Missed abortion. En nu?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Brenda028, 25 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brenda028

    Brenda028 Fanatiek lid

    18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    Hoi meiden

    Vandaag is helaas bij me vastgesteld dat het hartje gestopt is met kloppen. Vorige week met de echo klopte het nog, maar liep de termijn achter. Vandaag terug en was inderdaad niet meer gegroeid en hartje klopte ook niet meer.

    Nu word ik morgen gebeld door het ziekenhuis. De verloskundige had het over pillen die een miskraam opwekken. Maar ik lees hier dat dat echt drama is? Zouden jullie dan voor curretage gaan in plaats van pillen? Of mag je dat niet kiezen?

    Over 1,5 week gaan we met het vliegtuig naar Turkije. Onze eerste vakantie in 4 jaar tijd. Kunnen we dit wel door laten gaan? Mag en kan ik wel zwemmen? Word ik heel ziek?
    We willen dit heel graag samen op vakantie gaan verwerken met ons zoontje er ook bij maar we zijn nu heel bang dat dit eigenlijk niet kan

    Kunnen jullie me helpen? Dankjewel

    Groetjes Brenda
     
  2. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Hoi Brenda

    Wat een vreselijk nieuws, dikke knuffel!

    Ik heb zelf voor pillen gekozen, en mij is het heel goed meegevallen, maar je leest inderdaad wel soms horrorverhalen.
    Bij mij werd na een spoedecho vastgesteld dat het kindje al 4weken niet meer groeide, ik mocht onmiddellijk de keuze maken tussen afwachten, pillen of curretage.

    Ik heb onmiddellijk voor cytotec gekozen. Als ik hier wat rond lees, heb ik wel de indruk dat men in Nederland veel hogere dosissen geeft, misschien daarom ook de horrorverhalen?

    Hier kreeg ik twee tabletten vaginaal toegediend. Daarna ging ik gewoon naar huis en een uurtje of twee later werd het lichte bloedverlies dat ik had feller en kreeg ik ook lichte krampen. Meer dan een stevige menstruatiepijn was het niet.
    ‘S ochtends verloor ik wat stolsels, maar ik dacht eigenlijk dat de pillen niet zo goed werkte .

    Om 12u moest ik terug bij de gyn zijn voor een controle, zij verwijderde nog wat weefsel uit de baarmoedermond en op de echo bleek toen dat de baarmoeder al zo goed als leeg was.

    De dagen erna ging het bloedverlies op en af. Soms ineens een volledige dag geen bloed, om dan ‘s avonds weer krampen te krijgen en een stolsel t verliezen.

    Ondertussen zijn we 8 dagen verder en het laatste bloedverlies was zondagavond, ik hoop dus dat het nu over is.

    Ik heb zelf de raad gekregen om niet te zwemmen en in bad te gaan zolang ik bloedde, maar met 1,5 week ben ik er dus wel zo goed als vanaf. Maar dat kan heel erg verschillen van vrouw tot vrouw!
     
  3. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Oh nee, wat verdrietig dat het toch mis is... :(

    Je zou natuurlijk ook voor optie 3 kunnen kiezen: afwachten... mocht er dan na je vakantie nog niets gebeurd zijn, dan zou je opnieuw een afweging cytotec/curretage kunnen maken.
     
  4. Jummy123

    Jummy123 Actief lid

    12 jul 2018
    437
    434
    63
    Vrouw
    Ik heb toen wel voor Cyotec gekozen, twee pillen inbrengen. Helaas heeft het bij mij niets gedaan, behalve veel pijn. Daarna opnieuw een dosis Cyotec maar wederom zonder resultaat. Dus uiteindelijk een curretage gehad. Die mee heel erg mee viel! Zwemmen moet je even navragen.

    Het zijn allebei op zich prima oplossingen met beiden voor- en nadelen. Wat voor mij de doorslag gaf, is dat ik hoopte dat het er met Cyotec thuis uit zou komen n dat dat voor mijn verwerking van de missed abortion fijn zou zijn. Als je wakker wordt van de curretage is het echt weg. Het is wat jij fijn vindt en waar je je beter bij denkt te voelen!

