Ok sterkte met je schoonvader Adi: voorzichtig gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. Angel: wat zei de fysio? Verder niet veel te melden hier.
Wat goed joh, Adi!!! Helemaal toppie Angel, knap joh dat je jongens al lopen! O.K. jeemig da's schrikken zeg van je sv... Hopelijk knapt hij goed op. Jipper, knuffuh is wel heel erg lekker L yvia zit de afgelopen 2 dagen redelijk in haar vel. Al weigert ze overdag en aan het begin van de avond nog steeds de borst. na een tijdje gaat het dan vaak wel en drinkt ze alsnog. Wel heeft ze erge uitlsag rond haar mondje... Het blijft een vraagstukje, mijn kleine meisje liefs Elea
Dag meiden, ik kom ook weer even kletsen. @ Adi: gefeliciteerd met jullie nieuwe huis! Ik ga er gewoon vanuit dat het doorgaat! Super! @ OK: sterkte met je sv! @ MvM: wat een geweldige filmpjes! Werd er echt helemaal blij van! @ Chantal: lijkt me echt kl*te als je je kindje op de uitgerekende datum nog niet mee naar huis mag nemen, dat is toch de datum waar je meestal rekening mee moet/mag houden. En nog twee maanden blijven? Hebben ze enig idee waarom Hugo de infant flow nog nodig heeft? Ik neem aan dat ze dat aan het onderzoeken zijn? @ Elea: fijn dat het de laatste dagen beter gaat met L yvia! Wel vreemd, die uitslag... @ Angelbaby: lopen met 15 mnd is echt netjes! Hoe was het bij de fysio? Hebben ze trots laten zien wat ze kunnen? @ hier: ook twee lopende meisjes inmiddels! Merle 'rent' de hele kamer door en Linde stapt nu ook al wel zo'n 15 pasjes achter elkaar. Heel grappig, ze houdt haar handen in de lucht om haar balans te bewaren, ziet er echt niet uit . Maar goed, weer een nieuwe en uitdagende fase dus, die nu aanbreekt... In nov komt de fysio weer op bezoek. Ik ga er vanuit dat dat dan de laatste keer is!!! Ben echt trots op mijn meiden, dat ze nu, met 17-18 maanden al kunnen lopen. Ik liep zelf met 16 maanden, dus zoveel langzamer zijn ze niet (gecorrigeerd zelfs sneller ). Nog wat minder goed nieuws ook. De meiden moesten maandag op controle komen voor de ductus. Bij Linde is de ductus nog een heel klein beetje open en dat betekent dat ze eraan geopereerd moet worden. Het is een kleine operatie, duurt 20 minuten, maar wel onder volledige narcose en met een nachtje in het ziekenhuis blijven. Echt schrikken, want we hadden allebei niet verwacht dat de ductus nog open zou zijn. Bij Merle is het nog niet duidelijk, de arts dacht eerst nog wel iets te zien, maar later toch niet meer. Met haar moeten we over een half jaar nog een keer op controle komen. Ik verwacht eigenlijk (onze dochters kennende...), dat het bij Merle ook zal gaan gebeuren. Maar misschien verrast ze ons wel . De operatie van Linde zal binnen nu en 4 maanden plaatsvinden, in het LUMC. Ze staat nu op de wachtlijst. Aan de ene kant denk ik: nu meteen maar, dan zijn we er vanaf, maar aan de andere kant zie ik er ook nu al tegenop. Vooral omdat ze dan ook weer aan de beademing moet (standaard bij narcose) en dat vind ik wel heel heftig en benauwend. Gelukkig is het geen spannende operatie, dat snap ik ook wel, maar ik vind het zo rot voor Linde dat ze dit nu weer moet meemaken. Iemand ervaring met deze operatie? Ik ga er weer vandoor: even koken voordat de meisjes weer wakker worden.
He bah Margit, wat balen is dat zeg! Maakt niet uit dat het een kleine operatie is, ziekenhuis is NOOIT leuk en zeker niet voor onze kleintjes... Wat sneu zeg! Maar hopen dat het allemaal meevalt voor Linde, en dat er bij Merle echt niets aan de hand blijkt te zijn!
