Borstvoeding komt niet op gang

Discussie in 'Prematuur' gestart door misty1984, 23 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Hallo,

Wie heeft er ervaring met het niet op gang komen van de borstvoeding na de bevalling van een prematuur kindje.
    Afgelopen woensdag bevallen met 32,1 weken zwangerschap. De kleine doet het super en heeft zelfs al 2x aan de borst gesabbeld/gezogen. 'S avonds na de bevalling kolfde ik 40cc, daarna nog ene keer 10cc, 5cc en daarna niks meer. Ik heb bij mij. Eerste kindje 13 maanden borstvoeding gegeven en had altijd meer dan genoeg voeding. Echter is zij geboren na bijna 41 weken zwangerschap en kon gelijk de hele dag bij mij zijn...

Tips zijn heel welkom!

Liefs!

2. sammiel

sammiel Lid

8 mei 2013
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    helaas heb ik hier ook ervaring in, maar het is bij mij helemaal goed gekomen.
    Mijn zoontje is geboren bij 35+4 om 16:05uur. Om 20:00uur hebben we hem voor het eerst geprobeerd aan te leggen en iedere keer daarna heb ik gekolfd, dus 8 keer per dag, ook 's nachts :).
    Uiteindelijk kreeg onze zoon dan de afgekolfde melk via fingerfeeding (vingervoeding). Deze methode schijnt goed te zijn om je kindje aan de borst te laten wennen, beter dan een fles.
    Hoe geef jij jouw kleine zijn/haar voeding?
    De eerste keer kolfde ik 7cc, verpleegkundigen waren helemaal enthousiast, omdat dit echt al heel veel was, sowieso was t knap dat er al melk was, omdat je lichaam hier eigenlijk nog helemaal niet klaar voor is. Ik bleef de eerste dag en nacht een beetje op dezelfde hoeveelheid of minder hangen. De dag erna en nog een dag later werd het steeds minder, waardoor mijn zoon kunstvoeding bij kreeg.
    Advies in het ziekenhuis was steeds dat ik aan mijzelf moest denken en het liefst 's nachts mijn rust nam en niet naar de neonatologie afdeling kwam. Uiteindelijk toegestemd om 1 voeding 's nachts over te slaan, maar dan wel te kolven. Ik kolfde steeds 10 minuten. Omdat ik nu dus niet ook nog een 45 minuten in de weer was die ene keer per nacht kreeg ik meer rust en kreeg ik meer borstvoeding en ging de hoeveelheid echt oplopen.
    Overigens heb ik ook wat veranderd in de manier van kolven (elektrische dubbele kolf). Hoe kolf jij als ik vragen mag?
    Op dag 6 mochten we naar huis en kolfde ik vaak rond de 100cc nadat hij had gedronken.
    Voor thuis zelfs ook een dubbele elektrische kolf gekocht, zodat ik 8 keer per dag kon blijven kolven.
    Dag 7 thuis zijn we gestopt met vingervoeding, omdat hij best goed aan de borst dronk. Gelukkig hadden we de weegschaal van de kraamverzorgster zodat we dagelijks konden kijken of hij groeide en hij had hele goede natte luiers. Wel blijven kolven. Omdat hij goed groeide en zijn luiers nat bleven ben ik het kolven snel af gaan bouwen en binnen 3 dagen kolfde ik helemaal niet meer.
    Overigens wel erg lastig om ineens te moeten overgeven aan je eigen lichaam. En dat je door middel van de luiers kunt zien of hij genoeg drinkt, maar je merkt het inderdaad heel snel.
    Nu volle borsten, veel stuwing, borstcompressen nodig en soms nog een nat shirt, hahahaha, het heeft soms ook zijn nadelen, maar zoonlief doet het super!

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 23 mei 2014
    Laatst bewerkt: 23 mei 2014
    Heb je al een plan van aanpak met je lactatiekundige gemaakt?
    Dat is echt wel noodzakelijk wil je de borstvoeding laten slagen.
    En het is ook fijn om te weten wat de bedoeling is,hoe het werkt.
    Hoe vaak moet je kolven, waar moet je op letten bij aanleggen, hoe
    pak je het aan om je kindje tzt echt aan de borst te krijgen, etc.

Oudste dochter kwam met 36 weken.Kon nog niet goed aanhappen en het was erg vermoeiend voor haar.
    Ik heb met de lk een plan gemaakt.
    Bedenk dat je kindje eigenlijk nog in je buik had moeten zitten.
    Nu is groeien (het liefst op jouw melk) het belangrijkst:).
    Zodra de kracht er is, zal het makkelijker worden.

Ook hier:aanleggen,kolven,fingerfeeding. S'nachts deed papa de voeding terwijl ik ging kolven.
    Na 4 weken was dochter volledig aan de borst, dus rond haar uitgerekende datum:).

Vraag in het ziekenhuis of er een LK op de afdeling werkt.
    Is dat niet het geval, maak dan een afspraak waarbij de LK naar het ziekenhuis.
    Net zoals je professionele hulp van de KA en de verpleegkundigen hebt voor de verzorging van je kindje, is de LK er voor de hulp bij borstvoeding. Het gaat niet in 1 dag gebeuren, het zal wat tijd nodig hebben.
    Met haar hulp gaat het zeker lukken!:p

4. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Ik heb je een pb gestuurd.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Gefeliciteerd met de kleine!

Advies om een lactatiekundige bij je te roepen.
    En kolven.....
    Minstens 10 x per dag elke 2 uur en zeker in de nacht niet meer dan 6 uur er tussen.
    Bij mij ging het ook zeer moeizaam.

6. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ik heb niet echt tips, bij mij kwam het goed op gang. Luc was niet sterk genoeg om te drinken, dus ik heb een lange periode 8x per dag gekolfd. Wel een paar keer per dag geoefend met aanleggen.
    Ik denk dat je moet blijven proberen met kolven. En volgens mij zijn er medicijnen om het op te wekken, maar daar heb ik helemaal geen verstand van.

7. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Welke instelling gebruik je op de kolf?
    Hier gekloft met een medela en die stond eerst op een programma voor prematuren wat voor mij helemaal niet werkte.

Zodra ik over had gemaakt naar het normale programma ging heg een stuk beter. Plus deed ik een uur elke 10 kolven en 10 rust,.

Gefeliciteerd trouwens!

8. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Domperidon heet dat middel. Schijnt idd wel te werken. Kun je via de huisarts krijgen.

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Eerst en vooral gefeliciteerd!

Hier is de productie ook zeer moeizaam op gang gekomen na de vroeggeboorte op 33w. Mijn eerste kolfbeurt leverde 2cc op en bijna meer bloed dan melk :) De dagen daarna kolfde ik om de 3u, en 1 keer liet ik 's nachts zelfs 6u tussen en dit op aanraden van het ziekenhuis. Dit was voor mij veel te weinig, ik had na een week nog geen 100cc op een dag. Bovendien kende ik niets van kolven of voeden, ik had nog geen ervaring en was slecht voorbereid. Ik kolfde veel te krachtig, te lang aan één stuk en liet vervolgens te lang tussen. Het kwam pas goed toen mijn dochter bij mij kon drinken. Zij krikte de productie in enkele weekjes op door 20-25 keer per etmaal kort te drinken.

Dus hoe ik het nu zou aanpakken (na haar 15mnd te hebben gevoed, en kleine zus 36mnd):
    - om de 2u kolven 24/7 de eerste dagen
    - 1 of 2 keer per etmaal clusterkolven, en dit tot de gewenste productie en te herhalen telkens er stijgende behoefte is (rond 10d, 3w, 6w en 12w als ik me nog goed herinner)
    - zoveel mogelijk contact maken met mijn kind vlak voor het kolven, haar geur meenemen naar de kolfruimte (gedragen kleding, knuffel, doekje...) en een mooie foto
    - veel meer drinken!!! (ik bleek achteraf 2,5 tot 3 liter per dag écht nodig te hebben om goed te produceren)
    - vlak voor kolven even goed doordrinken (liefst warme drank)
    - ontspannen vlak voor het kolven, heel hard concentreren op mijn kind en een paar keer diep zuchten (dat zuchten deed voor mij zoveel!), dan komt er een veel krachtigere toeschietreflex
    - bij elke kolfsessie streven naar 2 toeschietreflexen
    - zachter kolven in het begin, met een moderne kolf die een 2-fase systeem heeft (ziekenhuis had voorhistorische kolven, maar is wel 7j geleden al) én dubbelzijdig (klinkt logisch, dubbele opbrengst uit 1 tsr, maar ik wist niet dat dat bestond, de enige mama die ik het zag doen in de gemeenschappelijke kolfruimte had een tweeling en daarom stelde ik me verder geen vragen)
    - borsten soepel en warm maken (masseren, warme natte doek erover)
    - conditioneren (vb. systematisch hetzelfde liedje op iPod beluisteren, zodat je dat echt associeert met het toeschieten van de melk), dat duurt even maar een menselijk lichaam is er erg gevoelig aan
    - bij de start van het kolven een filmpje van baby op gsm bekijken (deed ik later ook op mijn werk, ik had een lachje opgenomen dat het hem steeds weer deed)
    - lezen, surfen, tv kijken... tijdens het kolven (alles wat afleiding geeft is goed)

Succes nog!

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Heel belangrijk is met de hand nakolven.
    Dit schijnt de eerste periode echt supergoed voor je borsten te zijn.
    Hoe je dat doet....ook met een LK bespreken! :)

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Lees je bericht aan de LK, dat het nu goed op gang gekomen is met kolven.
    Top! :)

12. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Da's goed nieuws. :D

13. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. De borstvoeding is nu echt goed op gang. Ik kolf per keer al meer dan 2 voedingen voor haar. Dat wordt invriezen dus. Ze krijgt nu 8x dgs 25ml. Waarvan ze ongeveer 2x daags (ochtend/avond) aan de borst drinkt. Vanmorgen had ze 15ml gedronken aan de borst. De rest krijgt ze dan via een spuitje in haar sonde. Met haar 32 weken staan de verzorgende en artsen versteld dat ze al zo goed aan de borst kan en wil drinken 😊 ik kolf nu 7x per dag ongeveer om de 3 uur.
    Om de borstvoeding op gang te brengen heb ik de medela symphony van het ziekenhuis gebruikt en nu nog. Voor thuis wil ik de medela freestyle aanschaffen.
    Ik heb om het goed op gang te brengen ook 2x per dag een kopje borstvoedingsthee op. Ga dit nu terug brengen naar 1 kopje per dag rn uiteindelijk niet meer. Ook probeer ik tussen alle drukte van de dag zoveel mogelijk te rusten, eten en drinken.

Liefs,
    Misty

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wat fijn! Via de thuiszorgwinkel kan je vaak een symfony huren en als je bij je zorgverzekering kan aantonen dat je kolft voor een kind in het ziekenhuis dan krijg je de huur vergoed. Ik zat zelf bij een andere zorgverzekering maar heb een uitdraai met haar ligdagen in het ziekenhuis gekregen.

Deel Deze Pagina