Wanneer mocht jullie prematuurtje naar huis?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Twinkeltjes, 26 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinkeltjes

Twinkeltjes Niet meer actief

Hallo allemaal,
    3 dagen geleden ben ik bevallen van twee prachtige dochters. Ze zijn geboren met precies 33 weken zwangerschap en liggen in het ziekenhuis. Nou vroeg ik me af wanneer jullie prematuur naar huis mocht, welke regels waren er? Heeft hij/zij aan de beademing gelegen en zo ja hoelang?

Mila heeft sinds gisteren alleen een neusbrilletje voor het ademen en Elyn heeft nog beademingsbuisjes in haar neus. Ook is ze heel overgevoelig voor aanrakingen. Had jullie kindje dit ook?

Het is een beetje een onduidelijk verhaal geworden ;) Ik ben gewoon heel benieuwd naar ervaringen van anderen.

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Oudste is met 33.3 geboren
    maar had geen zuurstof nodig.

Eisen om naar huis te gaan zijn
    -zonder monitor kunnen (dus geen dipjes meer hebben)
    -zich op temp kunnen houden
    -alles kunnen drinken

Oudste mocht na 5 weken naar huis

Jongste is met 33.5 geboren, die mocht na 2 weken en 2 dagen naar huis.
    maar dat is ook wel geluk volgensmij.
    hij had een hele goede start en was stuk groter.
    en wij stonden er nu ook heel anders in dan bij de oudste :)

3. Sabine1984

19 nov 2013
    17
    0
    0
    Als eerste van harte gefeliciteerd met de meiden.

Wij hadden hier ook nog als eis boven de 2 kilo en ongeveer 36 weken. Daar schijnen ze iets losser in te worden. Onze zoon mocht met 35 weken en 4 dagen eigenlijk al mee. Hij is met 31,2 geboren en had een week ademondersteuning nodig.

Wij besefte ons wel heel goed dat we veel geluk hebben gehad. Hij heeft het vanaf het begin goed gedaan. Sterkte en succes de komende tijd.

4. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Geboren met 26w, vanaf 30 weken aan de lowflow, geen zuurstof. D. Mocht met 34.5 naar huis, 1850gram en dronk alles zelf. Drinken, goed op temperatuur blijven en geen dipjes hebben waren de voorwaarden,

5. micnick

micnick Actief lid

17 jan 2013
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geboren met 27,0 weken. Met 39,5 naar huis.
    Hij heeft iets van een week beademing gehad. Daarna weken NIPPV. Cpap lukte steeds niet, ging hij op dippen. Later deze stap overgeslagen en aan 'de snor'. Het zelfstandig drinken lukte steeds niet, kreeg hij continu dips. Later flink ingedikt, toem ging het goed en was hij ook zo thuis.

6. Nadia33

Nadia33 Actief lid

15 apr 2013
    343
    278
    63
    Vrouw
    Noord Brabant
    Geboren met 26.1 weken. Met 43.3 weken naar huis
    Op de NICU 6 weken aan de Cpap daarna 11weken aan de lowflow snor.
    Drinken ging meteen goed vanaf 34 weken, dips alleen vanwege de zuurstof.
    Dat was ook de reden van de lange opname, niet van de zuurstof afkomen.
    ontslaggewicht was 4.5 kilo

7. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hier v geboren met 35+1 en naar huis met 37+1.

Voorwaarden waren:
    - van de monitor af
    - boven geboortegewicht (maar dat zat ze net niet)
    - minimale intake drinken

V heeft een week aan cpap -> npv -> neusbrilletje gelegen! toen direct al 48u 'dip' vrij en was dus na 1.5 wk van de monitor af, toen was het een kwestie van drinken. Wij hebben uiteindelijk sonde voeding leren geven omdat we niet wouden dat dat het enige was waarvoor ze in het zh lag. Ze drinkt nu overigens gulzig almaar flessen leeg, dat duurde niet lang!

8. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Geboren met 33+1, en naar huis met 38+1. Ze moesten een bepaalde periode (meen een week, maar dat kan ik kwijt zijn), op de babykamer liggen zonder de toeters en bellen, alle Flessen zelf drinken en op temperatuur blijven voordat ze naar huis mochten...

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier voorwaarden geen alarmen, gewicht minimaal 2300 gram en 36 weken.
    Zelf drinken deed ze bijna zelf maar is nog met sonde naar huis gegaan.
    Zuurstof had ze al na 4 dagen niet meer nodig.
    Kunnen de verpleegkundigen geen tips geven mbt het aanraken?
    Meestal vinden ze het fijn als je je handen erop legt zonder verder te bewegen.

