Afbouwen/stoppen na 15 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door sarina1982, 30 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sarina1982

sarina1982 Nieuw lid

30 jul 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lactatiedeskundigen,

Ik heb mijn dochter de afgelopen 15 maanden met veel plezier borstvoeding gegeven maar ik kom nu op een punt dat het me opbreekt. Dit komt voornamelijk door de nachten. Ze drinkt soms 2, maar vaker 5-6 keer per nacht een slokje drinken. Ze komt moeilijk in slaap zonder borst (ook overdag). Ze ligt vaak naast me snachts. Ze ontzettend dol op mijn borsten en wil het liefst heel vaak drinken dus ik voel me aan de ene kant behoorlijk schuldig. Aan de ander kant loop ik op mijn tenen van vermoeidheid doordat ik altijd paraat moet staan voor ons meisje.

Het is altijd al een lastige slaper geweest maar op de crèche en als haar vader haar op bed brengt, slaapt ze makkelijker in. Als ik in de buurt ben dan wil ze aan de borst in slaap vallen, anders slaapt ze heel moeilijk in.

Ze drinkt overdag zeer weinig ‘’gewoon’’ drinken. Dus mogelijk ook een fysieke behoefte aan vocht. Ik geef overdag meestal geen borstvoeding meer (alleen als het slapen echt niet lukt)

Ik vraag me af hoe ik stoppen aan moet pakken. Ik zit met de volgende vragen;

- Ik zit te twijfelen tussen; alleen s avonds voor het slapen borstvoeding geven en dan na het slapen boekje lezen (doen we nu niet, ze is gek op boekjes lezen. Ik heb al een boekje gekocht en laten inpakken) zodat ze wakker in bed wordt gelegd. Op deze manier krijgt ze nog 1 bakje troost per dag en valt ze niet meer aan de borst in slaap. Of borstvoeding helemaal stoppen en vervangen door boekje lezen. Helemaal stoppen schept misschien meer duidelijkheid?
    - De nachten niet meer geven. De 1e nacht door papa laten troosten. Ik kan dan evt. in een andere kamer slapen. Is dat een goede aanpak?
    - De CB arts is heel stellig dat de onrustige nachten door de borstvoeding komen. Wat is jou idee daarover?
    - Is dit een goede aanpak? Heb je nog tips?

Alvast heel hartelijk bedankt voor je antwoord!

Groeten Sarina

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Kan het zijn dat je kindje wat je overdag hebt afgebouwd in de nacht is gaan compenseren? In dat geval heeft ze jou en jouw voeding gewoon nog erg nodig.
    Wil je het verder afbouwen dan is een boekje lezen inderdaad een prima alternatief. Bedenk echter dat wanneer ze voor het slapen gaan bij jou op schoot een boekje leest dat dit mogelijk erg dicht bij de houding staat van drinken aan de borst. In dat geval is het een idee dat papa haar naar bedje brengt in de avond en het boekje leest. Na een week, wanneer het 'ritueel' is ingeslepen kun je dan ook eens het boekje lezen.

Hoe gaat het verder met je kindje? Je schrijft dat ze niet heel veel vloeistof neemt, hoe gaat het met eten, haar ontwikkeling daar in? Hoe is ze in haar eenkennigheid en zo? Merk je dat ze sowieso meer naar je trekt op het moment? Zijn haar dagen anders sinds ze 's nachts meer komt (gelijk met start dagverblijf bijvoorbeeld, of ben jij meer uit huis?) Dan zien we ook wel dat kindjes in de nacht vaker komen. Voor voeding, maar ook vaak voor geruststelling, troost, noodzakelijke stoffen voor de ontwikkeling.

Wil je echt van de nachten af, dan is het inderdaad een goed plan wanneer papa haar troost. Slaapt ze bij jullie op de kamer?

Succes!

3. sarina1982

sarina1982 Nieuw lid

30 jul 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Bedankt voor je antwoord.

Zij is niet gaan compenseren sinds ik overdag ben gestopt. Het nachtelijk drinken is al vanaf het moment dat ik ben gaan werken (flesweigeraar). Het is nu niet meer of minder dan anders. Zij was toen 3 maanden. Ik werk 3 dagen.

Ze onwikkelt zich heel goed.Ze eet ook heel goed. Ik geef haar vaak yoghurt, 2 keer vochtrijk fruit zodat ze wat meer vocht krijgt. De fase van eenkennigheid is al een stuk minder. Ze huilt niet meer bij het afscheid nemen. Maar als ik of iemand anders even uit het zicht is dan moet ze wel huilen.

Ze slaapt in haar eigen kamertje. Meestal val ik in slaap als ze aan de borst drinkt en dan legt papa haar rond 23.00 weer in haar eigen bedje. Als ze dan weer wakker wordt dan slaapt ze de rest van de nacht bij ons in bed.

Ze slaapt heel onrustig. Wordt soms elk uur jammerend wakker. Ik leg haar dan maar snel weer aan zodat we alle 3 weer verder kunnen slapen. Ze is s ochtends heel moe en wordt boos als het slapen niet meer lukt. Ik denk dat ze niet goed uitrust op deze manier.

Ik denk niet dat zij uit zichzelf stopt met de borstvoeding...ik moet toch iets doen om dit patroon te doorbreken want ik ben echt doodmoe. Maar ik wil het graag op vriendelijke manier doen.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Neem eens contact op met iemand van vrijwillige borstvoedingsorganisaties: la leche league of Vereniging borstvoeding natuurlijk. Je vindt ze via borstvoeding.nl.
    Je kunt bellen en overleggen, soms krijg je daar een goede tip. Ook zijn er veel informatiefolders (ook te downloaden geloof ik) die ook ingaan op afbouwen en stoppen.

Succes!

Deel Deze Pagina