    Heel veel sterkte gewenst!!
     
  5. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Wat verdrietig! Heel veel sterkte.

    Ik heb zelf ook meteen de keuze gekregen tussen afwachten, cytotec of een curretage. Een curretage werd door mijn gynaecoloog wel heel erg afgeraden door het risico op verklevingen. Ik was toen 9w2d zwanger. Ik heb toen gekozen voor cytotec en dit is mij heel erg meegevallen. Ik heb er 4 ingebracht tegelijk en 2 uur later begon het echte bloedverlies en kwamen de weeën. De weeën waren natuurlijk niet prettig, maar het was zeker niet "horror" zoals de andere verhalen. Nadat ik het vruchtje ben verloren waren de weeën ook over. Bloedverlies heeft ongeveer 11 dagen geduurd. Ik ben ook heel blij dat ik hiervoor gekozen heb achteraf, want zo heb ik het naar mijn idee toch beter kunnen afsluiten lichamelijk en emotioneel.

    Doe wat jij denkt dat goed voelt en het kan maar zo zijn dat jij wél een goede ervaring zult krijgen met cytotec, ieder lichaam is tenslotte anders.

    Heel veel succes met jouw beslissing en heel erg veel sterkte met dit verlies! :(
     
  6. momim

    momim Niet meer actief

    Je hebt nog een derde optie, namelijk gewoon afwachten. Hebben wij gedaan omdat we dag erna op vakantie zouden gaan. Halverwege vakantie miskraam gekregen, anderhalve week ervoor op en af klein beetje bloedverlies (bruine afscheiding), toen miskraam op gang kwam was het een paar uur heftig, maar daarna was het eigenlijk ook vrij snel gedaan. Daarna nog enkele dagen lichter bloedverlies dan normale menstruatie.
    Ik zou met het ziekenhuis even overleggen wat zij je aanraden ook ivm vakantie. Je zou nog kunnen overwegen curretage wel al te plannen zodat deze in ieder geval voor vakantie kan maar in tussentijd cytotec proberen. Ik zou als ik moest kiezen tussen pillen of curretage voor de eerste gaan, maar dat is omdat ik zelf bang dat curretage dan weer risico op complicaties als verklevingen kan geven etc, maar is hele persoonlijke keuze en geen goed of fout!
     
  7. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Wat erg zeg. Ten eerste sterkte!
    Mijn ervaring:
    Curetage is een “fijne” optie, ze maken je schoon onder narcose en in principe moet je cyclus tussen 4-6 weken weer op gang komen. Maar er is ook een klein risico op complicaties en kans op verklevingen. Bij mij is zelfs de hele curetage mislukt.
    Pillen: je brengt vaak 4 pillen in van onder, na een paar uur krijg je krampen/weeen. Uiteindelijk komt alles los. Vaak na 24 uur weer 4 pillen voor de zekerheid. Meestal is dit genoeg (ik had een 3e maal nodig). Ik was er flink ziek van maar was dan ook al 3 maanden zwanger (weet niet hoe ver jij bent). Voordeel: je hoeft niet naar het ziekenhuis om opgenomen te worden, dit kan gewoon thuis. Nadeel: je kan er flink beroerd van worden, risico op koorts of teveel bloedverlies en dan moet je alsnog naar het ziekenhuis. Kans is dacht ik 1/4 dat niet alles mee komt, met 2x dosis is de kans 10% dat niet alles mee komt dacht ik.
    Wat betreft je vakantie: stel dat je binnen een paar dagen gecurreteerd wordt en je stopt snel met bloeden is het geen probleem. Maar vaak duurt alles wel even. Je mag sowieso niet zwemmen, niet in bad en geen tampons gebruiken zolang je bloed na de miskraam!
    Hoe lang het duurt verschilt per persoon. Sommigen bloeden enkele dagen net als een flinke menstruatie, bij mij duurde het 10 weken. (Inclusief alle gefaalde opties, maar dat was echt een scenario wat niet vaak voor komt).

