Prematuur mama's

Discussie in 'Prematuur' gestart door moon85, 9 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hey Sam,

ik denk niet dat je dochter in de couveuse komt hoor. Met 2700 is ze daar te groot voor. Het kan wel zijn dat ze in een warmtebedje komt. Het is even afwachten hoe ze het verder doet,maar super dat ze al zo gegroeid is!
    Een test voor wiegendood? Wat bedoel je?

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Sam, ze zijn je wel bang aan het maken...
    Ja het schijnt zo te zijn dat prematuurtjes (onder de 37 weken) iets meer kans hebben op wiegendood, maar deze kindjes worden ook allemaal heeeeel goed in de gaten gehouden!

Beide meiden hebben geen test gehad voor wiegendood (heb er pas recent van gehoord dat dit bestaat, weet niet wat het inhoudt).

Met 2700 gram hoeven ze normaal gesproken niet in een couveuse. De grens ligt rond de 2500gr (en dan natuurlijk nog afhankelijk van allerlei zaken).
    Fay is geboren met 2600gr en zij was kennelijk een twijfelgeval, maar mocht toch meteen in zo'n normaal doorzichtig bakje/wiegje.

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Uk gefeliciteerd met de thuiskomst van Ferry.
    Female81, gefeliciteerd met je dochter. Ik heb een vergelijkbaar verhaal, Sam is geboren met 30.1 week ivm pe-HELLP. (18-12-2006, dus al weer even geleden)

Hier is het nu bijna 2 jaar geleden dat ons meisje na 12 weken mee naar huis mocht, blijft wel bijzonder hoor!

Birdy en Rijffel, wat doen jullie om de bv/kolf resultaten omhoog te krijgen? (mag in pb'tje) Dus hoevaak kolf je hoe lang, gebruik je eventueel hulpmiddel? Ik wil jullie wel een paar tips geven die mij hebben geholpen.

4. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Blij dit te lezen meiden!
    Die test is een soort slaaptest, dan moet de baby er een nacht overnachten...
    Ik snap sommige mensen niet hoor, zoiets zeg je toch niet tegen iemand die moet gaan bevallen... :-s

5. Rijffel

Rijffel Niet meer actief

Dag mama's

Onze Carice doet het gelukkig nog steeds super.

Uk: Ze heeft gister nog een keer een dipje laten zien, anders had ze van de bewaking afgemogen, maar nu weer op naar de volgende 48 uur.

Vanmorgen weer 25 uit mijn borst gedronken! Ik probeer nu echt met alle beetjes blij te zijn, zoals je zegt alle beetjes zijn meegenomen.
    Voorlopig blijf ik gewoon kolfen en zo vaak mogelijk aanleggen.

Ze heeft nu haar kleertjes aan, en wat maakt dat al een verschil zeg.

Ze is gelukkig niet zo heel licht geboren: 2416 gram, en vanmorgen zat ze op 2506! eerst natuurlijk wat afgevallen, maar ik vind het echt super om ta zien dat ze weer aankomt.

Ik heb wat terug gelezen, en ben nu wel een klein beetje op de hoogte van jullie situaties, maar soory als ik het soms niet helemaal volg.

Dag Sam, 36 weken noemen ze officieel nog een prematuurtje. Wat is de reden dat je zo vroeg word ingeleid als ik vragen mag? Heel veel sterkte en succes. 4 weken eerder al genieten van je kleintje.
    Ik blijf het vreemd vinden dat ze nu nog eigenlijk bijna 4 weken in mijn buik had moeten zitten.

Bij mij weten ze niet de oorzaak van de vroeggeboorte, weten jullie het wel?

Liefs

6. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Lieve dames,

Ik ben een tijdje hier niet geweest wegens omstandigheden!

Jayda is nu 1,5 jaar oud (gecorrigeerd 1 en 3 maanden) en ze doet het prima.

Ze is wel vaaaaaaaaaaak geweest de afgelopen manaden. Ik hoop dat we het ergste al gehad hebben.

Ze kan sinds kort voorruit kruipen en brabbelt aan één stuk door. Echt een deugnietje!

7. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Hé juffie, goed te lezen dat het goed gaat met jullie! Dat vele ziek zijn is herkenbaar, maar ook hier gaat dat nu stukken beter! Thomas loopt nog niet, maar schuifelt wel aan de salontafel en wil alleen nog maar staan en klimmen! ;)

8. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    @Sam; Welkom hier! Een spannende tijd voor je. Hopelijk krijg je hier antwoorden op de vragen die je hebt en kun je straks lekker gaan genieten van je kleintje!

