prematuurtje is prematuur af.

Discussie in 'Prematuur' gestart door Maantje93, 22 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Probeer dat los te laten! Mensen weten 9 van de 10 keer totaal niet wat een prematuren kindje inhoud en wat er bij komt kijken.

Wij hebben enkele goede vrienden in het ziekenhuis laten komen, en dingen uitgelegd. Ze weten heel veel dingen niet en door met eigen ogen alles te bekijken was er meer begrip.

Ik wist zelf ook niet wat het allemaal in hield tot we het zelf mee maakte.

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Daarnaast elke prematuren kindje ontwikkelt of reageert anders.
    Het ene kindje die met 32 weken is geboren doet het super en mag binnen 3-4 weken naar huis en die andere baby krijgt allemaal problemen. Ik zie daarin ook duidelijk verschil tussen mijn zoontje. J moest aan de beademing, open ductus die moeilijk dicht ging, verschillende cystes in het, en nog tig dingen. Andere zoontje niet beademing, geen cystes, wel kleine hersenbloeding, hij ging best goed. Na 2 weken kreeg hij NEC, dus ging berg afwaarts. Andere zoon werd ook binnen het zelfde uur dood ziek, had iets heel anders. Infectie op infectie.

Echter waren er ook kindjes van het zelfde termijn die het weer heel goed deden. Daarom zeg ik het ene prematuren kindje is de andere niet. Gewicht zegt ook niet alles D woog 1270 en J 1500, en waren daar kindjes die zwaarder waren en ook allemaal moeilijkheden hadden.

Daarnaast vergeet niet dat elke ouder zo'n periode anders ervaart, iedere ouder beleeft het anders. En of dat kindje nu met 28, 32, of 37 weken is geboren, ieder kindje ontwikkelt zich anders.

Misschien gemeen dat ik dit zeg maar ik heb soms het gevoel dat het een strijd is met sommige ouders welk kindje het zwaarder heeft gehad omdat het ene kindje eerder of later is geboren. Kijk naar je kind en wees blij dat het zo goed gaat. Opmerkingen houd je toch wel en dat is toch vaak een stukje ontwetenheid.

Zoals onze schoolarts vorig jaar zei: wees trots op je ventjes, jullie weten van hoever ze het hebben moeten halen. En gaat het wat minder of krijg je opmerkingen laat dat los. Je mag trots zijn want je weet hoever ze weg komen.

3. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

Ik snap wat je bedoel met dat wedstrijdje heb daar zelf ook de pest in. C. had dat ook met die cystes klaplong longblaasjes waren allemaal nog gesloten. Ik heb er gewoon de pest in dat er zo veel onbegrip is. Ik zie dat jou kindjes al 6 zijn nu. Lijkt mij dat jij toen ze 6 maanden waren ook nog in het verwerkings proces zat? Ik vind het nog het moeilijkst dat we maar 1 kindje hebben. Meer mogen we er niet krijgen omdat mijn lichaam het niet trekt heel mijn toekomst beeld licht in duigen en ik weet ook sommige mensen hebben niet eens een kindje. Maar mijn hart zeg wat anders als mijn hoofd

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Dat is heel verdrietig Maantje, mag ik vragen waarom jullie niet een 2 kindje mogen krijgen?

Ik zat inderdaad ook toen nog in het verwerkings periode. Toen mijn mannen rond de 8 maanden waren ging het best heel goed met ze. En omdat het met hun dus goed ging kwam er rust. Maar door de rust ging ik keihard onderuit. Wij leefde zo op de automatische piloot toen. Ik kreeg zware paniek aanvallen/hyperventilatie. Heb hiervoor ook hulp gehad. Je word zo enorm geleefd de eerste maanden, alle onzekerheid daarbij. Doodsbang om de kinderen te verliezen, en zoals jij schrijft het onbegrip van sommige mensen. Mijn baas had gelukkig alle begrip voor alles en heb bijna een jaar niet gewerkt.

Misschien kun je praten met iemand over je onbegrip en je verdriet over een tweede kindje. Bij ons in het ziekenhuis kon dit, werd geregeld via hun omdat onze jongens daar lagen. Ik heb er veel aan gehad

5. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Ze kunnen ook fout rekenen zoals ze bij mij hebben gedaan.
    Ik heb 29 maart 1 jaar geleden een miskraam gehad en van die miskraam was ik dus 3 december 2014 uitgerekend.
    13 april was mijn eisprong en daar ben ik 100% zeker van.
    Ovulatie testen gedaan en voor en na die 13 april geen gemeenschap gehad dus kan niet anders dan 13 april.
    28 april moest ik opnieuw ongi worden en werd ik niet.

Ik was dus zwanger.
    De eerste 8 echo's gaven duidelijk 4 januari 2015 aan.
    Daarna ineens 31 december wat dus niet kon omdat ik vlak voor de zwangerschap die miskraam had gekregen waarvan ik in december was uitgerekend.

Uit alle berekeningen blijf je op 4 januari uitkomen.
    Ze bleven maar 31 december aanhouden.

Mijn meisje groeide al heel snel in mijn buik flink boven gemiddeld.
    Ik werd ingeleid en ben bevallen op 11 december 2014.
    Mijn dochter kwam slap en blauw ter wereld.
    Toen ze eenmaal goed bij kwam zagen ze dat ze zich verkend hadden en dat ik dus een premature baby had.
    Zowel kwa ontwikkeling als gedrag.
    Ze mocht na 5 hele dagen ziekenhuis pas naar huid.
    Werd goed in de gaten gehouden en ik ben ipv met 37 weken dus met 36,3 weken bevallen.
    Ze werd zowel Door de gyn als kinderartsen en de kraamzorg prematuur genoemd.
    Alleen had ze haar gewicht niet voor een prematuur.
    Maar mijn andere prematuren waren ook erg aan de maat.
    Nu is niet meer te zien dat ze prematuur is omdat ze nog steeds erg aan de maat is.

