Prematuren topic

Discussion in 'Prematuur' started by Elf84, Jun 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elf84

Elf84 Niet meer actief

8 dagen geleden ben ik met 36+2 bevallen van een klein meisje. Ze woog 2400gr bij de geboorte en valt door haar termijn dus in de categorie 'prematuur' (in het ziekenhuis noemden ze haar een randgevalletje, ook leuk :p)
    Omdat dit wel wat gevolgen heeft voor de komende periode, zou ik het leuk vinden om wat ervaringen uit te wisselen met andere moeders van premature kindjes.

Ik heb a.s. maandag een afspraak bij het consultatiebureau. Hebben jullie tips/adviezen voor mij? De kraamhulp attendeerde mij er bijvoorbeeld op dat ik goed moest nadenken over wanneer ik de inentingen wil laten doen. Ze houden geen rekening met de vroeggeboorte, maar houden vaak de standaard termijn aan.
    Qua voeding zitten we nu in een redelijk strak schema: elke 3 uur voeden (bv, afgekolfde bv en daarna kolven). Best een zwaar schema (ga ik geen weken volhouden). Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Ik zag wel dat er al een algemeen topic was geopend, deze is echter alweer gesloten. Ik probeer het dus even opnieuw ;)

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Gefeliciteerd! Ik ben twee keer bevallen van een randprematuur. N kwam met 36 weken en M met 34.6.

Zijn jullie alweer thuis?

Ik heb de inentingen volgens de uitgerekende datum gedaan.

3. Elf84

Elf84 Niet meer actief

#3 Elf84, Jun 27, 2015
    Last edited by a moderator: Jun 27, 2015
    Dankje!
    We hebben 2 nachten in het ziekenhuis doorgebracht; ze was toen al stabiel genoeg om naar huis te mogen.
    Heb jij verder nog controles gehad door een kinderarts ofzo?
    Wij moeten wel terug, maar dat is voor de heupen (door de stuitligging).

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen met die inentingen.
    Thx voor je reactie :)

aanvulling: hebben jullie nog tips voor fijne en goede sites/informatie over prematuurtjes? Kleine kanjers ken ik al.

4. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

Aug 1, 2014
    717
    0
    0
    Hoi! Gefeliciteerd! Mag ik vragen waarom het niet lukt om live te voeden? Dat zou ik namelijk als het kan proberen, scheelt veel tijd maar fulltime kolven is erg lastig vol te houden (hier 5 maanden volgehouden maar ook omdat mijn kids 3,5 mnd in het zkh lagen wegens vroeggeboorte dus toen had ik 'voldoende tijd'). W.b. de inentingen, wij hebben gewoon de geboortedatum aangehouden. Onze kids zijn geboren bij 26wk dus ze hebben wel erg vroeg de inentingen gehad maar dat is helemaal goed gegaan. Ik ben blij dat we het zo gedaan hebben.
    Ben je lid van de kleine kanjers op facebook? Daar wordt ook veel uitgewisseld!

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wat fijn dat ze al zo snel mee naar huis mocht! N heeft 2,5e week in het ziekenhuis gelegen. Is toen een week thuis geweest ej vervolgens weer 2 weken opgenomen geweest.
    M kwam met 1,5e week thuis.

Hier nog wel een aantal controles gehad van de kinderarts.
    Wat betreft sites niet echt tips, heb veel op dit forum gelezen en geschreven.

6. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Joiedevivre: de reden is dat we zo in ieder geval zeker weten wat ze binnenkrijgt. Volledige bv zou nog te vermoeiend zijn... Allemaal in overleg met een lactatiedeskundige, maar ga het maandag ook zeker bespreken.
    Wow 5 maanden volgehouden! Wat knap van je! En tsja.. tijd over? ;)
    Heb kleine kanjers idd ook op FB, zal even neuzen bij de berichten! Had daar een beetje overheen gekeken :)

7. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Het is zeker fijn dat ze zo snel mee naar huis mocht, Boommm :)
    Er zijn hier idd best veel topics te vinden met vast een heleboel info!

