niemand heeft iets uitgelegd..

Discussie in 'Prematuur' gestart door kbloem, 13 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Mijn dochtertje is nu bijna 2 maanden.
    Ze is geboren met 37 weken en woog iets meer als 2000gr. en 46 cm. lang.

In het ziekenhuis heeft niemand mij iets gezegd over het hoe en waarom dat ze zo weinig woog.
    Er gebeurde in korte tijd ook zoveel, dat ik er nu pas aan toe kom om er over na te denken.
    ik vind het namelijk zo raar dat de kinderarts, verloskundige, gynacoloog enz. er helemaal niks van hebben gezegd.

Ik ben nu ook bang , dat als er ooit een tweede prul bij ons mag komen of ik het risico heb op nog zo'n kleine prul.Of misschien nog kleiner.
    Begin u pas met verweken hiervan denk ik.
    Het was ook geheel onverwacht dat ze zo klein was.Heb altijd te horen gekregen dat ik goed op 'schema' lag..

2. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    gewoon je gyn of KA bellen! Voor 37 weken is het wel licht ja.. , dysmatuur noemen ze dat.
    Mijn zoon was 1820gr en 40cm, maar was dan ook al met 31 weken en 5 dagen geboren (prematuur dus).
    Gaat alles wel goed met je dochtertje?

3. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    ik zou idd een gesprek aangaan met de gyn hierover of met de KA.
    Schrijf je vragen op.

Vreemd dat ze niks hebben gezegd. na hoeveel dagen mocht ze mee naar huis?

4. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Heb je al een nacontrole bij de gyneacoloog gehad? Dat is meestal rond de 6 weken na de bevalling. Dan kun je dat soort vragen nog stellen. Wij hebben tijdens dat gesprek ook pas te horen gekregen (of liever gezegd niet te horen gekregen) waarom de boys te vroeg zijn geboren.
    Mocht je de controle al gehad hebben dan zou ik nogmaals contact opnemen met de gyneacoloog die je bevalling gedaan heeft om je vragen te stellen.

5. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Ze mocht na 2 dagen bij mij op de kamer in het ziekenhuis en na 5 dagen mochten we naar huis, ze woog toen 2090 gr.

Ze hebben het zelfs ook niet over gehad dat ze een dysmatuurtje is, ben daar zelf achtergekomen door te googlen!
    Maar moet woensdag terug naar de kinderarts, zal dan idd even een vragenlijstje maken!
    Met de kleine meid gaat het ontzettend goed, ze is nu al verdubbeld in gewicht en ruim 50cm lang!

Dankjewel voor jullie antwoorden!

En marywoods, even gespiekt in je album, wat een lekkerding!

6. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    he meid! idd heel raar dat ze niets hebben gezegd hoor, dat kan niet. en het verbaast me ook hoe vroeg je baby mee naar huis mocht, hier in B mogen ze pas mee als ze 2500gram wegen..
    Mijn dochter was prematuur (34weken) en woog 2300 gram dus zelfs meer dan jouw kindje. En hier mochten we pas na 2 weken couveuse naar huis.

Ben benieuwd wat je gyn zegt!

7. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Was ook nog niet lang geleden dat de kleintjes met 2500gram naar huis mochten.
    Is nu veranderd (ik lag in Tilburg in het ziekenhuis) , ze mogen nu naar huis als het verder allemaal goed gaat.
    Moet wel zeggen dat ik het zelf ook een beetje eng vond om zo'n ieniemienie mensje mee naar huis te nemen!

8. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Thanx! :oops:
    Wel al oude foto's allemaal (van afgelopen zomer), dus kun je nagaan wat voor bink het nu is... ;) (sorry voor off topic...)

9. enna

enna Actief lid

9 apr 2008
    280
    0
    0
    verzorgende
    Tilburg
    Hoi,

Kan me voorstellen dat je nu pas begint met verwerken en dan ook allemaal vragen hebt. Gek ook dat ze je in het ziekenhuis geen uitleg hebben gegeven. 2 kilo is idd weinig bij 37 weken zwangerschap! Katie woog 1614 gram bij 31/4 weken. Ze mocht ook naar huis toenze 2000 gram woog. Heel raar is het dan om met zo'n klein ding in ej armen naar huis te mogen, maar ik vond het ook wel weer erg fijn. Na 4 1/2 week was ik het ook wel zat!
    In welk ziekenhuis in Tilburg ben je bevallen? Wij zijn namelijk ook in Tilburg bevallen en volgens mij rond dezelfde periode (kerstavond)!

Schrijf gewoon al je vragen op en stel ze ook allemaal aan de kinderarts, laat je niet afschepen hoor! En je kan ook nog een afspraak maken bij de gyn voor vragen, dat hebben wij ook gedaan.
    Succes!
    groetjes, Lisanne

10. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Hey Enna,

Gaat alles goed met je dochter?
    Was inderdaad fijn om naar huis te mogen (mag niet klagen na 5 dagen al te gaan) maar zelfs onze kraamverzorgster vond het een beetje eng zo'n kleine meid!