Maar na haar geboorte kon je het wel goed zien.
    Ze hebben toegegeven dat ze idd een fout hadden gemaakt en me dus later hadden moeten inleiden.

Maar ben blij dat ze na een slechte start ze het nu goed doet :)

6. Lovemykids4

Gewicht doet er niet altijd toe want je hebt extreem vroeg prematuren die sterker zijn dan wat latere prematuren.

Mijn premature zoon dat net na de 36 weken werd geboren moest aan de beademing.
    Daar lag hij dan op de neonatologie.
    Tussen al die kleintjes.

Werd zelfs nog Door een moeder gezegd: wat doet dat kind hier nou op de afdeling?
    Hij is erg groot .

Ja mevrouw en toch bijna 4 weken te vroeg en werd prematuur genoemd.
    Had het erg zwaar en kon niet zelfstandig ademen en drinken

Een zwaar prematuur te kan dus ook prematuur zijn vanwege de zwangerschaps duur.

7. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Een kindje dat na 36 weken wordt geboren en een ontwikkelingsachterstand heeft, is geen prematuur, maar een dysmatuur.
    Een dysmatuur kindje kan wel prematuur gedrag vertonen.
    In principe wordt een bevalling na 36 een vroeggeboorte genoemd, maar geen prematuur.
    Ik snap dat moeders die bijv een extreem of vroeg prematuur kindje hebben gekregen, zich "ergeren" aan moeders die zeggen: oh mijn kindje is ook prematuur. En dat kindje is dan geboren met 36 weken of later en heeft na een weekje ziekenhuis het ziekenhuis mogen verlaten.
    Dat wil niet zeggen dat het dan niet erg is, maar je kunt het niet vergelijken met elkaar.
    En als zo'n moeder roept: oh die van mij was ook te vroeg. Dan lijkt het net of de extreem prematuur mama niet moet zeuren, want zij weet immers wat je hebt meegemaakt.
    Mijn zus is bijv bevallen bij 34 weken, ik met 27. Beide NICU meegemaakt, maar beide op een heel andere manier beleefd.
    Mij punt; ieder kind is anders, ieder mens is anders. Als we iets meer begrip voor elkaar kunnen opbrengen en niet dingen gaan roepen waar je geen weet of verstand van hebt, dan kwetsen we elkaar ook niet onnodig.

8. Lovemykids4

#28 Lovemykids4, 28 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2015
    Mij werd gezegd dat ze geen dysmatuur waren want een dysmatuurtje is te klein in gewicht en lengte voor de zwangerschaps duur.
    Dat waren mijn kinderen niet die waren erg groot.
    Macro nog wat.

Zoon die met precies 36 weken is geboren was 10 pond en 63 cm.
    En toch werd hij ook prematuur genoemd.
    Ik zei toen al nee hoor want hij is erg groot.
    Ze zeiden heeft niets met grootte te maken maar met zwangerschaps duur.

Ik vind dat ze dan de forumgroep aan moeten passen staat dat prematuur is dat ze onder de 37 weken zijn geboren.
    Vanaf 37 weken is normaal .

9. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Klopt mamavan4. Dysmatuur betekent te klein geboren voor de termijn.
    Prematuur betekent geboren voor de 37 weken.
    Jouw kindje noemden ze wrs macrosoom. Dit zie je Veel bij kindjes van moeders met diabetes, omdat er veel voedingsstoffen beschikbaar zijn tijdens de ontwikkeling.

Jada, dat zei ik idd ook.
    Je weet zelf heel goed van hoever ze moesten komen! Anderen hebben geen idee.
    Probeer de opmerkingen los te laten en wees trots op je kindje! Blijkbaar doet ie het zo goed dat mensen het dus niet zien!

Begrijp heus dat het traumatisch is om je kindje zo te moeten zien, aan toeters en bellen en zo lang niet mee naar huis. Bah! Vreselijk!

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

mijn zoontje was ook macrosoom, hij woog 1790 gram maar hij had veel minder horen te wegen. Iets van 1000 gram denk ik. Inmiddels is hij een grote kerel van 6 jaar oud :)
    Toch heeft school wel rekening gehouden met zijn vroeggeboorte, en bleef hij wat langer in de eerste klas.

Prematuur is wel een heel brede term als je alles tussen de 12 weken en de 37 weken prematuur noemt, dan is het logisch dat er allerlei gradaties in zitten.

Mijn vraag is, wanneer ben je prematuur af? Kan dat?
    Je blijft toch altijd te vroeg geboren?

11. Amberde

Amberde Nieuw lid

12 apr 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Super herkenbaar al die opmerkingen! Ik heb ze ook allemaal gehoord. Steeds wel geduldig antwoord gegeven, maar toch irriteerde het me vaak. Mijn schoonzus spande de kroon (zij was toen zelf 36 wkn zwanger) 1 week na mijn bevalling met keizersnede: oh als ik zie hoe snel jij weer op de been bent dan denk ik dat ik dat een keizersnede ook wel wat voor mij is... :$:$:(:(
    Pardon?!? Natuurlijk ben ik snel op de been, ik moet nl naar de andere kant van het ziekenhuis om bij mijn kind te kunnen zijn en daar wil ik zo vaak mogelijk zijn. Wil je de zorgen van een vroeggeboorte er ook meteen bij?? Dit heb ik uiteraard niet geantwoord, het zullen haar hormonen wel geweest zijn die haar dit soort uitspraken lieten doen... zucht...

Deel Deze Pagina