Ik spuit deze ronde voor het eerst Menopur. Hoeveelheid is 75IE, 1 ampul. Ik zit vandaag op CD12 en had net mijn eerste controle echo. Rechts had ik 4 follikels, 1 van 15mm en 3 van 12mm. En links een grote cyste en nog 2 kleine follikels. Volgens de arts is 1 ampul waarschijnlijk teveel voor mij. Ze vond het risico op een vierling te groot. Nu heb ik bloed laten prikken en aan de hand van de uitslag moest ik er rekening mee houden dat deze ronde wordt gestaakt. Stel nu dat ik stop met prikken, krijg ik dan nog wel een eisprong? Zou het ook kunnen dat ik verder moet gaan met een halve ampul? En hoe groot is het risico nou werkelijk op een 4-ling? Dat komt toch niet zo vaak voor?
N.a.v je verhaal ga ik ervan uit dat je IUI doet. Je krijgt idd dan gewoon een eisprong, en het KAN zijn dat deze iets gevoeliger word dan normaal (als je uberhaupt iets voelt) De rede dat een 4-ling niet zo vaak voorkomt is omdat net zoals bij jou de behandeling afgebroken word. Zou je echt t risico willen lopen om zwanger te worden van een 4-ling. Want t kan wel... Dat zijn risico volle zwangerschappen. Maar je gaat eerst nog minder spuiten, hoop voor je dat er 1 of 2 folikels over blijven.
Je kunt inderdaad nog gewoon een eisprong krijgen, maar het is niet gezegd dat dit nu van deze follikels ook daadwerkelijk gebeurt. Bij mij zijn twee pogingen gestaakt wegens overstimulatie en beide keren zijn alle follikels ingezakt na het stoppen en duurde het ongeveer twee voor er weer een nieuwe follikel zat, die wel tot een eisprong leidde. Ik heb dit toen aangekaart bij mn gyn en die zie dat dit inderdaad wel eens gebeurt (eerder hadden ze me verteld dat ik een paar dagen na het stoppen wel een eisprong zou krijgen). Ik had beide keren wel wat meer en wat grotere follikels dan jij, dus misschien dat het daaraan lag. Succes!!
Ben zojuist gebeld dat deze poging wordt gestaakt Het was te laat om nog terug te gaan naar een halve ampul. Ik moet stoppen met spuiten en het kan zijn dat ik nog een eisprong krijg. Nu ik stop met spuiten kan het toch ook zo zijn dat ze niet alle 4 gaan doorgroeien maar misschien 1 of 2? Wat kan er gebeuren als ik toch blijf spuiten en wacht op een eisprong? En zal de kans groot zijn dat ik toch een eisprong krijgals ik stop?
Oh balen man! Zou niet toch doorspuiten, heeft toch geen nut. Gewoon nu stoppen en afwachten wanneer je ongesteld word. Daarna op naar een nieuwe poging met ietjes minder hormonen.
Het kan zijn dat de follikels alsnog allemaal doorgroeien, ook al stop je nu met spuiten. Ze hebben een flink shot gehad en blijkbaar zijn je hormoonwaardes nu zo hoog dat het niet meer af te remmen is. Ik zou dus zeker stoppen met spuiten. Anders heb je straks OHSS (overstimulatie-syndroom) en dat kan gevaarlijk voor je eigen gezondheid zijn. En ik zou het advies ook opvolgen om deze ronde over te slaan. Balen, maar het is helaas niet anders.
Bah, wat balen . Maar ik zou zeker niet doorspuiten! Ik had ooit eens 6 follikels en moest toen eigenlijk stoppen, maar nadat die twee eerdere stopervaringen hadden geleid tot veel langere cycli wilde ik eens proberen wat er gebeurde als ik doorspoot. Stom, stom, stom! Nou, dat heb ik geweten. Ongeveer een dag na de pregnyl werd ik zo rond als een tonnetje en kreeg ik heel veel pijn in mn hele bovenlijf, zelfs in mn ribben en mn longen. Ik kon echt nog amper bewegen. Ik heb toen gegoogled wat je moest doen met OHSS en heb vier a vijf dagen alleen maar op de bank gelegen en zakjes met electrolyten naar binnen gewerkt, mezelf gewogen en gemeten en bijgehouden wat er in ging en wat eruit kwam. Daarna duurde het nog een dikke week voor ik weer helemaal de oude was. Ik was net zo dik als toen ik 18 weken zwanger was. Ik durfde het ZH niet te bellen, omdat ik eigenwijs was geweest en bang was voor hun reactie, maar ik was zóóó bang. Het was echt een hele slechte ervaring en ik heb mn lesje wel geleerd. En als cadeautje hield ik er ook nog een mooie cyste aan over, die pas maanden later weer weg was. Trust me, dit wil je echt niet meemaken, dan maar liever twee weken langer wachten en wie weet springen er gewoon snel één of twee en hoef je helemaal niet langer te wachten.
