Ik zou niets uitlsuiten. Taalproblemen zijn een van de dingen die ex-prematuurtjes aan hun vroege start over kunnen houden. Maar als ik zie hoe mijn kleine vent, geboren met 27weken en 5 dagen, babbelt en ook al papa zegt, dan zou ik me inderdaad wel zorgen maken. Wordt dat kindje niet in de gaten gehouden door een kinderarts, prelogopedist en cb?
Nou, ik hoorde dat het kindje in augustus een uitgebreid onderzoek krijgt. Moeder heeft zelf van haar geboorte af al een gehoorstoornis. Men vermoedt nu dan ook dat er met het kindje ook iets dergelijks speelt. Maar ja, aan de andere kant luistert hij toch wel naar zijn naam. Gek hè dat je je over andermans kind zo'n zorgen kan maken. Ik ben zo bang dat de ouders in een ontkennende fase zitten en er misschien echt wel iets mis is. Sorry trouwens sowieso voor de inbraak hier, maar jullie zijn echte ervaringsdeskundigen. Het liefste zou ik horen dat ik me voor niets zorgen maak, maar ja... er bekruipt me toch steeds maar het gevoel dat er iets mis is. Ben dan ook blij dat het kereltje nu een keer goed gecontroleerd wordt. Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Groetjes, Josien
Nou, ik hoorde dat het kindje in augustus een uitgebreid onderzoek krijgt. Moeder heeft zelf van haar geboorte af al een gehoorstoornis. Men vermoedt nu dan ook dat er met het kindje ook iets dergelijks speelt. Maar ja, aan de andere kant luistert hij toch wel naar zijn naam. Gek hè dat je je over andermans kind zo'n zorgen kan maken. Ik ben zo bang dat de ouders in een ontkennende fase zitten en er misschien echt wel iets mis is. Sorry trouwens sowieso voor de inbraak hier, maar jullie zijn echte ervaringsdeskundigen. Het liefste zou ik horen dat ik me voor niets zorgen maak, maar ja... er bekruipt me toch steeds maar het gevoel dat er iets mis is. Ben dan ook blij dat het kereltje nu een keer goed gecontroleerd wordt. Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Groetjes, Josien
@ josien: Ik werk zelf met kinderen met gehoor en/of spraak/taalproblemen (stoornissen). Ik vind het erg laat en zorgelijk als een kindje van twee jaar nog geen enkel woordje zegt. Het kan goed samenhangen met de prematuriteit, alleen kom je daar moeilijk achter en maakt het niet minder zorgelijk. De hoop van deze moeder is natuurlijk dat haar kleintje 'alleen' achter loopt en dat het vanzelf wel komt. Ik zou eerst naar een audiologisch centrum (verwijzing via KA) gaan om gehoorproblemen uit te sluiten. Slechthorende en dove kinderen hebben een verlate en vaak verstoorde spraak en taalontwikkeling. Het audiologisch centrum doet, als blijkt dat het gehoor wel goed is, ook spraak-taalonderzoek (door een logopedist) en een intelligentieschatting (door een psycholoog/orthopedagoog). Brabbelt hij/zij wel? hoe maakt het kindje zich duidelijk (wijzen, meetrekken, huilen). Zijn er verder achterstanden (motorisch, of sociaal-emotioneel bijvoorbeeld?)? Ik hoop dat je hier iets mee kunt! groetjes, Mary
Lieve Mary, Bedankt voor je antwoord! Het mannetje weet zichzelf wel duidelijk te maken, vooral door te krijsen ... Volgens moeder zegt hij trouwens wel papa en mama (al heb ik dat nog nooit gehoord). Misschien was ik daarover te onduidelijk (of twijfel ik daar zelf misschien wel aan). De kleine man lijkt me verder toch wel aardig wijs. Hij ontdekt graag, maar loopt ook motorisch gezien echt achter. Hij struikelt veel, maar op zichzelf vind ik dat nog niet eens het meest zorgelijk. Ik kan het een beetje vergelijken met mijn neefje die precies even oud is. Die loopt qua spraak volgens het CB ook achter, maar maakt wel al zinnetjes enzo. Daarnaast wordt mijn neefje echt te klein geacht door het CB (te klein en te