Dag mama´s. Ik kom ook graag meekletsen met jullie. Ik ben Kim ik ben 27 jaar en mijn dochter Lieve is 6 weken te vroeg geboren. Ze heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen en mocht toen met sv naar huis. Ik ben op dit moment geen werk (geen contractverlenging ivm zwangerschap) dus heb nog even alle tijd voor mijn dochtertje. Dan hebben we ook nog een papa in huis. Die trouwens zo uit zijn werk komt en waar ik nog eten voor moet koken. Ik vind het gezellig om met jullie te kletsen over onze kindjes. Daar is immers genoeg over te vertellen, toch!! Groetjes
@Elea; Echt rot dat je kleine meisje zo'n vraagstukje blijft... Het zou toch veel fijner zijn als het allemaal op rolletjes zou lopen hè? Komt de uitslag rond haar mondje niet door droge lucht ofzo? Hopelijk is het snel over. Sterkte maar weer! @Kimmetje; Welkom hier. Gaat alles goed met Lieve? (Mooie naam trouwens.) Leuk dat je mee komt kletsen.
@kimmetje, Hoi! Hoelang heeft Lieve haar sonde nog ingehad? Mijn kerels zijn nu 2 dagen thuis en Kyan heeft ook nog een sonde in... Drinken gaat wel steeds beter!
@Adi: gefeliciteerd! @Elea: is het niet zoiets als spruw, die uitslag rond haar mondje? @Margit: het gats, vervelend dat ze alsnog aan de ductus geopereerd moet worden. Fabiënne heeft ook een open ductus gehad en ook bij haar is het nog ietsepietsie open, maar ze hoeft er niet aan geopereerd te worden. Merk je er bij haar iets van dat de ductus nog open is? Sterkte! @Kimmetje: welkom hier. Wat heeft je dochter een mooie naam zeg! @Linnepin: kunnen jullie een beetje in je ritme komen met je twee ventjes thuis? Hoe gaat het verder? Fabs is vandaag heerlijk aan het spelen geweest. Ze was er moe van en lag al om 18.15 in bed. Ze kan sinds gisteren mama zeggen, ben natuurlijk mega trots. En ze begint steeds meer te reageren op wat je doet en snapt steeds meer dat actie reactie geeft. Zoooooo leuk als ze weer wat nieuws ontdekken!
@ Kimmetje: welkom hier! Idd hele mooie naam! Hoe oud is Lieve nu? @ Linnepinneke: jij ook nog welkom en van harte gefeliciteerd met je twee mannetjes! Fijn dat ze nu thuis zijn. Ik hoop dat Kyan zijn sonde ook snel kwijt is! Wel speciaal hoor, dat je hem met sonde mee mocht nemen. @ MvM: dat heb je mooi gezegd "Maakt niet uit dat het een kleine operatie is, ziekenhuis is NOOIT leuk en zeker niet voor onze kleintjes...". Zo is het, die kleine moppies hebben al genoeg meegemaakt en ook al is het kleine operatie, het is wel weer zkh en operatie. @ Fabsie: dat is apart, dat Fabiënne er niet aan geopereerd hoeft te worden en Linde wel. Wat is de reden dat de ductus bij haar niet gesloten hoeft te worden als ik vragen mag? En is ze er nog voor onder controle? Linde heeft er (voor zover ik weet) geen last van en hij is maar een héél klein beetje open (in eerste instantie dacht de arts dat hij dicht was, maar bij nader inzien toch niet, zo klein is hij). Wat ontzettend leuk zeg, dat ze mama kan zeggen! Geweldig he, de nieuwe dingen die ze steeds leren en dat je idd steeds meer interactie met ze hebt. Hier zijn ze nu van het kusjes geven (nou ja, met een open mond over je wang en mond lebberen, maar het heeft de bedoeling van een kusje ). Is ook zo heerlijk!
@all: Wat een warm welkom! Fijn hoor! Alles gaat heel goed met Lieve. Ze groeit als kool! Het is echt niet meer te zien dat ze 6 weken te vroeg was. @Linnepinneke: Lieve heeft de sonde nog 2 weken gehad. Ik legde haar zoveel mogelijk aan, woog haar voor en na de bv en de rest kreeg ze via de sonde. Na ongeveer anderhalve week dronk ze steeds rond de 40cc en dan gaven we niet meer bij, zodat ze ook het `hongergevoel´ kon ervaren. Ze kreeg toen in totaal 60cc. Het ging in eens heel snel. Maar bij de een gaat het snel en het andere kindje heeft iets meer tijd nodig. Wij vonden het fijn dat ze naar huis kon met de sonde, zodat ze hier rustig op haar eigen gemakje kon leren drinken. In het zh staat er toch een bepaalde druk achter, omdat je haar graag mee wil nemen he. Met hoeveel weken zijn jou zonen geboren? Gaat het verder allemaal goed met ze?