@Rijffel; Ook welkom hier! 25 ml. uit de borst drinken is hardstikke knap! Hoezo blij met alle kleine beetjes? Dat is best veel hoor! Verwacht niet dat ze ineens 100 ml. gaat drinken. Heb niet te hoge verwachtingen, dat kan alleen maar tegen je gaan werken. Bovendien groeit ze zo te lezen goed en gaat het verder ook prima. Geniet er maar lekker van en focus je niet teveel op de (borst)voeding.

Hier overigens geen oorzaak gevonden voor de vroeggeboorte. 'Gewoon' pech...

9. Spekkie

Spekkie Actief lid

7 apr 2008
    407
    0
    0
    Hoi meiden,

Ook ik kan me aansluiten hier. Vorige week zondag ben ik met 33+4 bevallen van mijn twee jongens. Op zich gaat alles echt hardstikke goed, maar ik merk nu dat ik de hele situatie toch wel moeilijk vind af en toe. Maar dat zal voor jullie niet onbekend zijn...
    Het is ook zo'n spannende tijd met zoveel veranderingen.

Ook ik ben nu bezig met borstvoeding, en tot nu toe kan ik het aardig bijbenen maar ik wil toch graag die productie wat omhoog hebben. Dus als er nog iemand tips heeft, graag!

10. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    @Spekkie; Allereerst heel erg gefeliciteerd met de geboorte van je jongens. Wat leuk, weer een tweelingmama erbij! Hoe gaat het nu met de boys? Worden ze beademd, liggen ze in de couveuse, hoe zwaar waren ze bij geboorte? Hoe is de bevalling gegaan? En zeker niet onbelangrijk, hoe gaat het met jou en je partner?
    Daarnaast wil ik je ook heel veel sterkte wensen nu en in de komende tijd. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn, maar houd moed, er wordt goed voor je kindjes gezorgd. En als je vragen hebt of even je ei kwijt wilt kan dat natuurlijk hier!

Wat betreft de borstvoeding. Ik neem aan dat je kolft. Om de productie op te voeren kun je dat per dag vaker gaan doen, bijvoorbeeld 1 of 2x extra kolven. Maar je bent nog maar 1 week borstvoeding aan het afkolven/geven, dus het wordt vanzelf waarschijnlijk meer. Zeker als over een tijdje je jongens (hopelijk) zelf uit je borst kunnen gaan drinken. Maar, zoals het hier al zo vaak is gezegd, richt je vooral op je kindjes nu en de borstvoeding is goed en best belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste. Dat zijn je jongens. Dus maak je niet te druk over de borstvoeding!
    Nogmaals heel veel sterkte, ook met het kolven, want dat is echt niet gemakkelijk om vol te houden in deze periode. Hou je taai!

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    >>> Inbraak <<<

Spekkie van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie mannetjes! Hoop dat ze snel groot groeien en lekker mee naar huis mogen!

Borstvoeding, probeer idd een keer extra te kolven en probeer snachts een kolfmomentje in te lassen! Nachtvoedingen zijn namelijk super voor je productie ;)!

Liefs, Hanneke!

>>> Uitbraak <<<

12. Spekkie

Spekkie Actief lid

7 apr 2008
    407
    0
    0
    Jipper en Hanneke, bedankt voor de felicitaties en tips!

Ik kolf idd het grootste gedeelte, verder probeer ik ze drie keer per dag aan te leggen in het ziekenhuis. Twee keer per dag halen ze meestal wel de volledige voeding, dus daar ben ik al echt superblij mee! Ik heb tot nu toe eigenlijk de voedingstijden aangehouden, maar ik ga eens proberen of ik kan schuiven zodat ik om de twee uur ipv drie uur kolf op sommige momenten. Dan moet het lukken om net die extra keertjes te pakken. En de wekker zetten :)

