Prematuur mama's

Discussie in 'Prematuur' gestart door Jipper, 29 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hier ook lang jbpm gebruikt; werkte wisselend... Kun je volgens mij al vroeg gebruiken hoor!
    Thomas heeft zich ruim een jaar helemaal suf gespuugd (dus niet af en toe een golf, maar echt hele ladingen de hele dag door ;)), maar uiteindelijk werd het na heel lange tijd toch minder.

2. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ben je nou nog niet aan het bevallen? :$:D

3. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Ja dat bedoel ik.
    Ga morgen eens kijken hoop dat het helpt hij spuugt soms echt veel.
    Maar ja wat is normaal he.
    Een klein mondje begreep ik van het buro dat kan maar als het 4 mondjes zijn zou je het dan toevoegen??

4. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    ik zou het dan wel geven.. Geef je dan de bv uit de fles?
    Onze dochter heeft ook erg veel gespuugd en kreeg dat ook in haar fles, Het werd toen een stuk minder. Nadeel was wel dat ze toen niet meer gewend was aan drinken wat niet verdikt is. Het duurde bij haar wel een poosje voordat ze bijv. thee of water goed kon drinken.
    Helaas is ze nu weer veel aan het spuugen... (na een hele lange tijd) waarschijnlijk door haar medicatie. Morgen belt de KA weer en ik hoop dat die ons er verder mee kan helpen..
    Liefs

5. geetje

geetje Lid

14 aug 2010
    86
    0
    0
    Overijssel
    Hallo allemaal,

Ik heb soms al gereageerd op sommige topics, maar dacht ik ga me hier voorstellen.

Ik ben Geetje (niet helemaal mijn echte naam) en ben 27 jaar oud/jong en ben sinds 2 jaar getrouwd. Ben vorig jaar juni in de Isala kliniek Zwolle bevallen van onze zoon met 31,3 weken zwangerschap. Hij woog 1750 gram en heeft nog bijna 4 weken in het ziekenhuis gelegen. Wij hebben hem met sondevoeding (prevos)naar huis genomen en kregen een aantal keren per week bezoek van een prevosmevrouw (weet niet hoe ze heten) om te kijken of hij genoeg groeide en genoeg borstvoeding kreeg. Een heel erg intensieve periode maar we waren zo blij dat hij thuis was.

Nu is onze zoon al weer bijna 15 maanden en is al een behoorlijke vent. Sinds 2 maanden hoeven we niet meer naar de kinderarts en vorige maand hebben wij de Follow-up onderzoeken gehad en is gebleken dat de ontwikkeling van onze zoon precies volgens de gecorrigeerde leeftijd verloopt.

Ik vind het leuk om de verhalen van anderen te lezen, want in mijn omgeving ben ik de enige die dit heeft meegemaakt en kan het er nooit met iemand over hebben. (soms heb ik het toch even nodig).

6. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Fleur: Mylan krijgt KV Nutrilon 1.
    Ga het morgen eens even vragen/bekijken bij de Etos.

7. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    ;) nee helaas nog niet..., hihi. Ik zit maar een beetje te wachten; heel andere gewaardwording dan prematuur bevallen :p

8. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38

Oh okeej, mijn dochter kreeg nutrilon omneo misschien kan je ook nog proberen om voeding voor spuugende kindjes te halen. Mocht het allemaal niet werken. Onze dochter kon ook echt niet tegen nutilon standaard. Als ik dat aan der gaf werd ze er echt heel naar van. Maargoed ieder kind is verschillend :),
    Hopelijk helpt jhbpm het voor jullie kindje!! Succes!
    Liefs

9. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

spugen kan ook doordat ze misselijk zijn door pijn. Ons Kleintje spuugde omdat hij misselijk werd van de pijn= oorpijn. Hij heeft er geen last meer van sinds zijn neusamandelen geknipt zijn.
    Ik zeg niet dat je kleintje dit zal hebben, maar sta er wel bij stil dat dit ook een mogelijkheid is.

10. adi

adi Niet meer actief

Je kunt ook kijken of je kunt overstappen op voeding tegen spugen en krampjes. Van Nutrilon is dat Nutrilon Omneo. Daar zit de JBPM al aan toegevoegd. Friso heeft nog een dikkere variant, Friso Comfort.

