`Leuk` om te lezen! dat is toch ook wat dan heb je 3 kinderen in de couveuse, heftig hoor, en allemaal met een heel ander verhaal. Op bovenstaande wilde ik nog even reageren. Synagis is een medicijn dat `maar` 1 maand werkt, daarom kregen je kindjes het maandelijks. Het is alleen (niet 100%) beschermend tegen het RS virus. Hierna (na april) moeten ze het zelf gaan doen, en door verkouden te worden ontwikkelen ze hun weerstand. als ze naar het KDV gaan worden ze nog vaker verkouden, Je hebt natuurlijk zelf 3 kinderen die elkaar elk virusje doorgeven wat ze hebben. Multivitamines moet je nog niet geven, ik sluit me aan bij de mening van je arts. Hier ook sinds 2 dagen weer een snotneusje, ben alweer druk aan het sprayen met neusspray
@OnsKleintje; Ik merk ook dat ik veel dingen 'vergeten' ben. Als ik dan de verhalen hier lees denk ik; 'O ja, dat moesten onze jongens ook, daar hadden ze ook last van, dat deden we ook.' Gelukkig heb ik alles opgeschreven uit die tijd, dus ik kan het allemaal weer teruglezen. Maar toch bijzonder dat deze dingen, die toen zo belangrijk waren, helemaal op de achtergrond raken. @Adi; Zodra onze jongens verkouden worden gooi ik er ieder homeopatisch middeltje in wat we in huis hebben: Nysikind, Tusikind, Luuf, enz. Baat het niet dan schaadt het niet... En zelf ben ik er nog steeds van overtuigd dat het helpt. Onze jongens hebben eigenlijk weinig last van virusjes en verkoudheid. Zo af en toe eens. Ze gaan niet naar het KDV, maar wel naar een gastouder waar ook andere kinderen zijn. Die zijn allemaal wat ouder en gaan naar een PSZ of de basisschool, dus die nemen ook wel het een en ander mee. Bovendien werk ik natuurlijk zelf op school en zal ik ook wel eens een virusje meer naar huis nemen (waar ik dan misschien zelf geen last van heb). Hoe ouder kindjes worden, hoe beter ze de virussen ook te lijf kunnen gaan natuurlijk. Dus ik denk niet dat je echt bang hoeft te zijn voor het RSV. Gewoon goed in de gaten houden. Het is lang niet meer zo 'gevaarlijk' als toen ze nog zo klein waren. De jongens zijn hier wakker, dus ik ga ze maar eens uit bed plukken!!
Wij hebben al duizenden foto's van onze jongens. Ik kan dus met foto's terug kijken het meeste me wel weer herinneren. Ik wil binnenkort ook hun medisch dossier opvragen. Dat krijg je dan thuisgestuurd en dan kan je dus terug lezen wat zij allemaal opgeschreven hebben tijdens de tijd in het ziekenhuis. Lijkt me heel bijzonder om te lezen. Hadden jullie ook allemaal zo'n toptijd op de couv? Wij zijn echt super opgevangen en hebben die tijd dan ook helemaal niet als vervelend ervaren, ja het naar huis gaan natuurlijk, maar dat is normaal.
Hier ook een hele fijne KA in Meppel. Echt super lieve verpleegsters en het contact met de andere ouders op de wiegjes afd. was ook erg goed. Mijn mannetje is nog te kort geleden geboren om echt ziek te zijn geweest en weet ook niet hoe vaak hij ziet gaat worden, Wij mogen echt van geluk spreken dat onze kerel het zo goed doet en nergens last van heeft gehad. Als ik andere verhalen hier zo lees.
Ja, het was heel fijn. De eerste tijd natuurlijk niet, maar toen alles stabieler werd met onze jongens hebben we ook gewoon een hele fijne tijd gehad. Ik had ook nog eens het geluk dat ik de eerste weken heel dichtbij in het Ronald MacDonald-huis kon blijven, dus was weggaan minder moeilijk. Later, toen ze in Breda lagen, was dat veel vervelender, want dat was meer dan een uur rijden bij ons vandaan.
