Hallo moeders! Mijn zoon is geboren met 29+1 en is nu 11 weken oud. mijn vraag is wanneer jullie kindjes hun eertse lachje had, zelf kon zitten, ging brabbelen enz. hier heb ik wel eens wat dingen gehoord over gecoriceerde en ongecoriceerde leeftijd, wat houd dat precies in? de kinderats heeft daar nooit wat over verteld wat ik heel vreemt vind. Bedankt alvast!
Het was toch bij jou dat ze je ook niks verteld hebben over RS-prikken? Ik zou toch een nader gesprek aanvragen met je kinderarts, en om meer uitleg en begeleiding vragen! Vooral met zo vroeg geboren kindje. Daarnaast kun je op verschillende informatiesites informatie opzoeken over de prematuriteit, verdere ontwikkeling, voeding, medicijnen, ziektes enz. www.vroeggeboorte.nl www.kleinekanjers.nl www.couveuseouders.nl enz. Over je vraag: Gecorrigeerde leeftijd is de leeftijd die je kindje zou hebben als die op uitgerekende datum geboren zou worden. Dus je corrigeert de te vroeg geboren periode, en kijkt of je kindje zich ontwikkelt zoals die zou doen als die 11 weken langer in je buik had gezeten. Bij jou is dus: de leeftijd van je kind -/- 11 weken. Dan is ie gecorrigeerd nog geen 1 maand, en kijk je naar de groei en ontwikkeling van de baby van ongeveer 1 maand. Corrigeren met leeftijd wordt de eerste maanden vaak gedaan voor de groei, eerste jaar (of meerdere jaren) voor de ontwikkeling, en meestal niet voor de voeding. Overigens MAG je corrigeren, maar HOEFT zeker niet. De ontwikkeling: - lachen met ong. 4-5 maanden; - omrollen met ong 6-7 maanden; - zelf gaan zitten: met 10,5 maanden. We hebben ze bijna nooit neergezet om te zitten; - brabbelen: vanaf ong 6 maanden.
Bedankt voor de info! 8 jan was de uitgerekende datum, dus zou mijn zoon gecoriceerd 3 dagen oud zijn. 24 jan moeten we weer naar het ziekenhuis en hebben we ook een gesprek met de kinderarts. ik ga zowiezo al wat dingen vragen wat de helft word volgensmij niet verteld, ook met de rs prikjes enzo Heel vreemd.
Hier volgt ze de gecorrigeerde leeftijd... Behalve met haar gewicht, maar dat heeft andere oorzaken. GRTZ.
Mijn is altijd verteld dat je moet uitgaan van je uitgerekende datum. En dat je kindje dat ongeveer doet wat een a-terme baby doet. Ismail is ook te vroeg geboren. Met 31 weken CPAP gehad. Flinke ontstekingen. En aan de beademing. Heen en weer naar het AMC en weer terug naar Hoorn. Maar goed hij doet echt de dingen van een baby van 5 a 6 maanden. Maar ieder kindje is natuurlijk ook hoe hij/zij zichzelf ontwikkeld. Sommige kindjes zijn sneller erin en andere lopen weer wat achter.
Mjn dochtertje is bijna 3 jaar geleden prematuur en dysmatuur geboren. Tot ongeveer een maand of 9 merkte ik dat ze volgens haar gecorrigeerde leeftijd alles goed deed, daarna verdween dat verschil. Vanaf ongeveer 1 jaar oud merkte ik geen verschil meer met a terme kindjes. Nu doet ze alles volgens het boekje, voor zover dat kan tenminste Ik heb nooit gecorrigeerd voor voeding, maar L. was ook niet zo prematuur als jouw kindje (33+2 weken)
de kinderats heeft nooi wat verteld over goriceren, vreemt... wanneer hadden jullie kindjes hun eerste lachje en wanneer begonnen jullie met fruithapjes enzo. Groetjes
even een serieuze vraag: in welk ziekenhuis ben jij bevallen, en sta je niet nog steeds onder strikte controle van de kinderarts? Dat je nog om de twee maanden op controle moet? Dan zou ik volgende keer echt zeggen dat je ECHT begeleiding nodig hebt, dat ze je geen info geven en dat je kind met 29 weken geboren is! Dat werkt zo namelijk niet.,,.,, Hier zijn ze met 30 weken geboren. Tot 6 maanden hadden we elk maand een controle bij de KA, elke 2 maanden kwam de fysio thuis, elke maand kwam de verpleegkundige thuis RS-prikken geven, ik belde 3x per maand wel met de kinderarts met allerlei vragen (vond ze prima) en heb de kopieern van medische dossiers en een hoop folders en informatie mee naar huis gekregen. En mijn kinderen hadden gelukkig helemaal geen medische complicatie, anders was de begeleiding nog strikter.
