Prematuurmama's deel II

Discussie in 'Prematuur' gestart door MamavanMischa, 7 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ook met neusbril kan er gestart worden met het aanleggen hoor. Vraag even in het ziekenhuis om advies van de lactatiekundige!

2. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Bv is hier uiteindelijk niet gelukt. Ze miste de kracht om echt goed te zuigen. Er kwam wel iets uit (heb melk zat gehad), maar met wegen bleek dat iedere keer te weinig te zijn en ze was een hele moeie baby, dus ze viel aan de borst iedere keer in slaap. Met een flesje ging het veel beter, dan bleef ze (met veel moeite) wel wakker. Ik heb een jaar gekolfd. Dat is inderdaad zwaar (vooral lichamelijk, de kilo's vlogen er letterlijk vanaf), maar je weet waar je het voor doet, dus je houd het vol. Na een jaar ben ik hier wel gelijk mee gestopt.

3. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Daarvoor is ons ventje nog niet stabiel genoeg hoor. We moeten heel voorzichtig zijn met hem. t is nog maar t begin van de c-pap. (hebben ze 2 weken geleden ook al es geprobeerd en toen ging zelfs dat nog niet)
    Ik ga t zien hoelang ik t nog trek met de bv. Ik doe het met liefde maar merk dat ik heel weinig tijd heb en idd een beetje stress erbij....
    gr

4. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Meid, je doet je best en meer kun je niet doen. Als je het niet meer trekt moet je gewoon stoppen. Het is niet de bedoeling dat je er aan onderdoor gaat. Je zoontje heeft in ieder geval ruim een maand borstvoeding gehad. Misschien voor jezelf een datum prikken van: als ik het dan nog steeds zo voel dan stop ik... of iets dergelijks. Zijn uitgerekende datum misschien?
    Sterkte ermee hoor, ik voelde me er ook erg rot onder.

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

pff mede het kolven maakte die tijd zo ontzettend druk! Ik had nergens tijd voor, was echt superveel tijd kwijt met kolven, ongeveer 5 uur per dag zeker wel. Dan vroeg iemand hoe het ging en dan zei ik gewoon, sorry ik heb geen tijd, ik moet kolven! deed me erg denken aan dat liedje van Herman van Veen: Opzij Opzij Opzij...
    Ik had ondanks dat toch 4 maanden volledig en daarna nog 1 maand wat minder gekolfd om het af te bouwen. In totaal 5 maanden gekolfd dus. het was een opluchting om er mee te mogen stoppen (van mezelf). Het kolven wat daarnaast ook vaak pijnlijk en ik heb 2 keer een kapotte pomp gehad.
    Ik heb oxitocine gebruikt, dat kreeg ik via de lactatiekundige, ik kreeg heel goede hulp in het ziekenhuis om de borstvoeding vol te kunnen houden.
    Ik dacht eerst: op de uitgerekende datum kan hij wel `gewoon`uit de borst drinken, maar dat was niet zo. Na dagelijks bij elke voeding te hebben aangelegd was ik gesloopt. 2 weken na de uitgerekende datum ben ik gestopt met aanleggen. (dus ik denk dat ik na mijn thuiskomst hem een maand lang elke voeding heb aangelegd)
    Maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb. Dat mijn zoontje het zo goed doet heeft denk ik wel te maken met het feit dat hij borstvoeding heeft gekregen.

@Jipper wat sneu dat je je zo ziek voelt!

6. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    @ edelweisje

Meis je moet wel aan jezelf denken.
    Als het niet meer gaat gaat het niet.
    Britt heb ik gekolft tot ze thuis kwam daarna was ik helemaal op en ben ik gestopt.
    Ze had de kracht ook niet om aan de borst te kunnen.
    Bij Wessel koste het me ook te veel.
    Ik vond het heel moeilijk om de keuze te maken om te stoppen want ik produceerde echt heel veel melk.
    Maar hij had zo'n 4 weken gehad en aan de borst lukte ook niet.
    En Britt had ik ook al.. koste me allemaal te veel.
    Dus heb ik gekozen te stoppen.
    Voelde me na m'n besluit al een stuk beter..opgelucht.
    Je moet er wel aan denken dat hij straks ook thuis komt.
    En je bent nu al zo druk.. je hebt je energie nodig voor nu en straks.
    Met de fles worden ze ook groot ;)
    En je bent echt niet slecht als je besluit te stoppen.

7. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    #1167 Susan27, 5 dec 2010
    Laatst bewerkt: 5 dec 2010
    Kolven heb ik alleen in het ziekenhuis gedaan.
    Eenmaal thuis heb ik het nog 2 dagen volgehouden.
    Had zo'n overproductie in het ziekenhuis dat hij in totaal 4 weken bv. heeft gehad.