8. demie

demie Bekend lid

May 17, 2014
    931
    0
    16
    Hey elf gefeliciteerd!!

Ik ben bevallen met 36+3. We hebben 5 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat ze zo slecht dronk.
    Ik heb ook eerst het zelfde gedaan. Bv daarna bijvoeden ( soms bv soms kv) daarna kolven. Moet eerlijk zeggen dat ik na 14 dagen de handdoek in de ring heb gegooid.
    Vind het soms ook wel slecht van mezelf maar het heeft ons op dat moment wel veel meer rust gegeven.
    Vanaf dat we alles uit de fles gaven werd ons meisje ook veel meer wakker. Dat gaf me ook wel een goed gevoel. Heb alleen nog gekolfd wanneer men borsten vol raakten en dat wel weer met de fles gegeven. Maar dit duurde nog maar een weekje.

Verder duurde het vrij lang voordat ze zich goed op tempratuur kon houden. Dus tot 3 weken wel een mutsje op gehad.

Inentingen heeft ze net deze week de eerste gehad. Heb ook wel getwijfeld maar kwa gewicht doet ze het best goed. 4440 gram al weer.

En heel veel gekreun in der slaap. En ze perste heel veel de hele dag door. Dat is nu eigenlijk al een stuk beter.

Sinds een weekje lacht ze ook! Zo leuk.
    Verder merk ik eigenlijk ook niet zoveel andere dingen hoor. Maar het zijn natuurlijk ook maar een paar daagjes.

Ik heb ook geen extra controles ofzo meer gehad. De kinderarts heeft haar alleen in het ziekenhuis 2 keer nagekeken maar we hoeven ook niet terug.
    Ze is ook een heerlijk tevreden meisje dus maak me ook geen zorgen.

9. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Bedankt voor je uitgebreide reactie demie :)

Vind het knap dat je het toch 14 dagen hebt volgehouden! Heeft ze toch mooi wat borstvoeding meegekregen en als je haar alerter vond met flesvoeding, dan is het toch helemaal prima. Leuk dat ze lacht :)

Hier gaat het gelukkig goed met haar temperatuur. We gebruiken nog wel een kruik, maar dat is vooral voor de nacht. Gister ging het ook goed en we zijn toch bijna een uur buiten geweest.
    Dat gekreun en gepers herken ik wel. Had jouw dochter ook dat ze haar rug veel overstrekte? Is dat een prematuur-dingetje? Vraag het sowieso morgen even na hoor, maar ben gewoon benieuwd.

10. Leontine1978

Leontine1978 Niet meer actief

Ons 2e kind is met 35 weken geboren, nadat ik eerst een week met gebroken vliezen in het zh heb gelegen. Ze had op zich een prima gewicht, 2420 gram, en apagscore van 9 en 10. Dochter werd na 5 dagen ernstig ziek en heeft zeker 5 weken op medium care gelegen.
    Nu weer zwanger, en ik vind de naderende 34 weken ontzettend spannend!

11. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Dat kan ik me helemaal voorstellen Leontine!
    Word je nu extra gecontroleerd eigenlijk?

12. demie

demie Bekend lid

May 17, 2014
    931
    0
    16
    Nee ik geloof niet dat ze zich heel erg oversteekte. Is me in iedergeval niet speciaal opgevallen.
    Maar kan er best bij horen hoor. Durf ik niks over te zeggen.

Ik was eerst best wel verrast dat ze toch wel veel last had van in mijn ogen maar een paar dagen te vroeg.
    En toen we thuis waren vond ik het juist weer heel moeilijk om de strenge regels van het ziekenhuis een beetje te laten vieren.
    Onze kraamhulp heeft me meerdere keren gezegd dat ik gewoon een gezonde baby heb, alleen nog ietsje kleiner. 2735 gram bij geboorte, dus nog niet eens zo heel klein. Het duurde 15 dagen voor ze weer op geboorte gewicht was.
    Nadat haar uitgerekende datum voorbij kwam werd ik wat relaxter.