De bevalling, nou die kwam dus echt heel plotseling opzetten. Of nou ja... mijn vliezen braken 's nachts, en dat was dus totaal onverwacht. Het is toen 24hr rustig geweest, geen harde buiken oid. Maar uiteindelijk begonnen die toch door te zetten, ondanks remmers. Dat werden al snel weeen en na ongeveer 36 hr na het breken werd ik naar de verloskamer gereden met 4 cm ontsluiting (dat was 12 uur 's middags). Toen volgde eigenlijk de zwaarste paar uur, hele gemene rugweeen die op den duur nauwelijks op te vangen waren. Ik herinner me nog dat ik om pijnstilling gepiept heb met 8 cm ontsluiting :) Maar dat ging natuurlijk niet meer (en gevoelsmatig wilde ik dat eigenlijk ook niet, ik was alleen lichtelijk uitgeput). Om 18:08 ben ik bevallen van Ivar (2035 gr), en om 18:41 van Bran (2185 gr). Ik vond de bevalling echt veel zwaarder dan van mijn eerste zoontje, maar gelukkig is het herstel wel weer wat makkelijker nu. 1 hechting en that's it. Ik heb wel nog last van mijn bekken en rug, maar ook dat gaat met de tijd wel over.

Ivar ligt sinds zaterdag in een warmtebedje, Bran nog even in de couveuse omdat hij vandaag een dipje heeft. Ze hebben even wat extra zuurstof gehad net na de geboorte, maar verder helemaal zelfstandig geademd. Ivar's sat liep wat terug tijdens het voeden de eerste dagen, maar hij doet het nu prima! Als Bran weer lekker in zijn vel zit mag ook hij naar een warmtebedje, omdat zijn temp de laatste twee dagen ook uitstekend is. Maar vanwege zijn wiebeligheid vandaag (spugen, erg rustig terwijl het een pittig ventje is en af en toe wat oppervlakkige ademhaling) blijft hij nog even in de couveuse. Even uitrusten, hij is gister ook voor het eerst in bad geweest en da's natuurlijk ook een hele onderneming voor zo'n klein ventje.

Ivar mocht vandaag in bad en hoewel hij meer mopperde dan zijn broertje, lijkt hij tot nu toe iets minder onder de indruk te zijn (na het badje gewoon nog 30 ml gedronken!).

Mijn man is echt mijn steun en toeverlaat momenteel. Hij runt het huishouden (met wat hulp van de oma's) en vermaakt ons zoontje van 3. Elke keer als ik weer even een jankmomentje heb kan hij goed relativeren en troosten. Ons zoontje is af en toe gruwelijk opstandig en vind het niet leuk dat we zo vaak weg zijn, maar als hij zijn broertjes ziet (in het echt, op film of op foto) begint hij babytaal uit te slaan en hij is er echt ontzettend lief voor. Komt wel goed... Al voel ik me bij vlagen ook flink schuldig naar hem toe.

En ik heb zo af en toe mijn dips (zoals vandaag). Dan is het gewoon moeilijk, en zou ik het liefste willen dat alles 'normaal' is. Of in ieder geval voorspelbaar, ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen. In ieder geval zitten de tranen dan hoog op dagen als deze en dan is het best moeilijk om jezelf weer bij elkaar te rapen en de moed erin te houden. Dus ik heb al aan iedereen in de omgeving aangegeven dat ik regelmatig in brullen uit kan barsten en dat ze zich niet al te ongerust moeten maken, haha!

En ik weet het... als ik nu nog in verwachting geweest zou zijn had ik ze ook niet hier in huis gehad, in hun eigen bedjes. Dus beschouw ik het maar een beetje als een luxe dat ik ze nu al kan knuffelen en voeden, en moet ik maar even dat geduld zoeken tot ze echt naar huis mogen. In het meest gunstigste geval is dat woensdag over een week (dan zouden ze 36 weken zijn), maar ik ga nog even nergens van uit. Het ziet er in ieder geval allemaal heel erg goed uit, en dat is nu even het belangrijkste.

Nou, dit is volgens mij de eerste keer dat ik zoveel neerpen over de hele gebeurtenis! En volgens mij is het ook nog een behoorlijk verhaal geworden ook nog :p

Het is inmiddels ook weer tijd om dit ding uit te zetten en richting ziekenhuis te vertrekken, ik ben benieuwd hoe ze het gedaan hebben deze middag.

En erg fijn om hier effe m'n ei kwijt te kunnen :)

13. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Hoe ging het vandaag/vanmiddag?