10. Twinkeltjes

Bedankt dames! Voorwaarden zijn hier ongeveer hetzelfde: Van alle monitoren af, zelf temperatuur kunnen regelen, boven de 2000 gram en minimaal 35 weken. We mogen Elyn ook wel aanraken, inderdaad gewoon rustig een hand op haar hoofdje leggen bijvoorbeeld. We mogen haar alleen nog niet vasthouden. Moest jullie kleine onder de blauwe lampen voor het bilirubinegehalte?

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ja onder de lampen en ook nog in de biliblanket een soort nestje met blauw licht.
    Waarom mogen jullie haar nog niet vasthouden dan?

12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ja bij jaim hadden ze vrij lang gewacht met de blauwe lamp.
    zij heeft ook een bloed transfusie gehad.

Bij caylen heb ik zelf aangedrongen op blauwe lamp :)

13. Sabine1984

19 nov 2013
    17
    0
    0
    Ja zelfs twee keer. Ze wilde hem niet telkens prikken toen het langzaam ging stijgen en bijna de grens was. Dus eerst nog geen 24 uur en een paar dagen later nogmaals 1,5 dag. Ben ook benieuwd wat de reden is van het nog niet mogen vasthouden. (teveel dipjes?) Vond het buidelen wel altijd spannend, maar wel prettig, maar ook alleen al de handen om en op mijn zoon vond ik prettig.

Hopelijk mogen jullie snel buidelen.

14. Twinkeltjes

Met Mila mochten we gisteren wel buidelen, zij doet het heel goed met ademen. De hartslag van Elyn daalt heel sterk bij aanrakingen, elke keer als de verpleegkundigen haar moeten verschonen of iets anders proberen ze het ook zo voorzichtig en snel mogelijk te doen. Ze denken dat haar lijfje nog van slag is door de bevalling (ze ademde niet toen ze geboren werd) en dat ze daarom zo heftig reageert op alles. Vanmiddag bleef haar hartslag wel een stuk beter tijdens het verschonen dus het gaat al iets beter.

15. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Buidelen zorgt er juist voor dat een kindje zich beter voelt en meestal juist veel minder alarmen. Heeft de kinderarts dat gezegd of is dat door een verpleegkundige gezegd?

16. Twinkeltjes

Verpleegkundige, die volgens mij nog niet zo heel lang dit werk doet. Morgen vraag ik het wel eens bij de kinderarts na.

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Zeker doen want bij mama of papa buidelen is zoooooo goed voor de vitale functies daar kan niks tegenop!

18. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Als eerste van harte gefeliciteerd met je meiden! Eeneiige tweeling? hier geboren met. 34 weken en de eisen waren 37 weken, monitor vrij, zelf drinken. Naar vier weken mocht hij mee;) Nathan heeft ook nog even lekker liggen zonnen ;-p

19. megacarls

megacarls Niet meer actief

Gefeliciteerd met je meiden!
    N is met 32 wk geboren en mocht met 38+3 naar huis.
    Hij heeft 5 dagen aan de beademing gelegen en daarna nog een ruime dag cpap. Daarna zonder. (Hij had geen longrijpingsinjecties gehad, was geen tijd voor).
    N heeft ook vrij lang onder de lamp en op billiblanket gelegen. Als ik moet hokken van zaterdags tot vrijdags.
    Wij mochten ook pas op dag 6 met hem buidelen. Ik moet zeggen dat ik daar zelf h er lemaal niet aan dacht maar n was heel geprikkeld (later bleek ook dat hij hersenvliesontsteking had) en buidelen was voor hem helemaal niet fijn. Pas toen hij op begon te knappen mocht het. Tot die tijd mochten we een hand stil op hem leggen. Pas toen het wel mocht moest ik vreselijk huilen en besefte ik dat ik dat zo had gemist.
    N bleef nog lang dipjes houden. Was elke keer net geen 48 uur alarmvrij. Maar toen verpleging al drie keer had aangegeven dat gezonde kinderen dat misschien ook hebben maar dat ze dat niet wisten want die liggen tenslotte niet aan de monitor, wilde mijn man ook eens met de arts praten of die monitor nog wel nodig was. Zelf drinken duurde ook lang maar met introduceren flesje ging het snel. Net 38 wk mocht monitor eraf en sonde eruit. 38-3 naar huis.

Officiële eisen;
    Zelf alle voedingen drinken
    Minimaal 36 weken oud
    Zelf warm houden
    Geen alarmen op monitor

Zelfde als Frannie iig. (Zelfde zkh)

Hopelijk mag je snel buidelen met Elyn. Gaat het snel goed mrt ze!
    Knuffel!

20. Twinkeltjes

Eeneiig ja! Familie blijft roepen dat ze niet uit elkaar te houden zijn, maar ik vind ze heel verschillend qua uiterlijk.
    Waardoor kwamen ze er pas zo laatachter dat je zoontje een hersenvliesontsteking had Megacarls? Wat jij verteld over de aanrakingen komt namelijk precies overeen met Elyn.

Deel Deze Pagina