    Let ook vooral op je mentale gezondheid! Dit vond ik uiteindelijk het ergste. Duurde wel lang voor ik er mee kon leven en niet constant in paniek en overstuur was. Vraag dan zeker hulp!
     
  8. Brenda028

    Brenda028 Fanatiek lid

    18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    Dank meiden voor jullie reacties en wat heftig dat jullie dit ook allemaal meegemaakt hebben. Wel een aantal van jullie nu gezond zwanger zie ik, wat fijn gefeliciteerd!!

    Ik neig naar de pillen. Afwachten wil ik eigenlijk niet omdat ik het mentaal vreselijk vind dat er een dood kindje in mijn buik zit. En ik ben bang dat het dan in het vliegtuig op gang komt. Dat zou echt drama zijn. Ik heb nog 1,5 week en eigenlijk wil ik die gebruiken om het weg te krijgen. Hoop dat ik vandaag in het ziekenhuis terecht kan en dan maar open kaart spelen daar. Ik hou jullie op de hoogte
     
    YellowEyes vindt dit leuk.
  9. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Waarschijnlijk gaat de gynaecoloog in het ziekenhuis nogmaals kijken en de opties bespreken. De pillen kan je bij de apotheek meteen ophalen. Zorg wel dat je goed maandverband of iets in huis hebt. Het kan ineens losbarsten.
     
  10. Martina84

    Martina84 Actief lid

    25 mrt 2015
    169
    54
    28
    NULL
    NULL
    Wat naar zeg, en ook nog vlak voor je vakantie:(.
    Laat je goed voorlichten door de verloskundige en leg je situatie uit.
    Ik heb zelf ook 2 x een MA gehad, de eerste keer kwam het na een paar dagen uit zichzelf, 1 dag hevig gebloed en daarna nog 2 tot 3 weken nagebloed. De miskraam zelf was heftig, maar na een paar uur verloor ik het vruchtje en ik knapte toen heel snel op, was de volgende dag meteen weer fit.
    De tweede keer heb ik gekozen voor curretage vanwege een groot hematoom naast het vruchtje (mij vertelden ze trouwend dat er aan elke operatie risico's zitten en dat ze voor curettage heel klein zijn,deze ingreep wordt zo vaak uitgevoerd,het werd mij absoluut niet afgeraden wat je vaak hoort). Helaas heb ik toch heel veel bloed verloren tijdens de ingreep, ik ben blij dat ik het niet thuis heb afgewacht, wie weet had ik dan met spoed naar het ziekenhuis gemoeten. Het herstel ging moeizaam en ik heb in totaal zo'n 6 weken op en af gebloed (waarvan dik 2 weken voor de curretage).
    Het is voor iedereen anders. En zoals je ziet kan het per miskraam erg verschillen.
    Hopelijk valt het voor jou erg mee, en is alles snel voorbij. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor afwachten, stel dat het mis gaat, zou ik niet in een turks ziekenhuis willen te komen liggen, het is al spannend genoeg in nederland waar je de taal spreekt.
    Neem de gegevens van je zorgverzekering mee en het noodnummer voor hulp in het buitenland. Dan heb je dat in ieder geval bij de hand, maar hopelijk is t niet nodig natuurlijk en is het voor die tijd afgekomen met pillen of wat je dan kiest.
    Heel veel sterke!❤
     
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Wat een verdrietige situatie.
    Ik heb ervaring met cytotec, bij mij leek het zijn werk te doen 4 uur na inbrengen pillen begon het bloeden, ik had 9 dagen gebloed, maar na 1.5 week was ik nog niet schoon en moest ik opnieuw een dosis inbrengen. Toen begon ik met na 2 uur met hevig bloeden en dat stopte niet meer. Uiteindelijk naar het ziekenhuis gegaan en daar hebben ze het kunnen oplossen, maar ik vond het lichamelijk heftig.
    Ik weet niet wat ik in jouw situatie zou doen, ik kan mij voorstellen dat als je voor curretage gaat je de grootste kans hebt om tijdens je vakantie schoon te zijn en te mogen zwemmen. Veel sterkte toegewenst.
     
