Weet iemand hier toevallig hoeveel dagen het beste is om te hebben tussen punctie en terugplaatsing bij IVF en ICSI? xox Botervliegje
In ons ziekenhuis vinden ze 5 dagen het beste. Had pickup op maandag en terugplaatsing op zaterdag. Succes!
In Dusseldorf normaal 2 dagen (dus dinsdag punctie en donderdag tp). En als er een zondag tussen valt 3 dagen.
Ik heb verschillende meningen gelezen! Sommige zeggen dat het beter is op de 5e dag omdat het embryootje dan al in de blastocyst fase is en sterker. Sommige dokters zeggen dan weer dat een embryootje dat in een kunstmatige omgeving niet overleeft, misschien wel had kunnen overleven in de baarmoeder. Ik denk dat het gewoon afhangt van waar je dokter in gelooft en waarom. Het vergt meer administratie en is 'duurder' voor een kliniek om op dag 5 terug te plaatsen dus ook vanwege de kost zullen sommige klinieken enkel op dag 3 terugplaatsen. Bij mij hebben ze punctie gedaan op maandag en terugplaatsing op donderdag, dus een 3 dagen-transfer en ik ben zwanger tot nu toe.
Dat is overal weer anders. Eerst was in ons ziekenhuis (MCL/UMCG) drie dagen standaard. In 2008 is dat veranderd in twee dagen. De mening van de artsen is dat een embryo meer kans heeft om te ontwikkelen in je lichaam dan in een laboratorium. Voor mijn gevoel heb je een grotere kans op slagen als je de terugplaatsing iets later doet, omdat de embryo's dan meer cellen hebben en sterker zijn. Maar goed, helaas mag je dat zelf niet bepalen. Succes!
Thanks dames! Hét antwoord bestaat blijkbaar niet, maar beter nog: het zal dus niet iets zijn om over te stressen! Als het 2 dagen wordt dan kan kleintje dus al lekker snel in de buik gaan groeien en bij 5 dagen dan weten we al dat het een volhoudertje is