Hoi lieverds, Ik reageer morgen even. Drukke dag gehad en nu volop hoofdpijn Miss iets te druk geweest.
hoi meiden Met mijn schoonvader gaat het inmiddels een stuk beter, sinds gisteren is er een groot verschil hij kan ongeveer 70% van wat hij eerst kan, waarschijnlijk komt hij er goed uit! we zijn wel allemaal erg geschrokken en hij is best wel emotioneel. Bedankt voor jullie medeleven.. @Kimmetje en Linnepinneke van harte welkom bij de prematuur-mamas! Ik vind Lieve ook een erg mooie naam. @Elea ben je al met je dochter bij de huisarts geweest? @adi gefeliciteerd!! @margit wat erg zeg dat ze geopereerd moet worden, maar wel fijn dat ze het ontdekt hebben! ik hoop dat het je andere dochter bespaard blijft.
Fijn dat het weer een stuk beter gaat! Hopelijk gaat het nu steeds een beetje beter! @ ductus: het is niet iets dat ze pas ontdekt hebben hoor, we weten het al vanaf hun geboorte. In principe heeft ieder kind (in de baarmoeder) een open ductus, maar normaal gesproken sluit hij zich direct na de geboorte. Bij prematuur geboren kinderen komt het nog wel eens voor dat hij zich langzaam of helemaal niet sluit (als een premature baby bijv. nog lang extra zuurstof nodig heeft dan kan dat komen door een open ductus, dit was bij M&L het geval, zo zijn ze er achter gekomen). In eerste instantie was het de bedoeling dat M&L er aan geopereerd zouden worden toen ze 3 weken oud waren, maar dat bleek toen uiteindelijk niet nodig, omdat hij toch aan het sluiten was (en ze van de infant flow af konden, een teken dat ze geen last hadden van de ductus). Maar bij deze laatste controle bleek dus dat hij toch niet helemaal dicht was. Vandaar nu toch de operatie. Maar goed, beter nu dan toen ze 3 weken was! Ze is nu een stuk groter en sterkter. Jouw kleintje is toch laatst ook geopereerd? Moest hij toen ook onder volledige narcose? Hoe vond hij dat? En hoe heb jij het ervaren?
@Margit: wat ons destijds verteld is, is dat haar ductus nog 1mm open stond en dat dat dan vanzelf wel zou dichtgaan. Ze is er nooit meer voor onder controle geweest. Ik heb gisteren bij de laatste prematurencontrole nog wel gevraagd of ik ergens op moest letten wat betreft die ductus, maar de kinderarts zei van niet. Ik merk ook verder niks aan haar, maar het heeft bij mij wel een tijdje geduurd voordat ik vertrouwde dat het wel goed zou komen. @OK: fijn dat het al een stuk beter gaat met je schoonvader. Logisch dat jullie enorm zijn geschrokken en dat je schoonvader er nog erg emotioneel onder is. Het had heel anders kunnen aflopen. Hopelijk hersteld hij verder voorspoedig. Nogmaals beterschap! @Moon: gefeliciteerd met Britt's verjaardag! Ik zag op hyves dat je naar de dierentuin bent geweest. Leuk! Je had er mooi, maar wel fris, weer bij.
@Margit: hebben ze toendertijd inducid gehad om de ductus te laten sluiten of hebben ze het zo "gelaten"? Bij Fabiënne dachten ze eerst dat haar longen het probleem waren en wilden ze haar aan de surfectant hebben, maar toen ze eenmaal uit het streekziekenhuis richting Nijmegen ging, belden ze op dat het waarschijnlijk de ductus was. In Nijmegen heeft ze toen meteen inducid gehad.
lees hier iets over een Ductus. Mag ik vragen wat dat is? Ben aan het wachten op een telefoontje van Landal zouden terug bellen ivm lange wacht tijden. Gaan 19 nov. een weekendje naar Landal met schoonouders en zwager/ schoonzusje en de 2 dochtertjes.