Met deze voedingen zit je niet met het gehanes van het toevoegen van die meel waar telkens weer klontjes van overblijven enz :(

Succes!

11. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Als je een voeding gaat geven waar al jbpm in zit kan je niet meer zelf bepalen hoeveel je erin wilt. Je kan niet op en af bouwen zogezegd. Onze ka heeft toen los jbpm aangeraden, zodat we uit konden zoeken hoeveel ze nodig hadden. Klontjes hebben wij trouwens ook nooit problemen mee gehad.

Hier hebben ze beide reflux gehad. Ben wel blij dat dat inmiddels achter de rug is...

Bij ons op de couv werd er juist erg veel rekening mee gehouden dat je zelf alles als eerste mocht als je dat wilde. Wij hebben dus zelf het eerste flesje, het eerste badje, het verwijderen van de elektroden toen ze van de monitor af mochten etc zelf gedaan. Dat is ook wat ik bedoelde met toptijd. Je hebt ze daar natuurlijk liever niet, maar als ze er dan toch moeten zijn, dan graag in zo'n omgeving als wat wij meegemaakt hebben.

12. adi

adi Niet meer actief

Hier precies dezelfde ervaring!

13. geetje

geetje Lid

14 aug 2010
    86
    0
    0
    Overijssel
    Bij onze zoon hielp JBPM niet echt. Hij had ook last van reflux en heb JBPM gegeven. Ik ben er wel gewoon mee door gegaan tot het spugen echt minder werd. Toen onze zoon ongeveer 1 jaar werd was het spugen ineens helemaal weg!! Heel apart!!!

Bij het ene kindje zal het misschien beter helpen als bij de ander!!

14. Ons Kleintje

#74 Ons Kleintje, 31 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2010
    ok het was niet allemaal negatief hoor, we hebben ook wel genoten. hij heeft in 3 ziekenhuizen gelegen en bij 2 ervan had ik zo mijn kanttekeningen. Dat van dat flesje vond ik het toppunt!
    even mn gal spugen hoor..
    dat had gewoon niet zo mogen zijn, echt een doos van een verpleegster.
    we kwamen voor de allereerste keer inroomen, en toen werd er gezegd: o hij heeft zo knap vannacht 2 flesjes leeggedronken:$
    ik was helemaal van slag! heb alles bij elkaar gejankt. ten eerste omdat we hem nog niet de fles wilden geven ivm borstvoeding (speentepelverwarring) Ten tweede wilde ik dat dat onze eer was. Wij zijn de ouders. Die verpleegster was op dat moment ook nog op vakantie. Toen ze weer terugkwam heb ik het er met haar over gehad dat ik dat wel heel vervelend vond, maar ze zei dat ze vond dat het moest op dat moment omdat het zo zielig was. Toen zei ik dat ze ons dan had moeten bellen, verzuchtte zoiets dergelijks als: Ja snachts zeker! `JA snachts ja! `(ik ging er toch al uit om te kolven)

we hadden ook een keer dat zijn sonde helemaal strak was gezet door een verpleegster en die wilde het niet veranderen. Er hoorde een tussenstukje tussen, maar volgens haar niet. Hij zou zijn hoofd toch nog niet kunnen bewegen zei ze. Jawel dat kon hij al meteen na de geboorte. ze geloofde het niet en liet het zo.
    We hebben toen s nachts en sochtends via de webcam tijdens zijn voeding de wacht gehouden om te kijken of de sonde tijdens de voeding niet uit zijn neusje schoot (dan kan het in de longen terecht komen). De volgende ochtend hebben het met haar collega besproken en die heeft haar toen op dr vingers getikt. en later vertelde ze zelf ook dat ze een fout gemaakt had (zucht)

we hebben ook bij de overplaatsing van het ene naar het andere ziekenhuis gehad dat ik mijn borstvoeding mee kreeg om aan het andere ziekenhuis te geven een deel kwam uit de vriezer, en daar zat op sommige flesjes geen etiket, dus het kon van iedereen zijn, bovendien had ze niet gezegd dat ze uit de vriezer kwamen dus moest ik een hele lading weggooien. Ik was toen heel erg bang dat mijn zoontje verkeerde borstvoeding (van iemand anders) zou kunnen hebben gekregen.
    Toen ik erover belde zei de zuster dat het best mogelijk was dat hij verkeerde borstvoeding had gekregen.

ik heb ook gehad dat de speen van mn zoontje die toen 2,5 week oud was op de grond viel. de zuster (zelfde als die van de fles) zei toen: Oh die moet even onder de kraan...:$
    waarop ik tegen haar gezegd heb dat het natuurlijk uitgekookt moest worden.

daarbij moest ik zeggen dat een paar dagen na de overplaatsing en na de verwarring van de borstvoeding mijn zoontje ernstig ziek werd.