  12. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Ten eerste sterkte! Als je op vakantie gaat zou ik voor curretage gaan.
    Heb 2x een missed arbortion gehad en de 1e keer lukte het met de pillen (de 2e dosis 24 uur later) best wel even een bloedbad ( sorry) en dat ik het natuurlijk maar eng vond.
    De 2e keer werkten de pillen niet dus uiteindelijk een week later curretage ( planning zat vol voor de volgende dag) .
    Nog nooit zo lekker geslapen (narcose) en 2 uur later was ik thuis. Weekje rustig aan gedaan maar eigenlijk kon ik na 2 dagen wel weer aan het werk.
    Als ik dit de eerste keer had geweten dan was ik meteen voor curretage gegaan.
     
  13. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb met beide ervaring.
    Ik heb 3x de dosis cytotec ingebracht, minimaal gebloed(wel vruchtje verloren) en totaal geen buikpijn gehad. Ben zelfs 20 km gaan fietsen en naar de kermis geweest.
    Helaas zat er nog veel restweefsel waardoor ik alsnog een curretage kreeg..heel vervelend want dit was ruim 3 weken nadat de missed abortion was vastgesteld.
    In het vervolg kies ik dus voor een curettage, puur door mijn ervaring.

    Sterkte!
     
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier 4x een ma gehad. Alles wat kon heb ik geprobeerd. ( wachtte al af) pillen eb uiteindelijk 5 curretages gehad. Het meest effectief ( ondanks 2x complicatie) en pijnloos ( op de complicaties na). Pillen deden bij mij niks.
     
  15. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    De eerste set pillen deed bij mij ook niks. Het bracht wel heel licht wat bloedverlies op gang. Maar verder niks. 2 weken later heb ik nog een keer de pillen geprobeerd en anders zou het een curretage worden die ik zelf absoluut niet wilde. Toen werkte ze wel. Binnen een paar uur verloor ik het vruchtje en de rest kwam in de weken erna.

    Als je ervaring gaat zoeken over de pillen merk je dat iedereen een ander aantal met andere tussenpauze heeft moeten nemen. Ik nam er 4 met 48 uur ertussen en dan weer 4. Een vriendin van mij moest we 4 maar maar 24 uur ertussen. Ik heb daardoor bij de tweede keer pillen zelf besloten om er ook maar 24 uur tussen te laten.

    Mijn gynaecoloog vertelde me dat een curretage altijd meer risico’s met zich meebrengt met de pillen. Er is altijd een kans op verklevingen, ook al is die klein. Hierdoor wilde ik het echt niet. De gynaecoloog bleek echter wel een beetje spijt van zijn voorlichting te hebben toen ik het weken bleef proberen uit angst voor de curretage. Hij had me niet bang willen maken maar wilde aangeven dat sommige vrouwen gelijk voor een curettage kiezen en dat hij daar zelf niet achter staat...

    Dit is zo’n beetje alle informatie die ik heb.
     
  16. Mango393

    Mango393 Bekend lid

    4 mei 2015
    602
    101
    43
    Ik heb 2 x op 1 dag een set gekregen en ben alles in 1 x verloren. Was met 9 weken. Ik Heb dus geen heftige ervaring met de behandeling zelf.
     
  17. Brenda028

    Brenda028 Fanatiek lid

    18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    We zijn terug uit het ziekenhuis. Morgenmiddag krijg ik een curretage
     
  18. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    “Fijn” dan hoef je niet langer in spanning te zitten of je vakantie kan doorgaan. Denk dat dit de juiste beslissing is.
     
    Brenda028 vindt dit leuk.
  19. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Fijn dat het al zo snel kan. Als je vragen hebt mag je mij altijd een berichtje sturen!
     
    Brenda028 vindt dit leuk.
  20. born2bme

    born2bme Fanatiek lid

    3 aug 2015
    1.406
    287
    83

Deel Deze Pagina