Super dat het tot nu toe zo goed gaat! Als ik het zo lees komt het helemaal goed. Misschien kunnen ze dan niet meteen naar huis als ze 36 weken zijn, maar het zal vast niet lang meer duren. En die saturatiedalingen tijdens het voeden zijn heel normaal hoor. Dat hebben kinderen die niet aan de monitor liggen ook, maar dan zie je ze niet. 'Meten is weten'. Op den duur worden deze dalingen ook niet meer meegeteld als 'dipjes', dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
    Geniet van je ventjes, het moet volgens mij wel erg raar lopen willen ze niet snel naar huis komen!
    En huil maar lekker, dat lucht op! ;)

14. Rijffel

Rijffel Niet meer actief

Jipper: Ben ik ook heel trots op hoor! :D ik bedoelde met blij zijn de productie over de hele dag gezien :) En ik ben blij, want ik zit nu al weer 2 dagen op de hoeveelheid die mijn meisje moet krijgen :D

Spekkie: Ik herken je dipmomenten zeer! De bekende kraamtranen kwamen en gingen, maar gewoon er doorheen zitten en de hele dag kunnen huilen heb ik nog steeds af en toe. Ik snap helemaal wat je bedoeld met "voorspelbaar"Dit is en blijft ook al doen de kleintjes het goed een onzekere periode.

Bij mij braken mijn vliezen ook, alleen ging het wat sneller: 5 en 1/2 uur later was ze er. Ook ik dacht lichtelijk aan de pijnstilling bij 8 cm :) , maar mijn mazzel ze was er een half uur later. Ik ben aan de ene kant heel blij dat de bevalling zo snel is gegaan, maar toch is het ook weer iets te snel gegaan. Ze wilden nog remmen, dus we bleven erg in het rem-verhaal hangen.

Ons mopje is vandaag voor het eerst in bad geweest, en ze vond het heerlijk. Daarna ook nog 20 ml zelf gedronken :confused: Wat zijn we trots!

Uk: hoe gaat het met Ferry thuis? Moest je erg wennen? Ik vind het al eng dat ze straks naar de low-care gaat (is een andere zaal bij ons)
    Knap hoor dat hij nu al rolt!

Mijn man is ook echt een kanjer, ik voel momenteel zoveel liefde voor hem en ons meisje! Wat een ervaring is dit alles samen. Kan me nu ook niet voorstellen dat mensen na zo'n ervaring nog uit elkaar gaan :D

Liefs[/quote]

15. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Rijffel: Ja, ik moest wel erg wennen hoor! Maar het meeste moest ik wennen toen Ferry van de Intensive Care naar een Medium Care-afdeling ging en toen hij weer van de IC naar de gewone kinderafdeling ging. Dat zijn zulke verschillen! Je hebt dan echt het idee dat ze je kindje niet goed in de gaten houden en dat ze niet snappen hoe het allemaal moet... Maarrrr, ook daar ben je zo weer aan gewend ;)
    Thuis is het heerlijk! Ik dacht dat ik het heel eng zou vinden, maar het valt me alles mee! :D Alleen voor de nacht ben ik steeds onrustig en stap wel meerdere keren uit bed om te kijken of hij nog ademt.
    Mijn man en ik zijn ook echt nog veel closer geworden sinds Ferry geboren is. Al die angstige momenten hebben we gelukkig heel goed kunnen delen.

Spekkie: Welkom hier! Heel veel sterkte gewenst en vergeet niet te genieten he? Het belangrijkste is dat je er lekker bent voor je jongens, die BV is maar bijzaak ;)

16. Spekkie

Spekkie Actief lid

7 apr 2008
    407
    0
    0
    Rijffel, wat goed dat je meisje nog lekker gedronken heeft na het badje! Het is zo'n inspanning voor ze, die 'gewone' dingen. Maar super dat ze het zo goed deed. Wat vond ze van het badje zelf?

Hier ging het na die helse 8 cm ook een stuk sneller opeens, maar af en toe niet snel genoeg. En oh wat was ik opgelucht toen ze allebei geboren waren.

Uk: dat lijkt me idd ook het 'engste', die nachten. Net alsof je dan een stukje bewustzijn mist. Maar fijn dat jullie ventje thuis is, en dat jullie zo genieten.

Zo, hier zit de dag er weer op. Ik kwam alleen aan in het ziekenhuis en schrok me te pletter! Bran ligt onder de lamp, zijn off-day is dus te wijten aan een iets verhoogd bili-gehalte in zijn bloed. Maar hij lag er gelukkig heeeerlijk ontspannen bij, en hij heeft zijn voeding goed verdragen. Hij heeft even bij ons allebei gebuideld, en bij mij de sonde voeding gekregen. Hij is uiteindelijk heerlijk in slaap gevallen en weer terug onder de lamp gelegd.