Maar goed als ik een lijst moest maken van alle leuke dingen was die lijst natuurlijk veel langer;)
    ik moest het even kwijt, op een of andere manier komen deze dingen soms weer naar boven.

15. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    lees het nu pas! hier in het onderwijs en dramatherapie...hm theorie gaat op!

16. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    @onskleintje: ik kan me voorstellen dat je van dat soort voorvallen een nare bijsmaak overhoudt! Wij hebben gelukkig 'maar' 1 ding waarover we niet zo te spreken waren. Toen we namelijk in Nijmegen op de NICU kwamen, kregen we bijna direct te horen dat ze het gezichtje van onze dochter wat afwijkend er uit vonden zien. Dus ze wilden een genetisch onderzoek starten om te kijken of er sprake was van een syndroom. Dat was voor ons uiteraard een klap in het gezicht en kwam als donderslag bij heldere hemel. In het streekziekenhuis hadden ze namelijk niks genoemd. Toen we na een week weer met haar terug mochten naar het streekziekenhuis, kwam er een verpleger naar ons toe die de week ervoor ook voor Fabiënne had gezorgd en die zei doodleuk: "oh ja, wij hadden ook wel gezien dat ze een afwijkend gezicht heeft, maar wij dachten: eerst het ergste maar verhelpen"... Nou ik stond zowat voor zijn neus te ontploffen kan ik je zeggen! Gelukkig kregen we na een half jaar (!!!) de uitslag dat er niks aan de hand was.

17. Pippie1976

Pippie1976 Bekend lid

8 nov 2008
    798
    0
    0
    Zuid-Holland
    Even snel reageren hoor: Ik werk niet in het onderwijs, maar wel bij een onderwijsinstelling... AAAHHH, dit wordt wel eng zo hè :$!

@ ziek zijn: onze meiden zijn idd wel veel ziek geweest de afgelopen maanden, maar dat was vooral (hoe ik het inmiddels noem ;)) "dagjeskoorts". Dus de ene dag ziek en de volgende weer beter. En dat komt toch denk ik vooral door het naar het KDV gaan sinds 1 mei en dat ze toen voor het eerst echt in aanraking kwamen met virussen. Denk niet dat we nog een jaar in aanmerking komen voor Synagis, dan moeten er idd echt ernstige hart- of longproblemen zijn. En dat hebben ze gelukkig niet! Ben het wel met Ons Kleintje eens dat ziek zijn ook belangrijk is voor het opbouwen van weerstand. Ben deze week maar begonnen met geven van vitamine D en A. Hopelijk helpt dat iets.

@ Brunette: M&L zijn vanaf dat ze 1 jaar zijn naar het KDV gegaan. Wennen ging eigenlijk heel goed (ondanks de verhalen van de leidster, dat kindjes van deze leeftijd veel moeilijker wennen ;)). Eerste dag zijn ze een uur geweest en toen waren ze ook echt op (ze schrokken steeds heel erg van het gehuil van de andere kindjes, zei de leidster -> terwijl ze niet op of om kijken van elkaars gehuil. Er kan er gerust 1 liggen brullen en daar wordt de ander echt niet wakker van.). Tweede dag zijn ze 2 uur geweest, dat ging al een stuk beter. Derde dag een halve dag (incl. middagslaapje) en vierde dag een hele dag. In het beginnen sliepen ze veel op het KDV (2 slaapjes, terwijl ze er thuis maar 1 doen). Maar dat kwam denk ik echt omdat het zo vermoeiend voor ze was (andere kindjes, veel geluid, andere mensen, speeltjes, etc). Inmiddels slapen ze daar meestal ook nog maar 1 keer, dus ik heb wel het idee dat ze echt gewend zijn. En ze vinden het ook echt prima om te gaan. Gaan oha ook meteen lekker spelen 's-ochtends en zijn 's-middags als ik ze haal ook echt niet oververmoeid. Denk ook wel dat het scheelt dat ze met z'n 2-en zijn, dat lijkt me toch anders dan als kindje alleen.

