Pregnyl vs utrogestan

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Degen, Jan 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Degen

Degen Bekend lid

Mar 17, 2013
    949
    47
    28
    Female
    Groningen
    Hoi dames,

Ter ondersteuning van/voor m'n LF gebruik ik extra pregnyl.
    Dat spuit ik een week nadat ik de eerste spuit heb gezet.

Ik vraag mij af wat nou beter is voor de LF ondersteuning.
    Is dat pregnyl of utrogestan?

Of maakt het geen verschil?

2. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,207
    360
    83
    Maakt volgens mij geen verschil, alleen met pregnyl kan een vroege poitieve test van de pregnyl komen, dus dat is langer spannend.

3. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

Jan 13, 2015
    731
    4
    18
    Female
    Vlaanderen
    Het is toch niet of het ene of het andere? Ik heb steeds beide gebruikt. Het zijn namelijk twee verschillende hormonen die allebei ander effect hebben.

Pregnyl bevat het hormoon humaan choriongonadotrofine (afgekort hCG) en HCG stimuleert de eisprong en zorgt het dat een bevruchte eicel zich kan nestelen in de baarmoeder.

Utrogestan is het hormoon progesteron, een geslachtshormoon dat in de tweede fase (luteale fase) van de menstruatiecyclus en in grotere hoeveelheden tijdens de zwangerschap door de placenta wordt geproduceerd.

Bij vruchtbaarheidsbehandelingen is Pregnyl voornamelijk bedoeld om je follikel een extra groeispurt te geven en dan goed te doen springen. Terwijl utrogestan eerder wordt gegeven om het baarmoederslijmvlies steviger te maken en innesteling te bevorderen.

Ikzelf kreeg pregnyl injectie als mijn follikels minstens 18mm waren. En dan vanaf de eisprong tot NOD, of nu ik zwanger ben tot 12 weken, moet ik elke dag utrogestan gebruiken.

4. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Nee hoor, pregnyl kan ook na de eisprong worden gebruikt om de lutuale fase te verlengen dus in plaats van de utro.
    Alleen dan niet in een dosis van 5000 maar van 1500, die injectie krijg je dan nog 2 keer in de wachtweken.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Pregnyl kan ook de functie van utrogestan overnemen in de periode na de eisprong (of tp).

Ik weet niet welke van de twee beter is. Ik heb altijd alleen maar utrogestan gebruikt. Ik weet niet wat de reden is om van de ene op de andere over te stappen.

6. Degen

Degen Bekend lid

Mar 17, 2013
    949
    47
    28
    Female
    Groningen
    Ik heb in het verleden vaak utro gebruikt.
    Sinds deze reeks "nieuwe" IUI behandelingen gebruik ik extra pregnyl.
    Ik spuit 1 week na de eerste spuit nogmaals 5000e pregnyl.

7. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Onze meid is het resultaat van ICSI met extra Pregnyl als ondersteuning. Ik spoot 1,5 dag voor de punctie 5000 IE. En dan op dag 5,7 en 9 na de punctie nog eens 1500 IE.

Ook zwanger geworden van een ICSI met Utrogestan. Dat is helaas uitgelopen op een missed abortion, maar dat heeft niks met de Utrogestan te maken.

Volgens mij is het ene niet beter dan het andere. Al is de Utrogestan later wel standaard geworden in ons ziekenhuis.

Share This Page