Ik heb vandaag het blijde nieuws gekregen dat een goeie vriendin van mij gisteren bevallen is van een zoontje. Haar zoontje is bevallen na een zwangerschap van 26 weken + 1 dag (950gr) en zal dus nog een hele tijd in de couveuse moeten blijven. Nu wil ik zéker mijn vriendin een hart onder de riem gaan steken en op kraambezoek gaan in het ziekenhuis. Ze is er nog de hele week en ik ga zéker eens langs gaan. Het gewone kruippakje (maat 50-56) geef ik wel eens op een andere keer kado, want dat is natuurlijk nu gewoon véél te groot. Nu is het probleem: wat neem ik mee als kadootje? Waarmee kan ik een prematuurmama gelukkig maken? En haar écht het gevoel geven dat ze moeder geworden is, want ze zit natuurlijk nu met een heleboel verwarrende gevoelens... Iemand tips?
Bij de prenatal hebben ze ook mt 44. Ik denk dat als vriendin, zij tevreden zou zijn met alles wat je haar geeft. Zelfs een bezoekje alleen.
Confronteer ik haar er dan niet extra mee, dat dat kruippakje is voor kindjes die op een normale zwangerschapsduur geboren zijn? Natuurlijk gaat ze daar ook blij mee zijn, dat weet ik zeker, maar ik heb nogal een dubbel gevoel met het af te geven...
Nee dat gevoel denk ik niet dat ze zal hebben, vaak geven anderen ook kleertjes in grote maten, omdat zij dan vanuit gaan dat ze al genoeg in een bepaalde maat hebben.Dus ik zou mij daar geen zorgen over maken.Het kan ook zo zijn dat zij juist niks heeft in die maat of heel weinig en zij heel blij hier mee is.
Tuurlijk is ze mama geworden. Hoewel het heel anders is dan gewoon op tijd bevallen, je kindje meteen kunnen aanraken, knuffelen. Maar ze is echt moeder hoor, dat kindje is van haar en dat weten ze allebei. De toestand is inderdaad verwarrend maar er ervaarde dat als oogkleppen opzetten en mijzelf alleen concentreren op het kindje. Gene tijd voor vewarrende gevoelens of andere sores. Mijn dochter was mijn gehele leven vor een tijdje. Ik weet uit eigen ervaring dat je in zo'n toestand veel sterker bleek te zijn dat je ooit dacht. Soms dacht ik dat de buitenwereld het erger vond dan ik. Als je haar iets wilt geven speciaal voor haar regel dan voor haar een dagje uit voor over een paar weken, een verwen dag zeg maar. Want haar kindje zal maanden nog in het ziekenhuis blijven. Deze periode is heel erg zwaar, ze zal een dag rust zo goed kunnen gebruiken. Als je haar iets speciaals wilt geven omdat haar kindje prematuur is dan raad ik je diverse boeken aan over premature en of couveuse kinderen. Die kreeg ik zelf achteraf. Er staan erg veel nuttige dingen in. Dingen waarvan ik dacht, dat had ik eerder willen weten. Vooral op het moment dat het kindje van de intensive care afgaat en naar een regionaal ziekenhuis gaat (wat bijna altijd het geval is omdat de academische ziekenhuizen alleen voor de zwaarste gevallen gereserveerd is) zijn er dingen waar ze rekening mee moet houden. Wellicht kan je vriendin niet internetten, maar je kunt artikels uit de onderstaande site voor haar printen en een mooi boekje van maken: http://www.couveuseouders.nl/modules/co ... ontent.php succes en sterkte voor je vriendin.
wat leuk dat je het vraagt. ik kreeg namelijk heel veel bloemen. en ja dat is mooi, maar ik wou eigenlijk gewoon ook echte kraamcadeaus, schattige pakjes, sokjes etc. Dus meid, zeker langs gaan, veel informeren hoe het gaat, haar het verhaal 100x opnieuw laten vertellen. en gewoon kopen wat je voor andere ook zou kopen. maar dat zou ik leuk vinden.. h&m heeft overigens ook lieve pakjes in 44 en het merk lief ook. erg schattig..
Iedereen verontschuldigde zich dat de kleertjes waarschijnlijk nog niet paste, maar dat maakte me helemaal niet uit. Ik vond het allemaal geweldig. Ga lekker bij haar langs dat vind ze vast heel leuk. Ik merkte namelijk dat sommige mensen soms best huiverig waren om langs te komen. Terwijl ik het juist zo leuk vond. Niet allemaal te gelijk natuurlijk.
ik vond het ook leuk om bezoek te ontvangen en het leukste kadootje wat we hebben gekregen was een knuffeldoekje voor in de couveuse en naderhand het bedje. dat heeft ie nu nog steeds in z'n bedje liggen
wij hadden wel heel veel knuffeldoekjes gekregen. heb er echt iets van 6 per kind gehad denk ik , dus 12
ik heb van mijn zus 2 super pakjes van noppies gekregen toen ons zoontje geboren was, met 32 weken, was 1kilo en 35 cm. noppies valt klein, en ook al vanaf 44, mijn zoontje heeft 1 pakje in maatje 38 gehad (www.klijntje.nl) heb dit natuurlijk bewaard als aandenken, en als ik het nu terug zie....smelt ik zowat....
