Utrecht
    Dat zou ik inderdaad gaan proberen als ik hou was. Het heeft wel even de tijd nodig voordat je iets gaat merken. Reken maar op 2 a 3 weken.

2. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    #22 wishfulthinking, 19 feb 2022
    Laatst bewerkt: 19 feb 2022
    Bloedwaarden kunnen per keer zo verschillen..
    Maar moeten ook op bepaalde dagen in je "cyclus"( pre meno pauze) geprikt worden
    Zo had ik ene maand een fsh van boven de 25 en 3 maanden later weer keurig op normale waarden
    Dat fluctueert behoorlijk als je nog in de pré zit..

Bij mij werd in 2011 al duidelijk (tijdens onze kinderwens) dat ik nog maar weinig eicel voorraad had.. er lag in alle behandelingen minder dan 10 klaar.. en de kwaliteit was dramatisch..

Ik menstrueer nu nog steeds.. maar zoooooo onregelmatig..
    Cyclussen variërend van 48 dgn of ineens 22 dgn..
    Ene keer maar 2 dgn.. dan weer 5
    Terwijl ik eerder altijd netjes menstrueerde tussen dag 28/32 en meestal 4 dgn lang

Mijn haar is heel erg uitgevallen..
    Heb af en toe flinke opvliegers .. knal rode hals / oren)
    Veel nekpijn als de menstruatie zich aan dient( kan dus soms wel 20 dgn zijn of langer als ik weer eens een hele lange cyclus heb... Echt killing)
    Droogheid van mijn ogen of down under
    Ik kan echt merken dat de oestrogenen oftewel de oestradiol af neemt.:confused:
    Nu ben ik altijd al heel erg hormoon gevoelig geweest (migraines bij menstruaties enz)

Herken jij je in sommige dingen??

Je zegt dat je moeder met 34 in de overgang was..
    Was ze toen peri menopauze dat ze richting overgang ging.. of was ze al echt in de overgang en had ze dus al langer dan een jaar geen menstruatie meer gehad??

De overgang heeft nl 3 fasen
    • Premenopauze: dat is de periode vóór je laatste menstruatie.
    • Menopauze: is de term die je laatste menstruatie markeert.
    • Postmenopauze: is de periode direct na de menopauze

Ik zou toch nog eens een bezoekje wagen aan de huisarts en anders hem of haar vragen om een doorverwijzing naar de gynaecoloog.

Dat je cyclus zo in de war is en jij je daar niet goed of comfortabel bij voelt is zeker even een bezoekje waard..
    Ik zou ook niet 24 dgn met een maandverband willen rondlopen..
    Das toch van de zotte @Somita

3. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.679
    6.577
    113
    Vrouw
    Zo erg als jij beschrijft ervaar ik het niet. Wel heb ik sinds 2,5 jaar menstruaties die 14 dagen duren, ruim een week niets en dan weer de volgende menstruatie. Sinds een half jaar gaat het gepaard met nachtzweten. Mijn cyclus blijft vrij regelmatig tussen 22-26 dagen.
    Ik ben 41. Mijn moeder werd met 42 jaar niet meer ongesteld. Dit heb ik ook aangegeven bij de huisarts ruim een jaar geleden maar daar kreeg ik het verhaal dat moderne vrouwen verwend zijn met de pil en kortere menstruaties etc. (notabene een vrouwlijke arts). Dat ik al 12 jaar geen pil meer slik en dit speelt sinds de laatste keizersnede deed er niks aan af.
    Ik heb met moeite een doorverwijzing naar de gynaecoloog gekregen. Bloedwaarden werd niet aan gedaan want ik was te jong. Gynaecoloog heeft een kleine niche (litteken keizersnede heeft een richeltje gevormd waar bloed achter blijft hangen en ik lang blijf nadruppelen) gevonden maar gaf eigenlijk alleen opties die een zwangerschap voorkomen: novasure, pil, spiraal of uiteindelijk baarmoeder verwijderen. Gezien onze kinderwens (wat lastig is met zulke korte cycli en lange menstruaties) hebben we het op z'n beloop gelaten.

Je geeft aan dat jullie geen actieve kinderwens meer hebben. Wanneer je van deze ongemakken af wilt, zou je met een gynaecoloog naar de opties kunnen kijken, want echt, niemand hoeft zo lang te bloeden. Lijkt me wel dat hier naar gekeken moet worden.

Deel Deze Pagina