Sinterklaas: Mylan heeft van Woezel en Pip een:loopauto, badboekje, stoffenboekje gekregen. Een houten puzzel, blokkenkubus (waar jeblokjes in moet steken) en Vtech sleutelbos.
    Zal morgen even de foto's plaatsen zijn nu nog bij mijn schoonouders.

8. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Geldt dit ook voor CPAP? Mylan heeft er 3 dagen aan gezeten en 24 uur gewone beademing,maar is nu alvoor de 5e keer verkouden en "roggeld" soms ook.
    Moeten echt 3 a 4 keer per dag neussprayen anders heeft hij het wat benauwd.
    KA zei dat er niks met zijn longen was.

9. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Mylan heeft niet langer dan 38 weken ondersteuning gehad bij het ademen, dus dan wordt er niet gesproken van BPD. De kans dat hij longschade heeft opgelopen is klein. Ik zou dus ook zeker vertrouwen op de KA. Als onze jongens verkouden zijn slaat het ook niet meteen over op de longen, maar ze zijn wel wat benauwd. Dat ben je zelf ook als je flink verkouden bent hè? Het pufje is in ons geval om te voorkomen dat het overgaat naar de longen.

Overigens moet je niet te lang neussprayen hoor! Dat maakt het alleen maar erger. Je kunt beter zoutoplossing gebruiken.

10. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    L heeft tot week 32 CPAP gehad en daarna tot en met week 35 een snorretje. En toch heeft ze BPD. Het hoeft dus niet dat je bij week 38 nog ondersteunig heb of tot die week heb gehad. Ons is verteld dat het meestal zo is wanneer een kindje extreem vroeg is en langdurig trilbeademing en/of CPAP heeft gehad. En in het AMC kom je bij dat criterium in aanmerking voor onderzoek. Daaruit bleek bij onze dochter dat ze schade heeft, BPD. En ze heeft het in een milde vorm. En er wel regelmatig een puf nodig heeft. Niet alleen bij verkoudheid.
    L is ook lekker verwend door de Sint. Hier thuis krijgt ze niks. Aangezien haar papa canadees is hebben we pakjes van de kerstman. Ook wel erg gezellig!!
    Groetjes

11. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    BPD

BPD staat voor Bronchopulmonale Dysplasie. Dit is een chronische longaandoening die gekenmerkt wordt door het langdurig bestaan van ademhalingsmoeilijkheden, met name bij te vroeg geboren kinderen. Vrijwel alle kinderen met BPD zijn in de periode na hun geboorte beademd. Met het verstrijken van de tijd verminderen de klachten, maar de eerste levensjaren van de zuigelingen met BPD kenmerken zich door frequente longinfecties, benauwdheid en ernstige voedingsproblemen. Daardoor zijn soms ook thuis sondevoeding, zuurstoftoevoeging en medicatie nodig. De kinderen hebben vaak bijkomende ziekten, zoals neurologische problemen, ernstige oogproblemen en gehoorschade. Gelukkig bestaan er steeds meer mogelijkheden voor de behandeling, maar ook voor de preventie of het voorkomen van BPD, zodat de vooruitzichten van een kind met BPD geleidelijk aan beter zijn geworden. De term BPD wordt nog steeds veel gebruikt, maar de term CLD (chronic lung disease) raakt meer en meer ingeburgerd.

12. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Jipper: het is babyneusspray met zoutoplossing dus dat mag wel. Oh ik dacht LAGER dan 38 wkn. dus jonger dan 38 weken. Sorry verkeerd gelezen.

Sinterklaas:
    Hierbij alle kadootjes die Mylan gister heeft gekregen van pake en beppe en zijn oom en tante.
    Bekijk bijlage 113008

(Het stoffen boekje had hij al dat word nog weer geruild voor iets anders.)

13. adi

adi Niet meer actief

Hier ook een super geslaagde dag gehad. Wij hebben dit jaar nog de suprises gedaan met de familie, omdat de kindjes nog te klein zijn om het idee achter de Sinterklaas te snappen.

Ze zijn vreselijk verwend, hebben samen het volgende gekregen:
    - speeltuintje van Little People;
    - snowboots;
    - knuffels voor in bed die tevens een lampje zijn en muziek geven (deze gebruik ik als lampje);
    - een blokken-trein;
    - een autogarage met auto's;
    - nog meer auto;s;
    - een rondhobbelende pinguin (raar ding hahaha);
    - boekjes;
    - muziek-boekje van Woezel en Pip.

