Hallo allemaal, Ik zit met een dilemma, wij zijn al 2 jaar bezig om zwanger te worden wat niet lukt tot nu toe maar er is geen reden gevonden waarom het niet zou lukken. We hebben nu net de 3e iui behandeling gehad en toen we hiermee begonnen werd er gezegt dat we 6 keer iui op eigen cyclus zouden doen en dan nog 6 met hormonen. Maar tijdens de 2e iui sprak ik een andere gyn en deze had het er over dat ze na 6 keer iui zich af gingen vragen waar ze mee bezig waren. De laatse keer heb ik gevraagd of ik misschien eerder met hormonen zou kunnen beginnen en toen werd er gezegt dat dat geen meerwaarde zou hebben omdat bij mij alles goed was, het enige wat wat minder ging was de zaad produktie op volgorde van iui werd het volgende aantal bij mij ingebracht. 1,6 milj. 6,6 milj. en 3,6 milj. dit keer had ze het er over dat ze het liefst 10 milj. of meer hadden. ze willen eigenlijk meer iui's doen omdat dit kansen zijn maar misschien ook wel eerder starten met ivf omdat de hoeveelheid zaad niet zo veel is. Wat zouden jullie doen 12 keer iui of na 6 keer iui over op ivf. Ik ben ook benieuwd na hoeveel iui de meeste met ivf zijn begonnen.
We hebben het hier ook vaak over gehad, omdat ik meedoe (deed) met de INES studie en we in de iui conditie zitten en je dan technisch gezien ook nog recht hebt op de 6 standaard iui's naast de 6 iui's uit het onderzoek. We zijn altijd van mening geweest dat we alle iui's die we aangeboden zouden krijgen graag zouden doen, vooral ook omdat ivf maar 3x vergoed wordt en je zo toch meer kans hebt voor minder geld. Het nadeel is natuurlijk dat het allemaal langer kan duren, omdat je bij ivf wel meer kans hebt per cyclus, maar hoe zwaar je dat vindt meewegen is natuurlijk een persoonlijke afweging. Overigens vind ik het vreemd dat jouw zh zegt dat je met hormonen niet meer kans hebt. Ons zh (academisch) zegt dat tenzij er een duidelijke mannelijke factor is, je altijd net wat meer kans hebt met iui. Bij mij was ook alles goed, maar ik heb wel hormonen gespoten. Maar misschien is het zaad van je vriend dan net slecht genoeg dat je in de groep valt die zonder hormonen al veel baat hebben? Heel veel succes in ieder geval, ik hoop dat het nu raak is en je hier niet verder over hoeft na te denken!!
Wij hebben na zes IUI-behandelingen de intake gehad voor IVF. In ons ziekenhuis is een lange wachtlijst, ook tussen de IVF/ICSI-behandelingen in. Dus we moesten 6 maanden wachten, voordat we konden beginnen. In die zes maanden mochten we wel gewoon doorgaan met IUI, zodat we toch nog een kleine kans hadden. Anders stond het allemaal zes maanden stil. Uiteindelijk zijn we dus op tien IUI-behandelingen uitgekomen. Daarna overgestapt op IVF, waarbij we helaas geen bevruchting hadden. Drie maanden daarna met ICSI gestart, wat een prachtige dochter heeft opgeleverd. Succes!
Ik lees regelmatig dat mensen het hebben over 'recht op zes behandelingen' maar je hebt recht op ontelbaar IUI behandelingen (verzekeringtechnisch) dus als je het kunt en wilt opbrengen om door te gaan IUI'en, kun je dus langer doorgaan dan die zes pogingen. Maar om antwoord te geven op jouw vraag: ik zou denk ik toch een paar pogingen met medicijnen willen proberen voordat ik in jouw geval zou overstappen op IVF. IVF is een zeer belastend traject.
