Gehakt lekker kruiden en rullen in de wok. Gesnipperd uitje meebakken. Daarbij de fijngesneden prei doorheen bakken. Heerlijk bij gekookte aardappels. Staat toevallig voor morgen op t menu.
Heel simpel samen met (kalkoen)spekjes in een quiche. Eerst even samen bakken en dan kieper je het zo in de quiche. Nog wat melk, yoghurt, soja of room met 3/4 eieren en wat zout. Wij maken altijd de bodem van 250 gr volkoren bloem , 125 ml water en wat olie. Hoeveelheid nat in het deeg kan nog wel eens verschillen vanwege het bloem. De ene keer neemt net meer op dan de andere keer. Naast de quiche eten we vaak een simpele rauwkost/salade.
Preisalade; prei in flinterdunne reepjes snijden, goed wassen, en dan geraspte oude kaas, stukjes paprika of mais erdoor, een flinke schep mayonaise, een zakje oude geraspte kaas, en.peper en.zout... Echt heerlijk
Prei, wat maak je er niet mee? Hier gister 6 van die dikke stelen prei gekocht, we eten nu zo'n beetje de hele week prei... Preischotel, preisoep, pasta met prei.... Hmmmm
Preirolletjes : 2 prei pakje ontbijtspek voorgesneden kaas Kook de prei met een schepje suiker zodat het bittere eraf is. uit laten lekken snij de kaas plakken doormidden eerst een plakje ontbijtspek, daar een plakje kaas op prei erop en rollen maar. Dan nog 15 minuten in de oven op 200 graden ..smullen, en kinderen zijn er gek op ( het heet voor hun de verrassingsrol en hebben geen idee wat er in zit)
Hier meestal gestoofde prei met zalm, prei met geruld gehakt, prei met witte vis of prei in de quiche (tesamen met ajuin). En vriend houdt ook wel van preisoep. Of als ik maar 1 stronk over heb (te weinig om 2 personen eten te geven), gooi ik die ook al es in de pastasaus of de wok. Die "verrassingsrol" moet ik onthouden . Eet je dat dan met aardappelen?
Bij die prei met witte vis of zalm gooi ik overigens meestal wel een potje (magere) room bij en laat ik mee sudderen.
Cockaleekie. Pot struik kippenbouillon, eventueel extra stukken kippenborst In ringetjes gesneden prei Handvol gedroogde pruimen. Vlees, groente en pruimen gaarkoken in de bouillon.
Prei even wokken met kruiden naar keuze en dan een pakketje maken met de vis in aluminiumfolie, 20 min in de oven.