Ik kreeg Provera om het helemaal goed af te breken, ik baalde heeeeeeel erg. Achteraf ben ik blij dat ik dat spul kreeg, ik moest het 10 dagen slikken, daarna werd ik ongesteld en kon ik direct verder! Het helpt tegen cysten en zorgt ervoor dat het stimuleren direct stopt en wordt afgebroken. Misschien kun je hier ook om vragen? Ik zou ook niet doorspuiten, je moet dan namelijk echt wel pregnyl zetten en je weet niet wanneer! Ik vind trouwens wel dat ze vroeg afbreken. Bij mij was dat bij 5 follikels groter dan 14 mm of 3 groter dan 17. Maar waarschijnlijk kunnen ze dus zien dat het bij jou hierop uit gaat draaien? Dan is het vast fijner om het eerder te weten... Succes!
In theory zou het kunnen dat als je stopt met prikken, je eicellen doorgroeien en je toch een eisprong krijgt. kans is wel klein. Er is niet met zekerheid te zeggen of het 4 goede eicellen zijn en het risico op een meerling, nemen ze liever niet. Als er wel veel eicellen zitten, is jouw kans op een vierling wel groter, maar bij "normale" mensen niet.
Het is gewoon ontzettend balen omdat je ernaar toe leeft en dat je dan weer moet wachten. Ik ben wel erg geschrokken van het stukje van Nana. Dat klinkt behoorlijk heftig! Ik ga dan ook zeker niet doorspuiten. Ik heb sinds vanmiddag een drukkend gevoel in mn onderbuik. Rechts de follikels en links de cyste kan ik goed voelen. Ben maar begonnen met ovulatietesten want ik wil wel graag weten of er wat gaat springen. Stel nou dat ik vanavond pregnyl zou zetten. Zou ik dan een eisprong krijgen? Gisterochtend was de grootste follikel 15 mm. Die zou nu wel 17 of 18 mm kunnen zijn.
Je kan pregnyl zetten en dan krijg je een eisprong; of het cystes zijn of follikels. Als het er veel zijn, kan het behoorlijk pijn doen. Dan kan je beter wachten. Na pregnyl zou je toch ook minimaal 18 dagen moeten wachten van je arts.
Ik zou geen Pregnyl zetten. Pregnyl stimuleert de boel extra. Ze kunnen daardoor ineens nog een groeispurt krijgen, waardoor een aantal kleinere ook nog mee gaan doen. Dus nog meer kans op OHSS. Of er gaan nog meer follikels groeien, die uiteindelijk net niet meespringen. En dan cystes worden. Gewoon zo laten. Niet meer stimuleren en geen Pregnyl spuiten. Balen, maar er zit niks anders op dan afwachten. Met afwachten bereik je het meest, aangezien je met alle andere opties een grote kans hebt op complicaties waardoor je nog langer uit de running zal zijn.
Ik heb ook eens gehad dat ik 6 eitjes had, allemaal boven de 15mm. Ik moest toen ook direct stoppen met stimuleren en moest veilig vrijen. Ook mocht ik de Pregnyl absoluut niet zetten. Ik heb toen wel ovulatietesten gedaan, maar heb geen enkele positieve test gehad. Toch werd ik na iets meer dan 2 weken gewoon ongesteld en ik heb er gelukkig geen cystes aan overgehouden. Ik heb zelf ontzettend gehuild toen we moesten wachten!! Het is echt niet leuk, al die hormonen voor niets en wéér wachten... maar er zit helaas niets anders op.
Dit! Echt waar, het is het niet waard. Met teveel eitjes en Pregnyl is er altijd een kans dat je eierstok teveel opzwelt. Waar ik het bangst voor was, was dat deze om zijn as zou draaien. De eierstok kan dan afsterven, als je er niet op tijd bij bent. Vandaar dat ik nauwelijks durfde te bewegen bij mn OHSS. Als je nou absoluut zeker wist dat er max vier zouden springen zou het nog een beetje eng zijn, oke, maar wat als er nog twee of drie kleine zijn gaan meespringen? Je weet nu gewoon niet hoeveel er in de running zitten en Pregnyl kan sommige onrijpe toch ineens nog heel snel laten groeien. Je kunt dit ook niet vergelijken met IVF waar je veel eitjes wil laten groeien, omdat je dan nog andere medicatie krijgt om de sprong te remmen en je een punctie krijgt en geen echte sprong.
Bedankt voor de informatie iedereen. Ik heb geen pregnyl gezet. De risico's zijn gewoon te groot. Ik doe nu iedere dag een ovulatietest maar heb nog geen LH piek kunnen ontdekken. Wel iedere keer een tweede streepje. Zou dit komen door de nog aanwezige follikels? Ben wel heel benieuwd of er nog een eisprong gaat komen. En of ik vanzelf ongesteld ga worden. Het rommelt nog wel in mn onderbuik. Het voelt zwaar en opgeblazen. Ik zit nu op CD 16. Ik hoop dat ik wel over 2 weken ongesteld wordt en dan weer verder kan. Ik moest dan komen voor een uitgangsecho. Ik hoop dat mn cyste dan weg is.