Prematuur mama's

Discussie in 'Prematuur' gestart door moon85, 9 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Nou, daar zijn we dan mooi klaar mee haha... Maar weer even doorbijten...

2. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    mary, ontzettend stout zijn ze.. als ik nee zeg schudden die koppies ook nee en schieten ze in de lach. en vaak denk de andere ooooh leuk, we gaan het nee spel doen, ik ga mee doen. moet ik er 2 van de dvdspeler aftrekken.. consequent zijn is zoooo moeilijk.. echt stout zijn ze. die oogjes alleen al..maar ik vind alles grappig natuurlijk

jipper. ontzwangeren duurt 9 mnd ;)

3. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @ mj:
    lastig he? Thomas vindt nee tegenwoordig ook erg grappig.... :) Maar ja, ik ga niet alles van de salontafel en lage kastjes weghalen. Ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik 3 x 'nee, mag niet' zeg en zijn handje wegtrek met een boos gezicht (dat hij alleen maar een grappig gezicht vindt geloof ik...), en als hij het daarna nog niet snapt of doet, dan haal ik hem weg bij hetgeen hij wilde pakken... lastig hoor. En stiekem vind ik het natuurlijk wel grappig dat ie alles wil ontdekken en pakken; volgens mij 'ruikt' ie dat ;)

Oh ja, doen/deden jouw meiden moeilijk met tuitbekers? Thomas wil alleen maar uit de fles. Heb nu een nuby gekocht met zo'n zacht tuit van siliconen. Het gaat al beter, want hij laat hem wel toe in zijn mond, maar hij wil er niet op zuigen en schudt dan zijn hoofd weg..... zucht..

4. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Oh meiden wat heerlijk klinken die 'stoute' verhaaltjes! Vind het erg leuk om te lezen! :) Meer, meer, meer :D

Ferry is nu op het punt dat als hij honger heeft dat er 'a la de minute' eten in moet, anders gaat hij keihard huilen :D Zijn speen eet hij zowat op als hij nog eventjes moet wachten :)

@ Jipper: Haarlem- Amsterdam is 20-25 minuten rijden ;)

5. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    mary, ja was even wennen zo'n beker, was er snel mee begonnen. gewoon blijven aanbieden en als het niet gaat overgieten in de fles. komt vanzelf
    Hier wordt nog wel flink met de flessen op tafel getrommeld, dus wanneer ze uit een normale beker kunnen drinken zonder het door de kamer te smijten?

Eten hetzelfde. wat een rotzooi kan dat worden :) gister spagetti gegeten. ze zaten onder en akeesh heeft haar bord ondersteboven gehouden. alle spagetti op de vloer.. ach ja. we hebben laminaat...

verder kunnen ze ontzettend keten in bed. lachen en gillen. zo leuk om te horen.

o,ja en bij mij heeft weghalen echt geen zin. ze gaan er gewoon weer naartoe. we gaan maar een tvmeubel aanschaffen met deuren die opslot kunnen...

6. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    als ik hem zelf laat eten dan gaat ie er alleen met zn handen in roeren om dan vervolgens in zijn gerzicht te wrijven. ;) De motoriek om zijn lepel vast te houden en naar zijn mond te brengen is er geloof ik nog nit. Dus ik 'voer' hem nog...
    Uit een gewone beker lukt al helemaal niet, maar zelfs een ttuitbeker/antilekbeker wil hij dus niet. Na ja, blijf maar proberen...

Hij ligt trouwens nu gezellig te kletsen in bed... vind ik altijd zo gezellig om naar te luisteren. Hij had al lang al in dromenland moeten zijn, maar ja ;) Nt in bad was het ook nog dikke pret en al helemaal bij het afdrogen, dus hij is nig niet helemaal in de 'zen ik-ga-rustig-slapen-modus' geloof ik ;) Lijkt me met twee helemaal feest! Kunnen ze elkaar lekker aansteken!

7. enna

enna Actief lid

9 apr 2008
    280
    0
    0
    verzorgende
    Tilburg
    Hoi!