Tips van mij:
    - niet te lang afscheid nemen. Als jij er een drama van maakt, denken zij ook dat het iets vervelends is.
    - ik breng ze bewust op dinsdag en donderdag, dus met een dag ertussen. Zodat ze op woensdag lekker een rustig dagje thuis hebben.

Wel spannend hoor, dat je weer gaat werken! En twee dagen is ook goed te overzien!

@ Hier: vandaag is Linde voor het eerst alleen naar het KDV. Merle had vanochtend verhoging, dus zij is met mijn vriend thuis. Vind het wel echt een beetje gek hoor, dat ze daar nu alleen is. Ben benieuwd hoe het gaat.

Zo, nu ga ik echt aan het werk. Kom later meer reageren op de rest.

18. Dingetje2

Dingetje2 Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Margit, wij hebben Mika destijds langer thuis gehouden alvorens hem naar het KDV te doen ivm het RS-virus. Toen hij een half jaar was ging hij naar het KDV en wat denk je? Twee weken later had ie het RS-virus al te pakken.. je kan het dus simpelweg niet helemaal voorkomen, uiteindelijk krijgen ze het tch wel. Liefst natuurlijk zo laat mogelijk, dan zijn ze wat aangesterkt. Ivar gaat nu naar een gastouder (samen met Mika) Ik ga hem niet langer thuis houden..

Fleur, jeetje wat een verhaal. Is ook niet niets he wat je allemaal overkomt na zo'n vroeggeboorte!

Ons Kleintje, ja "stom" he dat je zoveel dingen vergeet.. nou ja vergeten.. het slijt zeg maar... ik lees hier ook dingen dat ik denk.. oh ja..

RS-virus, wij werden uitgenodigd mee te doen aan een wetenschappelijk onderzoek deze keer. Je kindje krijgt dan vanaf oktober óf synagis óf een placebo. Ze zijn er blijkbaar mee bezig om de prematuurtjes tussen de 33-36 weken ook standaard het vaccin te geven in de wintermaanden. Maar we hebben er vanaf gezien. Vorige keer heeft het RS-virus zo'n negatieve invloed op ons gehad dat we er deze keer niet zo extreem bewust mee bezig willen zijn.

Adi, jeetje een drieling.. respect hoor! Bij Mika lag destijds ook een drieling op de NICU. Als ik zag hoe druk die ouders er mee waren. Chaotisch gewoon..

Angelbaby, bij MIka vond ik de couv tijd alles behalve prettig. Bij Ivar zijn we een stuk beter opgevangen! Scheelt blijkbaar erg per ziekenhuis.

Juul, mijn broer is ook geboren met schisis. Hij is nu 33 en je ziet er serieus NIETS meer van. Ze zijn enorm kundig tegenwoordig!

Susan27, Ivar heeft ook al vanaf zijn 37 weken nutriton gekregen van de KA. Het mag dus wel ;). Wij zijn er echter mee gestopt, want hij kreeg enorm last van krampjes er van. Donderdag gaan we wegen om te kijken offie goed groeit zonder. Heb namelijk niet het idee dat ie nou meer spuugt zonder de nutriton.

Jipper, zijn je boys jarig vandaag? Als ik zo naar je banner kijk.. zo ja, gefeliciteerd!!!

19. Ons Kleintje

@ margit Ze moeten toch tot en met vier jaar dagelijks 10 druppels vitamine D? dat is voor de botgroei. Tenminste dat advies kreeg ik van ziekenhuis, CB en KA.
    waar is vitamine A voor?
    Ik heb wel eens geopperd bij de kinderarts en huisarts of het goed zou zijn om echinaforce te geven, maar dat werd afgeraden.

ik hoop dat Linde een leuke dag heeft gehad op het KDV,
    Ons Kleintje vindt het (meestal) heel erg leuk op het KDV, hij gaat trouwens al vanaf 4,5 maanden ernaartoe. Hij trekt zich er ook op aan de andere kinderen dus ik denk dat het hem sowieso erg goed heeft gedaan.

20. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    even ander vraagje. mijn meiden zijn bijna 3 zoek een uitdeelcadeautje.. moeilijk man.. ik ben moeilijk namelijk

Deel Deze Pagina