Wij mochten op de dag van kerstavond naar huis.(19 dec. bevallen)
    We lagen in het elisabeth ziekenhuis, waar we overigens ontzettend goed verzorgd zijn!
    Jij daar ook of in het 2steden?

Ga morgen met mijn man een lijstje maken wat we precies allemaal willen weten, ben benieuwd!

P.S Heel raar maar heb mijn banner al 2x veranderd maar hij klopt nog steeds niet.. :(

11. enna

enna Actief lid

9 apr 2008
    280
    0
    0
    verzorgende
    Tilburg
    Met katie gaat het allemaal goed, alleen last van harde ontlasting. Dat is echt heel zielig.

Ik ben in het tweestedenziekenhuis bevallen, ben er erg tevreden over. Voor een volgende wil ik ook graag daar blijven hoor. Ben wel bij met de gyn die ons gehoplen had. Er is er een die ik niet zo mag en die had gelukkig vrij :)

Kan me voorstellen dat het voor die kraamverzorgster ook wel eng was. Zo vaak komen ze niet van die kleintjes tegen natuurlijk. Wij hadden couveusenazorg, ze kwam 3 dagen voor 2 uur. Dat was wel heel fijn hoor, vond het behoorlijk spannend om ineens met die kleine meid thuis te zitten zonder verpleegkundigen om ons heen!

Hoe is het met jouw prulleke? Succes bij de kinderarts!
    groetjes, Lisanne

12. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Nou, veel wijzer ben ik er ook niet van geworden... :rolleyes:

Ze konden mij verder geen redenen geven van het hoe en waarom.
    De placenta zag er allemaal goed uit.

Het enige wat hij vertelde dat met een eventuele tweede zwangerschap ik bij de gynaecoloog moet lopen voor controle en niet bij de verloskundigepraktijk, omdat ik wel een hoger risico heb dat het dan weer een dysmatuurtje is.

Ik heb toen ik 28 weken zwanger was een pretecho laten maken en daar hebben ze alles gemeten en dan wordt ook berekend hoe zwaar de kleine dan is.
    Ze was toen 1228gr. (weet niet hoe betrouwbaar dat is) en dat zou betekenen dat ze maar zo'n 850gr. is aangekomen in 9 weken tijd.. :confused:
    Dus dat had ik ook vermeld en gezegd tegen de kinderarts, maar daar wederom het antwoord: Daar kan ik geen reden voor geven omdat er ook niks bijzonders is gebeurd in die laatste weken.. :evil:

Maar met de kleine gaat het heel goed.
    Alleen nu al 3 dagen een verstopt neusje, een beetje zielig!

13. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Sja, soms weten zelfs artsen het niet. Hier ook geen aanwijsbare reden voor de vroeggeboorte. De natuur doet soms vreemde dingen...

14. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Je zou een gesprek aan kunnen gaan met de betreffende arts. Maak dan van te voren een lijst met wat je vragen wilt....anders zit je achteraf nog met vragen.

15. Maaike1982

Maaike1982 Actief lid

7 jul 2008
    318
    0
    0
    Journaliste
    Amsterdam
    Hoi, mijn dochter en zoon zijn ook met precies 37 weken geboren en mijn dochter was 2240 gram. (mijn zoontje was 2580 en veel langer). Ze hebben haar niet gemeten maar ik schat zo'n 42 centimeter, ze zat ruim in maat 44, dat heeft ze nog weken aangekund. Nou had ik natuurlijk wel een tweeling, maar de meeste mensen die ik ken die een tweeling hebben en die rond dezelfde tijd bevielen hadden zwaardere kindjes.
    Ik denk dat het er aan lag dat ik zelf ook niet groot ben en van nature aan de dunne kant. Dus volgens mij hadden ze gewoon geen pplek meer. Ze hebben heel lang op schema gelegen en op een gegeven moment groeiden ze steeds minder hard.
    Ze zijn nu ruim 5 maanden en mijn dochter zit nog steeds ruim in maat 56. Iedereen die in de wagen kijkt zegt: goh, drie maanden?
    Het is zo'n klein meisje. 62 gaat nog wel even duren, ik denk dat ze met 6 maanden nog in 56 zit. Terwijl bij mijn zoon 62 al krap gaat zitten.
    Waar het aan ligt.. ik weet het niet. En niemand zegt er wat over, ze loopt bij de KA. Maar ik denk ook dat het haar bouw is hoor. Klein en fijn.

Ze viel eerst nog af naar 2100 maar mocht wel mee naar huis na drie dagen.

16. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Volgens mij zijn tweelingen altijd kleiner bij geboorte (als ze 'voldragen' zijn). Lijkt me ook logisch. Zoals je schrijft; ze hebben minder plaats om te groeien. Onze gyneacoloog zei ook dat een tweeling na 20 weken af gaat wijken van de 'normale' curve (voor een eenling dus).
    Als je dochtertje gezond is, is er toch niets aan de hand? En als ze over het geheel gezien wel blijft groeien lijkt me dat prima. Toch?

Deel Deze Pagina