Ze hebben allebei wel medicijnen ervoor gehad (ik weet niet meer hoe het heette, maar het had iets te maken met ibuprofen), maar die hielpen dus niet (genoeg) om de ductus te laten sluiten. Ik vind het jammer dat ik maandag niet heb gevraagd hoe groot de opening van de ductus bij Linde is, dus dat kan ik niet vergelijken met de 1mm van Fabiënne. Maar goed, laten we er maar vanuit gaan dat artsen intelligente en verstandige mensen zijn en de juiste beslissingen nemen, kijkend naar de individuele patiënten, en dat het voor Linde verstandig is om hem wel operatief te sluiten (hoewel ik nu wel een beetje ga twijfelen door jouw verhaal... ). Natuurlijk (even gekopieerd van www.kenniscentrumprematuren.nl ): Open ductus Botalli Onder bepaalde omstandigheden kan een bloedvat open blijven dat zich gewoonlijk kort na de geboorte sluit. Dit bloedvat, dat een verbinding vormt tussen de bloedstroom door de longen en de bloedstroom door de rest van het lichaam, is vóór de geboorte van grote betekenis. Als het na de geboorte open blijft kan het soms de oorzaak zijn van een overbelasting van het hart. Bij te vroeg geborenen, en vooral bij te vroeg geborenen met ademhalingsmoeilijkheden zoals bijv. IRDS, komt het vaker voor dat dit bloedvat open blijft. Het herstel van de ademhalingsmoeilijkheden wordt moeilijker en duurt ook langer wanneer er sprake is van een open bloedvat. Soms kan het bloedvat tijdens de herstelfase van het IRDS gaan opspelen, waardoor een terugslag kan ontstaan. Het bloedvat kan zich heel vaak toch nog vanzelf sluiten, maar vaak is het nodig om hiervoor de totale hoeveelheid vocht die het kind krijgt te beperken. Wanneer dit niet helpt zal een geneesmiddel gegeven worden dat heel veel gevallen de sluiting van het bloedvat alsnog bewerkstelligt (indomethacine). Wanneer ook dit niet helpt zal het bloedvat door de kinderhartchirurg operatief afgebonden moeten worden. Dat laatste is dus nu bij Linde het geval.
Oke thanx voor de (gekopieerde) uitleg. Hoop voor Linde dat ze weinig tot geen last heeft van de narcose en dat de operatie goed verloopt.
@ Margit Mijn zoontje had ook een open ductus, na enkele dagen is deze vanzelf gesloten. Hij heeft ook surfectant gehad. ja mijn zoontje is 2 keer geopereerd. Toen hij 3 maanden oud (mei 2009) was aan een acute liesbreuk. we mochten kiezen of hij een ruggenprik kreeg of onder narcose ging, we kozen toen voor ruggenprik, maar deze was mis en daarom ging hij toen alsnog onder narcose. De opname vond hij niet zo erg, maar hij was erg misselijk van de narcose icm de ruggenprik, en is een week misselijk geweest. De wond genas snel en hij leek niet echt last te hebben van wat er geopereerd was. Ik vond het toen wel erg moeilijk, deze opname duurde 3 dagen in het UMCG omdat hij zo klein was. Ik heb die 3 dagen naast hem mogen liggen op een stretcher. Toch was ik blij dat hij snel geopereerd mocht worden want het was erg gevaarlijk. Dubbel gevoel dus. Ik ben trouwens toen 1x heel erg boos geweest een paar dagen voor de operatie, dingen in elkaar getrapt en gillen enzo (ik ben bijna nooit boos en die dingen doe ik zeker nooit) , omdat ik erg gefrustreerd was dat we WEER naar het ziekenhuis moesten, hij had er eerst 8 weken gelegen en na 2 weken thuis werd ons huis verbouwd(woonde ik met baby bij mijn ouders in), en daarna nog die operatie erachteraan werd mij wat teveel. de tweede keer was in juli 2010, toen ging hij onder narcose bij een neusamandel-operatie en zijn trommelvlies werd doorgeprikt, dat was heel goed gegaan, hij was erg opgelucht dat hij geen oorpijn meer had direct na de operatie. De opname was een dagopname, en dat was tegelijk met een de dochter van een kennis van ons die we konden van de prematuur-periode. Haar dochter is ook prematuur en ze lag een aantal weken samen met mijn zoontje op de kamer. Grappig genoeg was het een gezellige dag, maar ook een waar we naar hadden uitgekeken omdat hij veel oorpijn had en steeds slechter sliep.
@Margit: de artsen zullen het inderdaad wel weten. Ik heb al wel eens eerder gesproken met een moeder wiens dochtertje ook een open ductus had die operatief gedicht moest worden. Zij had 'm ook nog maar iets open staan en toch moest dat operatief gebeuren. Dus ze zullen het dan inderdaad wel per kind bekijken?? Nou ga ik zelf twijfelen of ik het nog eens na moet vragen.