Zijn er nog andere dingetjes die je speciaal opvallen? En gaat het verder allemaal goed?

13. kaaskroketje

kaaskroketje Fanatiek lid

Apr 20, 2014
    1,189
    491
    83
    Female
    in heaven <3
    Ik ben 2 van de 4 keer prematuur bevallen oficieel dan
    35+1 vliezen braken enkele dagen ervoor al , ze woog 2240gram en was 44cm apgar 9 ,10,10 , heeft nog 2weken in het ziekenhuis gelegen en mocht dan mee naar huis , ze heeft van in begin bv gehad pas toen ik naar huis moest gekolft icm live .

36+3 vliezen gebroken dag ervoor , 2885gram en 47,5cm apgar 9,10,10 . Mocht meteen mee op de kamer heeft een aantal weken live bv gehad tot ik moest stoppen ivm operatie en medicatie ,
    deze zoon is nu ruim 4 maand , maar echt niks meer van te merken , draagt ook 68 a 74 van kleding weegt over de 7kg en is al 68 of 69 cm

Qua ontwikkeling stellen beide prematuurtjes van mij het ook zeer goed , ontwikkeling zelfs iets sneller dan normaal , (rand) prematuur hoeft dus niet altijd voor problemen te zorgen

14. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

Jan 2, 2012
    838
    0
    0
    Zoontje extreem prematuur.
    Inentingen worden in principe niet gecorrigeerd.
    Met dit gewicht nog 8 voedingen vind ik heel normaal. Wij gaven fv op verzoek en hij kwam ook lang om de 3 uur. cb wil in mijn optiek veel te snel minder flessen omdat ze bang zijn dat kinderen te veel krijgen.
    Kreunen en persen is heel normaal gaat vanzelf over.
    Overstrekking komt veel voor, bij voorkeur altijd rond neer leggen of rond dragen. Fysio raadde ons aan een grote handdoek oprollen en in een ronding leggen.
    Goed opletten op voorkeurshouding.
    Het beste voor de ontwikkeling is om basby weinig te laten zitten ( op schoot, wipper maxi cosy)
    Verder heb je ook nog vvoc ( vereniging voor,ouders van couveuse kinderen )

15. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Demie, hier zit ze ook nog niet op haar geboortegewicht. Nog 60gr ;) verder gaat het goed. Wij mochten al vrij snel naar huis, dus dat zie ik als een positief teken. Wij beginnen ook steeds meer te wennen aan ons meisje.

Kaaskroketje, fijn dat jij bij je kinderen geen verschil merkt qua ontwikkeling. Het hoeft idd geen problemen op te leveren maar dat lees je toch vaak terug. Het is sowieso afwachten hoe onze dochter zich gaat ontwikkelen.

Jongenmeisje, bedankt voor je reactie.
    Ik zal eens informeren wat betreft fysio ook ivm de stuitligging en ontwikkeling heupen.
    Waarom schrijf jij zo min mogelijk laten zitten? Is dat vanwege het overstrekken of om een andere reden?

16. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Hier een prematuur va 33.6 weken. Heeft 8 dagen in het ziekenhuis gelegen, waarvan maar 2 in de couveuse. Is op 35 weken op volledige borstvoeding mee naar huis gegaan. Krijgt hij nu nog overigens :)

Momenteel is hij 73cm en 9,5 kilo. Hij komt van 44cm en 2235gr. Niets meer van zijn vroeggeboorte van te zien dus :D

Het is een heerlijk mannetje dat soms een beetje lui is, maar qua ontwikkeling loopt hij gelukkig niet achter.