Maar waar ik het meeste van schrok was van het lege bedje van Ivar. Er was niks aan de hand, maar meneer had zo'n honger dat de verpleegster hem even bij zich had genomen om te troosten. Ik stond dus weer spontaan te brullen :) Hij heeft gelukkig erg goed gedronken daarna, en viel als een heerlijk tevreden kereltje (met bijbehorend pruilbekkie) in slaap.

Pfiew, het was me een dagje wel. Ik heb heerlijk gebruld om van alles en nog wat en ik voel me nu ook een stuk beter.

17. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    @Spekkie; Heb even in je album gespiekt. Wat zien ze er goed uit! Mooie jongens hoor! Zijn ze ook eeneiig? Qua lengte en gewicht schelen ze volgens mij niet zo veel hè? Mooi hoor, geniet er maar lekker van!

@Rijffel; Fijn dat het met de BV zo goed gaat. En wat vond je meisje van het badje? Was ze er vandaag niet moe van? Je mag zeker trots zijn op die kleine kanjer! Zeker dat ze ook al zo snel naar de low-care mag. Dat doen ze echt niet als ze daar nog niet helemaal aan toe zou zijn hoor! En ook dat went weer snel.

@Uk; Super dat het zo goed gaat thuis. De nachten zijn in het begin spannend, maar het went snel hoor! Onze jongens hebben maar 2 nachtjes bij ons op de kamer gelegen en toen zijn ze naar hun eigen kamer gegaan, want we werden gek van al die geluidjes. Wel lieten we de babyfoon dan aan (nog steeds trouwens, want anders hoor ik ze echt niet, ze slapen een verdieping hoger). Dan hoor je wel als ze huilen, maar verder niet ieder kreuntje en zuchtje. En wat maakt het uit als je eens een keer extra gaat kijken voor je gemoedsrust? ;)
    Geef Ferry nog maar 'es een extra knuffeltje! Heerlijk dat dat nu gewoon kan wanneer je wilt... ;)

Trouwens, het is heel bijzonder om dit mee te maken met je partner, maar ik kan me ook best voorstellen dat het niet altijd goed gaat en dat je niet dichter tot elkaar komt. Mijn vriend praat namelijk niet over wat hem bezig houdt en dat is heel frustrerend. Gelukkig zijn we er wel uitgekomen, maar het had ook mis kunnen gaan...

18. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    juffie wat fijn om van je te horen. en wat fijn dat jouw prinses het zo goed doet.
    hier doen mijn meiden het ook goed, akeesh wandeld rond en emani doet haar best.

voor alle andere meiden. gefeliciteerd met jullie kleintjes

19. kirstenyana

kirstenyana Actief lid

22 nov 2006
    130
    0
    0
    @sam

ik ben ook een prematuur mama ben bevallen va yuul met 35 weken
    helaas heeft hij wel 2 weken couveuse hgelegen omdat zijn longen nog niet rijp waren, dit zazl jou wel niet overkomen aangezien je longrijpers gehad hebt wou je wel even gerust stelen yuul is ook getest op wiegedood en is negatief uitgekomen de kinderarts vertelde mij dat prematuren niet echt meer risico hebben tenzij zer voor de 30 weken geboren worden, helaas sluit zo een test nooit uit want ze zei me dat er kinderen zijn die positief testen en nooit een halt hebben en er zijn kinderen die negatief testen die wel een halt krijgen

vertrouw je eigen gevoel is nog steeds het beste

groetjes

20. Spekkie

Spekkie Actief lid

7 apr 2008
    407
    0
    0
    Jipper, ze zijn twee eiig. Ze lijken in veel dingen op elkaar, maar toch zijn ze ook echt heeeeel verschillend. Zo grappig om te zien :D

En hier vandaag weer een iets betere dag. Bran is onder de lamp uit en hij doet het een heel stuk beter!

Vraagje aan jullie allemaal eigenlijk: hoe vaak gaan/gingen jullie op en neer naar het ziekenhuis? Ik merk dat ik het moeilijk vind om minder dan 3 keer per dag te gaan, maar zowel de kinderarts als de verlos drukten me op het hart ook goed aan mijn rust te denken. Maar ik word al verdrietig bij de gedachte dat ik een keer zou moeten overslaan... Ik vind het erg moeilijk hierin een balans te vinden.

Deel Deze Pagina