Ja je vader werd vader,een kind dragen op je 50ste vind ik heel wat anders Ik vind het ook zeker niet normaal omdat dit een bewuste keuze is. Je zou juist alle voors en tegens tegen elkaar op moeten wegen. Maar goed...wat is tegenwoordig "normaal"!?
De keuze voor een kind is altijd 100% egoïstisch, dus daar heeft leeftijd niks mee te maken. Ikzelf ben 40 en hoogzwanger, mijn man is 45. Bewuste keuze, want zwanger geworden via icsi (en nee het probleem zat allesbehalve bij mij ) ik merk geen verschil met mijn zwangerschap van 4 jaar geleden. Ik merk wel verschil met jongere zwangeren op bv mijn yogaclub: die zeuren echt veel meer over kwaaltjes, dingetjes en pijntjes. Mijn zwangerschappen zijn niet probleemloos verlopen, heb ook nog een peuter rondlopen en een zieke man, maar mij zul je niet snel horen. Is het egoïstisch van ons om nog een kind te willen? Vast wel, maar ik heb nog nooit gehoord van een altruïstische zwangerschap, behalve bij draagmoeders Dit wordt echt geen ongelukkig kind omdat het wellicht geen opa's en oma's heeft of een moeder die ouder is. Dat zou wat zijn, dat je geluk daarvan afhankelijk is. Deze mevrouw komt op mij niet zo evenwichtig over, maar als zij het wil en de artsen vinden het verantwoord, wens ik haar veel geluk.
Mooi gesproken Hooverphonic! Ik sluit me helemaal bij je aan. Persoonlijk zou ik het zelf niet willen (na mijn 40e nog moeder worden), maar als anderen zich daar fit genoeg voor voelen, waarom niet? Halle Berry is afgelopen jaar ook nog bevallen op haar 46e. Prima toch als dat lukt? En over opa's en oma's niet leren kennen: Dat is natuurlijk een belachelijke reden om maar geen kind meer te mogen krijgen... mijn vader was 26 toen hij mij kreeg, maar hij was zelf een nakomelingetje. Ik was dus voordat ik 5 was mijn opa en oma aan die kant al kwijt. Mogen jonge mensen met oude ouders dan zelf ook maar geen kinderen krijgen "omdat het zielig is als je kind zijn opa en oma niet kan leren kennen?" Beetje vergezocht he
+1 Ieder mens is anders, en maar goed ook! Als je nog gezond bent, je fit voelt en het heel graag wilt, who cares?
Vindt ik dus niet dat het altijd 100% egoïstisch is. Toen wij over een derde kindje nadachten hebben we ook aan de andere kinderen gedacht die wel al hadden, dan ben je niet egoïstisch toch Waar ik vooral "problemen" mee heb is dat het medisch een stuk gevraalijker is voor de baby....