licht). Maar het mannetje waar ik het hier over heb, is misschien wel net zo klein en licht als mijn neefje was met 1 jaar en 8 maanden . Ik vind het allemaal best wel zorgelijk. Ik heb begrepen dat ze heb voor een generale diagnostiek nu naar het ziekenhuis doorgestuurd hebben. Volgens mij is dat bij een kinderarts. Ik neem aan dat hij toch wel weet waar hij naar toe door kan sturen of niet? Weet je trouwens of hij audiologisch achter zou kunnen lopen, maar wel op zijn naam reageert. Ik merk namelijk dat hij daarop wel reageert, dus echt slecht horen zal hij dan toch niet? Liefs, Josien (die misschien lichtelijk overbezorgd is)
@ josien: van een kind van bijna 2 en een half jaar mag je toch wel 3 a 4 woordzinnen verwachten. In ieder geval 2 woordzinnen. Dus ook al zegt hij wel pappa/mamma, dan blijft het zorgelijk. De kinderarts/het ziekenhuis weet precies waarnaar ze moeten verwijzen, maar gezien de familiaire problemen met het gehoor zou ik voor het audiologisch centrum gaan. Audiologisch 'achter lopen' (dus dat je het weer inloopt/inhaalt) kan eigenlijk niet, tenzij het kindje geleidingsverliezen heeft door veel verkoudheden en/of middenoorontstekingen. Daar kijken ze naar, maar ook naar evt perceptieverliezen (dus evt slechthorendheid of doofheid). Als hij reageert op zijn naam lijkt doofheid me uitgesloten; slechthorendheid zou dan nog wel kunnen. Zeker gezien de SH van moeder. Je kunt kijken of hij ook reageert als hij je mond/gezicht niet ziet (zonder mondbeeld/ mimiek) als je zijn naam noemt (hou er een boekje/krant voor bijv). Of als je achter hem staat en zijn naam zachtjes noemt. Maar als hij motorisch ook echt achter loopt, is er ook een reele kans dat de achterstand in de spraak-taalontwikkeling een onderdeel is van een algehele ontwikkelingsachterstand. En dat gaan ze waarschijnlijk uitzoeken in het ziekenhuis. Succes en als je nog vragen hebt, PB me maar!
hoi meiden, Ik dacht ik voeg me aan jullie groepje toe. Ik ben Sara moeder van Indra 5 jaar (geboren met 35 weken) en Rio 4 weekjes oud (geboren met 29,4 weken). Rio is een pittig ventje en doet het tot nu toe geweldig, hij ligt nu in een streek ziekenhuis en groeit als kool, hij is bijna 2 kilo! Ben zo trots op hem. Ga straks lekker met hem buidelen. tot klets! xxx Sara
Hartelijk gefeliciteerd! Sorry meiden, ben een tijdje niet geweest. We zijn verhuisd dus druk met nieuwe huis en natuurlijk met Jamelia. We hebben besloten de hond weg te doen, omdat we toch bang zijn dat Jamelia er niet goed tegen kan. Die 2 zijn wel erg gek op elkaar, maar vind dat haar gezondheid toch voor gaat. Bovendien belden er mensen die hem ontzettend graag wouden hebben, en hem meer kunnen bieden dan wij, dus dat heeft mijn beslissing doorgezet. Liefs
@ sara: nogmaals gefeliciteerd en welkom! @ angel: welkom terug! Alles goed gegaan met de verhuizing? Kan me voorstellen dat je de hond weg doet, maar lijkt me toch ook wel moeilijk (tenminste ik was vroeger thuis bij mn ouders altijd erg gehecht aan de hond)... Hier gaat alles goed; controle gehad in de VU: 65 cm en 7310 gram! Ontwikkelt zich volgens gecorrigeerde leeftijd goed! Het omrollen lukt nog niet bij iedere poging maar gaat wel steeds beter! Ook oefenen we met zitten en dat verbetert met de dag! Nog geen eerste woordje, maar ik probeer hem zo vaak mogelijk het woord mamma te zeggen, zodat ie goed weet wat ie als eerste moet zeggen straks! Groentehapjes gaan nu redelijk goed, zo lang ze maar uit een potje komen.... Ik probeer soms een stukje brood te geven, maar hij houdt het gewoon niet vast en wil er (nog) niks van weten... Hoe hebben jullie dat geintroduceerd? Vakantie in Madeira was top en ging hardstikke goed!
