Ik heb een heel lieve golden retriever van 3. Zij heeft last van atopische dermatitus. Zeg maar in gewoon Nederlands een soort van eczeem. Ze heeft eigenlijk altijd jeuk. Om dit te verhelpen gebruikt ze nu al ruim een jaar prednisontabletten, wat enigzins helpt tegen de jeuk, maar bij vlagen dus gewoon niet. Dan gaat de dosering weer een poosje omhoog, gebruik ik hydrocortisonzalf op haar wonden of ze heeft weer een fikse oorontsteking te pakken. Eigenlijk heeft ze qua huid altijd wel wat, wat ik gewoon heel zielig vind. Heb zelf maar eens altijd maar jeuk, vind dit eigenlijk geen dierwaardig bestaan zo. Uiteraard zitten er aan die prednison heel wat risico's. Het is gewoon niet gezond voor haar en op zich vind ik dat nog niet het ergste: ik heb liever een blije vrolijke jeukvrije hond die 8 wordt mét medicijnen, dan een hond die altijd jeuk heeft en 15 mag worden bij wijze van. Maar nu lijkt het erop dat de doseringen van de prednison echt steeds omhoog moeten. Om het dragelijk te houden voor haar moet ze elke dag 1,5 tablet hebben, wat eigenlijk teveel is (normaal is 1 tablet, liever nog 1/2 per 2/3 dagen. Dit is natuurlijk erg belastend voor haar hele lijf. Daarnaast ligt ze alleen maar, ze is vrolijk, maar totaal niet actief: speelt niet, houdt niet van wandelen. als het aan haar ligt, blijft ze binnen op het kleed, 24/7. Nu is er een alternatief: apoquel. Het is een erg duur medicijn en het schijnt best goed te werken. Daarnaast schijnt het een stuk mindere aanslag te zijn op haar verdere gezondheid. Zeker gezien haar leeftijd wil ik hier best op overgaan, want ik gun haar een fijn lang leven zonder al die jeuk, plekken en oorontstekingen. Maar juist omdat het zo duur is, wil ik graag horen of het goed werkt. De voor en de nadelen van apoquel. Ik kan uiteraard googelen, maar het schijnt best vaak gebruikt te worden, dus er zijn hier vast mensen die het kennen en er ervaring mee hebben. Alle informatie is welkom! ook qua onderzoek etc of andere alternatieven tegen haar atopie.
Voor onze hond was apoquel echt een verademing bij forse pollenallergie. De lading prednison die zij nodig had gaf een hoop ellende, apoquel gaf geen bijwerkingen en daar heeft ze jarenlang baat bij gehad. Apoquel remt de jeukreceptoren, waar prednison de afweer onderdrukt dus dat is een ander principe. Onze hond was gelukkig verzekerd dus heb het om de kosten niet hoeven laten. Uiteindelijk krijgt onze hond nu (om een andere reden) prednison dus nu alsnog gestopt met apoquel maar als die oorzaak er niet was geweest (auto imuum hersenontsteking) hadden we haar nog steeds apoquel gegeven. Ze was 1 vd eerste honden in NL die dit gebruikte in een pilot toen wij nog in Den Haag woonde. Na onze verhuizing naar Gelderland kon ik ze daar nog niet krijgen omdat ze door het succes nog niet vrij op de markt waren. Ik reed er serieus iedere 2 maanden voor naar Den Haag om ze op te halen.
Ik vind de kosten wel meevallen eigenlijk. En die van ons kan prima mee 1x per 2 dag 1 tablet na de start fase die wat intensiever was qua dosering. Heb je al eens gekeken of je met voer nog wat kunt verbeteren?
uiteraard al van alles geprobeerd qua voeding, maar ze is behalve allergisch óók onvoorstelbaar kieskeurig en eet rustig een week niet. Nu goede brokken die ze ook wil eten. Ik vind de kosten best fors: bijna 100 euro per maand met haar gewicht. To prednison die zo'n 15 euro pm kost. Maar goed, om de kosten gaat het me niet eens zozeer, meer om dat ik een gelukkige jeukvrije, gezonde hond krijg. Die 100 euro pm ben ik toch al bijna maandelijks kwijt aan de dierenarts. Heeft jouw hond ook eerst prednison gehad? en hoe vind je het tov apoquel @SpringDing Hoor graag je ervaringen er mee.
Prednison zorgt er ook voor dat ontstekingen onderdrukt worden heb ik begrepen. Apoquel is echt tegen de jeuk. Heb je het idee dat ze ook met de apoquel er voor zorgt dat ze geen nieuwe ontstekingen krijgt? volgens de dokter krijgt ze hotspots door het bijten en krabben, maar oorontsteking staat daar dan weer los van lijkt mij?