Ik werkte als activiteiten begeleidster met verstandelijk beperkte mensen die gedragsstoornissen hebben. Dit kan ik niet meer doen nu.. Dus ik wil nu de opleiding doktersassistente gaan doen. Dat is in amsterdam 1x pw naar school en 75 dagen stage die je zelf mag invullen hoe. Dan is het een 1 jarige opleiding. Dus de kans ik wel groot dat het word goedgekeurd. Het is wel ff flink aanpoten aangezien alles in 1 jaar is gepropt. Maar dat gaat wel goed komen. Mijn dochter overstrekte ook heel erg ook fysio gehad. Dat heeft ze nu nog steeds. Om in de gaten te houden hoe de ontwikkeling verloopt. Ze trok zich vandaag bijna op in de box *trots*. Kreunen heeft ze heeeeeeeeeeel erg gedaan. Vooral de eerste nacht thuis was het heel erg. Synagis krijgt ze nu denk ik ook niet meer. Ze heeft wel puffers/bpd maar ik denk dat die reden niet sterk genoeg is. Leuk om meer over iedereen te lezen zo. En ook al die herkenning. Dat is ook wel heel erg fijn!! Mijn bevalling was vrij heftig. Omdat ze er pas na 3 dagen achter kwamen dat ik aan het bevallen was. Veel te laat dus. Toen ik eindelijk de reden van mijn klachten te horen kreeg aan het bevallen kwamen daar gelijk de persweeen. Onze dochter is bijna in de auto geboren omdat niemand luisterde en wilde helpen. Ik moest naar huis een zetpil nemen en me niet aanstellen dan zouden de pijnklachten vanzelf wel over gaan. Gelukkig was er op het nippertje een gyn die me wel wilde helpen en luisteren. Ik moest het ook ophouden omdat er geen KA in het streekziekenhuis is die ervaring heeft met die kleintjes. Ook kon ik niet meer overgeplaatst worden. Ik moest wachten tot de neonatoloog aanwezig was. Die hadden ze gebelt en kwam met gierende banden uit het AMC naar het streekziekenhuis. Dit is het zeer beknopt samengevat weet niet of jullie wel zin hebben in zo'n lang verhaal haha. Liefs
Ohja, wij hebben ook een maand in het RMD huis gezeten erg fijn dat het er is. Maar ik vond het ook wel heel erg zwaar. Iedereen wil zijn verhaal kwijt maar weinig kunnen luisteren naar jou verhaal. Ook de omgeving van het ZH en RMD huis vond ik soms best zwaar.... Overal zieke mensen en in het huis ook hele erge zieke kindjes enzo. Ik vond het best pittig maar wel heeeeeeeel erg fijn dat we zo dicht bij onze dochter konden zijn.
Toptijd? tsja gedeeltelijk. er zijn wel dingen gebeurd in het streekziekenhuis waar ik me heel kwaad om kan maken. bijvoorbeeld dat hij op een nacht ongevraagd zijn allereerste fles kreeg van de nachtzuster, terwijl ik al weken live borstvoeding probeerde te geven. heel frustrerend. En natuurlijk dat al veel eerste dingen je zijn afgenomen, en dat je er dan wat van zegt en een kattig antwoord krijgt (ligt natuurlijk aan de zuster, maar leuk is het niet) er zijn meer van die dingen, ik hoop niet dat ik ooit weer een prematuurtje krijgt.
Ik hoor hier veel verhalen over ademhalingsproblemen en pufjes. L. heeft vorig jaar ook de hele winter steeds een virale longontsteking gehad die met antibiotica niet weg wou, toen heeft ze van de KA ipv Flixotide Qvar voorgeschreven gekregen en dat helpt echt super goed! Misschien een idee? Ze is nu weer verkouden en met Qvar is ze na 4 dagen al weer helemaal 'los'.
