Dag allemaal, Sinds oktober 2008 willen mijn man en ik heel graag een tweede kindje. Voor ons zoontje heb ik een miskraam gehad en het afgelopen jaar helaas ook weer drie. Na de in totaal derde miskraam zijn we in het zkh terecht gekomen alwaar verschillende onderzoeken zijn gedaan. In de afgelopen maand zijn we naar een ander zkh gegaan voor een second opinion. Het blijkt dat mijn (in augustus 2009 geprikte) schildklierwaarde TSH iets verhoogd is (4.38). Gisteren is deze opnieuw geprikt en nu bedroeg ie 4.31 De HA hanteert 4.2 als bovengrens. Ik vraag me af of dit de oorzaak zou kunnen zijn van de miskramen en of er eventueel medicijnen tegen te slikken zijn. Wie van jullie heeft ook schildklier'problemen' en kan mij iets meer vertellen over de TSH waarde en de hoogte hiervan icm onze kinderwens? Ik weet trouwens niet of ik dit topic in de goede categorie plaats, kan me herinneren ooit wel wat over schildklier gezien te hebben, maar kan het nu niet terug vinden. Alvast bedankt voor jullie reacties! lfs L78
Weet je ook de andere waardes met de referentiewaardesen is er op antistoffen geprikt (gebeurt vaak ook in de standaardonderzoeken bij herhaalde miskramen, maar helaas niet altijd)? Met name TPO-antistoffen worden geassocieerd met herhaalde miskramen en een proefbehandeling thyrax wordt soms aangeraden. Als er inderdaad sprake is van een schildklierprobleem wordt bij een zwangerschapswens een TSH-waarde van rond de 1 geadviseerd. Ik heb zelf heel veel gehad aan dit forum www.hypomaarniethappy.nl en dan bij het onderwerp zwangerschap. Misschien kun je daar ook opkijken? Ik ben er niet helemaal in thuis, maar dit is wat ik weet omdat ik zelf anti-TPO heb. Deze zwangerschap ben ik er overigens voor het eerst voor behandeld en succesvol!
Hi Trees! Grappig dat jij hier reageert, dank. Anti-tpo en t4 (vrij) waren goed, binnen de norm. Het is alleen de TSH die verhoogd is.
Als je zwanger wilt worden is een TSH van rond de 1 het beste wat Trees ook al schreef. 4,3 is dus best hoog. Wat is je T4 waarde? Heb je klachten die wijzen op een te langzame schildklier of voel je je gewoon goed?
Hi Dreamer, dank voor je reactie. T4 is rond de 16 (twee keer geprikt en was 16.4 en 16.9). Ik heb wel klachten van (over)vermoeidheid, maar dacht dat deze door iets anders kwamen. Ik heb namelijk ook even thuis gezeten vanwege overbelasting en daar kwam ook vermoeidheid, concentratiestoornissen bij. Ik heb wel last van de kou en een koude neus, maar niet extreem. Wat zijn nog meer klachten die hierbij zouden kunnen horen? En kan ik zelf iets doen om de TSH lager te krijgen of niet? Vraag me ook af of dit kwaad kan voor een eventuele zwangerschap?
Hoi L78, Hier ook een schildklierpatient (te traag werkende; hypothyreoidie). Ik vind je waardes niet heel slecht hoor. TSH van 4,3 vind ik niet heel erg hoog. T mag idd lager, maar ik vraag me af of dat de oorzaak is van je miskramen. Je hebt namelijk wel een goed T4. Je lichaam maakt echter meer TSH aan om je T4-waarde goed te houden. Het zou kunnen dat je arts je een hele lage dosering thyrax (kunstmatig schildklierhormoon) voorschrijft om te kijken of je je dan beter voelt. Daardoor hoeft je hypofyse minder hard te werken en gaat je TSH omlaag. Veel sterkte! op hypomaarniethappy staan idd veel mensen met hetzelfde probleem! Groetjes, hypo (goh, waar komt die naam vandaan he...hihi)
ik heb ook een traagwerkende schildklier. ik moest ook prikken om te kijken of er geen antistoffen in zaten en moet ik om de 6 weken bloedprikken en op controle bij de internist. mijn waardes waren goed, maar omdat ik zwanger ben moesten de med. toch iets verhoogd worden en me schildklier iets sneller ging werken. dit was belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van de baby zei ze.
@L78: je T4 is idd netjes, maar persoonlijk zou ik ervoor kiezen om toch aan de Thyrax te gaan en daarmee je TSH omlaag te krijgen. Een te langzame schildklier kan wel degelijk voor miskramen zorgen. Of het daardoor komt kan ik niet zeggen natuurlijk, maar die 2 dingen worden wel met elkaar in verbinding gesteld. Is je B12 wel eens geprikt? En een niet goed werkende schildklier kan enorm veel klachten geven. Op de hypomaarniethappy site zal je veel dingen lezen. Volgens mij kan je zelf zonder medicijnen niets doen aan je schildklier. Gaat de ha er iets aan doen? Omdat je toch boven zijn max grens zit?
De HA heeft aangegeven niet zo goed te weten wat je ermee kunt. Ik heb met de gyn afgesproken om de uitslagen aan haar op te sturen (de uitslagen van afgelopen woensdag), maar ik wil even het weekend afwachten omdat ik dan weet of ik deze ronde zwanger ben geraakt of niet. Dan kan ik gelijk vragen of dat kwaad kan en of ze mij wil bellen. De gyn heeft aangegeven dat nog niet alles qua stolling onderzocht was en heeft mij een bloedformulier toegestuurd. Ik heb toen gevraagd om ook B12 te testen en dat is nu aangekruist, maar daar moet ik dus nog wel bloed voor laten prikken. Hypo (inderdaad geen gekke naam ), ik heb de site gevonden en had hier op het forum ook al een berichtje achtergelaten (zelfde gebruikersnaam als hier). Dank meiden, ik heb veel aan jullie ervaringen, tips en adviezen!
Ten aanzien van herhaalde miskramen zijn er een aantal 'standaard'onderzoeken naar de oorzaken. Dit betreft chromosomaal onderzoek en onderzoek naar stolling. Op deze link zie je onderaan een patiëntenfolder en daar staat het goed uitgelegd. Bij mij zijn er een aantal dingen in de categorie stolling wel uitgezocht en een aantal niet. We maken het plaatje nu volledig door ook de laatste dingen uit te zoeken.
http://www.internisten.nl/uploads/j5/Pk/j5PkxeDLXwGlL3cFaxJB5A/Schildklierfunctiestoornissen-DEFINITIEF-mei-2007.pdf Deze link vond ik op Hypomaarniethappy! Als je een beetje door de wetenschappelijke taal heen leest heb je er wel wat aan! xxx hypo PS: L78, ga nog ff naar je op zoek op t andere forum!