Ik heb zelf 11 pogingen IUI (zonder hormonen) gehad. Bij mij durfden ze de hormonen bij de IUI-pogingen niet aan vanwege mijn kleine lengte (1.55 m). Ze waren bang voor het ontstaan van een meerling en dat zou slecht zijn voor mijn gezondheid, maar ook voor de kindjes. Na 11x IUI zijn wij doorgegaan voor IVF. (Wij hebben gewoon door-geIUId tot we met IVF konden beginnen. In juni 2010 hadden we de laatste IUI en in juli/augustus 2010 de IVF. Deze was mislukt. Daarna overgestapt op ICSI en toen gelukkig zwanger.)
Hallo imke Bij ons is verder geen rede gevonden waarom het niet lukt wij hebben nou 6 iui pogingen gehad 3 zonder hormonen en met iedere keer 1 folikel en nog 3 met clomid om zo juist meer kans te maken (met maximaal 3 folikels ) Helaas mocht het bij ons zo niet lukken en werd ons aanbevolen om ons in te laten schrijven voor ivf nu hebben we 12 juli onze eerste afspraak ben erg benieuwd en ook wel een beetje nerveus maar wel erg blij dat we nou weer een stap verder zijn Wat te doen in jou geval tja laat ik het zo zeggen ik ben blij dat we verder gaan en een stap verder zijn richting ons wondertje. succes meid ik hoop dat het jullie gauw lukt
Wij waren al 6jaar bezig toen ze eindelijk de oorzaak van het probleem vonden. Na mijn operatie hebben wij gekozen voor nog 3x IUI en daarna door naar IVF. Kwam ook bij dat ik toen al 35 was en ik het wel genoeg vond. Maar ik denk ook dat als ik jonger was geweest dat ik het ook zo gedaan heb. Ik heb maar 1 eilijder en daardoor had ik minder vertrouwen in de IUI's Hoe dan ook het blijft jullie beslissing!
Imke; Ik zou denk ik wel nog IUI met hormonen willen doen in jullie geval, want dat zou toch de kans op een zwangerschap verhogen (dit is ons tenminste verteld). Bij ons leek er in eerste instantie ook geen oorzaak voor te zijn dat we na ander half jaar nog niet zwanger waren maar tijdens de IUI behandelingen bleek dat het zaad van mijn vriend lang niet goed genoeg was (1e IUI 800.000, 2e IUI 1,7 miljoen, 3e IUI 200.000). Daarom is er na 3 IUI behandelingen besloten om over te stappen op IVF/ICSI. Hopelijk binnenkort ons eerste gesprek. In de tussentijd gaan wij niet verder met IUI omdat de kans om zo zwanger te raken net zo groot is als spontaan. Dit is dus beter voor mijn lichaam omdat ik dan geen hormonen hoef te slikken en met de IUI wel. De kans met het gebruik van hormonen is groter omdat er dan meer follikels rijpen en daarom is er dus ook meer kans op een bevruchting en dus ook op een meerling. Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is zo. Veel succes!
Ik zou, zeker met zo weinig zaadcellen geen 12x IUI willen. Misschien 3/4 zonder en nog een paar met hormonen. Tuurlijk heb je kansen, maar toch niet optimaal. Wij hebben er uiteindelijk 8 gehad en soms denk ik wel eens: waren we maar eerder aan IVF begonnen. IVF hoeft niet heel belastend te zijn hoor. Ik vond het allemaal reuze meevallen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk...
ff off topic maar ik lees overal dat zo rond de 2 á 3 miljoen zaadcellen weinig is............wij hebben elke keer zo rond dat aantal gehad. Is dat nou echt zo weinig?
Hoi Ik heb 12 x iui gehad, maar vond dit toch wel veel te veel!!! Bij poging 6 had ik er echt geen vertrouwen meer in. Helaas moesten wij nog 6x door, maar achteraf had ik toch beter tegen de arts kunnen zeggen dat wij liever over hadden willen gaan op ivf na 6x iui. Succes
Dit is niet te laag, onder de 1 miljoen is te laag. Dit is voor IUI prima. Ik las op wikipedia: Bij minder dan 1 miljoen opgewerkte zaadcellen (dit is het aantal goed mobiele zaadcellen dat overblijft na opwerking) is de kans op succes het laagst (5.8%), oplopend naar 18,6% bij 5-10 miljoen opgewerkte zaadcellen. Vreemd genoeg neemt de kans weer wat af als er meer dan 10 miljoen opgewerkte zaadcellen zijn.
