bezoek weren met snottebellen en verkoudheid

Discussie in 'Prematuur' gestart door Ons Kleintje, 30 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Hoi, sinds 2 weken is onze kleine eindelijk huis na een lange ziekenhuisopname. Door verschillende artsen wordt geadviseerd om bezoek te weren met snottebellen en verkoudheid, ook nu ons mannetje wat groter sterker en ouder aan het worden is, moeten wij volgens de artsen tot de zomer bezoek met snottebellen en verkoudheid weren.
    Dit is best moeilijk, en een lange periode. Heeft iemand hetzelfde probleem (gehad)? en hoe gaan jullie ermee om?

2. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Wij hebben precies hetzelfde gehad. Ik denk iedereen met een prematuur kindje. Wij hadden ook nog de pech dat ze midden in het RSV-seizoen naar huis kwamen. De feestdagen hebben we dus een beetje als 'kluizenaars' door moeten brengen. Het is heel vervelend, maar doe het maar, want als je kindje straks heel verkouden wordt en in het ergste geval wéér opgenomen moet worden om aan de zuurstof en monior te liggen, dat wil je natuurlijk niet weer meemaken.
    Bovendien; bezoek dat níet verkouden is ook goed hun handen laten wassen voordat ze je kindje aanraken. Je zult misschien rare gezichten krijgen, maar het is voor de gezondheid van je kindje.
    Succes, het is niet leuk, maar je weet waar je het voor doet!

3. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik had wel geen prematuur kindje maar toen mijn zoontje geboren werd werd er door de arts ook het zelfde gezegd (erg lange bevalling met langdurige gebroken vliezen en waarschijnlijke infectie bij mij en zoontje)
    Dus ik heb zonder pardon mensen verteld dat ze er niet bij mochten op den neonatale (sorry als ik het verkeerd schrijf) conveuse afdeling ook vanwege dat daar nog meer andere kindjes liggen die extra zorg nodig hebben en het vaak al zo moeilijk hebben.

Ik zou er het volle begrip voor hebben als ik bij iemand kom en ze me wegsturen vanwege een snotneus/verkoudheid.

Anders als ze bellen om te komen kijken even vragen of ze verkouden ijn of een koortslip hebben e.d. en dan gewoon uitleggen dat ze dan even zullen moeten wachten met langs komen.
    Je wilt geen risico's lopen nu hij eindelijk thuis is.

4. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Was nog vergeten te vertellen dat wij ook geen kraamvisite thuis hebben laten komen (behalve ouders, broers en zussen natuurlijk). Pas 2 maanden na thuiskomst hebben we een 'kraamfeest' gegeven. Ideaal!

5. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Wij hebben ook eerste maand geen kraamvisite ontvangen. Zowieso om alle virusjes buiten de deur te houden. Maar ook om zelf echt even helemaal tot rust te komen en echt te wennen en te genieten met ons gezinnetje. Ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Kraamvisite is na die maand langzaam op gang gekomen. Maar geen andere (zieke) kleine kindjes over de vloer en ook geen verkouden mensen in huis. Bij ons begrepen ze het wel als we het uitlegden. Ze zijn zo kwetsbaar die kleine prullekes! Nu is Eden 5 maanden en zijn we veel soepeler en makkelijker geworden, ze heeft nu ook meer reserves.

Krijgt jullie kleintje geen Synagis rsv inenting? Eden(32+6wkn) is ook in het rs-seizoen geboren en volgt een inenting programma tot eind april.

6. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Lijkt me wel toch?
    Hier in april geen Synagis meer. Volgens de KA hebben ze nu wel voldoende reserves en ze zouden, door hun gewicht, nu ook 2 prikken krijgen in plaats van 1. We hebben dus maar besloten het erop te wagen en april niet meer mee te doen...

7. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Er kwam een keer een collega van me die was stront verkouden! Tja dan zeg je neit je komt er neit in maar je voelt je er wel rot onder. Mss beter als je van te voren zegt dat ze neit mogen komen als ze verkouden zijn.
    Ook bezoek met een jongetje met enorme groene snottebellen! Ik was blij dat ons kereltje toen op bed lag.
    Ze adviseerden ons toen (vanuit het zh) om van die desinfectie spul op tafel te zetten voor de handen! Sommigen keken me wel erg raar aan toen ik zie dat ze dat eerst op de handen moesten doen voordat ze ons mannetje vast mochten houden.
    Ik sloeg er ook wel wat in door denk ik maar tis ook wel een rare gedachte dat ze uit zon steriele omgeving komen (zh) en dat ze dan opeens in de "onsteriele " omgeving komen. hihi. Nou ja jullie snappen me wel hoop ik.
    Ook een keer een collega met een ENORME koortslip die zo even met haar handen in de wandelwagen zou gaan! Ik ben er letterlijk voorgesprongen toen om het te voorkomen.