sophia ziekenhuis zwolle. wat jij allemaal hebt dat hebben wij niet. 24 dec kreeg mijn zoon de eerste vaccenaties, en hebben we wel gesprekken gehad, 24 jan moet hij weer. fisio zien wij maar 1x in de maand, en als er iets is moeten wij gewoon met onze zoon naar de huisdokter gaan. ik ga er echt wel wat van zeggen want ik vind het heel vreemt,
Inderdaad erg vreemd, Tatsiana! Wij hebben geen controle in het Academisch zh waar ze geboren zijn, maar in het ziekenhuis waar ze voor ontslag lagen. Daarnaast hebben ALLE kindjes die prematuur geboren zijn als het goed is een paar controles in het academisch ziekenhuis waar ze op de NICU gelegen hebben. Dat zijn er als het goed is 3 of 4 in de eerste twee jaar en als je kindje voor de 30 weken geboren is en/of lichter was dan 1000gr bij geboorte tot 7 jaar. Hiervoor word je als het goed is gewoon opgeroepen - de eerste controle was hier bij 3 maanden (dus 2 weken gecorrigeerd). Hier gingen ze rond de 6 weken gecorrigeerd (dus 4 maanden oud) lachen (de eerste met 4 wkn, de laatste met 8 wkn). Rollen: de meiden met ong. 7 maanden (4.5 gecorrgeerd) en R met 9,5 maand (7mnd gecorrigeerd). De meiden zitten net los nu met ruim 10 maanden (8 gecorrigeerd), R is nog niet zover. A begint nu ook net te kruipen. Uitgaande van hun gecorrigeerde leeftijd lopen de meiden dus aardig 'op schema', R wat achter. Ons is verteld dat je tot 2 jaar wb motoriek moet corrigeren. Eten doen ze zoals kinderen van hun echte leeftijd. Met ruim 4 maanden zijn we begonnen met beetjes groente en later ook fruit; met 6 maanden werd dat echt een vervanging van een fles en met 7 maanden zijn ze brood gaan eten. De darmpjes en alles werken wel gewoon vanaf geboorte, dus vandaar dat je daar neit bij hoeft te corrigeren. Het is ons wel aangeraden voorzichtig te zijn met voeding waarbij de kans op allergieen groot is, aangezien prematuren vaker allergieen ontwikkelen. We geven dus nog geen koemelk, zijn niet voor de 7mnd begonnen met gluten en ik heb nog geen rode vruchten (wegens reactie dochter) en kiwi enzo gegeven.
D. is ook in het Sophia ziekenhuis in Zwolle geboren en wij werden wel gewoon opgevolgd. Eens in de maand fysio in het ziekenhuis en in het begin ook elke maand naar de ka. Vaccinaties gaan wel gewoon via het cb en als je kindje "gewoon" ziek is, moet je naar de huisarts. Welke kinderarts hebben jullie? Bij ons zijn de RS-prikken nl. wel gewoon besproken, maar wij hebben toen besloten ze niet te geven.
wij moeten ook wel naar het ziekenhuis 1x in de maand maar als er wat is moeten we gewoon naar de huisdokter. ik weet niet hoe de kinderats heet.. (als ik al die namen daar moet onthouden haha) over RS prikken hebben ze nog nooit iets over verteld,