S. heeft wel een enorme voorkeurshouding ontwikkeld in het begin en zijn hoofd ging scheef groeien. Hier waren we gelukkig snel bij en met behulp van fysio is het zo goed als helemaal goed gekomen met zijn hoofd. De voorkeur kwam waarschijnlijk ook door zijn dwarsligging in mijn buik.

Kreunen en steunen heeft hij hier ook weken gedaan. Hij sliep bij ons in de kamer en kon ons daarmee goed wakker houden. Hij had er geen last van, sliep gewoon heerlijk tijdens het knorren :p

17. Daantjuh85

Daantjuh85 Fanatiek lid

Mar 6, 2013
    3,166
    2
    38
    Zoetermeer
    Hier ook 2 prematuurtjes. Hebben 5 weken in het ziekenhuis gelegen.
    En kregen na 3 wkn thuis ook hun eerste prikken bij het cb.
    Hier hebben ze totaal geen last van gehad. Ik denk dat ze ook wel wat gewend zijn qua prikken en spuitjes hahaha.

Het cb en kinderarts kijken beiden naar de heupjes ivm stuitligging. Krijg ook voor de zekerheid een controle bij de Kinderortopeed.

Hier kreunen en steunen ze ook best veel. M'n kleine dinobaby's noem ik ze ook wel haha.

Voor de rest kan je qua sprongen en ontwikkeling de uitgerekende datum aanhouden. M'n guys zijn nu bijna 12 wkn, maar had gister een bewuste glimlach van Q. Gecorrigeerd is hij nu 4 weken, wat dan natuurlijk weer best snel is voor een lach.
    Voedingen gaven wij ook om de 3 uur. Sterker nog. Moest ze zelfs wakker maken tot dat ze 3 kilo wogen. Tot 3 kilo mogen ze ook niet te lang zonder voeding zitten.

Voorkeurshouding hebben ze niet. In het ziekenhuis werden ze om de 3 uur in een andere houding gelegd. Hier zijn we thuis mee door gegaan. Ze liggen hier dus soms ook op hun buik. Ze kunnen zelf hun hoofd omdraaien.

Voor de rest merk ik vrij weinig van de prematuriteit. Het zijn hele makkelijke kinderen. En dat in combinatie met een super relaxe mama ;) haha

18. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Thx voor jullie ervaringen dames!

JJ1980, ik herken ook duidelijk de houding van in mn buik terug bik ons meisje. Volgens de verpleegkundige van het CB maakte dat ook niet zoveel uit, alleen oppassen met voorkeurshouding.
    Op wat voor manier kan een fysio daar dan bij helpen?
    Goed te lezen dat hij verder qua ontwikkeling niet achterloopt!

Daantjuh85, wij moeten haar hier ook elke 3 uur wakker maken voor de voedingen. Heb nog geen idee tot wanneer we hiermee door moeten gaan.
    Fijn dat alles goed is met je mannetjes :)

19. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Goedemorgen Elf, de fysio kan de houding van je kindje observeren en kijken waar de knelpunten zitten. Hiervoor krijg je dan oefeningen mee, zodat de voorkeurshouding 'afgeleerd' wordt en je kindje beide lichaamskanten op dezelfde manier gebruikt. Anders heb je kans dat een kant dominant wordt zeg maar.

Verder zijn wij ook een paar keer naar een osteopaat geweest om de blokkades uit zijn rug te laten halen.

20. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Fysio zal hier wellicht ook nodig zijn, aangezien ik zelf het idee heb dat er een lichte voorkeur is voor het hoofdje naar rechts. Ik draai haar hoofdje wel steeds naar links.
    Verder zijn de voedingen hier ook aangepast. Volledig bv (zonder kolven en andere gedoetjes) dus dat is fijn!

Osteopathie vind ik trouwens een beetje 'eng' ivm de verschillende verhalen erover..
    Zijn er nog meer dames met ervaring met een osteopaat?

Share This Page