8. Ons Kleintje

hoi
    ja hij heeft al een RS spuit gehad en eind deze maand nog een keer.
    het stomme is dat sommige artsen zeggen dat we niet te geforceerd moeten doen, maar sommigen zeggen ook dat we absoluut verkouden mensen moeten weren. ik vind het moeilijk, ik baal er flink van. we hebben hem al zo lang en kunnen hem nog niet aan iedereen laten zien zonder bang te zijn dat hij weer ziek wordt. zo kwetsbaar.

9. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Naar mijn mening hebben al die artsen gelijk. Je moet niet té krampachtig zijn in wat je wel en niet doet. Dat deden wij wel (nog eens aangesterkt door een overbezorgde schoonmoeder) en daardoor lukte het niet om lekker van onze mannen te genieten. Je bent alleen maar bezig met: 'Als ze maar niet ziek worden.'

Wat belangrijk is, is dat je je een BEETJE verdiept in het RSV. Ik zeg met nadruk beetje, want als je er teveel over gaat lezen durf je helemaal je huis niet meer uit...
    Deze punten moet je goed onthouden:
    - Het RSV is actief in de maanden met een 'r'. Na april is de kans dat je het oploopt dus ZEER klein.
    - Het RSV is 'gevaarlijk' voor ALLE pasgeboren baby's, omdat ze nog smalle luchtwegen hebben, maar prematuren krijgen Synagis, omdat de minister het de ouders van prematuren niet aan wil doen dat ze nog een keer in het ziekenhuis terecht komen. Dat wil niet zeggen dat het ouders van 'normale' kinderen niet kan overkomen en het wil ook niet zeggen dat alle premature kinderen heel erg ziek worden van het RSV. - Het RSV wordt overgedragen via de slijmvliezen. Heb je dus aan je neus gezeten was dan je handen. Vraag bezoek goed de handen te wassen. Als je in een winkel bent geweest was dan ook je handen, het virus kun je namelijk ook oplopen via spullen die anderen aangeraakt hebben. Het is na ongeveer 10 minuten van deze spullen verdwenen, in kleding (of andere stoffen) blijft het langer zitten, daaruit verdwijnt het na ongeveer een half uur. Je hoeft dus niet je hele huis te gaan ontsmetten als er iemand is langsgeweest die verkouden is.
    - Iemand met het RSV is nog besmettelijk tot 3 weken na het ophouden van de klachten. RSV kan alleen worden vastgesteld dmv een kweekje bij een arts. Dus niet alle snotverkouden mensen hebben RSV.

Je kunt dus na deze maand gewoon lekker gaan genieten van je kleintje. En ziek worden ze allemaal wel een keer!

10. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ferry heeft dat niet gehad :( Is dat normaal?
    En wie had moeten bepalen of hij dat zou krijgen?

11. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    De kinderarts in het ziekenhuis waar hij ontslagen is had dat moeten aanvragen.

12. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hmm ze zullen dat wel niet nodig hebben gevonden dan...

13. Ons Kleintje

Dank je voor je informatie!

14. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Mijn kindje was dan niet extreemprematuur, maar hij is geboren met 36+4 weken. Helaas waren zijn longentjes nog niet rijp en had hij waarschijnlijk een infectie opgelopen door langdurig met gebroken vliezen te lopen. Voor ons dus ook een ziekenhuisopname na de bevalling. Ik had ook echt zoiets van, als je je ook maar iets ziek voelde, kom dan alsjeblieft niet, of was goed je handen en dan maar even niet op schoot. Iedereen had er juist heel veel begrip voor, er waren zelfs mensen die af belde omdat ze verkouden waren. Ik heb dit zeer gewaardeerd. Nu heb ik het niet meer hoor, hij is nu precies 3 maand oud en iedereen mag langs komen als die dat wil, verkouden of niet. Maar denk dat het ook meespeeld, dat het nu heel erg goed met ons mannetje gaat!

Deel Deze Pagina