Ik vond het juist wel vervelend om al die 'grote' babykleertjes te krijgen, vooral ook omdat ik het idee erbij had, dat mensen helemaal niet begrepen wat het betekent om een prematuur kind te krijgen. Ik zou of maatje 44 of kleiner kopen (V&D maat 44 valt heel groot, maar bijv van Lief! hebben ze ook kleine matjes en ook online is wel wat te vinden.), of inderdaad knuffeldoekjes die ze bij zich kan dragen en daarna met haar geur in de couveuse kan leggen. Of een (niet te groot) knuffeltje. Thomas zijn bedknuffels heeft hij nog vanuit zijn couveuseperiode en dus nog steeds bij hem in bed! Toen waren ze bijna net zo groot als zijn lijfje en nu kroelt ie dr lekker mee op los! Er schijnen trouwens ook apparaatjes te zijn met baarmoeder geluidjes.... Of een baby-boek/dagboek Maar het feit dat je er over nadenkt zegt al genoeg dat je heel goed begrijpt dat ze iets anders doormaakt dan de gemiddelde kersverse moeder! Dus als je er gewoon bij zegt dat je niet precies wist wat je het beste kon kopen, maar dat dit je het leukste leek, dan vindt ze vast de liefste vriendin!
Rompertjes maat 44 omdat dat de eerste kleertjes zij die ze aan mogen. Pakjes maat 44 mocht mijn zoontje niet direct aan. Ik had ook een pakje maat 40 gekregen maar dit kon hij niet maar aan toen hij eenmaal in een pakje mocht. Leuke kleertjes bij prenatal. Gewone cadeautjes zijn toch ook leuk zoals een mooie knuffel (die van happyhorse vind ik het mooist en het makkelijkst te reinigen in de wasmachine) Of een leuk boek voor in de toekomst. Als je iets koopt voor in de couveuse kijk dan wel of het gewassen kan worden....volgens mij moet alles wat in de couveuse komt op 60 graden gewassen kunnen worden?
Ik las hier ook nog over een verwendag maar daar zou ik niet aan gedacht moeten hebben toen. Ik wilde smorgens en savonds naar mijn zoontje toe en vond het vreselijk om een keer over te moeten slaan dus dat deden we dan ook nooit. Maar goed mss dat je vriendin er anders over denkt. Je kunt je vriendin natuurlijk ook vragen wat ze graag wil hebben van je....
verwendagen ben ik ook niet van. was onafscheidelijk en ben dat ook langetijd toen ze thuis waren en nu nog steeds eigenlijk.. de gedachte om niet bij ze te zijn maakt mij niet blij..
Ik heb haar gisteren opgebeld en haar zoontje was nog steeds stabiel. Dus ik ga vandaag gewoon al langs gaan. Ze keek er echt naar uit dat ik op bezoek zou komen, en ze zit niet graag alleen nu. Dus ik ga gewoon recht van mijn werk naar ginder. Heb een extra dikke trui aangedaan, want ik moet een stuk tevoet gaat... (en het is hier nu -9C°) Gisterenmiddag was ik langs de boekhandel geweest om (op aanraden) "Vroeg geboren" van A. Geluk te gaan kopen. Maar het boek was uitverkocht. Het gaat over de specifieke verzorging en noden van prematuurtjes. Ik ga het wel bestellen, dan kan ik het haar over een week nog wel geven. Heb even rondgekeken en er was écht niets anders geschikt voor haar. Met boeken van "Jou baby van week tot week" en "de ontwikkeling van jou kind" ben ik dus écht niets. Ik wacht gewoon op die prematurenboek Dat fotoboek is een goed idee. Hoe moeilijk deze periode is, het zal altijd een deel van haar leven blijven uitmaken. Ik ga eens kijken of ik een groot plakboek kan vinden voor al haar foto's van V. (want ze had er al een heleboel gemaakt) Dan kan ze die fijn inplakken en thuis bekijken als ze hem mist. En dat van die mini-kleedjes is ook wel een goed idee. Ik heb daarnet nog aan't surfen geweest en vond iets van maatje 38. Enkel lijkt het me niet praktisch. Want V. hangt nu nog vol draadjes en kabeltjes. Misschien dat het voor zijn verzorging nog niet mogelijk is om hem kleedjes aan te trekken. Ik ga iets zoeken in maatje 46-48. Dan is V. al een beetje groter en heeft hij al minder draadjes (laten we hopen...) Zooooo hard bedankt dames. Ik wil haar écht wel een kadootje geven waar ze blij van wordt. Waarschijnlijk staat haar ziekenhuiskamer al vol bloemen ondertussen
er zijn ook kleertjes op het internet te koop die rekening houden met infuusjes en draadjes, het is wel even zoeken maar het bestaat wel! Waarschijnlijk mag haar kindje nu nog geen kleertjes aan en als dat straks mag eerst alleen een rompertje. Het is even friemelen met alle draadjes, maar dat gaat best goed. Inderdaad zodra er meer kleertjes aanmogen (als ze naar een warmtebedje of gewoon wiegje gaan) dan zullen er al iets minder draadjes zijn.
Hè, wilde net wat leuke ideetjes gaan typen, lees ik je laatste berichtje... Hopelijk gaat het straks gewoon weer goed met de kleine, is het een klein dipje... Maar, naast alle adviezen van de andere dames: misschien is het ook leuk om iets voor je vriendin zelf te kopen! Wij kregen een mooi schriftje met een pen, die we in het ziekenhuis hebben neergelegd. Zo konden wij er zelf in schrijven als we daar waren, maar ook de verpleging (als ze dit doen tenminste) en het bezoek. Het is een mooi waardevol boekje geworden die onze kleine later zelf kan lezen... en wij lezen het ook nog wel eens terug, brengt veel herinneringen weer terug!
zo'n schriftje kregen wij van de verpleging. erg kostbaar idd.. veel sterkte met V. het gaat met pieken en dalen. hopelijk knapt hij snel weer op. strekte.