Of jij begrijpt mij verkeerd of ik jou Maar vanwege hersenontsteking krijgt ze nu sowieso prednison en die prednison onderdrukt ook de jeuk. Dus geen apoquel meer nodig. Maar als ze die ontsteking niet had gehad had ik liever apoquel gegeven dan prednison. Dat bedoel ik te zeggen.
Apoquel moet je bestellen in Engeland. Scheelt ruim 40 euro op een pakje van 30 tabletten. Kan alleen met recept van je dierenarts. Je kan bestellen op viovet.co.uk of op vetdispense.co.uk. Van teveel prednison kunnen ze geïntroduceerde Cushing krijgen trouwens. Onze hond heeft Cushing (tumor hypofyse) en ik bestel Vetoryl ook in Engeland. Scheelt me 85 euro per maand. Verder heeft ze ook een huidprobleem. Ik heb een eliminatiedieet gedaan maar dat hielp niks. Ze staat nu nog steeds op vers vlees, visoliecapsules en schapenvet. Ik was haar 1 keer per week met douxo pio. Een antiseptische hondenshampoo en ze ziet er zo ontzettend goed uit. Geen jeuk meer, geen kapotte huid en geen plekken meer. Ook haar haar is veel beter en weer zacht. Ik koop de shampoo bij Ranzijn voor 14,95. Ipv 25 euro online. En ze krabte zich écht helemaal het lazarus hoor... de hele godganse dag door.
Honden met huidproblemen krijgen 9 vd 10 keer oorontstekingen. Is ook een kenmerk van voedselallergie trouwens of de melasszia schimmel.
ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen Wat ik bedoelde te zeggen: prednison onderdrukt ontstekingen én helpt tegen de jeuk Maar doet apoquel dat ook? Het onderdrukt de jeuk nl wel, maar onderdrukt het ook ontstekingen?
Ja klopt, weet ik. En het helpt ook niet dat ze hangoren heeft. Wel heeft de AB geholpen en krijgt ze zure druppels, wat poosje terug het advies van @Bubblez was.
Wat een goede tips, daar kan ik wat mee. Dus ook jij hebt goede ervaring met apoquel? Heeft jouw hond eerder prednison gehad?
@Littlegirl1989, @SpringDing, @Devilschase een vraagje. Als jullie jullie hond vergelijken toen hij prednison gebruikte. daarna aan de apoquel. Vonden jullie dat de hond ook veel beter/vrolijker/minder suf/slanker en/of andere gedragingen kreeg? En zitten er behalve positieve kanten ook nog negatieve kanten aan?
Nee zij mag geen prednison omdat ze Cushing heeft. Prednison is heel slecht voor de lever en alvleesklier. Apoquel krijgt ze ook niet. Hier volstaat het wassen met douxo pio icm visolie en schapenvet.
@Devilschase heb even op de website gekeken, maar wow!! Dat scheelt veel. In engeland kost 1 tablet van 16 mg maar 1.40!!! ik kwam sowieso hier al op 2,60 per tablet. Zeker de moeite waard om het in Engeland te bestellen. Ik vraag of mijn dierenarts het daar wil bestellen. bestellen moesten ze het nl toch al.
ok heel fijn dat het voldoende is voor jouw hond. en klopt, prednison is heel slecht voor lever en alvleesklier. Prednison is sowieso heel slecht.
Apoquel is echt veel beter voor je dier. Heeft veel minder bijwerkingen dan Prednison. Maar omdat het een nieuw middel is en hier pas net op de markt is het gewoon een stuk duurder. (Misschien dat het in Engeland al langer verkrijgbaar is en daardoor goedkoper). Maar ik zou dat zeker aanraden voor zo'n jonge hond..
Een dierenarts mag dat niet importeren als bedrijf zijnde. Ze moet jou een recept voorschrijven met daarop geschreven: Total ammount of tablets that can be dispatched : En dan het aantal tabletten per half jaar. (Recepten zijn half jaar geldig in Engeland) op haar briefpapier met naam en handtekening. Inscannen en naar jou mailen. Jij kan het dan weer uploaden in je account op een van die websites. Ik heb mijn Vetoryl meestal binnen 3 dagen binnen.
Dan vergelijk ik met de periode voor de apoquel dat ze prednison kreeg. Met apoquel hadden wij vrijwel geen bijwerkingen, met prednison was ze een bak ellende en hield er ook nog lichte jeuk bij ook.
Dit is dus ook bij mijn hond zo. Hijgen lusteloos veel aangekomen en ook nog steeds met regelmaat jeuk, ontstekingen etc. Vandaar dat ik wil overstappen op apoquel. Ik wil mijn vrolijke hond terug! Dat is ze wel, maar niet zoals elke andere hond