Maar het leukste vind ik toch de suprise die mijn schoonbroer had gemaakt voor Aldin. Ons jochie is namelijk dol op houten puzzels, en nu heeft eentje die helemaal van hem is! (letterlijk :D):

14. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Wauw mooie puzzel! Wij hebben geen pakjesavond gehad maar de opa's en oma's vonden het wel nodig om kadootjes te brengen :)

We zijn vandaag nog in het verzorgingshuis geweest om bij omie te kijken, die is herstellende van een maagoperatie. We kwamen net rond etenstijd dus we hebben in de grote zaal gezeten, alle bejaarden wilden even kijken, wat is dat toch he met oude mensen en baby's? :)
    Ik vond het niet erg hoor, ik ben supertrots op mijn mooie meisje!

15. Ons Kleintje

@adi wat een supermooie puzzel!

@BPD ik wordt er niet echt vrolijk van, en vooral onzeker, zit weer te twijfelen of ze hem er wel goed op gecontroleerd hebben, en dat WIL ik helemaal niet. het was goed zo. (en ik moet stress voorkomen pfffffff vet moeilijk, zit niet in mijn aard)

@morgen de tweede echo!

16. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    @OK
    Als hij het gehad zou hebben hadden ze het denk ik wel ontdekt. En anders later wel want dan zou hij wel benauwd zijn. En als hij het al zou hebben dan zou hij het in een lichte vorm hebben. Dat betekend dat hij erover heen zou groeien. Dus dat het steeds beter zou gaat en niet slechter. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Morgen kan je weer ff lekker naar je 2e kleintje spieken!! Je aandacht daarop richten is veel leuker ;).

@ adi
    Wat een leuke suprise!!

17. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Hoi meiden,
    Nou, mijn stomme gemopper was voor niets want we hebben een superavond gehad gisteren! De kadootjes durf ik hier niet neer te zetten want het is echt schandalig veel... De lijst is langer dan die van Adi en die heeft drie kids en ik maar twee..... ;)

Leukste was het houten keukentje dat we voor Mischa hadden gekocht, die vindt hij helemaal geweldig en hij heeft er de hele avond en vandaag de hele ochtend mee gespeeld. Verder een paar dozen duplo en ander leuk houten speelgoed, en nog een hoop meer... :)

Ons Kleintje, denk je niet dat als hij het al gehad heeft, hij er nu met 2 jaar wel zo ongeveer overheen gegroeid zal zijn? Niet stressen joh, het gaat toch goed met hem? Het al dan niet bpd hebben doet er dan toch niet zo veel (meer) toe? Leuk, weer een echo, heel veel plezier!! Niet vergeten zo veel mogelijk te genieten ipv piekeren!! ;)

Hou t verder even kort want heb de jongens thuis. Het is glad dus opa en oma durfden niet te gaan rijden om ze te halen, en eigenlijk vond ik het wel leuk als ze even lekker bij konden komen van de heel erg drukke avond en lekker even met de nieuwe speeltjes konden spelen.

Fijne dag allemaal!

Oh en Adi, echt heel erg super die surprise voor Aldin!!

18. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Adi wat een leuke suprise voor Aldin.

Hier vanmorgen gezwommen, ff zpen, eten en weer werken.
    Gelukkig niet super druk ofzo!!
    Moet ook nog ergens boodschappen doen. Na het avond eten maar even geloof ik.

19. Ons Kleintje

fleur en mamavanmischa bedankt voor de peptalk!!

kadoos van sint:
    donderdag: plastic fietsje
    zaterdag(mijn ouders): Little people vissersbootje en een little people racebaan-helling die geluid maakt met 4 autootjes (valt helemaal in de smaak hihi)
    zondag (schoonouders): een voorleesboekje dat heet `Lieve mama `(kon er wel om janken,tsja hormonen;))
    sint-cd

en de mini-Ons kleintje kreeg ook een voorleesboekje van winny the pooh en een schattig romper maat 56 (daar gaan we voor!) en een bijt-sleutel.

@mamavanmischa ben blij dat het toch nog gezellig is geweest!

20. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @OK: niet stressen hoor! Probeer lekker van je zwanger-zijn te genieten! En die maat 56 moet je idd voor gaan (hoewel Elin met 40 wk geboren is en nog steeds in 56 past ;))

@adi: leuke surprise!!

@hier: hier ook ene superleuke sinterklaas gehad! Thomas was zo intens blij en dankbaar dat we met zn allen zo van hem genoten! Hij heeft een mickey mouse knuffel, een mega grote garage en de duplo Cars-set gekregen. En Elin een minnie mouse, een jasje en nog meer kleertjes ;)

@MvM; toch nog leuk geworden dus ;)

Vandaag weer voor t eerst aan t werk gegaan... Natuurlijk weer allerlei lijken in de kast en achterstallig onderhoud, maar ja... ik probeer niet meteen te gaan stressen..... Hmmm lastig.

Deel Deze Pagina