zetpil bij doorkomende tandjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heppiedepeppie, 28 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Mijn zoontje is 5,5 maand en ik denk echt dat er tandjes aan het doorkomen zijn.

Dat denk ik eigenlijk al twee weken....hij kwijlt veel, bijt overal op, heeft af en toe enorme zure luiers.
    Ik voel nog niet echt de plek waar ze door zouden moeten komen, maar vanavond is hij ontroostbaar....

Normaal gaat hij altijd om half 8 naar bed en slaapt dat meestal meteen. Vandaag was hij al moe, dus we dachten dat hij wel meteen zou slapen...helaas.

Hij huilt heel hard, is ontroostbaar. We hebben al chamodent gebruikt en gengigel maar niks lijkt te helpen. We hebben hem net uit bed gehaald en een bijtring gegeven, daar begon hij direct als een gek op te kauwen, dus ik denk dat hij nu echt tandjespijn heeft.

Omdat hij zo verschrikkelijk moe is, mogen we hem een zetpilletje geven voor de nacht?? En hoe snel werkt een zetpil?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Ik zou hem gewoon een zetpilletje geven hoor. Hier werkt het meestal met een half uurtje

3. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Gewoon rustig een zetpil geven hoor. Als onze kleine zich zo naar in haar lijfje voelt en heel onrustig is krijgt ze gewoon een zetpil, wel of geen verhoging. Tis belangrijk dat die kleintjes goed slapen en als ze door die zetpil een goede nacht kunnen slapen, dan gewoon doen. Je moet het niet een week lang elke nacht geven, maar volg je gevoel hierin!

Zetpil werkt binnen 1 uur. Staat ook in de bijsluiter.
    Sterkte!

4. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    heb hem er net een gegeven, hij was ontroostbaar.
    Ik zie nu ook echt een wit puntje onder het tandvlees....hoe lang duurt het dan nog voordat de tand doorkomt?

Ik geef hem zo nog maar een flesje melk, eigenlijk krijgt hij na 19u niks meer maar misschien dat hij dan lekker rozig wordt en lekker kan slapen!
    Goh wat ben ik blij dat ik de komende 12 weken thuis ben! Had nog 6 weken ouderschapsverlof en dan 6 weken zomervakantie! Kan ik er echt voor mijn manneke zijn!

5. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Hier duurde het ongeveer een week voordat de tand goed doorgekomen was, maar dit kan ook sneller zijn. Fijn dat je lekker bij je mannetje kan zijn de komende weken, geniet ervan! Hoop dat hij zich snel beter voelt.

6. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hij heeft gelukkig geslapen van 23-7 vanmorgen! En is gelukkig weer vrolijk!

Mijn man vroeg zich alleen af hoe lang we hem pcm mogen geven? Want het kan denk ik niet goed zijn om dat nu iedere avond te doen tot die tand door is? (natuurlijk als hij alleen pijn heeft!)...of kan dat geen kwaad?

7. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Lees even goed de bijsluiter. Ik liet het zelf van de mate van ongemak bij die kleine afhangen. Als ze echt veel last had en daardoor dus niet kon slapen kreeg ze een zetpil. Artsen in het ziekenhuis hebben mij aangegeven dat als een kindje pijn heeft ze gewoon een zetpil mogen. Ook al is dat meerdere dagen achter elkaar. Belangrijk ik de dosering goed in de gaten te houden, nogmaals lees even goed de bijsluiter!

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Meestal is de ergste pijn al voorbij als er een klein stukje vd tand door is, dacht ik. Maar inderdaad, check gewoon de bijsluiter. Bij hele erge pijnlijke tanden/kiezen (meerdere tegelijk) hebben wij ook weleens een week elke avond een pijnstiller gegeven en desnoods midden in de nacht nog 1.
    In het algemeen geldt: hoe minder vaak je geeft, hoe beter het werkt als je dan eens wel geeft.

9. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Hier idd ook bijna een week lang een zetpil voor de nacht gegeven en soms ook overdag 1.
    Hij was van zijn pijn af en wij waren ook weer blij.

Hier werkte dentinox ook erg goed, dat verdoofd het tandvlees.

10. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook Dentinox gebruikt, met goed resultaat!!
    Soms zelfs in combinatie met een zetpil, met name voor de nacht.
    Toen ze hier 4 kiezen tegelijkertijd kreeg gaf ik haar 's morgens bij het opstaan ook een zetpil en soms 's middags voor het slaapje weer. Anders kon ze niks eten en drinken omdat heel haar tandvlees was opgezet!

Je mag best een aantal dagen iedere avond een zetpil geven. Kan helemaal geen kwaad. Volgens mij mag je zelfs een paar dagen tot 3x per dag een zetpil geven (maar staat in de bijsluiter).

Meestal duurt het nog een paar daagjes voordat het hele randje van de tand door is, dan is de (ergste) pijn ook weg want die komt door het opengaan van het tandvlees. Dus tot die tijd kun je best een zetpilletje geven voor het slapen als hij er zo'n last van heeft!

11. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Weten jullie of het 's avonds het ergste is??
    Hij is dus nu weer helemaal van de kaart, terwijl het overdag vandaag redelijk is gegaan (wel huilerig maar wel slapen binnen 15 min). Ik heb hem er net al weer even uitgehaald en nu weer terug gelegd maar hij blijft weer huilen...

Mijn man is bang dat we hem nu verwennen door hem er weer uit te halen 's avonds, maar dat kan toch nu nog niet??

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Nee, verwennen op die leeftijd kan nog niet....
    Zou hem dan voor de nacht gewoon weer een paracetamolletje geven. Maar inmiddels is de nacht voorbij: hoe is het gegaan?

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik heb hem om 21u weer naar bed gedaan, met een koude bijtring in zijn handjes. Hij heeft nog even 10 min lopen simmen, maar daarna is hij toch in slaap gevallen tot half 7 vanmorgen.

We bekijken het nu maar even per dag!
    Hij laat me ook niet echt goed in zn mondje kijken, houd zijn tong er steeds voor, die hangt nu sinds dagen zo half uit zijn mond hahaha.
    Ik zie een wit puntje maar voel nog niks hards...

Deel Deze Pagina