We hebben vrijdag Katie mee naar huis mogen nemen. Echt geweldig!
    Ze is nu dus al een paar dagen thuis en ik geniet. Maar ben wel erg moe, het is best spannend zo met die kleine in huis!
    Ik heb 3 dagen couveusenazorg gehad, vanaf vandaag staan we er alleen voor.
    Katie heeft nog veel moeite met de fles drinken, ik ben gestopt met borstvoeding. Heb er een candidainfectie bij gekregen, zo pijnlijk zijn mijn tepels en borsten nog nooit geweest! Door de pijn liep mijn borstvoeding gelijk terug naar nog maar zo'n 10cc en toen was ik het zat.
    Dus nu krijgt ze de fles, maar dat vind ze nog best lastig. Ze is na een 10 minuten drinken totaal uitgeput en dan heeft ze nog maar de helft op. De andere helft ben ik een half uur mee bezig om het binnen te krijgen. Ze krijgt nog maar 50cc, dat wordt wat als ze het ophogen.
    Ze zou eerst met sonde naar huis gaan, maar de vpk in het ziekenhuis vond dat ze wel zonder kon. Ik ben het er toch niet zo mee eens hoor.
    Verder krijgt ze ferro en kan ze ineens heel slecht poepen. Ze heeft al 2 dagen geen ontlasting gehad!
    Vanmiddag moeten we naar het ziekenhuis om haar te wegen, heb dan iig genoeg te vragen!

@uk, ik slikte domperidon om mijn melkproductie te verhogen. misschien is dta ook iets voor jou? Het hielp wel, ik ging van 20 naar 40cc. Maar ik kolfde ook om de 3 uur, dus 7 tot 8 keer perdag en daarnaast gaf ik dan 3 keer de borst.
    Hoe gaat het met Ferry? Hebben jullie een goed weekend gehad?

@all, en jullie ook een fijn weekend gehad?

8. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    @enna; super dat jullie meisje lekker thuis is. Nu kan het grote genieten beginnen!
    Hopelijk gaat het drinken ook steeds beter. Misschien helpt een andere fles of speen haar wel. Er is zoveel te krijgen tegenwoordig.
    Heb je antwoord kunnen krijgen op je vragen vanmiddag in het ziekenhuis? Ik hoop het. Sterkte hoor, maar vooral 'genietse'!

9. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

enna: ik ben blij dat het zo goed met jullie gaat! Als je je zorgen maakt over het drinken van Katie, misschien kun je haar dan even extra wegen? Zolang ze genoeg plast en aankomt is er niets aan de hand?

Met Ferry gaat het wel goed. Ze moeten nu wel 2 puncties doen (weet niet of je het verhaal van de operatie hebt meegekregen?), maar op zich gaat het goed ;) Vandaag mocht ik zijn monitorstickers van hem af halen. Hij heeft alleen nog de saturatiemeter. Morgen gaat waarschijnlijk de saturatiemeter ook weg en dan is hij zonder monitor! Pfff best eng hoor! Die monitor vertelt me normaal hoe het met hem gaat. Nu moet ik echt naar hem kijken hoe hij zich voelt ;) Hoop maar dat het snel went ;)

Ik mag gelukkig zijn eigen dekentjes/ lakentjes meenemen, dan wordt het toch iets meer als thuis. Dus ik ga morgen lekker op zoek naar wat ik allemaal kan meenemen :D
    Ferry is trouwens behoorlijk aangekomen! Hij weegt nu 2590 gram. Ben zo trots op hem.

Helaas gaat het aanleggen helemaal niet goed meer. Hij raakt echt gefrustreerd en de lactatiekundige denkt dat het door de fles komt. Ik vind het echt heel zielig, want hij raakt helemaal over de zeik. Dus dat doen we niet meer. Dan maar alleen kolven. Ook dat gaat nog niet super,maar ja, alle beetjes helpen ;) In het andere ziekenhuis kolfte ik 50-100 cc, maar helaas is het teruggelopen naar 20-45 cc. Ik ga proberen me er niet druk om te maken, dat helpt namelijk ook niet.

Hoe is het verder met iedereen?

10. Joni80

Joni80 Actief lid

29 aug 2008
    160
    0
    0
    Deventer
    @enna wat super dat je meissie lekker thuis is. En het is ook spannend als ze net thuis zijn.

Wat leuk dat hier nu ook wat leven komt.

Zijn jullie kindjes ook zo vaak ziek? Hier gaat het meestal een week goed en dan is hij weer ziek. KA zegt dat het door het jaargetijde komt en doordat hij naar een KDV gaat. En dat zegt de HA ook, maar het is zo zielig.

11. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @ enna: wat fijn dat ze thuis is! Is heel spannend, dat weet ik nog precies, maar het went hoor! Hier in het prille begin ook moeite om hem genoeg te laten drinken. Hij knoeide veel, viel in slaap als ie op de helft was en dan vervolgens een uur bezig de rest er in te krijgen... En dan ook nog reflux, dus was bang dat ie nooit genoeg zou aankomen. Maar die zorgen waren voor niets, want hij groeide (en groeit) prima! Misschien idd wat verschillende flessen uitproberen en misschien helpt verhogen per fles en minder flessen per dag juist wel. Dat was hier op een gegeven moment wel zo, hoewel Thomas wel wat ouder was hoor!
    En die ontlasting: is hier ook altijd een probleem geweest en nog soms (tenzij hij tandjes krijgt ;) ). daarom relatief vroeg begonnen met fruit en veel tussendoor laten drinken (maar ja reflux he, dat spuugde hij grotendeels weer uit) en roosvicee laxo enzo, maar daar is Katie nog te klein voor. spuitje maiskiemolie door de fles doen anders?

@ uk: spannend he van de monitor af? Ik herken dat gevoel wel, dat je bang bent niet te kunnen zien of het wel goed gaat met je kind zonder al die draden toeters en bellen. Maar ze weten echt wel wat ze doen daar hoor!

@ joni: hier ook veel ziek,hoewel ik nu het idee heb dat ie er wel steeds sneller bovenop is, dus misschien toch wat weerstand aan het opbouwen is. Is inderdaad een combi van gevoelige luchtwegen door prematuriteit, jaargetijde en KDV.... Wij hopen dan ook op een vroeg voorjaar, dan kunnen we eindelijk met de Flixotide-puffer stoppen! ;)

12. enna

enna Actief lid

9 apr 2008
    280
    0
    0
    verzorgende
    Tilburg
    @uk, wat leuk dat je je eigen dekentjes enzo mee mag nemen. Dat maakt het idd meer eigen. Bij Katie mochten we dat wel, maar ze waarschuwden dat het wel eens in de was kon verdwijnen. Ik had wel haar couveuse en bedje vol met knuffels staan. Het was ook geweldig toen ze kleertjes aanmocht. Toen werd ze echt meer eigen.
    En spannend he van de monitor af! Ik heb de eerste nacht echt wel even gebeld hoe het ging. Vond dat echt superspannend. Maar het is ook zo gewend eigenlijk! En weer minder draadjes aan je kindje is helemaal goed :)

Maandag ging het wegen niet door, dus dat gebeurd vanmiddag. Dan moeten we toch naar het ziekenhuis voor het oogonderzoekje.
    Ze heeft inmiddels gelukkig al gepoept. We hebben haar een klein beetje zonnebloemolie gegeven en dat hielp goed!
    En zelfs het flesje gaat al beter, de ene keer drinkt ze 65cc leeg en de andere keer maar 40cc. Maar zo krijgt ze wel gemiddeld 50cc binnen. Ik ben idd verschillende flesjes aan het proberen.
    Weten jullie of een prematuurbaby weet wanneer ze genoeg heeft? Of kun je 100cc aanbieden en gaat dat er ook in?

Katie is ook al meer wakker, dan wil ze heel graag sabbelen. Ik leg haar nu weer aan op die momenten. Dat is echt heerlijk! Er komt amper voeding uit mijn borsten, maar het contact samen is super.
    Vannacht wel een onrustige nacht gehad. Als ze bij mij lag was ze rustig, zodra ze in haar bedje ging, ging ze zwaaien met haar handjes en kreunen enzo. Zo zielig! Dan nam ik haar maar weer bij me. Ook niet de oplossing, want heb amper geslapen. Herkennen jullie dit? En wat deed/doe je dan?

13. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    enna wat heerlijk dat ze thuis is en zo herkenbaar. hier duurde elk flesje ook echt een uur en ze wouden alleen bij mij drinken. dus 2 uur flesje, uurtje rust en daar gingen we weer.. pffff en dat 24 uur lang. hoe heb ik het volgehouden ;) maar meid het gaat beter. straks klokt ze het in een keer weg. idd andere speen? 123 speen ofzo, extra gaatje erij prikken.. en voor de ontlasting misschien andere poeder gebruiken?

mary, vork of lepel gaat ook niet hoor. maar geef ze grote stukken en dat eten ze vaak met hun handen. stuk wortel.

jo, ja hier erg vaak ziek in november/december, maar net als mary lijkt het nu minder te worden.. maar wel veel verkouden. laat het maar snel lente worden.

