Ik las net een IVF verhaal en iemand had 9 follikels en 5 eicellen, dit heb ik vaker gelezen en er eigenlijk nooit bij stilgestaan of over nagedacht hoe dat kan. Komt dat door de hormoon stimulatie of heeft iedere vrouw wel eens een lege follikel? Of is het zo dat als je een follikel hebt er 9 van de 10 keer toch wel een ei in zit bij een vruchtbare vrouw? Ik vroeg mij dat in ene af, misschien weet iemand het....
Geen idee! Goeie vraag! Bij mij zijn 18 follikels aangeprikt, maar ik had 19 eicellen. Vond ik ook vreemd!
Ook in een natuurlijke cyclus kan het een keer voorkomen dat er geen (goede) eicel zit in een follikel en je heel snel na de "eisprong" alweer ongesteld bent (of in zeldzame gevallen dat er twee in één follikel zitten zoals kennelijk bij Aster). Ik weet niet hoe vaak dit voorkomt, maar gezien de enorme hoeveelheid follikels bij IVF is het niet meer dan logisch dat het ook veel meer voorkomt bij IVF. Daarnaast is een tweede probleem dat niet alle eitjes 40 u na de pregnyl netjes perfect gerijpt zijn. Die 40u is een gemiddelde, wat betekent dat er ook afwijkingen zijn. Er zullen dus soms ook "langzame" eitjes tussen zitten die nog wat vaster zitten en die ze wellicht niet mee kunnen opzuigen bij de punctie. De follikel is dan dus wel niet leeg, maar ze hebben de eicel er gewoon niet uitgekregen. Er zijn misschien nog wel meer redenen, maar dit zijn de enige twee die ik ken.
Ik sluit me aan bij nana met toevoeging dat als ze de eitjes er niet uitkregen omdat ze te klein waren, die eicellen van slechte kwaliteit waren en toch niet zouden groeien; dat heeft mijn gynacoloog toen verteld.
Volgens mij komt dat ook doordaat er relatief veel follikels groeien , en de kans op een legedan ook groter word. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel meespelen