Het leek me wel leuk om een topic te openen over gebeurtenissen of ontwikkelingen van onze baby's waar we heel trots op zijn Ik zal beginnen, we gingen eergister even terug naar de kindercardioloog in het WKZ omdat een arts van zkh in A'foort nog steeds een hartruisje hoorde (open ductus). Gelukkig bleek deze echt minimaal te zijn, cardioloog moest heeeel goed luisteren om wat te horen. Dus er hoeft helemaal niks aan gedaan te worden voorlopig, behalve als het over 2 jaar nog te horen is. Gelukkig maar.. Enenen, de fysio kwam vandaag weer en waar ze vorige maand netjes iets boven de gemiddelde lijn zat qua gecorrigeerde ontwikkeling, zat ze vandaag bij de allerhoogste lijn! Ben zo trots op mijn moppie. Nu jullie!!
LEUK babystew! Euhmmmmm... Dat ze na 3 $!) maanden oefenen vanaf gisteren helemaal ZELF haar mondje open doet als er een lepeltje aankomt?!
Babystew: wat goed dat ze bij de allerhoogste lijn zt! Daar mag je zeker trots op zijn! Soedeboef: geweldig tog! hihi! het lijkt mij ook helemaal geweldig om hapjes te geven! mijn zoontje is de laatste tijd zo veel aan het lachen en maakt van die lieve kleine gluidjes helemaal geweldig! hij heeft z`n fles in 15 min leeg gedronken en hij zat boven de groeilijn van prematuur en van de andere zat hij precies goed! TROTS!
Dat zijn hele belangrijke mijlpalen hoor!! En wij onzekere prematuurmoeders kunnen daar apen-pauwtrots op zijn!!! Proficiaat beide!! Hier een hele andere fase inmiddels, maar het gaat allemaal ZOO snel. Wij zijn ook heel onzeker (geweest) over de motorische en cognitieve ontwikkeling. Spraak en begrip, concentratie enz. Maar ze gaan zo hard. Deze week alleen zijn deze dingen bijgekomen waarmee ze zelfs voorlopen op hun leeftijd: - M kan zowat binnen de lijntjes kleuren; - A kan cijfers tot 5 'lezen' / herkennen' - ze herkennen ook een aantal letters; - ze snappen wat hoeveelheid is (bijv 4 appels op de tafel) We barsten van trots!
Onze mannen hadden bij 18 maanden volgens de "norm" een lichte spraakachterstand. En ondanks dat ik me daar totaal geen zorgen over heb gemaakt (leeftijd werd niet gecorrigeerd en tweelingen kunnen nu eenmaal later praten, zegt men ), vind ik het toch helemaal geweldig om te horen welke woordenschat ze nu hebben en hoe ze alles in ieder geval proberen uit te spreken...
@Soef: Wat goed!! Lijkt me een erg schattig gezicht ook @tatsiana: ooh zo leuk is dat he!! mila lacht ook steeds meer, heeel af en toe met echt zo'n giechelgeluidje erbij. Zooo leuk! En wat knap dat hij in 15 min z'n flesje leeg had! Netjes @adi: Snap dat jullie supertrots zijn!! Wat geweldig zeg. Lijkt me heel leuk om te ontdekken hoe ze steeds wat meer begrijpen en doen. En ik verbaas me er ook over hoe ongelooflijk snel het gaat..! @sannie: Inderdaad geweldig, lijkt me ook zo leuk dat praten!
Ons mannetje is 6 weken te vroeg geboren, maar loopt met alles gewoon gelijk! Hij doet alles wat kindjes van 8 weken "moeten" kunnen *Van het weekend lachte hij voor het eerst met geluid *Als hij op je schoot ligt trekt hij zich op tot zitten *Hij staat al super stevig als je hem onder zijn okseltjes vast pakt en op je beentjes laat rusten! En hij weegt nu al 3640 gram en is bijna 51 cm! Bij de geboorte woog hij 2040 gram en was hij ongeveer 42cm TROTS!!
onze kleintjes zijn allemaal te vroeg geboren maar ze doen het allemaal super goed! Daar mogen we trots op zijn!
Super Mirjam dat je zoontje het zo goed doet qua ontwikkeling!! Mag je enorm trots op zijn, sterke vent! @tatsiana: Natuurlijk, al onze kleintjes zijn al enorme kanjers alleen al omdat ze zo vroeg geboren zijn maar zo enorm vechten/gevochten hebben om toch bij ons te mogen zijn!! Al ademen, leven etc. terwijl je nog 10 weken (in mijn geval) veilig in mama's buik had moeten zitten, ongelooflijk! Maar ik vind het leuk als korte/kleine overwinningen in het dagelijks leven ook gemeld kunnen worden. Mede omdat er zoveel narigheid is (geweest)!
Hidde volgt ons als we weglopen met zijn hoofdje en kan ook al knuffeltjes volgen met zijn oogjes en hoofdjes als we met hem spelen! Zo lief... En hij is nog maar 2 maanden, terwijl hij 6 weken te vroeg geboren is. Ook lacht hij af en toe, maar nog niet bewust? Deze week leek het of hij in de box zijn huilende neefje (5 weken, wel aterm) wilde troosten door hem aan te raken... Dat was zoooo vertederend!
de fysio was gisteren heel erg tevreden, vanaf nu mogen we om de 2-3 weken ipv elke week komen! We zitten hier midden in een sprongetje en genieten van al het normale babygemiep en -gemekker. Gisteren stond hij, hield zich met 1 hand vast en pakte vlot een papiertje van de grond
Simone loopt sinds een paar weken los en ze kruipt nu al bijna niet meer, het gaat zo snel ineens! Gisteren heeft ze voor het eerst aan de hand meegelopen van oma naar de auto en van de auto naar huis en vandaag heeft ze tijdenlang in de tuin rondgelopen, alleen maar omdat ze het zo leuk vindt om te lopen En ze snapt alles wat je zegt, ze was rozijntjes aan eten en ik vraag haar of mama er ook een mag en ik krijg meteen allemaal rozijntjes toegestopt en ik maakte er echt geen gebaren bij Oh en ze eet nu weer beter nu ze een paar kiezen heeft dus woog ze vandaag 8820 gram, dus die 9 kilo komen nu ineens wel weer dichtbij. groetjes van een hele trotse mama!! Leuk topic!
Ivm een achterblijvende grove motoriek op aanraden van de fysio oefenen in een Bumbo stoel... Zij parmantig in dat stoeltje en pappa en mamma trots ! Nu na 2 dagen oefenen in die stoel zie ik al verbetering...! Als ik dat staan en lopen voorbij zie komen, moeten we daar nog wel even op wachten... maar first things first hierzo! Wel knap van jullie kleintjes!
Erg leuke topic hoor! En soef, een hele lieve prematurenmama zegt altijd: 'Alles wat groot is, begon ooit klein'. Dat geldt zeker voor al onze kanjers, en alle stapjes die ze maken!