Uk, spannend, mag ze vast snel naar huis

14. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    @uk; hopelijk betekent van de monitor afgaan ook dat hij snel met jullie mee naar huis mag. Hopelijk is het einde nu echt in zicht en kunnen jullie straks gaan genieten van jullie kleine mannetje.

@enna; fijn dat het beter gaat met de ontlasting en het drinken. Ik kan er niet over meepraten, want onze jongens drinken altijd erg goed. Wel gulzig en wij hebben inderdaad het idee dat je er 200 ml in kunt gooien zonder dat ze stoppen. Maar ik weet niet of dat voor andere prematuren ook geldt.

@mary & mj; hoe is het met jullie kleintjes?

Wij zijn vandaag naar het Sophia geweest voor de eerste controle. Het ging super. Ze waren hardstikke wakker en hebben al hun kunsten vertoond aan de dokter. Die was dan ook super tevreden. Wat een heerlijk gevoel! We zijn zo trots! Overigens zijn ze, sinds de laatste weging op het cb, 1 kilo aangekomen in 3 weken! Hoezo een inhaalslag?! Ze wegen nu bijna 5 kilo allebei...

Na het bezoek aan de arts zijn we nog langsgegaan bij mensen die we kennen uit de ziekenhuistijd. Hun kindje ligt nog steeds in het ziekenhuis. Al bijna een half jaar dus... Die zien echt af zeg! En ze hebben nog totaal geen uitzicht op naar huis gaan, want de artsen kunnen maar niet ontdekken wat er met het kindje aan de hand is.
    Nu weten we nog meer hoeveel geluk wij hebben met twee wolken van jongens, zo gezond als een vis! Word je echt weer even met je neus op de feiten gedrukt...

15. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @ enna: misschien inbakeren als ze erg onrustig is en veel 'wappert'? Dat hielp hier wel. We hebben het niet te lang gedaan (anders is het afleren weer zo'n lang proces), maar het werkte wel. Of wiegje naast jouw bed en jij met je arm over de rand hangen (terwijl je lekker blijft liggen) en je pink in dr mond?... Slaapt natuurlijk niet top, maar is beter dan niks....

@ mj: ga het ook niet forceren hoor, blijkbaar is hij er niet aan toe om zelf te eten... Komt wel (hoop ik)

@ jipper: heb wel het idee dat hij (nog steeds) niet goed kan inschatten wanneer hij vol zit. Komt misschien ook door de reflux...? Gaat op zich wel goed hier, maar we blijven snotteren en hoesten en soms een beetje troepjes in z'n oogjes. Maar wat ik al zei, hij is er wel steeds weer snel vanaf. Dus dat is wel wat verbetering. Maar voorlopig blijven we dus Flixotide puffen, tot hij echt minder vaak ziek is. Maar hij heeft geen koorts ofzo meer gehad de afgelopen weken, dus dat is fijn! En super vrolijk hoor! Wil alleen maar staan en klimmen met een grote grijns op zijn koppie ;)
    Oh ja en hij zei van de week "ijtje" (=Nijntje)! Goed he?!

16. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Wat een knapperd is die zoon van jou! Ik kan niet wachten tot onze jongens ook een beetje gaan brabbelen/praten. Ben zo benieuwd hoe hun stemmetjes klinken. Ze gaan wel steeds meer geluidjes maken. Dat is echt super. Soms lijkt het zelfs alsof ze al een beetje schateren. Heerlijk!
    Wel vervelend dat Thomas steeds ziekig is. Daar hebben wij gelukkig geen last van (afkloppen!). Geen puffers of andere zaken, blakend van gezondheid met rode wangen. Wat wil je nog meer?
    Genietse!

17. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @ jipper: het is zo lief joh, om het stemmetje van je eigen kind te horen! Hier begon het kwakkelen met een maand of 7; de eerste 7 maanden heeft ie nog lekker om mamma's weerstand kunnen teren, maar toen die 'op' was, moest ie het zelf doen....
    Lekker dat je mannen zo goed gaan!

18. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Enna: Hier kunnen de dekentjes ook in de was verdwijnen, maar dat nemen we maar voor lief ;) Vind het zo fijn om z'n eigen spulletjes te gebruiken. De monitor is trouwens nog steeds niet uit. Ik weet niet waarom niet, maar heb het ook niet gevraagd :)
    Ferry geeft heel duidelijk aan wanneer hij genoeg heeft gehad (dan duwt hij de speen eruit) en wanneer hij nog honger heeft. Vandaag lag hij om 10:00 uur al te gillen om eten terwijl hij pas om 11:00 uur krijgt. Even voor elven hebben we de fles gegeven en daarna bleef hij met zijn mond open en op zoek naar de tepel :) Ik heb hem daarna toch (na lang twijfelen) even aangelegd en hij begon zowaar te drinken :confused: Toen hij hem eventjes losliet heb ik mijn borst weer weggestopt, want ik wist niet of hij wel meer mocht als zijn flesje.

Jipper: wat fijn dat je mannetjes weer zijn goedgekeurd en zo lekker aangekomen ook!

Marywoods: wat vervelend dat hij steeds ziek is. Lijkt me helemaal niet leuk om te zien. Maar wat lief dat hij al begint met praten! Kan me voorstellen dat je erg trots bent :D

Met Ferry gaat het op zich heel goed. Ben blij om te zien dat hij een heel vrolijk mannetje is, ondanks wat hij allemaal meemaakt in zijn jonge leventje. Vandaag had hij alleen bloed bij de ontlasting dus ik heb gelijk een verpleegkundige erbij gehaald. Er is gelijk wat naar de 'poepdokter' gegaan dus het is even afwachten ;) Hoop dat het niets is...

19. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    mary wat goed van hem. zie je maar weer he. jij maakt je zorgen over zijn kruipen lopen etc, maar hij is gewoon snel met praten..
    en wat betreft eten. ik heb nog nooit een jongen van 16 gezien die door zijn moeder gevoerd wilt worden. hij heeft nog heel zijn leven om zelf te eten.

jipper, ja ik ken dat gevoel van met je neus op de feite gedrukt worden. heb dat nu nogsteeds als ik lees dat kinderen van 26/27 wkn overlijden.. pfff brok in mijn keel krijg ik elke keer weer..

uk hoop dat er niks is met ferry, laat ej het ons even weten.. succes meid

20. bienepien

bienepien Nieuw lid

30 jan 2009
    2
    0
    0
    persoonlijk begeleider autistische jongeren
    voorschoten
    Hallo allemaal,

Ik ben sinds 13 oktober moeder van 2 zoontjes, Tim en Thom. :D
    Met 25 weken brak 1 van mijn vliezen en ben ik opgenomen in het ziekenhuis. Na een week ben ik nog verkast naar Groningen (terwijl ik in Leiden lag), omdat ik dreigde te bevallen en er geen plaats was voor de kids. Na 4 dagen was ik weer terug. Na 5,5 weken plat liggen vonden de dreuten het toch echt tijd worden om de boze buitenwereld te gaan ontdekken. Eigenlijk was er weer geen plek en moest ik naar Amsterdam, maar ik heb de ambulance nooit gehaald, want Tim stak er gelukkig een voetje voor! Ze zijn met 31+1 weken via een keizersnede geboren.
    Tim woog 1100gr en Thom 1600gr. Ik mocht na 5 dagen naar huis en de kids zijn toen verhuisd naar een ander ziekenhuis. Thom heeft 5 weken in het ziekenhuis gelegen met alleen een sonde en Tim heeft 11 weken in het ziekenhuis gelegen, waarvan 8 aan de infantflow en 2,5 aan de lowflow.
    Inmiddels weegt Tim 4,5kg en Thom 5kg en zijn ze ruim 15 weken oud. Het gaat super, al zijn ze wel telkens vreselijk verkouden. De fysiologische zoutampullen zijn hun beste vriendjes :p
    Ondanks dat het erg goed met ze gaat, begin ik nu te merken wat een impact de afgelopen maanden op mij heeft gehad. Gelukkig kan ik nog tot half april thuisblijven :thumup:

Deel Deze Pagina