Sloppyslayer In ons ziekenhuis kom je in aanmerking voor IUI als je minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen hebt. Maar het liefst zien ze er minimaal 3 miljoen, beneden de drie miljoen zou de kans van slagen erg klein zijn. Wij zaten meestal tussen de 3 en de 8 miljoen na opwerking. Maar goed, je hebt er natuurlijk maar eentje nodig!
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, ik merk dat er toch wel wat verschillende meningen zijn. Het is lasig dat ik zelf dus ook beide gedachten heb. Aan de ene kant denk ik idd 12 keer want een kans is een kans. Mijn eerste gedachte was dat ik liever een keer of 4 zonder hormonen wilde en dan nog een keer of 4 met. Maar in het ziekenhuis gaven ze de laatse keer aan dat het geen meerwaarde had om met hormonen te doen . Ik vroeg dat als er 2 eitjes zouden zijn dan de kans niet groter was. Ze vertelde mij dat het niet zo was,...hier lees ik weer van wel. Ik hoor zo veel verschillende dingen zelfs binnen het zelfde ziekenhuis dat ik niet zo goed meer weet wat ik nog moet geloven en eerlijk gezegt neemt mijn vertrouwen in het ziekenhuis toch wel aardig af...
2/3 miljoen is niet TE weinig, maar je kan je voorstellen dat de kansen altijd minder zijn dan met 10 miljoen of zo. 1 miljoen is echt de ondergrens (al ken ik ook zwangerschappen (niet veel) met nog minder). Als je nu overloopt in de miljoenen dan zou ik eerder blijven gokken op een goede IUI dan wanneer ik zou balanceren op de grens. Als je begrijpt wat ik bedoel. Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze bij jullie beweren dat de kansen met 2 eitjes niet hoger zijn dan met 1. Probeer maar eens wat statistieken te googlen. Die liegen er echt niet om hoor! Tuurlijk is de kans op een tweeling dan ook (iets) verhoogd. Je zal voor je zelf moeten kijken of je dat risico wilt nemen. Ik vond de keuze om over te stappen op IVF ook erg moeilijk. Met name de wetenschap dat IUI onbeperkt vergoed wordt en IVF 'maar' 3 pogingen. IVF voelt dan echt als een eindstation. Als je IVF gaat doen hoor je definitief tot de 'wanhopige gevallen'. Succes met het maken van je beslissing! Je bent 'pas' bij nummer 3, dus je hebt nog even. Denk dat je ook altijd van mening mag/kunt veranderen. Als je na nummer 'X' het echt helemaal zat bent, kun je altijd een gesprek aanvragen om toch eerder met IVF te beginnen. Alles bij elkaar ligt het er denk ik ook aan hoe vlekkeloos de IUI's verlopen. Heb je netjes iedere maand een IUI, of komen er geregeld kinken in de kabel waardoor je weer een maand over moet slaan. In zo'n laatste geval kan de beslasting steeds zwaarder worden, waardoor je eerder op het punt bent om over te gaan op IVF...
Wij hebben 12 IUI's gehad, maar vanaf de 6de IUI had ik al het idee dat dit geen zin meer had. Daarnaast hebben we over 12 IUI's 1,5 jaar gedaan, een keer overstimulatie, een cystes, een keer vakantie stop en je hebt zo een half jaar vertraging.. Wij zijn daarna op IVF overgestapt en waren bij de 1e poging zwanger...Persoonlijk vond ik 12 IUI's op een gegeven moment echt onmenselijk worden, het was echt zwaarr... Succes met de keuze en wie weet ben je voor de 6de IUI wel zwanger!!