Beste iedereen, Alweer 22 maanden geleden dat mijn dochter met hellp is geboren. ze is hardstikke gezond en gemiddeld. Nu ik voorzichtig over een 2e nadenk begin ik me telkens meer druk te maken. IK ben vrij zware vrouw 1.72 kg 98. en ik heb al sinds 2004 een hoge bloeddruk (moeder ook) (toen was ik wel veel lichter) hier slik ik medicijnen voor. Nou voel ik me de laatste tijd erg schuldig ivm het feit dat ik hellp heb ontwikkeld.
Hoi, Hier weer in verwachting na PE/HELLP bij de eerste. Misschien geeft het je rust/vertrouwen door aan het priusonderzoek mee te doen? Daarnaast ben ik nu onder controle bij de Gyn. Weet dat ik een risico loop (ca 30%) maar ook dat ik het sneller zal herkennen als de laatste keer. Daarbij helpt het mij nu om zwangerschapsyoga te doen. Ik kan daar de rust en het vertrouwen vinden dat het nu wel goed zal gaan. Zie steeds minder op tegen de laatste weken
Oja, maar schuldig? Nee joh! Overgewicht geeft wel een hoger risico op... maar kan niet 1 op 1 als oorzaak worden aangewezen. Daarvoor is je gehele gestel van belang!
Martine79, ik heb ook HELLP gehad. In 2007. Ik ben 1.70 m ruim, en 54 kg. Ik rook niet en heb dit nooit gedaan, en drink ook hoogstzelden alcohol. Ik loop dagelijks met onze honden. Moet ik nog meer zeggen? Laat je niet gek maken over 'schuld'. Een goede vriendin van mij weegt meer dan 100 kg en heeft een keurige bloeddruk en heeft geen HELLP gekregen. Haar kindje was wel veel te vroeg maar dit kwam doordat ze zomaar ging bevallen. Overgewicht zal best niet goed zijn voor je, maar er zijn zoveel andere factoren. Ik kan stressen al kan ik hier voor mijn gevoel goed mee omgaan. Ik gebruik ook bloeddrukmedicatie, Aprovel. Ik vind Boefjes advies heel goed: laat je door de gynaecoloog begeleiden (moet toch bij hoge bloeddruk en zo'n voorgeschiedenis als jij met HELLP). Succes met je keuze, het feit dat je je 'schuldig' voelt over de HELLP die je gehad hebt zegt al dat je het beste wil voor je kindje. Je zult best een goede mama zijn! Groetjes, Mamalbf
Hoi martine79, Ik heb bij de eerste ook hellp gehad (met 28 weken opgenomen en met 32 weken is de kleine gehaald) ze is geboren op 12 mei 2009 Inmiddels ben ik bevallen van een kerngezonde zoon. Ze hebben hem voor de zekerheid wel gehaald met 38 weken. want mijn bloeddruk begon een klein beetje te schommelen. ze wilde het zekere voor het onzekere nemen. Ik ben zelf ook 1.72 en woog aan het begin van mijn zwangerschap 87 kilo. Ik ben deze zwangerschap maar 8 kilo aangekomen en na 2 weken was dit er weer vanaf. Terwijl ik met de eerste wel bijna 50 kilo was aangekomen Natuurlijk ook veel vocht. Maar goed toen was ik uiteindelijk wel 125 kilo. terwijl ik dus netjes met 75 begon. Voel je, dus absoluut niet schuldig, hellp in zon onvoorspelbare ziekte. Ze zeggen dat oude vrouwen het krijgen, je hebt meer kans als je rook/ drinkt, of als je overgewicht hebt. Maar ook gezonde jonge vrouwen kunnen het krijgen, bij de eerste was ik dus lichter dan nu en ook nog eens jong (22 jaar) En toch het hellp ontwikkeld. Deze zwangerschap begon ik dus ook met overgewicht en het is een stuk beter gegaan. natuurlijk heb je weer kans op dat je bloeddruk gaat schommelen, maar je word nu goed in de gaten gehouden en het is vaak minder erg dan de eerste keer. Mij heeft het in iedergeval niet tegengehouden om voor een tweede te gaan en daar ben ik echt heel blij mee! Heb er een kerngezonde zoon bij ( en sluit een derde nog niet uit haha) suc6 verder en maak je je dus niet te veel druk. stress is niet goed x
Wat lastig he. Dat schuldig voelen herken ik niet, wel het falen van m'n lichaam. Ik heb het bij de tweede gehad, niet bij de eerste. De vk heeft de signalen niet herkend, en ikzelf ook niet. DAt zal wat ik bovenstaand ook al heb gelezen, bij een evtuele volgende uiteraard anders zijn. Maar ja, je hebt een verhoogd risico, wel of niet overgewicht.... Ik snap je twijfel heel goed. Ik heb dit zelf ook. Ik was trouwens ook jong (25) en ben kwa gewicht heel gemiddeld denk ik (63). Kun je niet voordat je zwanger bent een gesprek aangaan met behandeld arts/huisarts/gyn/vk over de risico's, de eventuele behandeling ect. Misschien geeft dit rust?