Marywoods, ik heb eerst af en toe een korstje gegeven, maar Patrick wilde daar ook niets van weten. Toen ben ik brood gaan weken in melk en heb dat gegeven, maar daar ben ik ook snel vanaf gestapt. Ik ben gewoon brood met beleg gaan geven en dat ging in eerste instantie prima. Nu heeft hij weer een weigerfase, maar dat zal wel weer over gaan. We hebben nog niet echt beleg gevonden wat meneer blieft.
gewoon gedoopt in koe-melk malaika? en wat voor beleg heb je geprobeerd? iets van appelstroop ofzo? Of is dat te zoet?
Ik heb het in opvolgmelk gedoopt. En als beleg heb ik geprobeerd: smeerleverworst, smeerkaas, jonge kaas, jam, appelstroop, Philedelphia, boterhamworst. Ik heb nog niet echt een favoriet ontdekt. Momenteel vind hij alles bah.
Hallo! Ik ben niet zo'n forum tiep, heb hier wel een tijdje meegelezen/geschreven in het Augustusmama's topic. Maar inmiddels ben ik op 15 Juni bevallen van een zoon, Levi. Met 29+6 wkn is hij geboren en woog 1750 gram! Hij heeft 2,5 week in het AZM gelegen en is nu alweer een dikke 2 weken dichter bij huis in het ziekenhuis in Roermond. Het gaat heel goed met hem, ligt nog wel aan de monitor (is ook nog geen 35 weken) en drinkt nu gedeeltelijk zijn voeding zelf. Houd zich goed op temperatuur zonder hulpmiddelen (ligt alweer 1,5 in een bedje) en weegt inmiddels 2600 gram. APGAR was ok, gehoortest ook, de fysio geeft hem een 10 en verder geen bijzonderheden. Wil hier wel een tijdje meelezen/schrijven. Meteen een vraag, Levi krijgt Nutriton door zijn voeding, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, welke fles/speen gebruiken jullie? Hij heeft nog niet zo heel veel kracht en we zijn op zoek naar de juiste combinatie.
@ galadrose: welkom! Levi gaat dan wel als een trein joh, goed zeg! Ik gebruik nu jbpm sinds een maand of 2 en het bevalt goed. Hier de difrax S-fles met zowel small als medium spenen. Meestal eerst een tijdje de small en daarna de medium, want als ik direct de medium erop doe, dan is hij veeel te vlug klaar en met alleen de small krijgt hij het wat moeilijker weg ivm de dikte. Misschien ook zoiets proberen met afwisselen? Succes!
Hallo Galadrose, gefelciciteerd met de geboorte van Levi. Ik heb ook lang jbpm gebruikt en wij waren zeer tevreden over de Avent-fles met 1-2-3-speen. Je kunt dan zelf proberen bij welke stand het drinken het makkelijkste gaat.
Dank jullie wel voor de tips, zodra we richting huis gaan moet ik van het zieknhuis idd andere spenen gaan proberen. De Avent had ik al in huis maar die fles van Difrax ziet er wel fijn uit, ga eens rondneuzen.
Vanaf begin tot de dag van vandaag gebruiken wij Avent-flessen met 1-2-3-speen erop. Ideaal vooral met het indikken (JBPM) In het Zh heb ik voornamelijk de difraxflessen gebruikt met een S-speen. Toen werd haar melk niet verdikt!
Toen ik nog Nutriton gebruikte, zette ik de 3 standen speen op de fles want anders lukte het mijn zoontje ook niet om het te drinken..
Galadrose, proficiat met de geboorte van Levi! Heel toevallig heeft Stijn in dezelfde ziekenhuizen gelegen: 6 dagen in het AZM en 4 weken in Roermond. De wereld is klein...
Ik ben ook begonnen met eerst een broodkorst aan te bieden, daarop wilde hij wel sabbelen, maar verder niets. Toen begonnen met een broodje met beleg (zonder korsten, in ienieminiestukjes) en dat ging veel beter. Inmiddels is hij het goed gewend en eet hij al wat grotere stukjes. Favoriet hier op de boterham zijn geprakte banaan of aardbeien. Verder krijgt hij smeerkaas, smeerworst, appelstroop, pindakaas en fruithap.