Is een beetje ritme nog mogelijk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door giebel, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Dag, bij mij is gebeurd waar mijn kraamhulp voor 'waarschuwde' wat beter niet kon gebeuren...

Toen zij er was, dronk mijn zoontje (geboren met 38 weken) netjes om de 3/4 uur en sliep de rest van de tijd. Ze zei dat een strak schema belangrijk was, want je wilt niet dat je kind elk half uur een beetje gaat drinken de hele dag door. Dat klopt. Hij sliep veel, maar volgens haar was dat vaak zo de eerste week na de bevalling en ook wel tot 40 weken omdat dat in de buik ook zo zou zijn.

Inmiddels is hij 10 weken, en ik heb hem constant aangelegd. Om hem in slaap te helpen, als ik dacht dat hij honger had en het gevolg: ik ben nu de hele dag met hem bezig.

's nachts slaapt hij 1 blok 6 a 7 uur door (tussen 10 en 5) en vannacht dus ook om half 5 gedronken en meldde zich weer om half negen. Maar dan begint het en wil hij de hele ochtend drinken. Vandaag met voorgenomen hem echt om de 3 uur te voeden en te stoppen met de ''hulp'' bij het in slaap vallen enz.
    Hij ''mocht'' dus weer om half 12, maar heeft daartussen maar 20 minuten alleen geslapen in zijn bed. Tot 2 keer toe moest ik hem op mijn schouder weer in slaap zien te krijgen om de tijd maar door te komen.

Is het nog mogelijk om een ritme te krijgen of heb ik hem al ''verpest''..?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je hebt hem zeker niet verpest! Juist gegeven wat hij nodig had: voeding en zijn moeder!

De meeste kindjes laten zich niet in een schema van 3-4 uur regelen. Ze komen vaker, eerder, clusteren een dagdeel etc. Hoe meer je er op let, hoe meer je bezig lijkt te zijn ;)

Normaal gedrag is clusteren in de ochtend: dus ieder uur een beetje na het wakker worden.
    Of juist een goede voeding en weer twee uur slapen en vervolgens drie uur clusteren.

Wanneer je kindje moeite heeft om te slapen kun je natuurlijk de borst aanbieden. Je kunt ook kijken of (wanneer voedingsbehoefte uitgesloten is) je je kindje op een andere manier kunt helpen om aan slaap toe te komen. Al is het maar een moment op de dag. Ga wandelen, neem een draagdoek, blijf op de bank zitten of lig naast je kindje in bed bijvoorbeeld.
    Wanneer je kindje voortdurend kort drinkt en geen effectieve voeding tot zich neemt, schakel dan eens een lactatiekundige in. Mogelijk is er nog veel ruimte voor winst!

Los van dat alles: kindjes hebben hun mama nodig. Dat is maar even, ook al lijkt het nu al heel lang. Maar zeg nu zelf: wat is 3 maanden op een eerste jaar?
    Succes!

Deel Deze Pagina