Oh ik zal me ook even netjes voorstellen. Ik ben 34 jaar oud en 18 maanden geleden is ons dochtertje geboren met 33+1. Niet heel erg prematuur dus, maar ze was wel dysmatuur en had ook schisis. heel fijn, omdat ik de 32 weken voorbij was mocht ze gewoon in ons streekziekenhuis (weliswaar topklinisch, maar zonder NICU) geboren worden. Wel onder volledige narcose met een spoed-KS door mijn HELLP. Bij mij in de familie komen vroeggeboortes veel voor dus de schrik was er wel, maar niet doordat het onverwacht was. Ik was al vanaf 7 wk bij de gynaecoloog in de High Risk poli, en kende al NICU's van mijn nichtjes. Mijn zus heeft twee dochtertjes gehad die heel vroeh zijn geboren en de eerste heeft dat ook helaas niet overleefd, maar dat was al 10 jaar geleden en toen konden ze toch een stuk minder valt me op. L. doet het super, is al 2 keer geopereerd aan haar schisis en mag in oktober weer. Vanwege haar prematuriteit en haar schisis blijft ze nog een tijdje onder de controle van de KA maar dat vind ikw el prettig. Het enige waar ze een beetje laat mee is is met praten, maar dat kan ook door de schisis komen. Ik denk eigenlijk dat ze gewoon geen zin heeft in praten want ze begrijpt alles wel goed
Jeeetje, wat is er al ONTZETTEND VEEL gekletst zeg! Heb het allemaal wel gelezen, maar niet meer alles onthouden. @Jipper: ik werk ook met name met LWOO leerlingen. Het zorgcoördinatorschap vond ik een zeer boeiende baan, maar wel een zware taak. Ik vind dat je daar wel een fulltime baan van kan maken, maar ik kreeg er maar 4 uur per week voor (en was er ondertussen meer dan 10 uur per week mee bezig). Nu werk ik in het projectonderwijs met LWOO en BB/KB leerlingen. Daar begeleid ik ze met van alles en nog wat... (heet Natuurlijk Leren). Synagis: heeft mijn dochter afgelopen jaar ook gehad, maar ondanks de spuiten heeft ze toch nog het RS virus gekregen. Ik denk wel dat het door de spuiten minder heftig is geweest. Alleen was ze nog zo verzwakt, dat ze de week er op alsnog in het ziekenhuis is beland, maar dan met het rhinovirus. @Juul: Fabiënne heeft ook Qvar gehad, dat heeft goed geholpen! Wij hebben Fabiënne na de ziekenhuisopname in maart, van het kdv afgehaald. Ze was er meer niet dan wel, omdat we haar elke keer weer ziek er van konden ophalen. Nu gaat ze naar een gastouder en ze is gelukkig niet meer ziek geweest sindsdien. Maar ik zie ook wel een beetje op tegen de winter hoor! Wij moeten 12 oktober voor het laatst op prematurencontrole bij de KA. Als haar longen dan goed klinken, dan hoeven we niet meer te komen, anders blijft ze nog een tijdje onder controle.
Maar 4 uur zorgcoördinatorschap? Dat is echt onmogelijk!! Bij ons op school is dat inderdaad een fulltime baan. (Onze school staat in de regio gelukkig ook bekend om de goede zorg.) Hoe bevalt het projectonderwijs bij jullie op school? Bij ons gaan we in de bovenbouw ISP invoeren dit schooljaar. Ook zoiets dus. Het is vooral competentiegericht werken in thema's. Ik vraag me af of onze leerlingen dat kunnen. Ben dus heel benieuwd naar jouw ervaringen. Wat naar dat Fabiënne zo vaak ziek was. Fijn dat het nu beter met haar gaat. Ze is nu natuurlijk al wat ouder, dus misschien valt het deze winter wel mee. Maar ik kan me voorstellen dat het spannend blijft.
@Jipper: ja ben ook niet voor niks gestopt met zorgcoördinator zijn. De leerlingen vinden het heel fijn om projectmatig te werken, we hebben ook (bijna) geen huiswerk meer. Ne, En, Du en wi hebben we nog klassikaal en de rest wordt gegeven via thema's. Erg leuk! Maar ja, net zoals klassikaal lesgeven niet voor elke leerling geschikt is, is dit ook niet voor 100% van de leerlingen geschikt.
zal me ook even voorstellen., ik ben merel 29. ik heb tweeling meiden. geboren op 3 oktober en 7 oktober 2007. ze zijn spontaan geboren met 25.5 en 26.2 weken. ze hebben 6 weken op de nicu van het VU gelegen en daarna nog 5 weken in het olvg. Ze hebben meer meegemaakt dan menig volwassen mens, maar het zijn nu 2 pittige peuters die "niks"hebben overgehouden aan hun vroeggeboorte
Hier een lekker huil dagje meneer wil vandaag alleen nog maar op de borst liggen en in de draagdoek. Het spugen gaat gelukkig na de golf van vanmorgen goed. Wel komt hij vandaag om de twee uur. Kun je bij deze leeftijd ook al ... in de voeding doen (van dat spul waardoor ze minder gaan spugen) weet de naam even niet meer.
M28: mag ik vragen hoe het kan dat je een tweeling hebt maar ze niet op dezelfde dag zijn geboren? Lijkt me wel vreemd ook met verjaardagen ed. Gelukkig gaat nu alles goed met de meiden
Bedoel je Johannesbroodpitmeel? Dat kun je volgens mij gewoon geven, kijk anders eens op een verpakking. Wij hebben het heel lang gebruikt voor Patrick en het werkte hier goed tegen het spugen.
Nutriton (Johannesbroodpitmeel) kun je volgens mij al vroeg gebruiken. Hier heb je een linkje: Spugen van je baby - Nutrilon geeft je informatie Hopelijk kun je daar iets mee.